Nummer elva om våra hästar födda 06

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tessalonica Jag har hälsat på honom idag och är full av beundran över arbetet inridaren lagt ner.
Han har varit hos henne i två veckor och idag fick jag se henne skritta honom uppsuttet för första gången.
Han var cool och verkade helt trygg!
Åh, nu längtar jag ännu mer tills det är min tur...
 
Vad härligt happy!:bump: Hon är verkligen jätteduktig och lugn, du kommer få hem en ridbar häst som inte har några olater för sig då iaf...;)

@Tessalonica Harriet är 6 år. Gick 90 cm i januari och nu då 120 nationellt....så går det när det sitter proffs på ryggen!:D Vi andra stackare får harva på....:crazy:

@Maui Vad sorgligt med Nathalie, tycker inte det är länge sedan du tävlade henne.

@fio Josåklart var banorna jättefina men jag räknade lite lätt på vad detta meeting kostade mig...4500 kr med förlorad arbetsinkomst, icke att förakta...:eek: En fälttävlan behöver du sällan ta ledigt på onsdagen för att dina klasser går på torsdagen...men så är det ju nästan alltid på de större meetingen, vår egen tävling är inget undantag.
 
10376256_10152505047896797_2631838584098516046_n.jpg



Nu blir det Tågarp på söndag!
 
@Novali01

Men varför lägger du så mkt pengar på hopptävlingar? Ska du sälja? Det hade väl varit vettigare att skickat iväg henne till en ft-ryttare om det nu är ft du vill rida?
 
Hmmm tror du jag hade räknat på det innan jag anmälde???:angel: Men det är väl investerade pengar i själva hoppningen, känner jag. Hon är supersäker, hoppar allt man styr på och gör det så himla väl så jag kunde inte vara mer nöjd med den utbildning hon fått. Har fått lära sig att ta tag i hinder, stampa av och hoppa riktigt runda språng, för mig är det ovärderligt.
Den andra delen börjar nu, hon ska hoppa terräng efter sista hopptävlingen som är på lördag.

Sälja är bara aktuellt om någon kommer med en stooooooor påse pengar!:up: Skämt åsido, detta är en häst som är rolig att rida varje dag så jag har inga planer på att sälja henne. Har ju en 4-åring som ska säljas först.
 
@fio, instämmer med övriga, så himla maffig och snygg din häst är!

Bestämde mig för att rida lite på Loppan i förrgår men då hade hon tapp sko så jag skrittade/travade lite på gärdet sen fixade gubben på skon när han kom hem. Red däremot ut igår och det var en så´n där härlig tur ihop med dottern på ponnyn till sällskap. Känner riktig lycko kännsla:love:! ( Börjar dock misstro att hon ska bli dräktig:meh:..) Hoppas ju nu när man satt igång.
Köpte ett ponny pelham på H**ks. Det verkar hon gilla, var inte så himla tjockt.
Någon som ser nackdel i att mer frekvent rida på raka bett med lite hävstång? Hästtandläkare YR rekommenderade ju tex kimbelwicket som jag rider på ibland just till hennes mun och lite överbett?

Lite bilder:
10439530_765819346772920_964818598_n.jpg
10450935_765801853441336_1515155489122933744_n.jpg
10255127_749642171723971_2198249131360241093_n.jpg
 
Jag rider ju ofta på jaktbettet det är väl ett kimblewick bett när jag rider ut men i dressyren blir det ju ett vanligt som är ok på tävling. Tror att det är bra att variera bett o nosgrimmor.

Kl
Tävlade dressyr idag. Var en helt vanlig bana ute med vita dressyrstaket i plast. Domaren satt i en bil. Hon var så spänd. Fattar inte varför. Redan på framridningen var skritten överilad o gick i rasande fart. Kom några utanför plac. I LA3.
De stora killarna red med sina fina Falsterbo hästar o knep de bästa priserna.
Red sedan Msvc2. Hade lite missar men också många 7. Blev till sist bara 62%. Hon studsade runt i skritten före galopp fattningen. Mitt nya problem att få en bra skritt o en bra fattning.
Kom nästan sist.

Ska på kurs nästa vecka sön - tis. Dressyr träning o mental träning. Ska bli så roligt.
 
Bianca fick vara lektionshäst för brorsdottern härom dagen. Introducerade lite styrning så att hon fick rida lite "själv" och inte bara åka med när jag leder Bianca. Visade bara hur man tar ett ledande tygeltag, att titta dit hon ska och vrida kroppen i svängarna gjorde hon helt på egen hand! :)

 
Vad hände i Tågarp @fio?
Inget..mer än nitiska hinderdomare som inte kunde reglerna. Han slängde sig en bit innan första hindret som stod under en dunge vilket tydligen var livsfarligt. Så jag skrittade fram till hindret så att han skulle få titta lite närmare och för att kunna travhoppa det. Men dom hade redan uteslutit mig men ÖD såg allt och sa att dom hade fel, jag hade inga stopp så han erbjöd mig att rida om, fast sist på dagen men jag hade redan väntat på terrängen i sex timmar och laddat upp och allt och hade ingen lust att göra om proceduren en timme senare så jag avböjde...var ju inget viktigt och man får ju ett sådant antiklimax när dom dömer ut en på 20 sekunder. Jag försökte prata med hinderdomarna att dom inte kan döma stopp när man är så långt ifrån men det var lönlöst. Skönt att få rätt ändå även om det är jävligt surt.

@Hippocampus Jag fick inte hoppa nr 3 haha
 
Öh say what??? Hur i hela friden kunde de utesluta dig? Han slängde sig flera ggr alltså o sen skrittade du fram o då dömde dårarna 3 stopp? Sanslöst tråkigt när man väntat en hel dag på att starta så händer nåt sånt där.
 
Ja han slängde sig först en gång och studsade runt som dom gör och så fick jag styr på det och fattade galopp igen och sen gjorde han likadant en gång till och då tänkte jag att det är lika bra att skritta fram eftersom det är enklare för hästen att hinna se allt och han får kolla in sig lite och sen börja trava och poppa över för det var en jätteliten kulvert , men när jag nästan var framme vid hindret för att börja trava meddelade dom mig att jag redan var utesluten.

Ja hur är frågan?? Det undrade ju ÖD oxå, enligt hinderdomarna är typ allt en anridning, vilket inte är sant.. eller jo om man rider banhoppning men det gjorde vi ju inte.... hade en lång diskussion med ÖD om vad som var anridning och inte och han sa att man måste i princip vara på hindret för att det ska räknas som stopp, du kan göra vad du vill lite utanför utan att det ska räknas som fel. Jag ville bara ha klart för mig att vi hade samma uppfattning och det hade vi. Men det är verkligen skittrist att inte hinderdomarna kan reglerna.
Jag kan ärligt säga att jag inte hade vidare lust ö.h.t att rida terräng i går alls egentligen efter vad som hade hänt, tycker det är riktigt obehagligt när folk och hästar dör och man tänker verkligen om det är värt det, så när man tar beslutet att ändå rida så blir det ändå fel grrrrrrrrrrrrr en till anledning att börja med hoppning, iallafall för ett tag framöver. Är inte sugen på fälttävlan alls just nu. :meh:
 
@fio Jag tänker inte så. Är väl en sån där galning som ponnymamman bloggade om men jag tänker aldrig så. Inte ens när jag råkade ut för allt förra året fanns det på kartan att jag inte skulle starta igen o nu kan jag knappt vänta på att få starta...men det är väl också för att jag inte är ett dugg intresserad av banhoppning. Och kan inte bli dressyrtant heller,båååååring, men jag har ju inte så höga ambitioner inom FT, vill bara rida för att det är kul och inte för att hästen ska bli värd mer eller kvala hit eller dit....om jag ville nåt sånt skulle jag bara fortsätta o hyra piloten i hoppning.
 
@fio Så trist när det blir så. Synd att de inte kunde fixa så du fick hoppa direkt. Hörde av en annan också att första hindret var skrämmande.

@Novali01 Kursen är upplagd så att dag ett rider vi två och två, dag två ensamma o dag tre tillsammans. Ska ha med ett dressyrprogram man vill träna på. Varje dag efter lunch är det 1,5 Tim teori om mental träning.
Ska bli så nyttigt.
 
Härliga sommar!
1908051_10152448410506358_1341639176012946332_n_539f57aee087c310029d0650.jpg

Isvindar, enorma hagel och 2 grader.

Strålas kropp gick i strejk idag och det kan jag förstå.

Jag har ingen koll på hoppning alls med det där lät surt @fio
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 335
Senast: Fiorano
·
Avel En ny tråd för alla hästar födda 2022.
20 21 22
Svar
428
· Visningar
56 409
Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 761
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp