Ny dator eller ej?

En sak det inte skrivit om är hur mycket datorn låter. Jag sitter för det mesta i ett väldigt tyst rum, det enda som hörs är vindes sus, fåglarnas sång och ibland mullret från havets bränningar för att uttrycka sig poetisk och en dator med ett fläktljud är omöjlig för mig att använda. Min dator är så gammal och modellen har använts mycket av hackers så det finns alla möjliga program och hacks för att styra allt möjligt inklusive hårdvaran som kylfläkt och vilken spänning datorn använder och det går att få den nästan ljudlös, så ljudlös att till och med SSD:n är hörbar.

För mig är ljudet en helt avgörande faktor, en dator skall vara tyst :)
 
Senast ändrad:
En sak det inte skrivit om är hur mycket datorn låter. Jag sitter för det mesta i ett väldigt tyst rum, det enda som hörs är vindes sus, fåglarnas sång och ibland mullret från havets bränningar för att uttrycka sig poetisk och en dator med ett fläktljud är omöjlig för mig att använda. Min dator är så gammal och modellen har använts mycket av hackers så det finns alla möjliga program och hacks för att styra allt möjligt inklusive hårdvaran som kylfläkt och vilken spänning datorn använder och det går att få den nästan ljudlös, så ljudlös att till och med SSD:n är hörbar.

För mig är ljudet en helt avgörande faktor, en dator skall vara tyst :)
Ja, många moderna tunna laptops låter rejält så fort man kräver nåt av dem.
 
Ljudet är egentligen viktigt för mig också men nu har jag även en fläktplatta för att min dator ens ska kunna leva så tror inte på försämring när jag slipper den :laugh: Har ofta TVn på också. Men absolut att det är en viktig faktor dock svårt att avgöra på förhand.
 
Man brukar ju alltid kunna reglera ljuset på tangenbordet med Fn+F5/F6 för att få en behaglig nivå. Personligen tycker jag ett svagt ljus är helt okej även i mörka rum.
Ah. Jag har levt närmare 15 år (!) med denna utan belysning så inte uppdaterad direkt :D
Eller ja den har svag belysning om man kommer åt den där "touchpaden".
Så länge datorn inte har skarp tangentbordsbelysning i färg bör jag kunna komma över det. Tror jag!
 
Ja, många moderna tunna laptops låter rejält så fort man kräver nåt av dem.
Ja alltså. Att få bra & tyst kylning och göra en dator tunn och lätt är ju en ren omöjlig ekvation (om den ska ligga rimligt i pris dessutom).
Man får ju välja vad man vill ha och vad som är viktigast.

Personligen har jag en tunn, lätt laptop med bra batteritid just för att den ska vara bärbar och en stationär dator för gaming. Deras två egenskaper går liksom inte att kombinera.
 
En sak det inte skrivit om är hur mycket datorn låter. Jag sitter för det mesta i ett väldigt tyst rum, det enda som hörs är vindes sus, fåglarnas sång och ibland mullret från havets bränningar för att uttrycka sig poetisk och en dator med ett fläktljud är omöjlig för mig att använda. Min dator är så gammal och modellen har använts mycket av hackers så det finns alla möjliga program och hacks för att styra allt möjligt inklusive hårdvaran som kylfläkt och vilken spänning datorn använder och det går att få den nästan ljudlös, så ljudlös att till och med SSD:n är hörbar.

För mig är ljudet en helt avgörande faktor, en dator skall vara tyst :)
Nästan alla hårdvarutillverkare har programvara för det där, men huruvida man kan styra fläktarna beror inte enbart på det utan om hur moderkortet ser ut. Alla har inte så det går att styra enskilda fläktar helt enkelt, det beror på fläktportarna.
 
Nästan alla hårdvarutillverkare har programvara för det där, men huruvida man kan styra fläktarna beror inte enbart på det utan om hur moderkortet ser ut. Alla har inte så det går att styra enskilda fläktar helt enkelt, det beror på fläktportarna.
Det går nog på de allra flesta men det beror på hur mycket ansträngning man vill lägga ned och såklart hur stor kunskap man har.
 
Ja, många moderna tunna laptops låter rejält så fort man kräver nåt av dem.
Det här är något jag reagerade på häromdagen själv.

Min privata dator är en HP notebook från 2016. Inte någon vidare toppdator, men fungerar fintfint för mina behov. Spelar inte på datorn.

Arbetsdatorn är en HP elitebook av någon dyrare kontorsmodell. Min dator hör jag aldrig, vad jag än gör med den, men arbetsdatorn låter titt som tätt. Som om inte det räcker så fick jag nyss en annan eftersom den förra var fläkten kass på och lät med andra ord istället som ett jet-plan så fort den drog igång. Döm om min förvåning när jag plötsligt sitter och hör min nya dator dra igång med sitt surrande, jag som är hörselskadad! Nog för att jag gillar HP-datorer, av någon anledning, men jag tänkte där och då att någon elitebook lär jag nog aldrig skaffa mig då jag tänker att en dator som ny ligger i prisklass 10 000 mer än min privata (som ny) borde kunna ha en tystare fläkt.
 
Det går nog på de allra flesta men det beror på hur mycket ansträngning man vill lägga ned och såklart hur stor kunskap man har.
Är det 3 pin fläktar så krävs det att bios låter dig ändra volt eller så måste du köpa till kablar som gör det, vad jag vet.
Svårt att göra i en laptop. 4 pins är en annan sak..
Det är inte heller ovanligt att mer än en fläkt är kopplad till samma port, och det kan ju vara så att man inte vill dra ner båda. Gäller ju ha koll på tempen då.

Oavsett har det inte något med att vara hacker att göra..
De flesta hårdvaror kör ju dock quiet mode i standard numera tycker jag.
 
Är det 3 pin fläktar så krävs det att bios låter dig ändra volt eller så måste du köpa till kablar som gör det, vad jag vet.
Svårt att göra i en laptop. 4 pins är en annan sak..
Det är inte heller ovanligt att mer än en fläkt är kopplad till samma port, och det kan ju vara så att man inte vill dra ner båda. Gäller ju ha koll på tempen då.

Oavsett har det inte något med att vara hacker att göra..
De flesta hårdvaror kör ju dock quiet mode i standard numera tycker jag.
Det är inte omöjligt att skriva om BIOS-instruktionerna. Jag använde "hackers" i betydelsen dator- och programmeringsinstresserade och kunniga.
 
Det är inte omöjligt att skriva om BIOS-instruktionerna. Jag använde "hackers" i betydelsen dator- och programmeringsinstresserade och kunniga.
Med stor risk för att man står med en dator som inte går att använda över huvudtaget.
Rätt nischad kunskap dessutom...

Dessutom kräver det som sagt att datorn kan hålla vettig temp utan fläktarna, vilket är ovanligt - de finns ju där av en anledning. Inte ens vattenkylning är helt ljudlöst liksom. Inget av detta är ju något för normalanvändaren heller.

Märkligt definition av hacker måste jag säga.
 
Med stor risk för att man står med en dator som inte går att använda över huvudtaget.
Rätt nischad kunskap dessutom...

Dessutom kräver det som sagt att datorn kan hålla vettig temp utan fläktarna, vilket är ovanligt - de finns ju där av en anledning. Inte ens vattenkylning är helt ljudlöst liksom. Inget av detta är ju något för normalanvändaren heller.

Märkligt definition av hacker måste jag säga.
Det är inget märkligt, du kan läsa på wiki om vad "hackers" betyder, det är en term som har använts lika länge som persondatorer funnits.
 
Hur känns det med datorn? :)

Lyser det någon symbol eller lampa när du har wi-fi( eller internet med sladd)? Köpte samma!
Mvh oteknisk som antagligen lär skapa en egen tråd men också är nyfiken på hur det gått :)
 
Hur känns det med datorn? :)

Lyser det någon symbol eller lampa när du har wi-fi( eller internet med sladd)? Köpte samma!
Mvh oteknisk som antagligen lär skapa en egen tråd men också är nyfiken på hur det gått :)

Symbolen i det där fältet längst ner finns ju. Eller tänker du på nått annat?
Jag har använt den pinsamt lite, men är supernöjd med det jag gjort!
Screenshot_20211017-154703_Chrome.jpg
 
@MissFideli Ja, det brukar vara vanligt med någon symbol eller att det lyser på någon sida när " det är igång", hittade info om var men det stämde verkligen inte :D Jag är också nöjd men utan internet är det... lite knepigt haha
 
@MissFideli Ja, det brukar vara vanligt med någon symbol eller att det lyser på någon sida när " det är igång", hittade info om var men det stämde verkligen inte :D Jag är också nöjd men utan internet är det... lite knepigt haha

Fast den symbolen finns alltid där om du är ansluten. Du måste själv ansluta datorn till wifi första gången, det kan den inte göra själv. För att ansluta till ett wifi, måste du skriva in lösenordet till wifi't, annars kan inte datorn komma åt det.
Här är ikonerna för wifi vs kabel.
Screenshot_20211017-160602_Chrome.jpg
 
Nu har jag haft den ett tag och är nöjd. Bara 2 saker.
1. I vissa program är texten suddig. Bara lite, men ändå störande. Nån som vet varför?
2. Ibland när den är avstängd, hörs ett nästan högfrekvent pipande från den. Det är väldigt tyst, men ändå. Kanske ett sånt ljud som inte alla hör? A la musskrämma eller liknande. Jag hör i alla fall.
 
Nu har jag haft den ett tag och är nöjd. Bara 2 saker.
1. I vissa program är texten suddig. Bara lite, men ändå störande. Nån som vet varför?
2. Ibland när den är avstängd, hörs ett nästan högfrekvent pipande från den. Det är väldigt tyst, men ändå. Kanske ett sånt ljud som inte alla hör? A la musskrämma eller liknande. Jag hör i alla fall.
Vad har du för skärm och vad är dian instälningar för skärmen?
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 878
Senast: Tuvstarr
·
IT & mobiler Jag är i akut behov av att köpa en ny dator då den jag har är gammal och inte helt stabil. Egentligen borde vilken enkel skitdator som...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 424
Senast: Shaggy
·
IT & mobiler Nu behöver jag lite hjälp att tänka. :) Allting har ju plötsligt blivit så väldigt digitalt och jag känner (ve och fasa) att jag inte...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: EmmaN
·
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: JEHL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp