"Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Hahaha du ser, noll koll.

attila:
Nej jag utgår inte från mitt barn jag utgår i från att barn är individer, vissa sitter still och vissa gör det helt enkelt inte. Jag utgår inte från att mitt barn är en mall som alla andra kan gå efter. Min dotter har gjort 2 års testen på 18 månaders kollen osv, men det spelar ju ingen roll i detta sammanhang, dom är för små för att inse faran/ förstå konsekvenser. Det handlar inte om gränser för utveckling.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

kl

Jag har full förståelse för alla som spänner fast sina barn i matstolen, precis som att man spänner fast dem i vagnen och i bilen. Det handlar om säkerhet.

Nuförtiden spänner jag sällan fast My i matstolen (som hon sällan sitter i) eller i vagnen, men för några månader sedan hade jag inte velat att hon skulle sitta i sin matstol utan att vara fastspänd. Hon ställer sig alltid upp i sin stol när hon tycker att hon är färdig (en IKEA antilop stol, hon kan alltså inte klättra ner själv), och om jag då inte är precis i närheten så kan hon ju naturligtvis ramla ur stolen. Nuförtiden sitter hon oftast i kökssoffan och äter och då gör det inte så mycket att hon ställer sig upp, och hon kan klättra upp och ner själv.

Att låta henne "lära sig av sina misstag" har inte varit något alternativ. För precis som någon tidigare skrev så har inte så små barn ett konsekvenstänkande. My har ramlat ner från vanliga stolar när hon stått med vid spisen eller disken (hon har alltså ramlat trots att jag stått precis bredvid, det går så himla fort), hon har ramlat ner från soffan och sängen och från andra liknande ställen, och det är knappast som att hon tvekar att klättra upp och göra samma sak igen! Då är det skönt att minimera riskerna på de ställen man kan. För trots att det oftast inte är farligt att ramla ner och slå sig, så kan det ju faktiskt också gå riktigt illa.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Fast jag är mer av idén att om ungen klättrar ur vagnen så låt den gå då.
Men det kan ju finnas situationer där man inte har tid till det och då är det ju säkrare att ha kontroll.

Hahaha.

Min dotter lärde sig inte gå fören hon var 14 månader. Men klättra kunde hon innan hon va 6 månader. Idag är hon 3 år och mer i taket än på golvet, klättrar bättre än spindelmannen och lyssnar ungefär lika mycket som en döv terrier när hon hittat något extra spännande. :)

När hon var 8 månader gammal så gjorde hon konststycket att klättra ur sin spjälsäng och slå i golvet med ansiktet före vilket blev en vända till akuten och en väldigt blå bebisnäsa nästkommande veckor.

Ett år senare kastade hon sig från soffan och slog lös en tand.

I somras trillade hon ur en stol på dagis:
40549_421323516335_667161335_5370711_307472_n.jpg



Jag är ingen ovanligt dålig mamma och min dotter går inte på ett ovanligt dåligt dagis. Barn är individer och vissa har mer energi än andra. Skulle jag aldrig använt selar och spännen och skydd runt mitt barn skulle jag förmodligen blivit tagen för barnmisshandlare och blivit av med henne.

Mitt barn är inte heller ovanligt livligt, men det är fullt ös med henne heeeela dagarna. Utan säkerhetsåtgärder så skulle inte jag orka och hon skulle inte orka och vårat gemensamma familjeliv skulle förmodligen bli betydligt mer förpestat.

Tur att hon är så fruktansvärt söt, det gör det lättare att ha överseende med att man går i konstant behov av en paus! ;)
Li.jpg

24180_381994181335_667161335_4360924_4466902_n.jpg
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Kl

det kan ju vara så här också, att barnet inte alls var färdigt, men kom på en massa andra saker att gora istället. bältet blir som en "vänta" knapp och så återgår barnet till ätandet. Jag har använt selen i matsalen men för den sakens skull inte hindrat honom att komma mer, han här nära fått tänka efter en extra gång och väntat tills Jag tagit loss honom.

mitt barn är 3 och Jag säger fortfarande "var så god och sitt" men det hjälper inte, trots tusentals repetitioner. ofta äter han halva middagen som sitt alter ego "timmy", en hundvalp.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

det kan ju vara så här också, att barnet inte alls var färdigt, men kom på en massa andra saker att gora istället. bältet blir som en "vänta" knapp och så återgår barnet till ätandet. .

Så är det till stor del med min tös. Kan hon bara gå från bordet när hon vill så äter hon inte. Hon har helt enkelt inte tid. Det är mycket viktigare att springa upp och ned och tända och släcka lampan så vi ska ha det "Mysigt, NEJ! Mysigt, NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ, Myyyysigt.... Nej!" eller vad det nu kan vara som står på agendan för dagen.

Får hon sitta i barnstolen med sele, som hon själv väljer, så blir middagen lugn, sansad och hon sitter ordentligt och äter. Vi hade en period då hon ville sitta i vanlig stol och skötte det bra, men nu är det så mycket bebisar runt om att hon också vill vara bebis igen och sitta barnstol.

Alla barn är olika, man måste anpassa sig efter vad som funkar på just den individen man själv uppfostrar. :)
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

Haha, fan, jag trodde ALLA spände fast barnen i barnstolen? Det gör man ju i vagnen och i bilen, varför skulle man inte spänna fast ungen när det finns fallhöjd inblandad?
Jag skulle inte ha något emot att ha min unge i koppel någon gång då och då heller :angel: Luckan är grymt aktiv hon ÄLSKAR att utforska och har en jävla massa energi.
Att spänna fast henne minimerar ju skaderisken, typ som att leda hästen i grimskaft istället för i
grimman. Minimerar skaderisken.
Älskar t.ex. Ikeas kundvagnar som (iaf häromkring) har säkerhetsbälte!
TS, spara den här tråden tills din unge är runt 1 år, vore kul o se om det ändrats! :D
Och jag menar inte att vara spydig, ironisk eller sarkastisk med något, för att förtydliga.
 
Sv: "Nu sitter hon fast och kan inte klättra ut."

mitt barn är 3 och Jag säger fortfarande "var så god och sitt" men det hjälper inte, trots tusentals repetitioner. ofta äter han halva middagen som sitt alter ego "timmy", en hundvalp.

:D
Underbart! (och inte ens timmy kan "var så god och sitt").

/ också med 3åring
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 182
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 512
Senast: lundsbo
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 104
Senast: EmmaW
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 312
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp