Bukefalos 28 år!

Ny Hingsttråd!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Hingsttråd!!

:bow:Det här inlägget var alldeles för vettigt, det får inte min man läsa,:angel:
Håller med dig, det är ju sant som du skriver...

Men jag vill avla också:laugh:och jag vill inte bara ställa av stoet helt för avel,tror det är bra för dom och lättare sen att komma i form om dom rids en del under dräktigheten....
Jag vill avla lika mkt som jag vill ha en ridhäst....

Jag vill vara med från början, alltså även när den blir till....
Jag vill föda upp och sedan se hur dom blir som ridhästar.
Bebis (Glaesir) tror jag mkt på, men jag vill ändå ha en till..

Kan vi börja prata hingstar igen nu?


Om du vill avla, så köp ett friskt sto med bra gångarter, som har tölt o så vidare. Ett bra sto är grunden för bra avel.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Varför kan jag inte bara få göra en tråd och få svar på hingstar?
Ni bara måste förstöra den eller?:(

Jag bryr mig inte om att ni inte tycker att Kaela är värd att avla på...
Jag vill inte ha ett annat sto.

Dessutom har hon tölten, bara det att jag är för okunnig.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Eftersom Kaela är lite knepig i lynnet också så vill jag inte blanda in mer av samma.
Hon har en otrolig vilja men hon har mkt eget humör, man måste vara väldigt bestämd ibland.
Hon är 8% linjeavlad redan..(mkt?)

Jag har funderat en del över vad det är jag vill ha ut av en avkomma.
Det här är ju för det första skiiitsvårt eftersom jag vill mkt och vill lära mig alla gångarter ordentligt!!
Jag skulle vilja ha en femgångare igen, det var jätteroligt att rida pass!!
:laugh:(Hade ett femgångssto innan)men samtidigt vill jag ha en bra tölt(tölten är viktigast),gärna bra grundgångarter också som Kaela.
Som sagt gärna en bit större än henne också(133-135cm är kaela),vill ha en högbent avkomma men den får samtidigt inte ha dåliga ben,gärna en tävlingsmodell av Islandshäst.
Mkt vilja är ett måste!!

Måste detta utesluta en fin färg?:angel:

Vad tror ni?Vilken hingst skulle ni välja?Behöver inte vara ngn på listan.

Det är alltid svårt att ge råd i ett forum som detta eftersom man i sverige aldrig får säga sin raka åsikt utan att detta anses som fel och elakt. Jag tycker personligen att många av de hingstar du har med i listan skulle kunna kastreras rakt av då de inte bär på några som helst tillförande gener i aveln. MEN det är sådannt man inte får säga högt!;) OCH att sen ge dig råd om vilka du bör undvika genom att namnge dessa och peka på deras dåliga sidor, DET vore rent av fel och då skulle mitt inlägg kanske rent av
raderas:angel:

MEN kort och gott kan man väl lite försiktigt säga att, MIN erfarenhet är att vissa av hingstarna på listan har inte psyket till att vara en avelshingst, andra har inte stammen bakom sig och andra har helt enkelt inte gångarterna för att egentligen vara en hingst och har heller aldrig lämnat något för speciellt.

Mitt råd till dig skulle vara att sätta dig och kolla upp hingstar som har en jämn bedömning, då jämnhet är något som dom flesta vill ha och det som när vi rider hästarna ger en njutning. Oavsett om man vill föda upp en superflott häst till tävling och avel eller en familjehäst är det nästan alltid en genemsam grundtanke hos avlaren, en häst med jämnhet och lätthet för gångarterna. Hingstar som har en bedömning under 8,0 totalt tycker jag också att du helt ska bortse.

Långt blev det men sist, du behöver inte välja en svart eller fuxhingst bara för att du även tittar till jämnhet och hingstar över 8,0 med bra stam!;)
Stort Lycka till!
:)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Vi förstör ingenting.
jag har dessutom gett dig förslag, och du har fått andra förslag också som jag tror kan passa bra. Det är svårt bara när det ska vara färg med i det hela, man blir lite låst då.

vad jag bara gör är att försöka ge dig bra och genomtänkta råd, för att bespara både dig och din häst en massa onödiga omvägar, förstår du?

Som jag sa, man kan inte både ha kakan och äta den, det är ett rent faktum. Jag säger inte att man tvunget måste ha en häst som BARA är avelssto, rakt av, men att kombinera det 50/50 är jäkligt svårt, speciellt för hästens välbefinnande.
Jag känner de alternativ som finns är att du antingen sätter igång nu och rider och tränar och satsar på att få ut allt det bästa du kan av din häst, och om några år ställer du henne i avelsboxen och gör nya söta Kaelor på löpande band, eller så rider du igång så mkt du kan under de här månaderna, betäcker 2009 och sen är du tillbaks där du var när hon skulle sättas igång efter Glaesir!

jag tror Kaela kommer bli en superfin ridhäst, men då krävs det engagemang och tid, och den tiden ger du ju inte henne genom att planera betäckningar var och vartannat år! :)


Så, förutom mitt tips på hingst (och jag kan komma på fler, om jag slipper vara låst vid färg. De finaste färghingstarna tycker jag man hittar på Island, faktiskt.) så är mitt tips att du rider, tränar och tävlar och äntligen får visa allt det fina Kaela har i sig, utan avbrott- då komemr det bli jätteroligt och ni kommer ha hur kul ihop som helst!
Ett tips är ju att börja avla igen när Glaesir är lagom stor för att börja ridas in lite smått, då kommer du ju ha en Glaesir att rida när Kaela går i avelsboxen, och sen har du fullt upp med de andra unghästarna, kan jag lova :)


Du får inte ta det här som kritik, för det är det inte! Men det är ändå ett diskussionsforum vi är på, och då är det svårt att lägga fram lagar och regler om vad som får och inte får sägas i alla trådar. De går ibland åt andra håll än vad trådskaparen tänkt sig, speciellt när de andra medlemmarna på forumet tycker att det usprungliga ämnet är uttömt och inte kan komma på något mer att säga om det som det började att diskuteras om! :idea:
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Men kan ni inte bara lägga in hingsttips allmänt då?Oavsett färg?
Era favorithingstar liksom?:bump:

Och gärna avkommor!!!

Älskar att titta på fina hingstar!!
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Varför kan jag inte bara få göra en tråd och få svar på hingstar?
Ni bara måste förstöra den eller?:(

Jag bryr mig inte om att ni inte tycker att Kaela är värd att avla på...
Jag vill inte ha ett annat sto.

Dessutom har hon tölten, bara det att jag är för okunnig.

Därför att det är som Balderum säger oerhört viktigt att stoet har ett bra avelsvärde, att hon helt enkelt är en tillräckligt bra individ och att hon i sin tur förvärvar dessa goda egenskaper. Du verkar nästan tro att alla de brister som ditt sto har går att kompensera bara du väljer rätt hingst. Det fungerar liksom inte så!! Avel är lite av ett lotteri och man vet aldrig vilka egenskaper som förstärks eller förtrycks i avkomman. Vad händer om någon av hennes avkommor utvecklar eksem? Får hennes tuffa lynne? Inte töltar? Vem gynnar det? Varken rasen eller hästens ägare.

Helt ärligt många här inne skulle helt enkelt välja att inte avla på ett sto med eksem, svårt för tölt och hårt lynne, det får du helt enkelt acceptera och förstå!
Jag har själv ston som är fina på alla sätt och vis, men de har egenskaper som gör att jag väljer att inte avla på dem. Ett sto har till exempel en riktig kanonpass och är rolig att rida men övriga gångarter håller inte måttet. Hon förnöjer helt enkelt mer som rolig passhäst än vad hon tillför i aveln så henne avlar jag inte på. Precis som jag har ett sto som är högt bedömt, har fem jämna, rena och bra gångarter med sig redan från start. Hon har också ett bra lynne och är lättriden. Därtill så har hon en intressant stam. Detta sto avlar jag på och hittills så ser avkommorna mycket lovande ut. Tror att de avkommorna kommer att passa för de flesta ryttare och även göra väl ifrån sig på tävlingsbanan. Förstår du resonemanget? Man måste liksom inte avla bara för att man äger ett sto.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny Hingsttråd!!

Berserkur älskar jag, men har inte träffat några avkommor tyvärr.
Bikir är ju som sagt min favorit, alla kategorier. Underbar häst, både han själv och hans avkommor!
Isar träffade jag på stenholmen och hanterade där, en riktig gentleman med en sjuhelsikes gång.

Hvinur är ju hur fräck som helst. Mer än så vet jag inte, och jag vet inte om jag skulle betäcka med honom heller. Men att titta på är han mumma!

Älskar Glampi och Glampi-blodet. Dímon var till salu för ett tag sedan, jag funderade ett tag på att sälja både hund och häst och sambo för att köpa honom :angel:
Glampis andre son, Hágangur är både välbyggd, taktfast, rörlig och verkar ha ett galet bra psyke. Kolla bara: http://www.youtube.com/watch?v=gG4NwU24FXI
Har vilda planer på att skaffa fram ett bra bukskäck-sto och betäcka med Hágangur. Det kan nog bli mums.

Kolgrimur från Slätterne är far till det absolut bästa islandsföl jag någonsin sett. Outstanding, jag ryser bara jag tänker på henne. Vet inte hur hon blir när hon blir stor dock, för mellan fölåldern och 1-2årsåldern såg hon inte mycket ut för världen, och rörde sig inte mkt heller. Men de växer ju då.
Å andra sidan hade hon en förstaklass fyrgångsmamma med kanonstam också ;)

Jarl frá Budardal har jag alltid haft ett gott öga till, men det var många år sedan jag såg honom live och mina krav har absolut höjts. Men han har ju massvis med bra avkommor, och är bra i psyket också vad jag vet.

Sólfari från Oviksfjällen slog knockout på mig när jag såg honom på SM 2006. Han var som en dröm, och byggd precis så som jag vill ha dem. Han och Berserkur var de hingstar som gjorde absolut störst intryck på mig under den tävlingen. Ja, förutom saknade Teitur förstås :cry:


Det var mina bidrag ;) Jag är faktiskt ingen färghatare alls, jag tycker bara inte våra svenska färghingstar är lika bra som våra bruna/svrta/fuxiga. På Island finns det dock många favoriter..... De flesta har nåt med Glampi att göra, haha!
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Det var ungefär vad jag ville säga, förutom det jag redan skrivit, fast jag vågade inte riktigt....
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Nu är det ändå så att det är Fettsos beslut att betäcka.

Allt och alla är olika, så kan vi inte bara fokusera på de vi gillar?

Jag gillar definitivt Jorik, så vacker! Metill är trevlig och verkar ge trevliga hästar, har du tittat på Isar? Blaer från Stenholmen är en annan favorit,
Fanns Randver fra Nyjabae med på din lista?
En hingst jag verkligen är ledsen att han inte finns med oss längre är Mentor.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Vill påpeka att jag inte menade att fettso inte ska betäcka sin kaela, bara att om man vill avla mer än ett föl för sin egen skull så kan det ju vara idé att skaffa ett bra avelssto och använda istället, så kan man använda sin häst till ridning och tävling :)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag hålelr helt med om Mentor. Vacker, lagom grov och fantastisk gång.
Speciellt under Heimir var han helt otrolig.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Nu är det ändå så att det är Fettsos beslut att betäcka.

Det är helt upp till henne, men hon måste också förstå varför det i tråd efter tråd finns folk som är fundersamma. Hon verkar vilja så mkt och helst allt på en gång. Jag har inte skrivit att hon inte ska betäcka sitt sto, men kanske att hon ska fundera på om Kaela kan ge de avkommor Fettso drömmer om.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jo det kan hon;)

Glaesir har ett underbart lynne och han blir nog jättefin att rida!!:)
Därför vill jag ha en till...:angel:

En sån här goding:love:

3 dagar gammal
21295275.jpg


6 dagar
21295608.jpg
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Vissa av oss här är rädda om rasen Islandshäst. Ju fler som ska betäcka sitt lilla söta sto bara för ATT...

Givetvis gör folk som de vill med sina hästar. Jag vet MÅNGA som köper billiga ston bara för att avla på o sälja för det är kul, typ, samtidigt som de är för snåla vara med i islandshästföreningen eller Idunn, ber andra kolla WF m fl.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Men jag avlar för EGEN vinning, och jag tillhör inte den skaran som vill förstöra Islandshästen:crazy:
Känner mig påhoppad, jag avlar inte för att tjäna pengar...

Har ni inget vettigt att säga så håll k*ften ärligt talat:mad:

Jag hoppas ni får äta upp era kommentarer när hon varit på träning,hade hon haft en mer van Islandsryttare hade hon säkerligen redan töltat.
Hon har MKT kapacitet, och det är jag ganska säker på,annars hade knappast Nina Bergholtz kommit fram och berömt henne citat "Vilket flott sto,verkligen häftig" och frågat om henne.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Svar till Muninn: Att Glampi är det häftigaste som funnits och ger enorma avkommor är så sant som det är sagt!:) 2009 kommer jag ta alla mina ston på Island till honom och jag hoppas på flera fina avkommor! Bla skall ett av mina bukskäckar till honom!:)

Men för att svara på Fettsos fråga, där hon efterlyser hingstar här i Sverige,
jag skulle kunna tänka mig:
Berserkur frá Stykkishólmi, enorm gång, stam och en hingst av mycket hög kvalite.
Hrafnfaxi frá Vestra-Geldingaholti, har senaste åren visat sig ge riktigt bra avkommor trots att han tidigare haft ganska tråkigt sto-material.
Spuni frá Miðsitju, har bevisat sig som en stark nedärvare.
Hraunar frá Efri-Rauðalæk, väldigt jämn och fin häst med både exteriör och gång.
Reynir frá Hólshúsum, oerhört fin tölthäst med säker stam bakom sig med just mycket tölt.
Andra som jag skulle tänka mig är: Heimir frá Vatnsleysu och givetvis mina egna;)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Älskar Glampi och Glampi-blodet. Dímon var till salu för ett tag sedan, jag funderade ett tag på att sälja både hund och häst och sambo för att köpa honom :angel:
Glampis andre son, Hágangur är både välbyggd, taktfast, rörlig och verkar ha ett galet bra psyke. Kolla bara: http://www.youtube.com/watch?v=gG4NwU24FXI
Har vilda planer på att skaffa fram ett bra bukskäck-sto och betäcka med Hágangur. Det kan nog bli mums.

Va?! Är Hagangur efter Glampi?! Det visste jag faktiskt inte :o
Tack för upplysningen :idea:
Jag gillar också Glampi. Ulla har fått hem ett Glampi-sto på fem år och hon är en pärla! Hur trevlig som helst och väldigt vacker. Tror hon kommer bli ett bra avelssto.
Sen så har hon en hingst på Island efter Glampi och undan Kolskör frá Gunnarsholti om ni vet vem det är, ni vet hon på Flugumyri. Ska bli sjukt spännande att se vad det blir av honom!
Uppe i vårt stall har vi ett fuxsto efter Hagangur som är fyra år. Mycket energi i henne, men jag tror hon blir en fin tävlingshäst.

/Anna
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag håller med dig.
Du avlar ju faktiskt inte för att försöka få fram den nya världsmästaren i tölt. Du avlar på ditt sto som du tror på just för att du tror på henne, och för att du tycker om henne och vill föra hennes gener vidare.
Alla hästmänniskor har ett mål med sin ridning eller sitt arbete med hästar, oavsett om man avlar, tävlar, tränar eller "bara" är hobbyryttare. Och säg inte att det inte är så. Nästan alla har ett mål. Någonstans de drömmer om att komma.
Mitt mål, eller jag kanske ska säga min dröm, är att få rida flotta och välmående hästar på en stor bana inför många människor. Det är min dröm. Bara för att det är min dröm betyder inte det att alla andra behöver dela min dröm med mig. Jag blir inte arg eller upprörd för att inte resten av världen vill samma sak som mig. Om alla ville göra samma saker skulle ju inte världen funka.
Så därför tycker inte jag att ni ska gå på om att det inte finns något avelsvärde i Kaela osv. Fettso vill få ett föl efter henne. Det är hennes dröm eller mål eller vad man ska kalla det.
Sen om andra inte vill samma sak. Whatever? Det är hennes häst. Inte eran. Klart att man kan ge råd och så, men fettso har faktiskt aldrig sagt att hon absolut måste avla fram den flottaste och bästa hästen i världen, och därför tycker jag bara att det är konstigt att ni kommer och påpekar att stoet absolut MÅSTE vara jättebra för att det ska bli något bra.

Oj, det låter inte som jag :p Jag brukar inte vara så hård.
Jaja, jag hoppas jag fick fram min åsikt iallafall.

/Anna
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag diggar din hingst:love: Finns det fler bilder?
Han var riktigt fin:)

Finns bilder på dom yngre hingstarna?

Tack UllaBeata också :)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Det här var inget påhopp till någon speciell, utan en tanke som kom fram då jag träffat flera sådana männsikor som inte verkar vara intresserade av islandshästen som ras och dess utveckling. Som sagt där uppe gör folk som de vill med sina hästar. Avlar man för eget bruk, helt okej - dock kan den situationen ändras snabbt också genom livshändelser. Titta hur många osålda islandshästar det finns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp