"Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Det här med olaga frihetsberövande som så många hakar upp sig på.
Jag säger: "Jag är yrkes-skadad".

jag blev ombedd att gå in och läsa i tråden och jag vill bara poängtera att jag inte lämnade tråden för att jag uppfattade "någon" som specifikt otrevlig utan det var en rent allmän ton.
Som tyvärr florerar på förlädraforum, inte bara här...

Fy jag blir alldeles full av sarkasm känner jag. :p så jag lämnar återigen tråden för jag har inte lust/tid/ork att bråka.

Jag förstår inte varför du skulle behöva bråka för att vara kvar i tråden? Det är väl jättebra att du har en plan för hur du ska uppfostra ditt barn. Bara för att många av oss som svarar i tråden redan har barn så behöver du inte tycka likadant. Det vi har skrivit är endast hur vi har hanterat våra barn i samma ålder som du skrivit om. Jag ser heller inte den "otrevliga tonen" du tycker dig se. Vi håller inte med dig, vi har inte vågat låta våra barn sitta utan att vara fastspända, men du får naturligtvis göra det du tycker fungerar bäst.

Jag förstår nog inte riktigt vad du ville med tråden? Trodde du att vi alla skulle tycka att det var idioti att använda diverse säkerhetsanordningar? :confused:
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Jag har inte använt sele i matstolen av den enkla anledningen att han satt kvar där. Tidigt tog vi bort bågen så han kunde klättar upp och ner själv. Detta förutsätter ju ett matfriskt barn med hyfsad motorik (min matstol har ingen sele). MEN i vagnen hade det varit rent livsfarligt utan sele när han var kring 8-10 månader, han kunder inte gå men tro mig han kunde klättra och det fortare än en apa... Så ville man ha han kvar I vagnen var sele ända alternativet.

Sen har jag helt visst använt sele när han var äldre "bara" för att frihetsberöva honom - ibland måste man ta sig från punkt a till punkt b även om 1,5-åringen INTE vill dvs han får åka vagn vare sig han vill eller ej...
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Lätt att dra till med när man inte ids diskutera vidare för sin sak ;)
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Min son har aldrig haft sele vid matbordet och för många var det oansvarigt att inte ha sele på honom, men det hade han ofta inte i vagnen heller. De få gånger han hade sele på sig i vagnen var när jag var tvungen att lämna honom ur sikte (tex bära tvätt och matkassar upp till 3e våningen utan hiss.Inget att rekommendera men annars blev det inte gjort) samt vid enorma folksamlingar som vid marknader och dylikt. Jag såg inget behov att ha sele på honom men nu däremot när han är 6 år och klättrar överallt, då vill jag gärna haft sele på honom :angel:

För vissa barn är selen en säkerhetsanordning, för att helt enkelt veta att dom stannar där dom ska. Jag ser inget negativt med det utan alla föräldrar gör olika. Oavsett hur man än gör så kommer folk ha åsikter, så mitt råd till alla nyblivna föräldrar är att göra det du känner blir bäst för ditt barn.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

*KL*

Klart att jag AVSKYR när folk inte håller med!
Hur skulle världen se ut om man aldrig fick medhåll? Då blir man ju skitförbannad, blir inte ni det? :idea:

Jag blev jätteirriterad igår (och ja, som någon skrev: Hormoner..) och jag kan vara väldigt låg/sarkastisk när jag sätter den sidan till. Jag har ingen lust att bråka (på nätet..) och därför väljer jag att dra mig ur.
Sen kan ni ironisera och himla med ögonen hur mycket ni vill om det. Förutom att det är trist med de som inte håller med så är det ju också trist med de som inte går i klinsch när de är förbannade, eller hur?

Jag blev jätteupprörd när jag läste blogg-inlägget och jag kunde (kan fortfarande inte trots era argument) inte riktigt köpa det där med att sätta fast vid matbordet.
MEN som jag skrivit typ 17 gånger nu så kanske jag också blir en vis förälder som förstår saker i ett annat perspektiv om några månader.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Av blogginlägget kan jag delvis förstå din reaktion ( nu har jag inte läst själv ), precis som någon annan nämnde tidigare i tråden. Mamman kanske skrev på ett för dig provocerande sätt när hon beskrev situationen med fastspänt barn. Men i tråden har jag svårt att förstå din reaktion och ståndpunkt ..

Barn är olika, vissa barn fungerar utan sele och vissa fungerar inte alls..
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Nu ska jag gå emot de flesta här!
Mina barn (5 o 8 idag) har aldrig varit fastspända i vare sig matstol eller vagn. 8-åringen var aldrig intresserad av att klättra förrän han var 2 eller nåt sånt, 5-åringen började klättra ur när hon började gå vid 11 månader. Då tog vi bort bygeln på stolen, och hon fick ta sig upp o ner för egen maskin. Har aldrig ens reflekterat över om ungarna skulle vara fastspända eller ej. I vagnen fanns det nog en sele, men den användes aldrig, ingen av ungarna var intresserade av att åka vagn efter de lärt sig gå.

Avskyr när folk säger "det fattar du när du fått barn själv"! Så himla nedlåtande! Lite fantasi har man ju...
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Men det är väl ingen som har problem med det heler? En del barn sitter still, andra inte. Jag ogillar när mitt barn slår sig, vilket hon ofelbart gör om hon är lös utan 100% uppmärksamhet.
Första veckan på dagis var det en fröken som satte henne i en trip-trap, och vände sig om för att hämta selen. Innan hon hann göra det hade dottern vräkt sig ur stolen och trillade i golvet. MAn måste ju kunna FATTA även om man inte har problemet själv?
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Nä, jag fattar faktiskt inte vad problemet är...

Det jag reagerar på är hur de flesta sågar TS åsikt, bara för att hon inte har barn ännu. Som om det är en självklarhet att man måste använda sele i matstol, om ungen vill klättra ur. Man kan ju välja att låta ungen göra det också....alla barn är inte självmordskandidater, utan klättrar säkert upp o ner, framförallt om man inte försöker hindra dem...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Då har man synneligen dålig förmåga att leva sig in i andra människors situation eller beteende.

Man måste inte, men är det helt omöjligt att förstå att vissa gör det? Jag måste ju inte göra samma sak själv. Jag ogillar kladdig mosad barnmat, och ger hellre en hel potatis till snäckan. Det innebär inte att alla som ger äckligt mosad mat är knäppa, även om jag inte gör det själv.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Det är ju ingen som reagerar på att vissa inte har sina barn fastspända, behövs det inte är det ju jättebra, men alla har ju inte den "turen" att ha sådana barn som klarar att sitta stilla eller säkert klättra upp och ner själva.
Det folk reagerar på är ju oförståelsen för att vissa behöver ha sina barn fastspända samt åsikten att det skulle vara fel att ha barnet fastspänt.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Alla får göra som de vill, om TS skriver att hon inte kommer att sätta fast sina barn, så behöver väl ingen såga hennes åsikter heller.
Jag resonerar precis som hon, och det efter 2 barn (som iaf den ena alltså varit ett "klätterbarn").

Jag tycker inte att det är fel att ha barn fastspända, man har ju det i bilen tex, men förstår inte vitsen med att ha det i matstol/vagn, och tror att de allra flesta barn lär sig att klättra i o ur utan att slå sig, om de får chansen att göra det. Men alla gör som de vill, och passar dem.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Har aldrig skrivit att de som spänner fast sina barn är knäppa. Ville bara skriva att det visst går att bestämma sig för att inte spänna fast sitt barn, o sen hålla fast vid det, även om man får ett klättrande barn.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Problemet var ju inte att TS inte vill spänna fast sitt barn utan att hon tycker att det är fel att spänna fast barnen och likställer det med olaga frihetberövande, då är det väl inte så konstigt att de som spänner fast sina barn förklarar och försvarar varför de gör det? Sedan håller jag med om att det är nedlåtande att säga "du förstår när du får egna barn " men att argumentera mot TS åsikt att det är fel att spänna fast barn är ju inte alls konstigt eller fel. Man kan ju i alla fall försöka förstå att alla barn inte är likdanan och att det kan finnas mer än ett rätt sätt att göra saker på, och det är det folk efterfrågar hos TS. Inte att TS ska spänna fast sitt barn om hon inte vill.
 
Senast ändrad:
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Nu har jag inte barn men har läst tråden och ser varför man kan behöva spänna fast barn i matstolen/vagn utan problem.
Bara en sak som att försöka mata ett barn som samtidigt försöker kasta sig, man har inte hur många händer som helst.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Då har man synneligen dålig förmåga att leva sig in i andra människors situation eller beteende.

Man måste inte, men är det helt omöjligt att förstå att vissa gör det? Jag måste ju inte göra samma sak själv. Jag ogillar kladdig mosad barnmat, och ger hellre en hel potatis till snäckan. Det innebär inte att alla som ger äckligt mosad mat är knäppa, även om jag inte gör det själv.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Kärnan i det hela är att det gäller att se till barnets och familjens samlade behov, det förbiser ts helt och hållet och det är det jag reagerar på.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Alla får göra som de vill, om TS skriver att hon inte kommer att sätta fast sina barn, så behöver väl ingen såga hennes åsikter heller.
Jag resonerar precis som hon, och det efter 2 barn (som iaf den ena alltså varit ett "klätterbarn").

Jag tycker inte att det är fel att ha barn fastspända, man har ju det i bilen tex, men förstår inte vitsen med att ha det i matstol/vagn, och tror att de allra flesta barn lär sig att klättra i o ur utan att slå sig, om de får chansen att göra det. Men alla gör som de vill, och passar dem.

Självklart, hur många ggr tycker du att jag ska låta mitt barn trilla ur vagn/stol och slå sig innan hon "ska ha lärt sig "? Hon började klättra som 6-7månaders och har fortfarande inte förmågan att se de farliga i att klättra i matstolen ( 19 månader ).
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Det måste var o en avgöra själv, du vet säkert vad just ditt barn har för gränser. Jag utgår ju naturligtvis från mina egna ungar, som alla andra. En 19-månaders klarar, i min värld, ganska mkt, men jag är medveten om att det inte gäller alla barn.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Självklart, hur många ggr tycker du att jag ska låta mitt barn trilla ur vagn/stol och slå sig innan hon "ska ha lärt sig "? Hon började klättra som 6-7månaders och har fortfarande inte förmågan att se de farliga i att klättra i matstolen ( 19 månader ).

19 månader? Har hon börjat krympa? :confused: Trodde hon var lika gammal som Theo och han är 21 månader... ;)


(Sorry, kunde inte låta bli... ;) )
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 184
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 512
Senast: lundsbo
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 104
Senast: EmmaW
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 312
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp