*Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

LouiseN

Trådstartare
Min häst har varit skadad sedan Juni förra året. En av världens bästa veterinärer+ 2 andra har tittat på honom och behandlat honom. Så jag har tagit hjälp av veterinärer och vi har lagt ner mkt pengar på olika behandlingar.. och såklart är ju inte ni veterinärer, men ni har nya ögon och öron;)

Jag tar hela historian.

Det började på SM i sommras. Efter andra kvalet kunde han inte gå ordentligt med bakbenen, han släpade dom efter sig. Vi gick då till tävlingsveterinären som böjde honom och sa att han antagligen hade kotledsinflamation i ett framben.. lite konstigt tyckte jag i o med att han rörde sig så konstigt bak. När vi kom hem åkte vi till veterinären och mycket riktigt hade han kotledsinflamation i ena frambenet. Det behandlades och ha tog det lungt ett tag. Sedan satte jag igång honom, och han kändes inte helt bra. Men veterinären sa ju att han var bra på återbesöket så jag fortsatte rida och vi åkte såsmåning om på tävling. Och nej, han kändes inte helt bra, han stod emot lite, det kändes som att han inte riktigt ville jobba med bakbenen. men tänkte jag han är ju precis behandlad och veteriären sa ju att han var bra, jag inbillar mig säkert.

Vi åkte på en andra tävling. En annan veterinär vi kännr var där så jag pratade lite med henne om det, att han inte kändes helt bra i bak men att jag var osäker på om det var något eller inte i o md at veterinären sa att han såg bra ut. Jag sa då: Du tror inte att det kan vara spatt? nejnej sa hon, är det spatt skulle han vara mycket sämre.. aha tänkte jag och sen tänkte jag inte så mkt mer på det. (Och anledningen till att jag trodde att det var spatt var att han kändes lite bättre i slutet av ridpasset än i början) Tävlingen gick skit, han hoppade jätte dåligt. Han som brukade hoppa runt banan som en raket kändes nu mer som att lotsa runt en kamel.. han ville inte alls sträcka ut. Det var nåt fel, jag var helt säker på det, min känsla var rätt.

Vi åkte åter igen till veterinären och dom undersökte honom. Han var inte halt vid böjprov och inte på volt. Vi tog en röntgen och den såg också bra ut.. Men jag visste ju att det var något, så veterinären skickade oss till en annan veterinär för att göra en såkallad SKINTEN röntgen. (En röntgen där det blir röda "prickar" där dom har ont) En röntgen som var rätt dyr, men värd att göra.

Resultaten visade att han hade "röda prickar" i "spattområdena". veterinären sa då att han hade början till spatt, som då inte ens syntes på en vanlig röntgen.

Han sa att det bästa mot spatt var en behandling som heter TILDREN. (www.tildren.com) En dyr behandling, men vi prövade. Han skrittade och tog det lungt i någon månad efter behandlingen och sattes sedan igång. Men nej.. han kändes lika dålig som innan behandlingen.. och han kändes dessutom halt på höger fram(samma ben som vi behandlat efter SM)Vi åkte då än en gång till veterinären som sa att nej det finns inget mer jag kan göra nu..

NEHE?:confused: Vi bestämde oss för att inte ge upp utan att ge honom en chans till. Vi tog kontakt med enligt många en av världens bästa veterinärer. Vi skickade honom till den kliniken med lastbil(iiiinte billigt) och väl nere så ringde dom och sa att han såg bra ut.. jaha.. men dom skulle longera honom hårt i tre dagar och se om dom såg något. Då tycker dom att han var halt på höger fram och att han inte gick bra i bak. han behandlades med någon coktail+ kortison i båda bak i spattlederna och han behandlade även höger framben, där han hade gaffelbandsinflamation.

Efter detta fick han en lång igångsättning. jag började så småning om trava honom, men jag hann inte trava honom mer än två dagar förrens han var jätte halt igen. Vänster fram.

Vi ringde veterinären igen och han sa att han var påväg till Sverige och att han kunde titta på honom. Vi åkte dit och han hade då gaffelbandsinflamation i det frambenet också, så han fick behandling mot det.

Jag frågade denna veterinär om det var spatt, men han trodde inte det, han sa bara he is going to be okey now.

Han har nu skrittat i 3 v. Och jag skulle börja trava honom igår. Kändes han bra? svaret är nej.. han kändes inte bra.. han ville inte helt gå fram och han kändes "hackig".

Så VAD ska jag göra nu? Jag kan ju ringa till den utländska veterinären igen, men han är känd för att "aldrig misslyckas med en häst/aldrig ge upp" och jag vet inte, alltså om han inte hittat felet på två gånger så borde han ju inte göra det nu heller.. och det är ju inte det billigaste att skicka honom dit igen.

Jag tror att det det lutar mest åt, är att ta honom till min "vanliga veterinär" (Jag har för ett tag sedan börjat åkte en en ny som jag både litar på och tycker är bra) Och han har alltså inte kollat på Roadie någongång. MEN den utländska veterinären sägs ju vara den bästa. Så hoppet känns lite ute...

Innan vi gav honom en andra chans och skickade honom till den utlänska kliniken, så sa vi att detta är ett sista försök.

Och här står jag.. var det det sista försöket? Vi har ju gjort mycket, försökt med olika behandlingar..

Ska jag ge upp nu?

Han står där i sin box och är SÅ fin, han är verkligen den finaste hästen i stallet. Så fin i kroppen, perfekt storlek, och han har precis tappat sin långa vinterpäls , så himla söt och han är(var) en RIKITGT bra hopphäst som lätt vann 140-145 klasser.. Där står han och gnäggar på mig varje dag när jag kommer in i stallet, hans ögon tittar så förhoppningsfullt på mig och säger " Är det jag nu? Är det jag nu mamma? Är det jag som ska få komma ut och tävla nu?" Det gör ONT att se hans förhoppningsfulla uppspärrade ögon.. Han ÄLSKADE att tävla, han verkligen älskade det och han var SÅ bra på det..

Så än en gång, ska vi ge upp nu? Och om vi ska det (såklart far tankarna iväg) och jag har tänkt.. ska han då få vandra vidare på dom gröna ängarna.. eller ska han få bli promenad/sällskaps häst?

Snälla säg något, hjälp mig, skulle kännas skönt med andras åsikter om vad jag ska göra..
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

usch, vad hemskt det låter:( det jag kom att tänka på först var: har ni röntgat ryggen? kan ju sitta något där med som gör att han inte får med bakkärran och därmed kanske överbelastar frambenen och blir halt där med... kan ju vara värt att kolla iaf:) annars låter det ju som om ni har gjort allt och lite till:crazy:
men om det var min häst skulle jag nog börja med att kolla ryggen och sedan om det inte är något där, höra med en ny veterinär, eftersom de andra misslyckats
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Hm.. ja ryggen ja.. Det kanske är värt att kollas upp! Men om han har något i ryggen, BORDE inte han ha ont när man känner igenom ryggen då? För det har han ju inte..

Ja som sagt så har ju tre veterinärer tittat på honom, varav en sagt ska vara en av dom bästa.. Men det blir nog så att vi låter min nuvarande veterinär se på honom också, jag menar jag får ju berätta hela historian och visa alla papper, och tycker han att det finns något mer att kolla upp så gör vi det..
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Hallå där!

Vad jag personligen tycker är att har ni låtit honom vilat REJÄLT?
med så många "hältor" på ett år så verkar det som om att behöver rejält vilat med skritt , förstår du hur jag menar?

Bra hästar går oftast länge med skador oxå utan att det syns och när det väl syns e det för sent- har gått för långt. (det är min erfarenhet när jag har jobbat med bra,talangfulla hästar)

Ge honom mera tid. han ni råd och tålamod att ge honom mera tid?
Har ni tänkt på underlaget hemma i ridhuset?ridbanan?

försök hitta orsaken til varför han har fått dessa
hältor/förslitningar, annars kommer det bara igen och igen.

Vad jag inte förstod e, har han kvar spatten eller inte?

Ett hett tips e att kolla ryggen oxå, vi fick en utdömd 5 åring hemma då han han inte ville sätta under sig, jobba eller riktigt ta för sig i gångarterna. Tysk vetrinär kollade honom, musklaturen va spänd i ryggen och rumpan = inflammation i musklaturen, han blev sprutade u ryggen ett par gånger och idag går han som en fullt frisk träning och tävlingshäst i hoppning och är på väg upp i 120-130 klasser (har kapacitet för mer)
Dessutom va han ngt knasig i hoven vilket en hovslager på vetrinär sjukhus verkade och skodde upp, att hästen går klockrent idag.

Så ge inte upp tycker jag, ge hästen mera tid att få´vila, ut och gå/skrittas- ge han tid att få läka. med alla dessa skador tätt på varandra (1 år är endå ganska kort tid egentligen)
Jag tror att han behöver mera tid och gaffelbandet för ena ridskolehästen tog 6 månader innan han började jobbas.

Ge hästen tid, det är vi männskor för snåla med- men samtidigt så ska ju hästen inte lida- lite så jag tolkar lite i ditt inlägg oxå, du tänker på hästen och vill ju även ge den chans.

Ge han en chans till, och mera tid att få vila, ha inte bråttom, säger tex vetrinären 4 veckors skritt- ge han 8 veckor- ta dte långsamt.

Nu tror jag inte att du har skyndar på osv ,detta e vad jag tror allmänt idag oxå, att folk har för bråttom med att få igång sina hästar- och jag tror att vetrinärena "känner " av sånt oxå.

Jag tror att du vet oxå innerst inne, ge han en chans till, det e ju så du känner väl i hjärtat?
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Tack för att du orkade läsa, och svara!:)

Ja ryggen, jag har lite svårt att tro att det är den, faktiskt. För jag har en känsla av att veterinärena borde ha märkt det isf. Men om vi nu åker in til min nuvarande veterinär så ska jag absolut be honom kolla ryggen!

Underlaget det är bra. Men en sak, som jag inte visste när jag köpte honom är att han är tävlad väääldigt mycket som unghäst.. han vann 140 när han var 6 år.. Så det kan mycket väl vara det som gjort att han blivit mer "sliten" nu.

Det med att låta honom vila riktigt länge, har vi funderat på. Men så tänker man, ska han då vila i ett år, sedan KANSKE bli bra, för att då sedan sättas igång i ett halv år och sedan KANSKE komma tillbaka till 140 klasser et halv år senare.. det är då två och.. och då är han 12 år.. Men vi har tänkt på det, absolut. Men det är ju också en sa vi får höra med den här nya veteinären som antagligen skall titta på honom, om han tycker det är värt det och om han tror mer på att det kommer bli bra än att det inte skall hjälpa.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

kolla rygg, nacke och kors. det låter mer som din häst har någon neurologisk störning - att han visade inflammation i hasen kan bero på felbelastning pga smärta.

kanske har ni "tur" och hittar något på röntgen, tex förändringar i skelettet som klämmer på nerver. eller så kan det vara så att nerver är skadade pga infektion eller yttre trauma.

min häst hade den neurologiske varianten av ehv 1 i våras, var jättedålig en dag sen blev han "bra". viruset hade dock satt sig på nerver i korset och han kändes som du säger "inte fräsch" även om han inte var halt. han blev bra men det tog tid och många akupunkturbehandlingar. och sen många mnd att träna upp styrkan och rörligheten igen.

men just det att hältorna ser ut att flytta på sig eller att den är knackig runt om utan att man egt inte hittar någon vettig förklaring på dom, och att hästen känns almänt konstig är väldigt typisk för den sortens skada.
för erlichias räknar jag med ni redan testat för?

har ni låtit någon alternativare kolla på hästen?en duktig kiropraktor eller akupunktör tex. veterinärer i all ära men när ingen hittar felet får man försöka gå andra väger.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Kirupraktor ? Han kanske gar nån låsning i kroppen som kan knackas till? bara ett förslag :D kanske låta honom gå på sommarbete hela sommaren och sedan sättas igång lungt? Tyckert verkligen synd om dej ;/
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Det med att låta honom vila riktigt länge, har vi funderat på. Men så tänker man, ska han då vila i ett år, sedan KANSKE bli bra, för att då sedan sättas igång i ett halv år och sedan KANSKE komma tillbaka till 140 klasser et halv år senare.. det är då två och.. och då är han 12 år..

12 år är väl ingen ålder!

En av de våra skadade sig ganska illa på en framhoppning, han var då runt 17 år gammal.

Han behandlades och fick en mycket lång vila, sedan så sattes han igång mycket försiktigt för att sedan komma tillbaka på tävlingsbanan.

Dock så kom han aldrig tillbaka till den nivå(JSM seger bland annat) han var på, MEN man ska dock tänka på att han hade ett ganska långt tävlingsliv bakom sig när skadan inträffade.

Han var också en sådan där häst som verkligen älskade att tävla, nu så har han dock avslutat sina dagar, han blev 23 år gammal.

Vore jag du skulle jag ge hästen en rejäl vila, en chans att få läka ut sin skada i lugn och ro, för att sedan sätta igång smått och på sikt komma tillbaka.

Han är ju ung ännu!
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

*KL*

Stackare!!:( Vet precis hur det känns då jag sitter i samma sits..

Det är jättesvårt att säga vad det kan tänkas vara, men jag säger som de andra i tråden, att ge hästen mera tid.
Släpp honom på bete och låt honom läka. Du har ju ändå inget att förlora på det just nu. Ett långt bete är jättbra medicin i många fall. Då får även du lite distans, vilket jag tror man behöver.
Jobbigt att börja om med ny vet direkt och alla säger olika saker.
Jag tror du måste hitta en vet. som du har förtroende för.
Den utländska vet. verkar ju inte ha hittat felet på din häst så visst misslyckas även han... Sedan är det ju så att de är bara veterinärer och inga mirakelmän. Vissa skador är svåra att diagonstisera.

Kan du inte fortsätta och skriva hur det går?

Peppkram
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Det började på SM i sommras. Efter andra kvalet kunde han inte gå ordentligt med bakbenen, han släpade dom efter sig.

Det här tycker jag spontant att det låter som om det kommer från rygg/nack-regionen. Jag hade provat om en ET eller kiropraktor kunde hitta något där.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Usch, fy vad tråkigt. Har följt dina trådar innan om honom. Jag tänkte på det, har de tagit blodprov på honom och kollat, tänkte på erlichia. Det kan ju ge konstiga och mystiska hältor och inflationer i leder och de kan kännas allmänt knaggliga. Ingen anning men bara något jag tänkte på. Hoppas verkligen att ni hittar lösningen på problemet, synd på en sådan fin häst med kapacitet.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Jag skulle ta ut en riktigt bra massör/kiropaktor som känner igenom hästen. Jag skulle absolut kolla upp ryggen och nacken. Prova även med laser och akupuntur. Kan du så ställ han i solarium. Framför alt ge han massor av lång vila. Det är sällan som hältan sitter i själva benet. Oftas så sitter den i ryggen, nacken eller bäckenet.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

men här blir jag lite irreterad faktiskt, en vettig masör och kiropraktor skall inte, (om det inte av vetrinär inråan förstås) behandla en halt häst!
Det är stor skillnad om det är en häst som är knackig eller en häst som faktiskt det är problem med tex gaffelbandet.
hitta orsaken, och visst orskaen kan sitta så att en kriopraktor sklal lösa det hela, men då på vetrinärs inrådan.

dem flesta försäkringar tar inte massör eller kiropraktor.
Jag som massör själv skulle aldrig kläcka ur mig en sådan sak.

Om det inte går göra något annat från vetrinärens sida, eller på vetrinäresn inrådan, endast då skulle jag ställe mig och massera en sådan här värdefull häst som är pass "så" skadad. Framförllat kriopraktor som rättare till saker och ting- gör han minsta fel så är det inte roligt alls.
Och som sagt de flesta försäkringar håller inte för kiropraktor och massör, akupunktur mm.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Det första jag kommer att tänka på är ryggen.
Gör en riktigt ordentlig genomgång och undersök den.

Sedan undrar jag hur hästen rids?
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Han har bara skrittat och travat till och från i 7 månader.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Vad synd om er! :(
Du kan ju prova att (efter att du diskuterat med dina veterinärer) ställa av honom under sommaren på ett kuperat bete, kanske med samtidig antiinflammatorisk behandling?
Om man då kan prova sättas igång på hösten har han ju inte tappat så mkt.
Sedan får man ju ransaka sin ridning och fundera på om och vad man kan ändra... Alltid sitta upp från pall, se till att rakrikta noggrannare, kolla sadeln regelbundet mm har hjälpt mig.
Det är hemskt när man börjar gripa efter halmstrån... :(
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Vilken form rids hästen i?

Sådana saker kan göra mycket mer än man tror.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Släpp han på bete i sommar om det går och sen prova sätta igång
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Det du beskriver med hältor som pluppar upp varje gång på olika ställen låter som ev KS i ryggen.

Vet en häst som hade så som du beskriver, var hos veterinären 6 ggr, tillslut röntgades ryggen och det var då KS, tyvärr fanns det inget att göra. Denna häst var 8 år kan tilläggas.

Röntga ryggen och se vad du hittar.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Jag tycker det låter som ett fall av Borrelia eller Erlichias. Är han testad för det? Annars tycker jag du ska göra det för båda fallen kan ge skumma hältor och även göra att hästen inte känns bra utan att egentligen kunna peka på vad som är felande. Ett blodprov är allt som krävs! Det hade nog varit det jag kollat i första hand nu och sen hade jag isåfall gått vidare och kanske röntgat igenom ryggen om proverna är negativa.

Sen hade jag nog släppt ut hästen på bete hela sommaren och låtit det vila upp sig ordentligt. Med tanke på att den faktiskt inte är så gammal så har du ju "tid" att låta den vila ordentligt. Du kan ju ändå inte tävla som den är nu.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 760
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 275
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp