*Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Tog förgivet att du varit hos Chris med hästen:confused:
den som är bäst på ryggar o ben:bow:

Tror inte han tar emot så mycket hästar för tillfället. Han har mycket med forskning etc. Fast är det ett problem ingen annan hittar kanske tar sig an "fallet" ändå vem vet.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Googla på Håkan Lundell! Kanske sitter det i SI-leden?
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Ett svar till alla!

Nu har jag precis ringt till dom klinikerna han har varit hos.

Första kliniken:

Han har:
Blivit röntgad i spattlederna= där syntes inget konstigt.

Blivit kortison+ tuppkams behandlad i vänster bakknä.

Blivit kortison+tuppkams behandlat i vänster hovled.

Blivit skintenröntgad i bakknäna+spattlederna= Ökat upptag i glidledsområdet båda bak. Vilket veterinären menade på var början till spatt.

Fått TILDREN behandling.

(Dom har inte kollat ryggen och inte tagit blodprov! (Att dom inte har tagit blodprov för att kolla Borelia och Elichias tycker jag är VÄLDIGT konstigt!:eek:)

Andra kliniken:

Han har:

Röntgat (och jag vet inte vad han har röntgat, om han bara har röntgat benen eller ryggen också, hon visste inte det men skulle be honom ringa mig imorgon) MEN han hade visst fått en behandling i ryggen.

Blivit behandlad i båda frambenen för gaffelbandsinflamation med kortison+ nån coctail.

Blivit behandlad i båda spattlederna bak med kortison+ nån coctail.

Och dom hade inte heller tagit blodprov och kollat B o E!:eek:

Iaf så skall jag försöka fåtag på den utländska veterinären imorogn och höra med honom om han hade röntgat ryggen eller inte.

Har han inte det så skall jag åka till min veterinär och göra det+ ta blodprov. (eventuellt om den utländska veterinären kommer till sverige inom 2 v så får han göra det)
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Ta blodprov och skicka till labb och kolla E+B kan du ringa ut närmaste distriktare att göra på stuts, inget att köra till klinik för. Då har du förhoppningsvis de svaren när du får tid hos din vanliga vet som kan behandla efter de provsvar du fått. Annars får du åka in, ta blodprov, åka hem och vänta på svar och åka in igen på ny tid. Bortslösad tid.

Att bakkärran inte hänger med låter som fästingsjukdom.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Du är ju på rätt väg iaf...att ta blodprov för B o E borde ju varit bland de första åtgärder som din vet skulle gjort med tanke på hur mycket fästingar det var förra sommaren med all blöta som var då!

Här i trakten har vi ju haft väldigt många hästar med E som visat låga värden på blodproven men behandlats ändå och sen blivit helt friska. Så ta risken ( är ett väldigt starkt penicillin som sprutas direkt i blodet och kan slå ut magen i värsta fall) och behandla honom även om provet visar låga värden. I ditt fall är ju alla halmstrån värda att gripas.

Att dessutom röntga rygg och nacke är ju naturligtvis bra med så man kan utesluta ngn skada där men det låter mer neurologiskt på din beskrivning.

I Ängelholm finns ju systrarna Olssons klinik, kanske närmare för dig än t ex Ultuna som ngn föreslagit. De är kända för att kunna lösa problem med "konstiga" hältor. Är dessutom väldigt engagerade och trevliga!
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Vad jag har förstått så är det inte många veterinärer som tar blodprov och kollar mot Borrelia och Ehrlichios om man inte ber specifikt om det. Men det är som sagt bara mina erfarenheter.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Låt honom vila längre.Tycker att det är för kort vila ni har haft på honom.

Om det är gaffelband så brukar det ta låååång tid.

och eftersom han är så pass fin så skulle jag låtit honom vilat detta året och släppt honom på bete i sommar.

Min gaffelbandsskadade häst (samma skada som din) har vilat helt från april förra året tills nu.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Hm.. ja ryggen ja.. Det kanske är värt att kollas upp! Men om han har något i ryggen, BORDE inte han ha ont när man känner igenom ryggen då? För det har han ju inte..

Ja som sagt så har ju tre veterinärer tittat på honom, varav en sagt ska vara en av dom bästa.. Men det blir nog så att vi låter min nuvarande veterinär se på honom också, jag menar jag får ju berätta hela historian och visa alla papper, och tycker han att det finns något mer att kolla upp så gör vi det..

Nej de behöver inte ha ont i ryggen för att tex ha en låsning där. Min store Tysk hade en låsning i ryggen som gjorde att han blev låghalt på ett framben. Detta korrigerades på Helsingborg av equieter. Hältan försvann.

Ett gått råd åk till Flemming! Ring och berätta historien om din häst. Är ju värt ett försök!
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Aha okej. Men då var det kanske så att försökringsbolaget inte betalade om man ville kolla mot Borelia och Elicias? För då har vi nog inte tagit prov på det. Men jag ska kolla upp både om vi har kollat ryggen(Om den är röntgad) och om vi har tagit prov mot B o E.

Om ni inte har betalt extra för det så har ni nog inte gjort det.

kan vara värt ett försök
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Konstigt att de inte kollat ryggen. Blir ständigt förvånad att många veterinärer rent ut sagt är så dåliga när det gäller hästars ryggar.

Om du bestämmer dig att göra ett försök med ET så välj en duktig med mkt god renome (finns tyvärr många som är bra att prata utan att vara så bra). De jag använt mig av genom åren har alltid skickat en direkt till veterinär om de hittat något och velat se papprena därifrån innan behandling.

Lite om min nuvarande häst som hade som din mkt diffusa problem och hältor här och där
Köpte ett Tmärkt sto som de förra ägarna åkt skyttetrafik till kliniker utan att hitta vad hon hade för fel. Vid tex hältundersökningarna och de bedövade så dök något annat upp i stället. Så de ställde av henne och betäckte henne.

Tog ut en ET som gjorde skillnad på en behandling men inte så enorm skillnad som IB gjorde. Tog honom kanske 5-10min att lokalisera felet som veterinärerna inte hittat under nästan 1 års tid. Att hon var låst i ryggen förstod jag men inte att det var så mkt. Snacka om att jag stod som en fågelholk när han sa att hon kommer att bli helt bra. Trodde inte honom helt men ca 10 månader efter IBs första behandling så kunde hon tränas som vilken häst som helst och har hållt sig bra hittils.

Han misstänkte att hon gått omkull ordentligt för länge sedan och pajat ryggen och det har sakta blivit sämre tills det blev riktigt illa. Han förvarnade att hon kunde få ledinflammationer efter belastningarna ändrades så mkt och jag är mkt tacksam att han förvarnade så man höll ögonen öppna. Hon fick lättare inflammationer i hov-kotled båda fram och i bakknäna men tack vare förvarningen så han de inte gå så långt. Så fick vila/medicin och sedan en lugn/lång igångsättning.

Så i mitt fall så köpte jag ett sto som förhoppningsvis skulle hålla för lite skrittrundor men slutade men en häst som hittills har hållit för betydlig mer träning än mig.
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Utrustning? När kollades sadel osv sist?

Lycka till! Jättesöt häst!!
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

*knapplån*
Jag skulle också kolla ryggen.
Har haft problem med min häst och varit till vet flera gånger, men nu sista gången så frågade vi om ryggen.
Han visar inget när man trycker, men hon lät kiropraktorn kolla honom och han var sne i i kors och bäcken.
Han blev behandlad med kiropraktik samt akupunktur, direkt efter behandlingen hade jag en helt ny häst.

Så det är absolut värt att prova =)
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Fick du tag på den utländske veterinären och var isåfall hästen röntgad i ryggen?

/Nyfiken Nova
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

KL

Åhh, vad jag hoppas att ni hittar felet snart! Jag tycker som en del här att det låter lite som erlichios alternativt borrelios. Följer tråden med spänning och hoppas att det löser sig snart! Synd på en häst som verkar så söt och rar :cry:

Lycka till! Jag håller tummar och tår :)
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

nej han ringde aldrig tillbaka, ovanligt:angel: Men jag skall ringa honom på måndag!
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Ja, vi ska ta B o E prover på tisdag:) Då skall vi ändå till veterinären med min andra häst som skall få sin dom.. Är han inte bra nu så blir det dom evigt gröna ängarna för honom..:( Men det är 50/50, och jag tror att han blir bra:)

En possitiv sak är att Road Runner känns faktisk bättre nu! Men vi skall ändå ta dom proverna ändå för att vara på den säkr sidan. Och ta reda på om ryggen är röntgad. Så planen med honom nu är att sätta igång honom och helt enkelt se om han håller, för nu travar han 15 min per dag och känns som sagt bättre nu! Nästa vecka skall jag börja rida honom 30 min per dag och veckan efter det skall han ridas som vanligt. Så vi får helt enkelt se om han fortsätter bli bättre så kör vi på som veterinären har sagt:)
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Hej LouiseN.
Jag kan varmt rekomendera IR-Terapi. Det är ngt som jag alltid tar till om jag misstänker eller känner ngt konstigt, de flesta arbetar med värmekamera som ett komplement. Du hittar dom på nätet slå bara IR-Terapi så hittar du dom.
Lycka till / Fhree
 
Sv: *Nu vänder jag mig hit.. ett sista hopp..*

Hur har det gått med din häst???

Har ni fått svaren på proverna än?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
917
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 760
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 276
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp