Bukefalos 28 år!

*Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Borelia och elichias syns det på ett vanligt blodprov?
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Okej ja jag ska absolut kolla upp detta med ryggen. Men om han hade haft något i ryggen hade han inte visat något när dom kännde igenom ryggen då? Eller kan det sitta så långt in så att det inte märks "på utsidan"?

KS, hur är en häst som har det? (vanligast)
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Jag tänker på borrelia eller erlichios, ta blodprov om det inte är gjort! Framförallt erlichios ger hältor som vandrar mellan olika ben och i olika grader, ibland ingen hälta alls- bara en känsla av att hästen inte är fräsch och mellan varven är hästen helt ok för att nästa dag vara rejält halt! Tas genom blodprov, räcker att ta ut en distriktare.

Röntga ryggen och överdelen av hästen för att utesluta KS eller annan skada på ryggen, bäckenet, nacken osv.

Diskutera möjligheten med shivering. Vet inte hur pass diffusa symtom shivering kan ge i början.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Okej, men då tror jag vi kan utesluta Borelia och Elichias för vi har tagit blodprov och det visade inget.

Men jag har ett litet minne av att veterinären sa att försökringsblogaet inte betalade prov av Borelia och Elichias?? Eller var det att dom inte betalar blodprov överhuvud taget?

Är du HELT säker på att det är ett HELT vanligt blodprov som visar om dom har Borelia och elichias?
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Ja ett helt vanligt blodprov men givetvis måste dom ju kolla det mot borrelia och erlichios, du beställer ju själv vad du vill att dom ska leta efter
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Aha okej. Men då var det kanske så att försökringsbolaget inte betalade om man ville kolla mot Borelia och Elicias? För då har vi nog inte tagit prov på det. Men jag ska kolla upp både om vi har kollat ryggen(Om den är röntgad) och om vi har tagit prov mot B o E.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

kl

Jobbig situation men jag hoppas på det bästa :)
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Du får gärna hålla oss uppdaterade om vad som händer! Håller tummarna för att det reder upp sig!
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Tack, det hoppas jag med. Och jag måste bara säga tack till alla här som bryr sig, jag trodde ingen skulle orka läsa och ännu mindre orka skriva:D Innan jag skrev denna tråden var jag väldigt inställd på att ge upp, men nu är jag så taggad på att jag ska hitta vad som är fel! Och hur dumma har vi varit som inte har kollat ryggen.. herregud..! Men det är väl så att man blir lite "blind" när man tror att det är en sak så tänker man inte rikgit på att det finns ju mkt annat det kan vara.

Iaf så skall jag på måndag, kolla upp om vi har tagit prov för Borelia och Elichias. Och jag tror inte att vi har kollat ryggen "noga" så jag ska prata med veterinären om att ev kolla den. Eventuellt tar vi ny röntgen på spattlederna också för att se så att inte dom har blivit sämre.

Fotade lite idag och fick två söta bilder jag måste visa på älskingen:love:
SigaliRr098.jpg


Pusspuss
SigaliRr092.jpg
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Aha okej. Men då var det kanske så att försökringsbolaget inte betalade om man ville kolla mot Borelia och Elicias? För då har vi nog inte tagit prov på det. Men jag ska kolla upp både om vi har kollat ryggen(Om den är röntgad) och om vi har tagit prov mot B o E.

Det stämmer. Blodprovet som skickas för att kolla efter just borrelia/ erlihios ersätter inte försäkringsbolaget, om inte hästen visar sig vara sjuk sedan. Men det kostar bara 5-600 kr för dig, så det är väl värt att prova. Det du får veta utav blodprovet är hur antikropparna ser ut, sedan KAN en häst ha antikroppar utan att vara sjuk. Så om man får ett provresultat som visar för höga värden får man diskutera med veterinären och fundera om symtomen är rätt och behandla, eller vänta ett par månader och ta ett nytt prov och se om antikropparna ändrats. Om jag förstått detta rätt, det är många rön och vissa veterinärer är tråkiga och skeptiska emot sjukdomen alls, medans vi som bor tex längs östkusten i Småland där det är mest fästingar i landet, ofta ser hur sjuka hästar kan bli i erlichios eller borrelia.

Hoppas verkligen ni hittar orsaken till allt detta!
Vill ge dig en peppande kram och säga att ni är beundransvärda som kämpar så för hästen! :bow:
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

bara kämpa på vidare tycker jag!!

De flesta hälto mm kommer faktiskt från ryggen, ovch har han tävlats hårt redan som ung (innan du köpte honom) så kan de då oxå varit så att ägarna/ryttaren innan inte red honom så bra på marken mm?

Ultuna tycker jag att du skall kanske ta kontakt med faktiskt, jag tycker dem i bra, dem har räddat många fina hästar som går fullt i dags läget. (iaf dem vetrinärer jag har haft med där)
Chris ska tydligen vbara riktigt ruggit bra!

Jag tror att bara du finner felet, alltså varför alla hältor dyker upp- alltsån från vilket plats på hästen dem kommer fram från, så tror jag att det går att lösa det hela.

Kolla ryggen, och be dem kolla musklaturen oxå-rygg,länd och bak, och ta blod prov!! Kolla oxå bogarna, vet en hopp häst som faltiskt va väldigt "sne/ojämn" i sina bogar vilket ledde till hätor som pluppa upp här och var.


Jag hejjar på er!! KLart ni fixar det här!! Och dte eklart att ni kan ge hästen tiden! han e ju ung! (ung e man fram till runt 16-17 år iaf :D hihi)
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Jättetrist att höra om era problem. Du har fått många bra tips. Jag sällar mig till de som tipsar om lång vila. Om allt det du beskrev i första inlägget har hänt under 7-8 mån så är det på tok för korta viloperioder och snabba igångsättningar, även om de kännts långa.
Problemet, vad det nu än är, kan ju ha legat latent länge innan det uppdagades och då tar det tiiid at läka.

Jag skulle ge honom helt ledigt hela sommaren, från nu och ut på bete så fort väder och underlag i hagarna håller. Långsam igångsättning under hösten, början i sep. Fram i feb kan du börja tänka lite galopp och kanske lite hopp för att kanske vara igång att starta lägre klasser i början av nästa sommar, alltså i juni. Det kan kännas hur länge som helst men det går fort och det är nog så att det är den tiden som krävs, för att, som du själv skrev, han kanske ska bli bra. Det är bara du själv som kan avgöra om du vill ge honom den tiden.

Jag ger all pepp som går då jag själv varit där. Aldrig hittat felet och efter lång tid och ett föl (jag har ju ett sto så "passade på" att betäcka) med dess följder av mammaledighet har jag precis varit iväg på mina första träningar nu. Det är snart tre år sen hältan uppdagades så sedan dess har hon antingen vilat helt eller skrittat /lätt motion när hälsan tillåtit. Jag vågar inte skriva att hon är bra eller att vi kommer att kunna hoppa för fullt igen men det ser bättre ut än på länge. Så ge inte upp om du har honom kär! :)
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Fortsätt kämpa! Röntga rygg och halskotpelare. Hittas det inget hade jag gett hästen LÅNG vila. Från maj till september eller nåt för att ev överansträngningar osv ska läka ut.
Har själv haft väldiga problem med min unghäst men jag gav mig inte utan gav mig fan på att han ska bli bra igen. En av världens bästa veterinärer har även kollat och opererat min häst, kanske sama?

Hur som helst, lycka till, jag håller tummarna!
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

men här blir jag lite irreterad faktiskt, en vettig masör och kiropraktor skall inte, (om det inte av vetrinär inråan förstås) behandla en halt häst!
Det är stor skillnad om det är en häst som är knackig eller en häst som faktiskt det är problem med tex gaffelbandet.
hitta orsaken, och visst orskaen kan sitta så att en kriopraktor sklal lösa det hela, men då på vetrinärs inrådan.

dem flesta försäkringar tar inte massör eller kiropraktor.
Jag som massör själv skulle aldrig kläcka ur mig en sådan sak.

Om det inte går göra något annat från vetrinärens sida, eller på vetrinäresn inrådan, endast då skulle jag ställe mig och massera en sådan här värdefull häst som är pass "så" skadad. Framförllat kriopraktor som rättare till saker och ting- gör han minsta fel så är det inte roligt alls.
Och som sagt de flesta försäkringar håller inte för kiropraktor och massör, akupunktur mm.

Jag har aldrig påstått att en massör ska BEHANDLA hästen. Men ofta när dom känner igenom hästen så hittar dom fel. Tex, i ryggen. Då kan man åka in och röntga och se om det sitter något där. Ofta så gör det det med. Akupunktur tar dom flesta försäkringarna. Trist att läsa att du inte behandlar ''värdefulla'' hästar. Men du kanske inte är så van och duktig. Hästar har faktiskt annat värde än bara pengar....:smirk:
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

jag tror oxå på ryggen.

Totte visade inget i ryggen utan det började i bakbenen o haserna.
Men han hade samanväxningar från manken till korset, trappstegsbildningar o förskjutningar på flera ställen i halskotepelaren.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Hej,
Jag är i samma situation som dig med en häst som ingen direkt vet var felet sitter. Med lite av facit i hand skulle jag råda dig till att

1) Kolla upp hovarna. Skodde ni om precis innan tävlingen? Ny hovis?

2) Har din häst gått omkull i hagen tex? Svårt att veta men kan vara ett tänkbart alternativ för att han ska ha fått en snedhet i bak som yttrar sig i överansträngning fram och stel bak. En massör kan hjälpa dig känna igenom hästen och upptäcka eventuella muskelskador.

3) Ny träning? Om du tränar på ett vis och "plötsligt" börjar träna på ett annat, tex ny tränare, så kan det "plocka fram" gamla skador som hästen kunnat maskera innan. Ett exempel: Hästen har fuskat med ett bakben, men den nya tränaren ser och korrigerar => för hög belastning på otränat/ev skadat ben.

Hoppas att din pålle blir bra, min håller peppar peppar på att bli bättre tack vare BRA HOVIS, BRA MASSÖR, BRA VETERINÄR och så lilla envisa mig.

/L
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Förmodligen har den nån form av koordinationsstörning. Sånt kan om man har tid och intresse tränas bort. Det är min hobby att rehabilitera såna hästar :D
Har nån form av Equiterapeut kollat på den?
Blodprover för att visa Erichias kan vara missvisande. Min häst visade inget när vi gjorde blodprovet. Sen skickade vi på inrådan av min vet, ett blodprov till Tyskland och då hittades Erichias. Provet kostade typ 700 kr och behandlingen 200 kr (nått pulver från tyskland som man gav i maten i 30 dagar).
Har den tillbringat 7 månader i box så blir den ju dåligare och dåligare. Pröva att ge den sommarlov nu när värmen kommer och slöpp den på ett gigantiskt bete i en stor flock, det läker mer än man tror.
 
Senast ändrad:
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Jag skulle be en riktigt duktig equiterapeut kolla honom också.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Provet kostade typ 700 kr och behandlingen 200 kr (nått pulver från tyskland som man gav i maten i 30 dagar).

Berätta mer!

Har ju själv en mycket lång konvalecens bakom mig(fortfarande pågående) med min ponny.

Här hittade ingen heller något fel och trots otaliga försök hos "alla" sorters kunniga vi kommit på så har ingen egentligen kunnat ge oss ett svar på varför han är sjuk!

Numera , efter snart 7 år så är han "peppar peppar" ganska ok, dock så vågar jag inte rida ännu, vill att han ska klara den nu stundande kritiska värmeomslaget som ALLA år gett oss stora bekymmer.

och Nej, det är inte fång!

Han är behandlad för ehrlichia, flera gånger då han hade antikroppar, då den där gången för snart 7 år sedan.

Vad för pulver?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
19
· Visningar
1 504
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
947
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 813
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil
  • Patellaluxation på renrasig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp