Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Jag håller med angående vissa exempel i tråden.
Har man inte mer respekt för sina djur än att man tvingar dem att bo under samma tak för att man själv väljer att ha husdjur som inte är harmoniska ihop?

Jag håller också med. Sen är det självklart att man får låta det gå en tid, men att ständigt leva med vetskapen att det "när-som-helst" kan ske ett utfall mot katten är något som jag personligen aldrig skulle vilja, för kattens skull, eller orka, för egen del, leva med. Då hade jag nog hellre inte skaffat någon katt.

För egen del har jag en hund som går okej ihop med katter, men tycker det är obehagligt när dom kommer och stryker sig mot honom. Då kan han skälla till på dom, precis på samma sätt som han gör med andra varelser som kommer för nära. Detta tycker jag är okej, hunden måste också få ha sin integritet och katten lär sej nog efter ett tag att inte stryka sig mot just den hunden..
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Fast MÅNGA djur är inte "harmoniska" förrän de bott tillsammans en lägre tid!!
Menar du då att man aldrig skall skaffa nya djur förrän de tidigare avlivats?!
För annars riskerar man ju en tid - veckor/månader - med diverse spänningar!

Jag har mina djur för min egen skull, så de får i stort sett bara lära sej leva med hur JAG vill ha det!

Därmed skulle jag - som jag skrivit tidigare - aldrig behålla en hund som vill DÖDA mina katter! Riskerna är för stora och mina djur är alla lika viktiga för mej.

/Swat

Vore vänligt om du höll en mer civiliserad ton, jag förstår vad du menar utan stora bokstäver och tio utropstecken.

Jag skulle aldrig personligen kompromissa med mina djurs välbefinnande om jag märkte att det inte fungerade efter några veckor- 1 ½ månad. Jag vill inte ha sådan långvarig stress i mitt hem.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Som du beskriver situationen så tycker inte jag det låter oharmoniskt/stressat.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Jag vet hur katter fungerar. Däremot så anser jag att de flesta daltar med sina katter och många påstår att katter inte kan lära sig någonting, vilket är väldigt fel.

Vår katt har inte visat några stresstendenser när vi har varit på henne och markerat att just DET beteendet var fel. Hon är van från tidig ålder att bli uppfostrad och har solklara regler för ditten och datten, så en ny regel för henne anpassar hon sig snabbt till.

Jag kan ju också poängtera att vi i början krävde att djuren visade respekt för varandra, sedan jobbade jag mycket med att de skulle skapa en relation så att katten inte kände att den behövde slå mot hunden och hunden lärde sig hur han inte skulle provocera katten etc. Idag är de som ler och långhalm. Hunden ska nosa på henne när hon har varit ute för att se vad hon har haft för sig och katten gör dito med hunden. De äter från samma fläck utan problem, de sover tillsammans mm. Detta är jag också övertygad om är viktigt så att det ena djuret inte blir enbart ett obehag för den andre och vice versa.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Klart katter kan lära sig saker men det känns som att motivationen att göra/inte göra en sak för dem kan bli fel ganska ofta om man jämför med hunduppfostran.
Det verkar fungera jättebra det du gjorde dock, att skapa en relation mellan dem där de känner att de inte behöver försvara sig mot varandra. Tror det är väldigt viktigt.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Klart katter kan lära sig saker men det känns som att motivationen att göra/inte göra en sak för dem kan bli fel ganska ofta om man jämför med hunduppfostran.
Det verkar fungera jättebra det du gjorde dock, att skapa en relation mellan dem där de känner att de inte behöver försvara sig mot varandra. Tror det är väldigt viktigt.

Visst är det så att man måste tänka till en extra gång när det gäller katt. Man måste absolut se till individen också, fästis katt här hemma är ju så stabil så jag har aldrig sett något liknande. Hon har varit med om så himla himla mycket och lärt sig av precis allt känns det som.

Ja, jag tror att många glömmer biten med relationen. Sen finns det fall där det säkert inte går av olika anledningar, men då anser iaf jag att en av djuren måste flytta för att antingen inte leva med konstant stress eller riskera att skada den andre.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

KL

Hur går det TS? Har det löst sig med djuren?
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

KL

Hur går det TS? Har det löst sig med djuren?

Tar mig friheten att svara då jag är osäker på om TS kommer att komma tillbaka till forumet.

De har beslutat att lämna tillbaka hunden, det kom fram information som gjorde beslutet glasklart.
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 022
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 047
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 332
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 453
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp