Nummer tolv om våra 06:or

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men nej!! :banghead:

Sockerfri diet och ett jämt flöde av foder så att insulinnivåerna hålls jämna samt motion.

Nu har jag precis varit och fångat in henne efter att hon varit på rymmen. I fyra timmar. Stallgäraren "ville inte störa mig" :arghh: kl 4 på morgonen så han hade väntat tills han själv ville stiga upp runt sju för att först då föröka ta in henne, efter att hon sprungit som en idiot överallt och vägrat bli fångad i en timme så ringde han mig. :arghh: Till mig kom hon på en gång.
Så nu har jag en IR häst som ätit frostgräs i 4 timmar och en häst med ledinflammationer som sprungit runt i en timme, såg spåren efter hovar som halkat omkring. Känns fint för hennes rygg också.
Går det här väl så ska jag nog bli religös.

Sockerfri diet och ett jämt flöde av foder så att insulinnivåerna hålls jämna samt motion.

Nu har jag precis varit och fångat in henne efter att hon varit på rymmen. I fyra timmar. Stallgäraren "ville inte störa mig" :arghh: kl 4 på morgonen så han hade väntat tills han själv ville stiga upp runt sju för att först då föröka ta in henne, efter att hon sprungit som en idiot överallt och vägrat bli fångad i en timme så ringde han mig. :arghh: Till mig kom hon på en gång.
Så nu har jag en IR häst som ätit frostgräs i 4 timmar och en häst med ledinflammationer som sprungit runt i en timme, såg spåren efter hovar som halkat omkring. Känns fint för hennes rygg också.
Går det här väl så ska jag nog bli religös.

Vilken jävla skit! Jag håller tummar och tår för er!

Och för @Tessalonica s Julia!

@Novali01 Det är inget allvarligt med mig. Det är en seg förkylning. Dock känner jag mig mycket bättre nu!
Jag har ju kasst immunförsvar iom sömnproblem pga whiplash etc. Så jag får lite lätt förkylningar och de blir sega, tyvärr.

KL

Pålle har dragit av sig en doja och lyckades trasa sönder så jag inte var sugen på att slå på själv. Vi skulle haft hovis här i sön. Men denne fick förhinder. Uh, vad jag avskyr att ha flyttat från mina hemtrakter i just såna här fall!
Annars vet jag ju ett gäng reserver. Utöver att jag då kunnat ha kvar min vanliga hovis, som jag haft i 15 år och dessutom tränar för och jobbat hos. Han kom ju alltid till mig om det behövdes. Men nu bor jag alldeles för långt bort tyvärr.
Så nu måste jag jaga på nya hovisen..

@SkorpSmulan fy vad trist. Både med diagnos och rymning. Hoppas verkligen allt börjar gå åt rätt håll för er nu!

@Novali01 Det var precis min plan det, nu när jag måste åka till ridhus varje vecka.... Att få en lättlastad häst som jag kan åka själv med, men innan jag är säker vill jag ha med någon som kan hjälpa till.

Har varit så glad att min häst alltid travat på transporten utan övertalning tills i måndags.... :crazy:
Påväg hem från ridhuset tog det en timme! att lasta....
Morr.... Nu jäklar ska det här tas tag i:sneaky:.

Hade planer på att tävla lånehästen men så blev det inställt i Varberg pga sjuk häst i grannstallet. Hoppas att det inte är kvarka igen som börjar här.
Tappade helt motivationen så nu har det bara varit skogen för mig. Får vara glad för denna fina höst utan regn :)

Så jobbigt @Tessalonica att Julia inte är bra än. Trodde inte kolik höll på så länge :( Haft turen att mina svarat på behandlingen o mått bra tämligen direkt.

Jag har inte varit hos veterinären med Rivica då det ser ut som om det är muskelärt och inte en knäinflamation. Brukar alltid åka till hovslagare först som är gammal travgubbe o kolla upp hästarna innan jag åker till veterinären. Han är väldigt bra o brukar ha rätt när det gäller vad det kan vara. Han tyckte jag kunde avvakta.
Hörde tyvärr att flera hästar fått ont av den finska tränarens sätt att arbeta hästarna från backen :( så det är väl det Rivica har fått också.

@Maui Tråkigt med inställd tävling. Men det har varit lite kvarka varning i halland mm tror jag?
Hoppas Rivicca tillfrisknar snart då:)!
Å visst är höstvädret härligt:D!
Älskar färgerna!

@SkorpSmulan Fy då, så himla tråkigt:(.

@tuaphua Krya på dig! Drygt med hovis oxå..
Fast här där jag bor är det lite samma. Är nöjd med min men han är lite gammalmodig. Tappskor slår maken på OM det inte blivit för trasigt och vid dom tillfällena så får man köra stora charmoffensiven:crazy:..

Loppan verkar iallafall må toppen. Rider Bellona lite lugnare nu, hon har rejäla hakar och tandis kommer inte förrän den 3/11. Rider på hack också men det fungerar sådär.

Igår fick Julia ett återfall på koliken så det var in på klinik igen på morgonen. Där togs en stor blodanalys på henne där man såg höga levervärden och ett infektionsvärde som var över 500, maskinen kunde inte mäta mer. Normalt var mellan 0-20... Hon fick mängder med medicin och sondades. De har kollat allt från tänder till hovar å annat. De misstänkte länge ekollonförgiftning men det finns inte en chans enligt mig då hon gått i en hage i princip utan träd.. Därefter fick hon 15liter dropp. Redan efter 2h med droppet så såg man stor skillnad på lilla kraken. Fick hämta hem henne sent igår. Hon har under natten skitit så in i bänken. Det har luktat värre än pesten så något konstigt var det där inne.
Idag har hon verkligen varit som sig själv. Levt jäkel i hagen och ätit som en dåre. Måtte detta hålla i sig.

Det har kostat skjortan det här men vad gör man inte för sina djur...? ;) Typ mer än allt :D

Vad gäller kvarkan så är det i Örby den härjar, tyvärr. Inte alls långt från mig med andra ord...

Skönt att höra ändå @Tessalonica, att hon har piggat på sig. Förstår din oro.

Samma när Loppan hade kolik som högdräktig. Om hon ätit något konstigt eller vad det berodde på. Har inte en susning. Stod två dygn på Slöinge med dropp.
Glad att jag har försäkring så det var självrisken + lite till men huvudsak att hon klarade sig OCH lilla Rutan..

Varit på massage/behandling idag med Bellona. Himla noggrann och duktig tjej. Tror kanske inte på det som "behandling" men för välbefinnandet så.

Dock passar inte mina sadlar. Framförallt min "offroad" sadel och en sådan behöver jag. Dressyrsadeln var också något tight men ridit mest i den andra.
Ska ju köpa ny sadel till henne i dressyr men måste ju också hitta en bra sadel till uteritt/klättring mm nu också då hon var rejält spänd i ländryggen. Har inte lust att bara rida i dressyrsadel.

Bara såå drygt :(. Å inte är jag miljonär, tyvärr.
Fick bra tips från @Novali01 om sadelprovare men funderar lite på en större utprovare at åka till fast det blev ju inte så bra sist..
Bor tyvärr så himla off så ska jag ta ut någon hit "bara" för mig blir det ju svindyrt och meckigt. Men kanske kan lösa det.

Igår fick Julia ett återfall på koliken så det var in på klinik igen på morgonen. Där togs en stor blodanalys på henne där man såg höga levervärden och ett infektionsvärde som var över 500, maskinen kunde inte mäta mer. Normalt var mellan 0-20... Hon fick mängder med medicin och sondades. De har kollat allt från tänder till hovar å annat. De misstänkte länge ekollonförgiftning men det finns inte en chans enligt mig då hon gått i en hage i princip utan träd.. Därefter fick hon 15liter dropp. Redan efter 2h med droppet så såg man stor skillnad på lilla kraken. Fick hämta hem henne sent igår. Hon har under natten skitit så in i bänken. Det har luktat värre än pesten så något konstigt var det där inne.
Idag har hon verkligen varit som sig själv. Levt jäkel i hagen och ätit som en dåre. Måtte detta hålla i sig.

Det har kostat skjortan det här men vad gör man inte för sina djur...? ;) Typ mer än allt :D

Vad gäller kvarkan så är det i Örby den härjar, tyvärr. Inte alls långt från mig med andra ord...
Oj! Vilken tur att hon mår bra nu.

Usch så trist att hon blev dålig igen. Hoppas att de hittade orsaken till problemen och att hon håller sig frisk nu.
Har inte hört hur det gick i Varberg om hästen hade kvarka. Gillar inte att det finns kvar här i närheten. :mad:
Undra om Mark ska ha sina hopptävlingar o om vi vågar åka dit.

@polly p Butiken i Kba har ju sadelprovning emellanåt och då brukar de ta med nya och begagnade sadlar som man får prova ut. Vet inte vem de har som provar ut nu för tiden.

Maui, hästen i vbg hade inte kvarka och det är inte ridskolan i örby som har det utan en privat aktör. Dock är han nog banbyggare på tävlingen i november...

@Tessalonica Skönt att de tog prover på henne, infektionen är ju säkert det som orsakat alla bekymmer. Vad står hon på för medicin nu då? Har du fått mitt paket?

@polly p Fast du behöver inte en utprovare med massor av sadlar, du behöver en som kan tala om exakt vad ditt problem är. Plus att den jag rekommenderade dessutom har nya sadlar nästan till det priset du har som budget.

Allmänt: Kvarka måste vara den mest avskydda sjukdom som finns. Frågan är ju bara är det ovaccinerade hästar som smittar vaccinerade eller hur startar ett utbrott?

@Novali01 Du menar Ergon? Den låter spännande i vilket fall..Fast den kostar 4000 mer än min budget och det är mycket pengar för mig tyvärr.
Fast blir det love så kanske går att hitta en tokbillig men bra och passande äldre offroadsadel. Eller sälja den andra dressyrsadeln (Ankyn) så får barnet låna om jag köper ny, fast den är jobbig, den biten..gaahh..
Förstår hur du menar även om det är tråkigt att alltid få till sig att man är så urbota kass på allting:(
Har varit i kontakt med henne i veckan. Men vill nog göra provning i ridhus. så vi får se om det går att lösa någonstans på ett bra sätt.

Idag har jag ridit ponny.
Bellona har lite vila men vad härligt att mina tjejer funkar ihop i hagen! Det gör mig så glad:)!
Strax jobb..Uuu, båring..

Otrevligt med kvarka som härjar..Men visste inte att det går att vaccinera mot.
Hästinfluensa kan ju vaccinerade hästar vara smittbärare av. Kvarka visste jag inte..

Hade det på vår ridklubb för herrans många år sedan. Har för mig att vi la kläderna i frysen efter att varit där.

Nej inte vaccinera mot kvarka men det är ju ett virus o hästar som är vaccinerade sprider ju färre virus än ovaccinerade.

Ang att du skulle vara så dålig vet jag inte vad du menar? Jag har fått jättebra hjälp med att komma fram till hur en sadel ska vara utformad för just min kropp och det var det jag menade med att du behöver hjälp med vad just du har för problem.

@polly p

Otrevligt med kvarka som härjar..Men visste inte att det går att vaccinera mot.
Hästinfluensa kan ju vaccinerade hästar vara smittbärare av. Kvarka visste jag inte..

Hade det på vår ridklubb för herrans många år sedan. Har för mig att vi la kläderna i frysen efter att varit där.

Vi hade bara vaccinerade hos oss(det stall jag stod då) då vi hade kvarka. Ingen var, vad jag vet, i kontakt med ovaccinerade heller.

Jag känner ju inte till vilka sadelutprovare ni har i era trakter.
Men jag tycker nog det är bra om du kan få provrida.

Det är inte alltid så att tänka sadeln ligger som man trott eller att ryttaren sitter som man trott i den.
Sen är det ju lite smaksak vad man som ryttare tycker om att sitta i.

Och en begagnad hade jag satsat på. Just för att du då brukar kunna få igen värdet rätt hyfsat. Nya tappar så fort.
Och hellre en begagnad kvalitetssadel än som faktiskt är lite sämre i kvalitet. :)

Hade planer på att tävla lånehästen men så blev det inställt i Varberg pga sjuk häst i grannstallet. Hoppas att det inte är kvarka igen som börjar här.
Tappade helt motivationen så nu har det bara varit skogen för mig. Får vara glad för denna fina höst utan regn :)

Så jobbigt @Tessalonica att Julia inte är bra än. Trodde inte kolik höll på så länge :( Haft turen att mina svarat på behandlingen o mått bra tämligen direkt.

Jag har inte varit hos veterinären med Rivica då det ser ut som om det är muskelärt och inte en knäinflamation. Brukar alltid åka till hovslagare först som är gammal travgubbe o kolla upp hästarna innan jag åker till veterinären. Han är väldigt bra o brukar ha rätt när det gäller vad det kan vara. Han tyckte jag kunde avvakta.
Hörde tyvärr att flera hästar fått ont av den finska tränarens sätt att arbeta hästarna från backen :( så det är väl det Rivica har fått också.

Jättemärkligt att de får så ont av träningen. Det känns som det måste vara något väldigt extremt för att ge sånt utslag..
Jag är ju så intresserad av trningsbiten, av förklarliga skäl.
Är det några speciella övningar eller form man jobbar i? Hur långa pass och vilka gångarter?

@Tessalonica Hoppas man nu hittat skälet till koliken och att tjejen får hålla sig frisk!

@SkorpSmulan Härligt att Stråla verkar ok efter sin utbrytningsturné. ;)

KL
Jag har fått tag i en hovis till imorgon. Jäääätteskönt!
Min pys har fått gå ensam i hagen nu några dagar. Friesern ska vara ute så mycket som möjligt och fick hoppa in på lösdriften här.
Nu skulle stallägaren kolla om en tjej som har en Islänning kan tänka sig släppa ihop. Det vore kul för min att ha sällis. Och han hade ju en sån högt älskad "storebror", min gamling. Så jag hoppas han fattar tycker för den lilla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 210
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
932
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka