Ny dator eller ej?

Nu har jag haft den ett tag och är nöjd. Bara 2 saker.
1. I vissa program är texten suddig. Bara lite, men ändå störande. Nån som vet varför?
2. Ibland när den är avstängd, hörs ett nästan högfrekvent pipande från den. Det är väldigt tyst, men ändå. Kanske ett sånt ljud som inte alla hör? A la musskrämma eller liknande. Jag hör i alla fall.
2. Är den inkopplad i laddaren då? Ena datorn på jobbet tjuter sådär när är fulladdad o avstängd. Oklart varför; min egen gör det inte.
 
Jag har funderat på det. Men är rädd att det om nått år eller 2 sätter mig i samma sits. Att grafikkort och annat är för gammalt. Det verkar gå så fort!

Skulle dock inte ha skrivit med det där med hjälp, ser jag. Nu verkar ju fokus riskera hamna på det snarare än huvudfrågan.
Jag köpte "ny" dator i december. En begagnad hemmabyggd speldator med komponenter för ca 18.000:- i, jag köpte den för 12.000:-

Speciellt om du vill spela så är det svårt att hitta prisvärda datorer, eftersom grafikkorten är så jääää-la dyra nu. Jag spelar också och ville inte gå under 3060 för att veta att även de nya spelen ska fungera. Bara ett grafikkort i den klassen går på ca 8000, om du ens hittar nått...

Fantastiskt att spela på bra dator med bra skärm, bästa julklappen 😁

Edit: läste inte hela tråden. Grattis till nyköpet!
 
Jag har en dator, laptop, som är runt 9-10 år. Funkar till det jag gör, men är av förklarliga skäl rätt seg. Jag använder den mest till att spela spel på zylom.se, samt att den används till min plotter/skärmaskin.

Nu funderar jag på om jag borde köpa en ny. Men jag kan inte bestämma mig :crazy:

Min pappa går in med hälften, så det skulle innebära en dator i 10.000 kr-klassen. Vilket han absolut tycker jag ska ha O_o Men jag är snål och denna funkar. Jag älskar datorspel, men den här är ju för gammal för att köpa spel till.

Gjorde förövrigt en värdering, då nån firma hade att man kunde byta in sin gamla dator för rabatt på en ny. Min fina dator, som jag köpte enbart för att den var vit och passade in i inredningen, blev värderad till 150 kr :laugh:
Jag personligen skulle köpa en ny nu, om du har pengarna. Innan den gamla går sönder, och ja ska du spela bör du minst lägga dig 10k klassen. Vi köpte ena ny nyss för ca 12k. Vi spelar bara på datorerna typ, det kräver sin dator både i minne och funktion. :) ( vi kör på nedladdningsbara spel typ som Eylon och ROM)
 
Jag personligen skulle köpa en ny nu, om du har pengarna. Innan den gamla går sönder, och ja ska du spela bör du minst lägga dig 10k klassen. Vi köpte ena ny nyss för ca 12k. Vi spelar bara på datorerna typ, det kräver sin dator både i minne och funktion. :) ( vi kör på nedladdningsbara spel typ som Eylon och ROM)

Köpte ny i höstas 😉
 
Nu har jag haft den ett tag och är nöjd. Bara 2 saker.
1. I vissa program är texten suddig. Bara lite, men ändå störande. Nån som vet varför?
2. Ibland när den är avstängd, hörs ett nästan högfrekvent pipande från den. Det är väldigt tyst, men ändå. Kanske ett sånt ljud som inte alla hör? A la musskrämma eller liknande. Jag hör i alla fall.
Jag tror pipandet är ett ganska vanligt fenomen som kallas "coil whine" på engelska, och är i sig inget att oroa sig för. Vad är det specifikt för program som texten är suddig i, och är den suddig varje gång programmet körs?
 
Jag tror pipandet är ett ganska vanligt fenomen som kallas "coil whine" på engelska, och är i sig inget att oroa sig för. Vad är det specifikt för program som texten är suddig i, och är den suddig varje gång programmet körs?

Måste kolla vad det är. Mest bara irriterande, kan inte ha den i samma rum som jag sover i när den piper.
McAfee bl.a. Försökte få det på bild, men gick inte. Texten i vita rutan är liksom blekare än det i menyn längst ner på skärmen.
20211230_185209.jpg
 
Och det är datorn som piper alltså, och inte laddaren? Min senaste dator har ofta ett vinande/pipande ljud för sig, men det kommer från "laddklumpen".

97% säker på att det är datorn. Har för mig att laddaren låg i ett annat rum när jag hörde det första kollen. Men måste kolla nästa gång!
 
Måste kolla vad det är. Mest bara irriterande, kan inte ha den i samma rum som jag sover i när den piper.
McAfee bl.a. Försökte få det på bild, men gick inte. Texten i vita rutan är liksom blekare än det i menyn längst ner på skärmen. Visa bifogad fil 82975
Windows har en bildskärmsinställning som rör skalning, om du högerklickar på skrivbordet och väljer "Bildskärmsinställningar" kommer du till rätt sida direkt, kan vara den inställningen som strular i vissa program?
skalning.png
 
97% säker på att det är datorn. Har för mig att laddaren låg i ett annat rum när jag hörde det första kollen. Men måste kolla nästa gång!
Gör det.
Jag tycker en hel del laddare generellt viner/piper när det som sitter i dem blivit fulladdat.
Upplevde det vid upptäckt som om det kom från datorn men visade sig vara laddaren. Och har därefter märkt det även på tex mobiler.

Drar man då ur kontakten ur produkten, eller väggen brukar det tystna.
Med min dator tror jag inte det händer om datorn är igång heller utan om den är avstängd eller i standbyläge..

Edit: Nej, alla verkar inte höra det ljudet. Min man gör det inte till exempel..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 929
Senast: Tuvstarr
·
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 468
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 240
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp