Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
@happyrider Men då är det dags att ta tag i det problemet! Är värdelöst när man måste ha hjälp med lastning. Börja när du HAR hjälp att gå med in men antingen gå ut i sidodörren och sen gå bak o stänga eller gå ut på andra sidan mellanlämmen och stäng. Han lär sig snart att stanna själv där inne men du får jobba lite på det.

Hade en skitmorgon då jag blev sen . När jag kommer till stallet står loppan i fodwrkammaren .. Hon har haft julafton.. Fölet låg i boxen. Stallet såg ut som fan. Orolig att det ska bli kolik eller tom fång .. Ätit mycket havre och kraft sport.. Dottern fick skolka för det var hon som glömt stänga.. Jävla skit..om det drar med sig något..

Hade en skitmorgon då jag blev sen . När jag kommer till stallet står loppan i fodwrkammaren .. Hon har haft julafton.. Fölet låg i boxen. Stallet såg ut som fan. Orolig att det ska bli kolik eller tom fång .. Ätit mycket havre och kraft sport.. Dottern fick skolka för det var hon som glömt stänga.. Jävla skit..om det drar med sig något..
Oj! :-o

Eftersom hon fortfarande föder sitt föl är ju chansen mindre att hon får några men efter det hela men såklart ska hon övervakas. Hoppas det har gått bra iaf.

Ja.. Jourvetten pratade om slangning och inflammationshämmande men det är ju också smärtstillande.. Ringde slöinge som tyckte no, no. till det om hon får kolik då det döljer symptomen. Jag är inte superlycklig på min yra tonårsdotter just nu..
Tänkte lite samma sak @Novali01 om att hon har fölet som tar en hel del.

Hade iallafall världens härligaste uteritt igår på henne, hon är bäst:heart..
Men jag förstår inte varför hon tyckte hon behövde mer mat??
12120143_1018693751485477_2301170640331868467_o.jpg

Å så lite Rut:
12113543_1018689031485949_3192197740833789593_o.jpg
12045443_1018687918152727_2646479858932259290_o.jpg
12141046_1018688444819341_255356364085203337_o.jpg
11082327_1018692764818909_7724166774092387047_o.jpg

12080357_1018689888152530_7341553251526519177_o.jpg

Kan ju inte göra så mycket vad jag vet annat än rörelse och koll..
Hon är tunn i överlinjen Loppan men har en jädra buk..
Tror inte jag kan påverka just det så mycket mer än jag gör så länge hon ger di..

Håll tummar att hon inte tar stryk av sitt nattliga äventyr iallafall:(..

@Tessalonica vad tråkigt med koliken..Men det verkar ju som dom fick ordning på det som tur var! Vad sårbar man är med jourveterinärer. Tur hen kunde komma. Nästan min granne jue..;)

@polly p Nej Loppan är ju i första hand mamma o i andra hand ridhäst så buken får hon ha kvar. Är hon tunn i överlinjen så får hon ju för lite protein iaf. Kanske ska mata på lite mer, tänk på att Rut är stor nu o tar mycket från mamsen.

Jag läser vad ni skriver allihop. Men jag har inte så mycket att komma med själv då jag fortf är sjuk. Hästen mår bra iaf. Och jag är glad som får bo så härligt med honom utanför. Nu har vi också vår fina, lilla hund här. :)
Jag var tvungen att åka till min lägenhet och greja lite saker. En gammal elev har ny häst och behövde hjälp. Så jag tog det trots att jag var sjuk. Inte smart..
Men jag uppskattar min egen häst så väldigt mycket efter vissa nya hästar.. :P
Gamla elevers hästar funkar ju lite mer som man vill. Men vissa nya är ju inte helt enkla..
Så efter den här känns min röda fara som en fantastiskt välutbildad GP-häst. :P

Hoppas det inte blir någon kolik @polly p !

Och att @Tessalonica s Julia fortsätter krya på sig!

Och att @Maui s Rivica är fräsch och snart blir sig själv!

Och att @SkorpSmulan s Stråla är bra snart!

Kul att @Novali01 håller ställningarna och rider på! ;)

Hur har det gått @polly p? Mår hon bra? Kan du uppskatta hur mkt hon fått i sig? Tur att det inte var fölet som hade haft kalas.
Hoppas Julia är bra också @Tessalonica

Kollade Rivica idag och nåt vajsing är det högt upp bak. Hon har gjort nåt skumt.
Markerade kraftigt på ena bakbenet men det gick över efter några meter. Andra benet var hon mer ovillig att stå still när hon böjdes men markerade mindre. Ingen reaktion när hon böjdes lågt.

Vi beslöt att hon får vila i tio dar ev går över med biolight o ser hur hon verkar. Om hon inte blir bättre får jag då åka till veterinär.

Hur har det gått @polly p? Mår hon bra? Kan du uppskatta hur mkt hon fått i sig? Tur att det inte var fölet som hade haft kalas.
Hoppas Julia är bra också @Tessalonica

Kollade Rivica idag och nåt vajsing är det högt upp bak. Hon har gjort nåt skumt.
Markerade kraftigt på ena bakbenet men det gick över efter några meter. Andra benet var hon mer ovillig att stå still när hon böjdes men markerade mindre. Ingen reaktion när hon böjdes lågt.

Vi beslöt att hon får vila i tio dar ev går över med biolight o ser hur hon verkar. Om hon inte blir bättre får jag då åka till veterinär.

Loppan verkar må bra, märker inenting. Havre var det nog inte så mycket men kraft sport som vi har till ponnyn för lite topping var nog ett par kilo+all frukost till henne och Bellona och ponny. Å luzern..Fölet har nog kalasat lite med. Men jag tycker kolik borde visat sig nu?
Vi tog en liten tur på de röda damerna idag också för att jag ville utsätta henne för "den stressen". Hon verkade dock mest tycka det var trevligt:crazy:.

Tråkigt med Rivicca:(.
Men var du inte hos veterinär? Fattar inte riktigt?

Tack alla Ni för Eran om tanke. Julia e fortfarande inte bra MEN igårkväll drack hon självmant ca 2l. Är ju ingenting för en häst men min man som var hemma igår med henne såg henne dricka i hagen med.
Hon ligger mest ner hela tiden, dock har hon slutat rulla sig vilket känns skönt. Är i kontakt med vet hela tiden. För mitt hjärtas skull hade det varit allra bäst om de tog in henne tills detta är över. Får ingen sömn på nätterna då jag kollar till henne och dagtid är det ett meck att få tillsyn då jag jobbar. Synd det inte finns VAD (vård av djur) hos försäkringskassan :p
Idag är första dagen som hon är ute tills jag kommer hem. Har fjäskat med grannen som ska kolla till henne så hon står ibland.

Känns väl som det går åt rätt håll men jag trodde aldrig att kolik var så utdraget. Om man nu ska se något gott i all denna röran så får jag umgås väldigt mycket med min häst och hon älskar det :heart Känns som att man har en riktigt bra kompis där ute i stallet.

Julias mamma dog i kolik när hon var runt 3mån, någon som vet om kolik ev kan vara ärftligt? Skickade in träckprov förra veckan som var helt rent, men vet sa att man även skall kolla efter bandmask (vilket inte mitt prov tog) då man genom forskning fått fram att den kan påverka tarmsystemet till kolik...kan ju alltid hoppas att det är något sådant.

Har läst allt som hänt med Er andra och hoppas hästarna tillfrisknar. Är så himla tråkigt när de inte får må bra.

Tack alla Ni för Eran om tanke. Julia e fortfarande inte bra MEN igårkväll drack hon självmant ca 2l. Är ju ingenting för en häst men min man som var hemma igår med henne såg henne dricka i hagen med.
Hon ligger mest ner hela tiden, dock har hon slutat rulla sig vilket känns skönt. Är i kontakt med vet hela tiden. För mitt hjärtas skull hade det varit allra bäst om de tog in henne tills detta är över. Får ingen sömn på nätterna då jag kollar till henne och dagtid är det ett meck att få tillsyn då jag jobbar. Synd det inte finns VAD (vård av djur) hos försäkringskassan :p
Idag är första dagen som hon är ute tills jag kommer hem. Har fjäskat med grannen som ska kolla till henne så hon står ibland.

Känns väl som det går åt rätt håll men jag trodde aldrig att kolik var så utdraget. Om man nu ska se något gott i all denna röran så får jag umgås väldigt mycket med min häst och hon älskar det :heart Känns som att man har en riktigt bra kompis där ute i stallet.

Julias mamma dog i kolik när hon var runt 3mån, någon som vet om kolik ev kan vara ärftligt? Skickade in träckprov förra veckan som var helt rent, men vet sa att man även skall kolla efter bandmask (vilket inte mitt prov tog) då man genom forskning fått fram att den kan påverka tarmsystemet till kolik...kan ju alltid hoppas att det är något sådant.

Har läst allt som hänt med Er andra och hoppas hästarna tillfrisknar. Är så himla tråkigt när de inte får må bra.

Om kolik är ärftligt beror väl till viss del vad koliken kommer av? Vet man vad som fattas pållen? har inte läst alla inlägg så noga så har kanske missat. Har man gjort någon gynekologisk undersökning på henne? Jag hade ett sto som dog bara 7 år gammal 2012, hon dog i kolik. På djursjukhuset upptäcktes en badbollsstor tumör som satt på äggstocken, hon hade även fullt med småtumörer på tarmarna. Kanske inte är så vanligt med kolik som kommer av tumörer, men man kan ju kolla upp det?

@Tessalonica Fy då..Jag trodde koliken var över. Förstår din oro om hon dessutom ligger mycket..
Håller alla tummar att hon tillfrisknar snart!
Det där med VAD hade jag också önskat många gånger..

Ja usch, kolik kan vara väldigt utdraget. Läskigt.
Hoppas vekligen att det går vägen.

Fick provsvaren idag. Insulin resistens. Och alla symtom på EMS. Så där har vi svaret.
Hon har gått i en hage med en millimeter långt gräs men än dock gräs. Nu har hon gått med shettisarna i en vecka där det inte finns tillstymmelse till grässtrå och hon ser redan mycket bättre ut i kroppen, mindre svullen.

Sockerfri diet och ett jämt flöde av foder så att insulinnivåerna hålls jämna samt motion.

Nu har jag precis varit och fångat in henne efter att hon varit på rymmen. I fyra timmar. Stallgäraren "ville inte störa mig" :arghh: kl 4 på morgonen så han hade väntat tills han själv ville stiga upp runt sju för att först då föröka ta in henne, efter att hon sprungit som en idiot överallt och vägrat bli fångad i en timme så ringde han mig. :arghh: Till mig kom hon på en gång.
Så nu har jag en IR häst som ätit frostgräs i 4 timmar och en häst med ledinflammationer som sprungit runt i en timme, såg spåren efter hovar som halkat omkring. Känns fint för hennes rygg också.
Går det här väl så ska jag nog bli religös.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 210
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka