Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Maui hoppas det gick bra med dig!

@tuaphua åh så kul det låter!
Själv är jag duktigt ridsugen men har lovat mig själv att lägga band på mig till på lördag.
Idag var pållen svullen strax över knät, antagligen av spark, men ohalt.
Jag kylde och hoppas på bättring till imorgon.

Det går iaf bättre i hagen även om de andra kör iväg honom så sker det mer sansat.

Hur mådde hästen idag?

Krya på dig @polly p

Jag hade världens mysigaste stallkväll idag. Pojkvännen skulle ha något möte här hemma. Så jag passade på att rida och pyssla.
Lilla loppan var lite småupprörd i hagen och stallet då de "snott" hans polare/ansvar/förföljare/underordnade och åkt på kurs med den. Mycket opassande tyckte han!

Han var lite spänd då det skulle ridas med. Men han skötte sig bra ändå. Det blev lite springigt först. Men sen blev han fantastiskt fin!
Jag började laborera lite med skolorna. Slutorna har varit det som varit svårare förut. Nu går det som en dans.
Och att böja över hit och dit fram och tillbaks eller flytta sidvärts hit och dit går även det som en dans.
Förut har det absolut kunnat kärva innan man ridit igenom honom ett tag, dvs någon v eller så. Iaf har han kunnat krypa ihop i formen som minst och lätta ur handkontakten något.
Han tål också beröm och glada tillrop bättre nu mer. Han bara anstränger sig mer och jobbar på istället för att spåra ur på något vis.
Man kan också i vilket läge som helst dutta på honom med spöet och be om ännu mer utan att han snear till.

Så det känns som att han varit himla störd av tänderna förut. Stackars skrutt!
Man känner sig som ett as som inte fattat det. Men när veterinärer och tandisar sagt att jag sjåpar mig känner man ju att man måste tro på de som har utbildning. Hittar de inget finns det väl inget liksom..
Nu känner jag att jag aldrig skall hava andra tandisar jämte danskan! :P

Efter ridningen tog jag och min häst med trött-släpande bakben en prommis. Sen blev det dusch, på med pyjamas-klänning och fodring. Han fick stå och äta och glo med öppen boxdörr medan jag grejade. Supermysigt att umgås och kunna klappa och pussa när man passerade!

Hur mådde hästen idag?

Krya på dig @polly p

Hästen är fortfarande svullen men verkar ändå helt oberörd.
Har bestämt mig för att skritta en sväng ihop med granntjejen idag.
Min häst har mycket mellan öronen och nu har han vilat helt en vecka så jag känner att han behöver komma ut lite grann nu.

I hagen går det hyfsat.
De andra håller honom på lite avstånd men lägger man maten med lite mellanrum så får han äta utan problem.

Det blir nog bra det här!
Det känns så himla skönt att veta att han är ute i megahagen istället för att stå på box och bli stressad.
Det känns som jag tagit rätt beslut....

Hästen är fortfarande svullen men verkar ändå helt oberörd.
Har bestämt mig för att skritta en sväng ihop med granntjejen idag.
Min häst har mycket mellan öronen och nu har han vilat helt en vecka så jag känner att han behöver komma ut lite grann nu.

I hagen går det hyfsat.
De andra håller honom på lite avstånd men lägger man maten med lite mellanrum så får han äta utan problem.

Det blir nog bra det här!
Det känns så himla skönt att veta att han är ute i megahagen istället för att stå på box och bli stressad.
Det känns som jag tagit rätt beslut....

Jag tror också det blir fint för honom där!
Jag slängde ju ut min på lösdrift då han var yngre och mindre skolad. Jag tror absolut att det gav mig mindre att jobba emot sas. Hade han varit mindre mentalt stimulerad och mer orastad hade jag fått mer att tampas med än det redan var. :P Utöver att jag kunde släppa dåligt samvete då jag inte riktigt hann med honom så mycket som jag ville. Han stimulerades iaf av flocklivet, ytan, mat etc..
Det blir säkert bra för din när de flockat in sig! Och då också bra för dig. :)

KL

Jag hade ett dåligt pass idag. Det var en massa småsaker som bidrog till att resultatet bara blev "kladdigt". Det var ingen jättekatastrof som skedde eller stora saker som sket sig. Men det var absolut inte bra och det blev inte så där flytande och lätt.
Pojkvännen var med och tyckte jag satt märkligt för att vara mig. Jag har ju haft mer ont ett tag och vi har inte riktigt hunnit behandla mig.
Nu fick jag skäll för att jag inte sagt till hur jävla paj jag var i kroppen. Och så behandlade vi mig. Jag var helmärklig och paj och låst.
Så jag hoppas att det iaf blir lite bättre pass imorgon när jag nu är justerad i kroppen.
Hästen ska också få täcke på imorgon och slippa gå och spänna sig i snålblåst och regn utan.
Och så hoppas jag på att sova bättre nu med mindre ont. Då kanske jag kan hålla fokus bättre.
Idag red stallägaren en häst som skuttade runt och min och hennes karl satt och kikade medan deras dotter lekte bredvid banan.
Det var inget som min häst reagerade något stort på. Men jag tappade fokus lite när jag var så trött..
På't igen imorgon antar jag..

Tävlade idag. Insåg att vi knappt tränat för att tävla men åkte ändå.
Halvvägs kom jag på att passet inte låg i bilen :eek:. Funderade på om jag kunde vara så fräck att jag bara skulle hoppa över att gå till sekretariatet. Ringde dottern som visste att det låg i den andra bilen:( Hon filmade av passet och den sista vaccineringen noga. Hade en kopia av passet i transporten utan den senaste vaccineringen. Tog med kopian och filmen o visade upp. Det gick fint. Fick starta. :D
I LA3 kändes allt bra. Hade två missar o fick 66 % vilket jag var nöjd med.
Nästa klass msvc1 var katastrof. :crazy:Rivica var spänd och ej lösgjord. Då blir hon bara springig och jag bara bromsar o det blir undertempo. Hade väl 6 rätt igenom till sista förvända. Då bytte hon galopp. Saktade av o försökte fatta ny men hon valde den rättvända hela tiden. Blev istadig o studsade o backade. Valde då att gå tillbaka och fatta galoppen som rättvänd o sen gå över till förvänd. Fick 1 på rörelsen och sen -2 pga fel väg. Alltså -1 totalt :o
Hamnade på under 60 % o kom näst sist. Glömmer den ritten.

Men Oj @Maui var väl rätt längesedan du hade så dålig procent i den klassen?

Usch jag ska tävla dressyr på Söndag... ångrar mig redan, men kan inte då det är lagklass.

Känner mig bättre, tjoho, hatar att vara sjuk och ska hu dessutom tävla på lördag.
Vart uppe tidigt då dottern red p70. Gick la sådär men runt kom dom:)..
Han gör ju liksom inget gratis och dottern är inte så bra på att få fram honom. Sen hoppar han ju snällt.
Dressyren på 61% är ok för dom i debut och undertempo och nerver..

Nu ska han snart ut på annons. Hoppas kunna hitta någon, gärna mor dotter konstellation för jag tror han skulle bli riktigt fin med lite mer ordentlig ridning då har bra gångarter.

Sen blir det nog bra med Loppan..hon har ju lite mer egenmotor. Hade ju varit jättekul med H90 nästa år men vi får se..

Varit ute en härlig runda på Bellona. Gillar sådana här höstdagar:love:! Fint underlag då det regnat. Relativt lydig pålla. Snäll hund som inte rymde!

Jag hade världens mysigaste stallkväll idag. Pojkvännen skulle ha något möte här hemma. Så jag passade på att rida och pyssla.
Lilla loppan var lite småupprörd i hagen och stallet då de "snott" hans polare/ansvar/förföljare/underordnade och åkt på kurs med den. Mycket opassande tyckte han!

Han var lite spänd då det skulle ridas med. Men han skötte sig bra ändå. Det blev lite springigt först. Men sen blev han fantastiskt fin!
Jag började laborera lite med skolorna. Slutorna har varit det som varit svårare förut. Nu går det som en dans.
Och att böja över hit och dit fram och tillbaks eller flytta sidvärts hit och dit går även det som en dans.
Förut har det absolut kunnat kärva innan man ridit igenom honom ett tag, dvs någon v eller så. Iaf har han kunnat krypa ihop i formen som minst och lätta ur handkontakten något.
Han tål också beröm och glada tillrop bättre nu mer. Han bara anstränger sig mer och jobbar på istället för att spåra ur på något vis.
Man kan också i vilket läge som helst dutta på honom med spöet och be om ännu mer utan att han snear till.

Så det känns som att han varit himla störd av tänderna förut. Stackars skrutt!
Man känner sig som ett as som inte fattat det. Men när veterinärer och tandisar sagt att jag sjåpar mig känner man ju att man måste tro på de som har utbildning. Hittar de inget finns det väl inget liksom..
Nu känner jag att jag aldrig skall hava andra tandisar jämte danskan! :P

Efter ridningen tog jag och min häst med trött-släpande bakben en prommis. Sen blev det dusch, på med pyjamas-klänning och fodring. Han fick stå och äta och glo med öppen boxdörr medan jag grejade. Supermysigt att umgås och kunna klappa och pussa när man passerade!
Men vad bra att ni iaf hittade problemet till slut.

Stråla stod på näsa igår. Vi travade efter en slät fin grusväg och helt plöstligt så försvann hästen under mig och så flög det förbi en sko. Då hade hon trampat sig själv så häftigt att hon ramlade omkull och skon och en stor bit av hoven lossnade.
Suck!!
Imorgon är det jag som ringer våran veterinär/kiro nu har vi haft så sjukt mycket tappskor de senaste månaderna och den här gången kunde jag inte ens skylla på lerig hage så jag tror det är något som behöver fixas till.
Suck igen.

Hovslagaren var iaf en ängel och kom och slog på den idag så hon slapp gå utan igen.

Stråla stod på näsa igår. Vi travade efter en slät fin grusväg och helt plöstligt så försvann hästen under mig och så flög det förbi en sko. Då hade hon trampat sig själv så häftigt att hon ramlade omkull och skon och en stor bit av hoven lossnade.
Suck!!
Imorgon är det jag som ringer våran veterinär/kiro nu har vi haft så sjukt mycket tappskor de senaste månaderna och den här gången kunde jag inte ens skylla på lerig hage så jag tror det är något som behöver fixas till.
Suck igen.

Hovslagaren var iaf en ängel och kom och slog på den idag så hon slapp gå utan igen.

Ja, det känns himla skönt att han ska slippa ha ont!

Vad läskigt med Stråla! Ni skadade er inte i fallet "i övrigt" sas?
Hoppas det är ngt "lättfixat" som kiro kan greja!

KL

Jag har bestämt mig för att stanna här hos killen, med hästen. Så jag har sagt upp min boxplats på andra stallet. Lägenheten tänkte jag sälja. Men jag ska göra om kök och badrum och ev måla om innan tänkte jag.
Så nu ska jag och häst bo här framöver. Känns toppen för oss båda tror jag!

Jag red igår och fick ett mycket bättre pass. Nu var jag själv på banan och kunde bara göra min grej och skita i annat.
Jag tycker jag sitter så illa nu efter all vila(och mat..) Så jag satt och skrittade länge och bara hittade min kropp och linjerade upp hästen innan jag började trava/galoppera. Det var bra. Laborerade också med hästens form i skritten och gjorde övergångar mellan fri skritt till samlad och allt där emellan.
Han är lite oriden och inte helt på hjälperna. Så han vill pinna iväg lite väl i traven. Alltså red vi sidvärts på volt för att både öppna upp gången och så satte jag honom i det varje gng han började pinna iväg på eget bevåg och klev av sitsen sas. Så jag slapp sitta och bromsa och få snabbare takt och kortare steg av det.
Han blev riktigt fin!
Vi red en del förvänd galopp, främst på liten fyrkant. Men också på volt. Det gjorde han väldigt bra!

Dock har jag nu fått erkänna att den här sadeln inte funkar mer. Den hamnar i framvikt och jag måste sitta och kämpa emot den och luta mig bak för att kunna komma ner i den iaf hjälpligt utan att tippa fram i bäckenet. Det blir inte bra för hästen heller.
Så jag ska testa nån av mina andra imorgon. Annars blir det sadelletande.. Blääääää

KL

Jag har bestämt mig för att stanna här hos killen, med hästen. Så jag har sagt upp min boxplats på andra stallet. Lägenheten tänkte jag sälja. Men jag ska göra om kök och badrum och ev måla om innan tänkte jag.

Jag red igår och fick ett mycket bättre pass. Nu var jag själv på banan och kunde bara göra min grej och skita i annat.
Jag tycker jag sitter så illa nu efter all vila(och mat..) Så jag satt och skrittade länge och bara hittade min kropp och linjerade upp hästen innan jag började trava/galoppera. Det var bra. Laborerade också med hästens form i skritten och gjorde övergångar mellan fri skritt till samlad och allt där emellan.
Han är lite oriden och inte helt på hjälperna. Så han vill pinna iväg lite väl i traven. Alltså red vi sidvärts på volt för att både öppna upp gången och så satte jag honom i det varje gng han började pinna iväg på eget bevåg och klev av sitsen sas. Så jag slapp sitta och bromsa och få snabbare takt och kortare steg av det.
Han blev riktigt fin!
Vi red en del förvänd galopp, främst på liten fyrkant. Men också på volt. Det gjorde han väldigt bra!

Dock har jag nu fått erkänna att den här sadeln inte funkar mer. Den hamnar i framvikt och jag måste sitta och kämpa emot den och luta mig bak för att kunna komma ner i den iaf hjälpligt utan att tippa fram i bäckenet. Det blir inte bra för hästen heller.
Så jag ska testa nån av mina andra imorgon. Annars blir det sadelletande.. Blääääää

Idag lade jag på mina andra sadlar. Min Amerigo Cc funkade hyfsat. Så den red jag i. Den är lite för stor för mig. Men det blev väldigt mycket bättre att sitta i. Kunde sitta bättre i balans utan att slåss mot sadeln. Gud så skön den är!

Pålle skötte sig helt ok. Vi gjorde lite av gårdagens jobb igen. Det funkade bättre det mesta.
Passade på att rida på en hand och sitta och dra mig ner i sadeln med andra handen i framvalvet för att komma ner bättre. Jag är helt skakig i armarna nu. :p
Det kommer kräva en del jobb det här med min sits känner jag. ;)
Men vi hade himla roligt!

KL

Han blev riktigt fin!

Men vad roligt :up:

Nej jag blev mest paff och reagerade med "men vad gör du med dina fötter". Red Stråla idag medryttaren hade igår och tyckte hon var lite stel, idag kändes hon ungefär som vanligt. Eller jag vet inte, kanske jag inbillar mig kanske hon var lite svajjig bak eller kanske det sitter fram. Eller så kände jag efter för mycket eller så kändes det lite konstigt för att jag red Rino precis före.
Vi skrittade mest iaf och jobbade med mjukgörande och har fått veterinär tid nästa måndag.

@happyrider Jag har ju också släppt ut min(a) på lösdrift, extra skönt nu när jag inte kan rida och veta att hon har det super i sin flock i stora hagen. Ingen stress för att den som ska släppa ut är sen osv. Det har varit stökigt i mitt stall senaste veckorna med glömda fodringar och bråk, väldigt skönt att inte behöva bry sig om det.

Jag och Penntrollet har redan en paus efter att vi gått omkull på terrängträning i fredags. Himla onödigt!!
Hon klarade sig bra, jag fick lite blåmärken, en hjärnskakning och en ful splitterfraktur på höger nyckelben. Opererades i söndags morse och nu klättrar jag på väggarna här hemma!

@happyrider Jag har ju också släppt ut min(a) på lösdrift, extra skönt nu när jag inte kan rida och veta att hon har det super i sin flock i stora hagen. Ingen stress för att den som ska släppa ut är sen osv. Det har varit stökigt i mitt stall senaste veckorna med glömda fodringar och bråk, väldigt skönt att inte behöva bry sig om det.

Jag och Penntrollet har redan en paus efter att vi gått omkull på terrängträning i fredags. Himla onödigt!!
Hon klarade sig bra, jag fick lite blåmärken, en hjärnskakning och en ful splitterfraktur på höger nyckelben. Opererades i söndags morse och nu klättrar jag på väggarna här hemma!

Ja ni har en jättelång paus. För du ska inte rida terräng mer på henne. Punkt.:mad:

• Gilla
Reactions: fio
Lille Bo fick agera juniorhäst igår på terrängträningen...slutade med att Ungen fick sin ryttarbok undertecknad o tog över min start i Udden i helgen...

Bosse%20trahk_zpsbu1o20bz.jpg

@Marvin Men du!! Hur är det med dig? :( Massa krya på dig och jag säger som Nova men spär på lite...Sluta med den där terrängen.

Till Er andra jag läser men kommenterar sällan. Ledsen för det.

Tiden går fort och det är väl dags att då berätta att det är dags för Nova att på nytt bli Bukemormor ;) Om allt går vägen så kommer det en bebis runt 20:e mars.
Har mått som en potta skit tills 2v sedan. Nu har jag bara ont i magen men det kan jag överleva :)

Därför kommer det bli lugnt på hästfronten framöver. Jag har inte ridit på 3v och kommer förmodligen hålla det på en liknande skala under hösten/vintern.
Julia får en lång välförtjänt vila och jag kan försöka må så bra det går :)

@Marvin Ja det känns verkligen bra än så länge....
Jag hoppas att min häst kommer landa lite i sig själv och bli lite mer lugn och harmonisk.
Sen är det ju himla skönt att slippa passa massa tider :up:.

Men den där skadan lät inte kul...
Hoppas verkligen du kryar på dig snabbast möjligt! Var rädd om dig i fortsättningen!

@Tessalonica Men hurra vad kul!!:banana:
Stort grattis!

Grattis @Tessalonica Så kul. Skönt att du mår bättre nu.

@Marvin Låter inte bra. Krya på dig.

Hade hemma hästmassören idag. Massa fel på Rivica. Låst överallt lät det som :( Fick väl inte fixat allt. Återkommer nästa vecka. Ska visa mig hur jag ska kunna jobba henne från backen.
Hon var lite negativ till den finska tränaren och tycker att hon tar hästarna för hårt vid arbete för hand och att vissa får ont i höfter o rumpa. Nu hade Rivica mer problem med bogarna.
Hon går i nåt bekvämlighets läge där hon inte jobbar med bak o rygg och det måste vi få ordning på. :confused: Inte lätt men nåt måste ändras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 378
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 214
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur