Bukefalos 28 år!

Ny Hingsttråd!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ny Hingsttråd!!

Meitill har inte eksem, utan står i Danmark för att han tävlas och tränas av Fredrik Rydström som bor där. De Meitillavkommor jag träffat på och ridit har varit supertrevliga positiva ridhästar med bra eller mycket bra gångarter. Och jag skulle gärna ha en Meitilavkomma. Hans inte så bra exteriör kan man matcha med ett bra sto som väger upp hans svagheter.

Kommer han stå i Sverige för att betäcka nästa år?
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

KL

Hrimfaxi Frá Hvanneyri är en fin hingst tycker jag. Väntar själv 2 avkommor efter honom till nästa år.

Hoppas på en Perlino och något annat kul med gul anlag.
Utöver gångarter, lynne, exteriör då förstås.

Tror jag tittade lite på honom också..ska söka på honom igen.
Tack så mkt!!:):bump:

Har du sett avkommor till honom?
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Ja, bra idé om hon vill ha en "färg-hingst"! jag äääälskar Viglundur, han är så snygg!!:love:

Men visst är han e. Ofeigur?? Eller är det Keilir?
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Håller med dig om att allt inte hänger på hingsten!
Det där med genetik är skitsvårt. Läser lite om det i skolan nu, och det är inte alls några självklarheter. Bara för att en individ är på ett visst sätt betyder det inte att avkomman nödvändigtvis blir likadan. Varje individ (även växter) har en fenotyp och en genotyp.
Fenotypen talar om hur en individ är, tex en färg, fux.
Genotypen talar om vilket/vilka anlag individen har, tex anlag för svart färg.

Sen så kan man ju ofta se på halv eller helsyskon, att många kanske har fått ett visst anlag från sin hingst, tex att Aksur från Håkansgården ofta får isabeller eller gulsvarta avkommor, men detta betyder inte att alla avkommorna blir så.
Färgen på hästen är ju en av de saker som inte kan ändras beroende på hur vi hanterar och rider våra hästar, men det finns andra egenskaper hos en häst som vi människor har stor inverkan på, tex hur hästen beter sig gentemot människor, hur den fungerar under en ryttare osv.
Jag tycker precis som du att det är otroligt irriterande när folk säger "Nejmen den hingsten kan du inte betäcka med för den får bara avkommor som är si och så".
Hästens grunlynne sas, kan vi inte ändra på, men vi kan absolut få vilket föl som helst att i framtiden bli en trevlig häst, bara vi rider och hanterar den på rätt sätt. Klart att det finns hästar som är mer tittiga osv än andra, men det finns ju inga hästar som i grund och botten är elaka.

Ang Flipi så har jag träffat två ungston som inte varit så jättemycket hanterade och därför har just det lynnet dom har sas, det är ingen människa som har kommit och ändrat på det, och dom hästarna var väldigt trevliga, iallafall så som jag uppfattade dom.
Så, klart att hingstvalet påverkar, men det är ju inte hela biten :)

/Anna
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Har du kollat på Viglundur? Som tidigare nämnt har han lämnat toppavkommor och har toppstam och han är nog en av sveriges maffigaste och snyggaste hingstar (enligt mig då:d)

7.jpg


Jag vet att Ofeigur-blodet har ryktet om sig i Sverige att ge upphov till tuffa lynnen, men på Island dementerade de helt detta rykte. Svårt att säga. Har ett sto med dubbel Ofeigur på ena sidan och hon är tuffare än mina andra som har samma blod som henne i övrigt, men det är ju inte heller troligt att det beror på det, så...
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag kommer behålla honom som hingst tillsvidare,han kastreras nog i samband med inridningen om jag behåller honom.:)
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Flipi ger ju även avkommor med bra hals, manke och bog + trevligt lynne!

Men vad jag inte fattar är vad för slags häst Fettso vill avla fram? Vill hon ha en tuffare och karismatisk häst för tävling eller helt enkelt en snäll ridhäst med ok gångarter för eget bruk?
För jag blir lite fundersam när många ger tips om hingstar som är jätte fräna att titta på men med ganska tuff karaktär ochom nu tänker på att Fettsos häst verkar ha ganska mycket temperament också....

Jag vill ha en häst för tävling och om det blir ett sto även avel...
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag kommer behålla honom som hingst tillsvidare,han kastreras nog i samband med inridningen om jag behåller honom.:)

Jag hade nog kastrerat honom redan nästa höst om det inte är nåt toppenhingstämne. Det är inget vidare att hålla hormonstinna hingstar. Om du sedan ska sälja honom kanske nästa ägare har sto eller kommer hyra in honom där det finns sto då är det inte populärt med en valack som gått som hingst under en längre period, risken finns att de betäcker.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Har du kollat på Viglundur? Som tidigare nämnt har han lämnat toppavkommor och har toppstam och han är nog en av sveriges maffigaste och snyggaste hingstar (enligt mig då:d)

7.jpg


Jag vet att Ofeigur-blodet har ryktet om sig i Sverige att ge upphov till tuffa lynnen, men på Island dementerade de helt detta rykte. Svårt att säga. Har ett sto med dubbel Ofeigur på ena sidan och hon är tuffare än mina andra som har samma blod som henne i övrigt, men det är ju inte heller troligt att det beror på det, så...

Skiiiitsnygg verkligen och verkar ju ge väääldigt bra avkommor!!:bump:

Ngn som betäckt med honom?
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Hrimfaxi Frá Hvanneyri

Har denna hingsten ngn hemsida?
Skulle vilja se mer än vad som står på Islandshingst sidan...
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Jag hade nog kastrerat honom redan nästa höst om det inte är nåt toppenhingstämne. Det är inget vidare att hålla hormonstinna hingstar. Om du sedan ska sälja honom kanske nästa ägare har sto eller kommer hyra in honom där det finns sto då är det inte populärt med en valack som gått som hingst under en längre period, risken finns att de betäcker.

Nu frågade jag ju faktiskt inte om andras åsikter i den frågan!

Jag ska behålla honom åtminstone tills han är inriden förmodligen och säljer jag honom innan kommer han säkerligen kastreras då.
Han är väldigt snäll och lätthanterlig nu, blir han ett monster så kastreras han givetvis.

Jag hade en arabvallack som betäckte hela livet, och han kastrerades redan som 1 åring....:crazy:
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Nu frågade jag ju faktiskt inte om andras åsikter i den frågan!

Jag ska behålla honom åtminstone tills han är inriden förmodligen och säljer jag honom innan kommer han säkerligen kastreras då.
Han är väldigt snäll och lätthanterlig nu, blir han ett monster så kastreras han givetvis.

Jag hade en arabvallack som betäckte hela livet, och han kastrerades redan som 1 åring....:crazy:

Jag menade inte som nåt påhopp utan av ren välmenning. Så du inte står där sedan med en häst som blir svår att sälja p.g.a att han betäcker.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Men om han bara växer upp med hingstar och vallacker och aldrig får betäcka, och sedan kastreras på hösten som 3-åring, är inte risken mindre att han betäcker då?
Om han aldrig gått med ston?
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Nej, det handlar om könsmognad och hormoner hur länge de får vara tillgängliga. Ju senare kastrering desto större risk för att hästen betäcker i sen ålder.
 
Sv: Ny Hingsttråd!!

Fast fortsätter han att vara såhär go så är jag villig att ta den risken!!

Min shettis gick som hingst länge, men betäcker inte.
Min mosters vallack sparades som hingst (hingstämne)och han betäcker inte men han j-vligt maffig och ser ut som en hingst(Halvblod).

Nu återgår vi till dom snygga herrarna!!:love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp