Ny andrabil

Bukefalos 30 år!

Asa_S

Trådstartare
Finns det någon bil i prisklass 15-20 k som är kombi och drar hästtransport 1200 kg OK och har ganska slimmad kaross? Vi har en Subaru Legacy -99 och parkeringen på mitt jobb är tyvärr lite för liten för att det ska gå att parkera den säkert trots att den inte är jättestor. Den blir kvar men går till sambon så jag behöver en "ny". Vad kör ni andra och vad kan ni rekommendera?

Sv: Ny andrabil

Volvo v70 -99 har jag och den är jag nöjd med, :) Får dra 1530 på B-kort :)

Fast just slimmad kaross kanske man inte kan anklaga V70:n för att ha ;)

Ni måste allt ha smala parkeringsfickor på ditt jobb TS :/ Och en Legacy är ju redan lika smal som en gammal Golf (och nästan 10 cm smalare än V70:n)... Kortare bilar går ju helt klart att hitta, men ska du tappa bredd behöver du ju gå ner till riktigt små bilar, och då tappar man ju vikten samtidigt. Ska bli intressant att se ifall ngn kommer på ngt till dig!

Annars får du gå på smalbilsspaning, börja på jobbparkeringen! Eller sätt dig på transportstyrelsens sida och jämför bilbredder mha bilnummer.

Jo, jag tror också platserna är väldigt små, framför allt är problemet att det är två rader och mellanrummet mellan dem är tillräckligt stort sommartid men inte på vintern då motorvärmarstolparna gör det svårt för traktorn att ta bort snön ända fram. Den gamla Subarun från -91 har aldrig varit något problem men -99:an är 10 cm längre och då kommer jag alltså inte "runt" när jag backar ut ur fickorna... Så iofs behöver bilen väl inte egentligen vara smalare (skiljer bara 1 cm mellan våra båda), kortare räcker. Hade hellre köpt en ny Subaru med starkare motor än den vi har men karossen blir ju inte mindre av det.

Volvo S och V40 borde ju fungera för dig, ligger väl kring 1500 kg släpvikt och 50 cm kortare än S och V 70

Nu är jag jättetråkig och kommer med ett annat förslag, men finns det inte möjlighet att byta bil de dagar du behöver dra, så ni kan ha en liten, billig superbil som andrabil?

Nu är jag jättetråkig och kommer med ett annat förslag, men finns det inte möjlighet att byta bil de dagar du behöver dra, så ni kan ha en liten, billig superbil som andrabil?

Så hade nog jag också tänkt, om det är lösbart rent praktiskt?
Känns svårt att hitta något lämpligt att dra med till dom pengarna som är mindre än legacyn för redan den är ju liten att dra med?
Det skulle vara om någon av dom gamla mindre SUV:arna hade fungerat?
Kommer inte ihåg hur mycket tex susuki vitaran får dra men den är ju verkligen liten, men det är verkligen ingen "lyxbil" att köra runt i utan ren bruksbil, där komforten är det som fått ta stryk för annat skulle rymmas i budgeten...
Eller om du kollat på någon av de mindre bakhjulsdrivna kombierna för dom brukar ju ha en bättre vändradie om det bara är att det är svårt att komma runt när du backar ut?

/Camilla

Senast ändrad:

Volvo v70 -99 har jag och den är jag nöjd med, :) Får dra 1530 på B-kort :)

Fast den är ju på alla håll och kanter större än legacyn, både tyngre, högre, bredare och längre :-p

Jämfört med legacyn är ju V70 som att köra runt i ett slagskepp :)

/Camilla

Tack för era svar! Jag hade gärna köpt en rätt liten bil men problem nr 2 är att det är jag som fraktar barn, matkassar, spånbalar, fodersäckar mm och då behövs lite mer utrymme än vad en liten bil ger. Volvo v40 har vi funderat starkt på, andra som kommit upp är Golf/Variant, Skoda Octavia, någon Peugeut som jag inte minns och någon mer... Vi har dock inte kollat släpvagnsvikter och mått på dem och jag känner ingen som drar hästtransport med dem heller. Saab vet jag folk som drar med och det har vi haft förut, vet dock inte hur de är att dra med.

Jag vet inte om bara svängradien är någon lösning då jag inte fick ut nosen ur parkeringsfickan innan utrymmet bakåt var slut och då går det ju inte ens att börja svänga.

Ytterligare ett praktiskt problem för oss där vi bor är att den Subaru vi har är för dålig dragbil för våra backar (vi bor på en bergssida med 90graderssväng rakt uppåt som uppfart) så sett till det behöver vi egentligen en bättre dragbil, inte en sämre. Jag älskar mina gamla 2.2:or, de klarar tom att man växlar upp uppför backen med hästtransport bakom, tvåhjulsdrivna tar sig upp med nöd och näppe. Tyvärr går det knappt att få tag i någon sådan som är värd att betala för längre och vi har sugit ut det som går ur våra... kan inte med gott samvete se sambon stå och försöka trolla längre...

Jag hade nog ändå funderat lite på hur vardagen skulle kunna lösas med en mindre bil. Golf Variant har vi, och där går faktiskt in en hel del. Vi köpte vår inkl. släp för 13 000 kr, och lite mer än ett år senare har vi inte gjort mer än servat (inte märkesverkstad). Den är ingen kalasbil att dra med, det ska erkännas.

Men för din vardag, utan hästsläp, fungerar den mer än utmärkt. Billig i drift och smidig att ha med. Sedan hade du fått byta (kanske köra mer än tre spånbalar på helgen?) när det var tid för hästtransport och andra väldigt skrymmande transporter.

Frågan är ju om det inte är Subban ni ska byta?

Jo, helt riktigt är det egentligen Subban som inte är rätt bil men då hamnar vi i den inte helt ovanliga situationen att den är värd mindre än vad vi repat den för de senaste två åren så det blir helt enkelt för dyrt att byta ut den mot något annat - det vi bytt är dessutom rätt dyra saker som man gärna inte vill behöva byta på ytterligare en bil.

Gillade faktiskt Varianten och V40n så det är definitivt bilar jag ska titta mer på framöver. Just nu har vi faktiskt tillfälligt löst bilbristen genom köp av en (!) Subaru... dock 2,5 liters motor på 156 hästar så jag hoppas det löser dilemmat med dragbil. Karossen är ju lika stor som den vi redan har så det problemet kvarstår. Nu får vi ge denna några månader och se att inget fundamentalt fel finns på den, sedan får vi se om vi trots allt gör oss av med den andra, nu finns det ju en utgångspunkt för det iallafall.

Liknande trådar

• När behöver man en större motor?
  • Tips på laddhybrid
  • Tips på bil 🌟
  • Ny familjebil?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Arbetsintervju

Barn