Nu stár jag i ett dilemma! Rád tack!

P

Pirayan

Nu vet jag inte vad jag ska göra. Har nu flyttat till nytt hus och fátt mitt eget stall. Allt är bra förutom att jag inte vet vad jag ska göra med hö't.....
Har inte plats att lagra mycket eftersom stallet är ett utestall med tvá boxar.
Det finns bara ett ställe att köpa hö ifrán och där köper de in massor och säljer massor, vilket betyder att jag inte kan fá samma hela tiden.
Jag máste alltsá, om det inte finns nágon praktisk lösning, byta hö ofta och kan inte göra nágon analys (som jag nu vet att jag kan göra i Sverige).
Jag vet inte vad jag ska göra.
är det nágon som har goda rád vore jag tacksam.

Snälla ni, säg inte att jag skulle ha kollat upp sádant här innan jag flyttade hit annars skulle jag ha látit bli....
Stället är underbart och hästarna trivs super bra. Trodde sá klart att det skulle gá att lösa smidigt frán en bonde, men alla som vill sälja säljer redan till samma man som jag köper ifrán....

Bara ett litet tillägg: (Observera att de inte mäter samma värden som vi gör i Sverige ej heller g per kg. Ska jag vara ärlig sá har jag inte hunnit omvandla värderna till vára ännu. De máste ju äte nágot och utan höanalys sá, ja.....)
Jag fodrar med Havens (ett av de mest populära)
Smältbart ráprotein 10,5 %
Ráprotein 12,2 %
Fett 3,5 %
Fiber 12,1 %

och Herbs muesli
Ráprotein 11 %
fett 8 %
Fiber 12 %
Ger ocksá extra mineraler i mindre mängd än rekommenderat eftersom jag ger fullfoder. Fick dock göra det när hon stod pá krafft ocksá.....
Hon har fortfarande massor av gräs att äta, vilket inte inneháller mycket nu (men hon fár mage...) och ca 8 kg hö.
Hon är en dam pá ca 600 kg som inte utför nágot arbete, men som är dräktig pá andra mánaden.
 
Finns dt bara ETT ställe att köpa på? Då är dte ju värre..

Men, om du köper HÖSILAGE då? Det kan du lagra utomhus och således ta hem mer på en gång?

Jag har begränsat (eller, jag har massor men det blir så jobbigt att kuta till en annan byggnad) med lagringsutrymme och jag tar hem kontinuerligt. Dock bokar jag upp hela partierna.

Men hösilage skulle jag kunna ta hem allt på en gång och lägga utanför stallet, så det kanske är en lösning för dig med?
 
Tack för det rádet, men jag har bara tvá hästar, och balarna är stora, sá dá skulle ju mycket gá till spillo....
 
Ska jag vara ärlig sá verkar det som att allt bara tillverkas av och till stora mjölkproducerande bondgárdar. Här, i mitten av hästMecka, sá hálls hästarna med taggtrád oanalyserat hö mm. Sá är det i alla fall hos majoriteten. Kanske inte hos de proffesionella....

Jobbade i ett handelsstall som sálde hästar till USA för summor upp till 2 miljoner, och alla hästar stod pá samma foderstat, mer eller mindre. Höet var av god hygienisk kvalitet, men näringen vet jag inget om. De fick Dodsson & Horrels (felstavat) musliblandning och särskilda tillskott för färg och päls. Hästarna jobbades varje dag och ság fina ut, men inga foderstater uträknade där inte.... (ca 35 hästar)
 

Liknande trådar

Hästhantering Ær pá island nu och trænar hæstar. Vi har ett sto som mina chefer háller pá att tappa hoppet om. De vill slakta henne nu, de tycker att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 586
Senast: lundborg
·
P
Foder & Strö Jag har tvá ston, en shetlandsponny pá tvá ár och ett dräktigt (90 dygn) halvblod som är sju ár. De gár i gräshage under dagen och stár...
Svar
2
· Visningar
714
Senast: Korven
·
P
Hästvård Har tvá hästar som stár i öppna boxar nattetid. Nu börjar jag bli lite orolig för nyársafton och raketer.... Jag kan stänga över luckan...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Pirayan
·
P
Hästvård Ja, nu har jag dá hittat ett avmaskningsschema i en tidning här.... Enligt den sá ska man avmaska frán mitten av Januari till mitten av...
2
Svar
28
· Visningar
1 659
Senast: Pirayan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp