Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

B

Bhodi

Hej alla.
Nu har jag ett stort problem som jag verkligen skulle behöva Er hjälp med.

För tre dagar sedan hämtades en ny hund hem, Schäfertik, 5 år, tränad i grundlydnad samt viss svenskskydd. Avsikten med detta är att hon ska tjänstgöra med mig som tjänstehund i bevakningsföretag.

Till problemet. Vi har två katter av rasen Maine-Coon som bott hos oss sedan dom var små och har endast ganska begränsad erfarenhet av hundar.
Hunden har, visade det sig, ingen som helst erfarenhet av katter.
Hunden är mycket lugn, aningen nyfiken på katterna och går fram och nosar med det sedvanliga fräsandet och tassvisandet som följd.
Då blir hunden totalt svart i ögonen och förbyts på en sekund från trevlig och nyfiken till helt spärrad och försöker få tag att hugga katten.
Vi går emellan och ger korrigering vilket verkar fungera på henne och allt återgår till det normala, dock håller vi dom i separata rum första natten.

Nästa kväll vid ett obevakat ögonblick går hunden fram till katten igen och får sig en tass. Samma sak igen.. Hunden förbyts på en ttusendels sekund och får denna gång tag i katten med ett bett över ryggen och börjar ruska den hysteriskt innan jag hinner fram och får den att släppa..

Katten har fått lindriga skador och får tilbringa natten på sjukstugan och kommer förhoppngingsvis bli helt återställd. Men det beror ju knappast på hunden då den hade tagit livet av den om den hunnit..


Detta är ett helt nytt beteende för mig och visst kan katter o hundar bråka osv men detta var helt galet!!

Någon med liknande erfarenheter som kan ge oss råd och tips om hur man får dom att vänja sig vid varandra??
Går det ens?
Idag har vovven fått stå ut med munkorg när dom varit i samma rum men det är ingen långsiktig lösning..

Tips någon??
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Hade för MÅNGA år sedan an ompl hund som var "van" vid katter - enligt uppfödaren. De glömde dock upplyda mej om att denna vana innebar döda eller vilja döda katter!

Det tog oss nog ca 1,5 år innan "vi" kom överens fullt ut vad man fick och inte fick göra med mina katter. Dock gälde denna regel endast husets katter!

För oss gick det ut på att slussa hundar och katter mellan olika rum och sedan ha hunden kopplad bredvid mej när katterna var i samma rum och korriegra allt intresse för katterna what so ever.
Min ena katt blev biten två gånger - en gång illa med buk.op som resultat - och min andra en gång med hudskador, dränage osv som följd.
Vid det sista anfallet på en av katterna fick jag nog och "packade ihop" hunden på ett vis jag aldrig någonsin gjort med någon hund vare sej före eller efter! Hade jag haft en balkong hade jag troligtvis kastat ut hunden där! :grin:

Denna galna uppgörelse var dock det som löste problemet för OSS!

Jag hade dock ALDRIG gjort det igen då mina katter är lika viktiga för mej som mina hundar!!

/Swat
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Det var väl nästa så jag tänkte att det får bli.. tålamod, kontroll, korrigering..
Även i detta huset är katterna lika viktiga som hunden och därför står ett mycket svårt beslut för dörren. Naturligtvis vill man dock göra allt för att lösa problemet först, då det är en helt underbar hund med potential som fantastisk tjänstehund och arbetskamrat.

Mvh Bhodi
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Är hunden L-testad och i övrigt lämplig så kanske det är värt det...
Är hunden inte testad ännu så hade jag sett till att fått det gjort per omgående, innan du utsätter katterna för några risker och hunden för en massa obehag/korrigeringar/begränsingar!

/Swat
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Vi slussar också katter och hundar mellan olika rum. Den äldsta hunden slutade jaga katterna när han var 2 ½. Men springer katterna på gräsmattan och han är ute så kan han jaga. Andras katter ute jagar han fortfarande.
Tiken som snart är två år är galen i katterna och där funkar ingenting som vi gjort hittills. Men det är bättre än när hon kom, då var hon rabiat så fort hon såg dem. Är katterna inne på nätterna så sätter vi kompostgaller till vårt sovrum så hon inte kan springa ut och jaga dem när de går omkring på nätterna.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Swat: Ja hon är L-testad och lämplig för tjänst, vilket är en stor del i mitt beslut att ge det en chans.
Frågan är bara hur man gör detta på bästa sätt?

Fiffi1: Ja nu är det skilda sovrum som gäller i alla lägen. Hade det bara varit lite bus o jagande hade jag inte varit orolig, men det här är något helt annat. Hon går in med total blockering och vill bara hugga dom där dunbollarna. Känns som man e på helspänn varje sekund.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Mina katter har lärt sig att jag fixar medlingen, sen vet de att TV rummet är deras så dit får ingen hund komma när katterna vill vara inne.
Katterna har lärt sig att sitta och vänta tills jag satt hundarna på deras platser osv. när det är dags för mat mm. Tyvärr så har jag ingen katt i sängen numer och det är lite tråkigt att de inte kan sova hos oss. Det är tur att de har tre till sängar att välja mellan när de inte kan vara hos oss :(
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Det är smått problematiskt med hundar som blir förbannade när katten fräser ifrån. Min enda lösning på det problemet är att lära hunden att inte ens titta åt katten. Min normala inställning till hundens relation till katten är "rör du katten så får du ont". Det har fungerat på de två senaste hundarna. Så kom då en dag när jag var hundvakt. Där blev inställningen "rör du katten så dör du". När det gällde min första hund så fick jag ha filosofin "tittar du åt katten så dör du". Den hunden pekade finger åt mig för jämnan men han rörde aldrig katten och då var han sådan som blev arg och otrevlig om katten fräste ifrån. Så länge han inte var där och nosade så fräste dock inte katten och allt var frid och fröjd.

Så jag har tyvärr inget annat tips än att ge hunden en duktig resa (som den swat ägnade sig åt) om den försöker sig på något med katten igen.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Jag hade slängt på hunden ett koppel med helstryp. Samt haft en flaska vatten i närheten. Så fort hunden börjar stissa upp sig en rejäl korrigering samt hälla vatten i huvudet.

De flesta hundar jag haft i mitt hem har betett sig med katterna efter denna hantering. Jag tillåter INGEN hund jaga upp sig över mina katter. Dom bor här!
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Men det är rätt stor skillnad på en hund som "stirrar upp sej" över katter och en hund som verkligen vill DÖDA katterna!

/Swat
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Men det är rätt stor skillnad på en hund som "stirrar upp sej" över katter och en hund som verkligen vill DÖDA katterna!

/Swat

Och du tror inte jag vet det?

Därav koppel, rejäl korrigering och vatten INNAN hunden går in i att döda katten.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Du skriver: "Jag hade slängt på hunden ett koppel med helstryp. Samt haft en flaska vatten i närheten. Så fort hunden börjar stissa upp sig en rejäl korrigering samt hälla vatten i huvudet."

Min hund "stissade aldrig upp sej"! Hon var helt cool tills katten var inom räckhåll.
Därav min kommetar!

Jag personligen hade INTE släppt in en hund med samma inställning som min gamla i huset igen! Det finns för stora risker!

/Swat
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Swat: Det är just så hon beter sig, stissar inte upp sig eller håller på o letar eller så, utan från noll till 100 på en tusendels sekund.

Kung Tulle: Ja det var ett moget och relevant svar.

Jadzia: Ja det är så det får bli, så får vi se hur det artar sig. Dock har dessa vovvar en tendens att vara totalt okänsliga för fysisk korr när dom går i jaktläge... men det är helt klart värt ett försök. Med munkorgen på :D
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Jag har haft liknande problem.

Det finns utmärkta munkorgar i nylon (hittas på nätet) som tillåter hunden att dricka och flämta men hindrar hunden att bita (och svåra för hunden att ta av sig).

Jag hade satt på en sådan (så slipper Du passa, skrika eller rycka i koppel) under den tid ni vill vara tillsammans som jag inbillar mig är när Du lagar mat, när ni vill titta på TV i lugn och ro eller vad ni nu gör – om nu hunden är värd att satsa på – och släppt ihop gänget. På natten kan väl alla få sova för sig.

Efter en viss tidsperiod kommer hon väl att inse att jaha, här bor katterna – och jag. Djur vänjer sig vid varandra men det kan ta lite tid. Hon är ny medlem i familjen nu och vet inte riktigt hur hon ska bete sig.

Bråka inte med henne, tråka ut henne, låt henne vara med med munkorg på, låssas som om den inte är där, låt katterna vara med, låt henne nosa på katterna och få sig en smäll. Utbrott från hennes sida blir resultatlösa vilket hon snart inser.
Kela med hund och katter som ni skulle ha gjort om allt vore OK.
Hunden kommer (kanske) att ge sig för det är så himla tråkigt att inte kunna göra något, bättre lägga sig till ro och sova.
Nu har jag förstått att problemet är inomhus - utomhus är det en helt annan sak om hunden kan jaga katten och katten låter sig jagas. Men det är en helt annan femma.

Ja, lycka till
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Sjalv skulle jag ALDRIG våga ha korg på hunden, utan att dessutom ha den kopplad och under full kontroll!
Ett ordentligt bettförsök av en hund med korg = en stöt motsvarande en ordentlig spark från en människa. Dvs katten kan likväl bli rejält skadad!

/Swat
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Men om det fungerar bra tills katterna börjar slå efter hunden så vore det väl bättre att lära katterna att ge fan i att slå?

Min hund och fästmannens katt lyckades göra upp detta själva i stort sett. Han reagerade likt din hund men han högg aldrig tag i katten (vilket underlättade en hel del!). När han gick fram och luktade så kunde hon slå utan förvarning och då tände han, ställde sig över henne, visade tänderna med öppen mun och röt som ett lejon. Detta har han gjort tre gånger och idag går hon undan. Mycket också tack vare att vi har korrigerat katten om hon slagit efter hunden i dessa lägen. Han är ingen klumpig hund, han kan omöjligt ha stört henne mer än vad vi gör när vi pillar på henne.

För vissa kanske det är självklart att det är hunden som ska korrigeras, men i detta huset får varken hund eller katt visa någon typ av aggression mot en annan individ. För att försvara sin mat/resurs, men aldrig för en bagatell som att den ena luktar på den andra. Men det är så vi gör.

Det kan tilläggas att hunden hade lite kattvana och katten hade en del hundvana när vi träffades.

I skrivande stund kanske allt har gått "för långt" hemma hos er och nu kanske hunden tänder innan katten ens hunnit göra något och då finns det nog tyvärr bara en lösning och det är tipsen du fått.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Du skriver: "Jag hade slängt på hunden ett koppel med helstryp. Samt haft en flaska vatten i närheten. Så fort hunden börjar stissa upp sig en rejäl korrigering samt hälla vatten i huvudet."

Min hund "stissade aldrig upp sej"! Hon var helt cool tills katten var inom räckhåll.
Därav min kommetar!

Jag personligen hade INTE släppt in en hund med samma inställning som min gamla i huset igen! Det finns för stora risker!

/Swat

Antingen kan du inte läsa din hund eller så hade du något utöver det vanliga.

Stissa upp behöver inte betyda gap, skrik, flams. Det räcker väl med att hundfan stirrar på katten.

Jag har haft hundar i mitt hem som velat DRÄPA mina katter. Inte leka lite sött. Och man märker stelheten, blicken, ett öra osv.

Men märker man inget får man väl fan fläta till hunden då den glor på katten.
 
Sv: Ny hund anfaller katterna! Hjälp önskas. (OBS Långt)

Nej jag kan tydligen inte läsa hund! Och ingen annan som kände mej eller min hund då heller bevisligen!

Buk.op:en orsakades genom att hunden ligger på sidan - "utslagen" - i sin korg i köket och sover, katten kommer in i köket. Hunden tittar upp och lägger sej sedan ner igen och "somnar om". När katten passerar spisen ca 1 meter från hunden - som "sover" - flyger den upp och klipper katten innan NÅGON av oss hinner reagera!

Det kan säkert räcka för vissa hundar att man korrigerar dem i kopplet eller sprutar vatten på dem! Inget snack om saken!

MEN med hundar som min gamla som har VANA AV ATT DÖDA KATTER är det inte alltid så enklet!! Är det svårt att förstå?

Skulle din skyddstränade hund avbryta att angrepp om du sprutade vatten på den? Inte min! Och den retningen är inte ens i NÄRHETEN av hur stor en "katt-retning" är för en hund med "fel inställning"!

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 023
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 047
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 333
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 453
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp