Sv: Ny kamera skillnad mellan D90 och D300
Den största skillnaden som det verkar för mig är nog tomtens kommentar att
d300 är vädertåligare, men jag undrar fortfarande hur känslig det innebär att
d90 är?
Vad är det för praktisk skillnad med Af som 300 har som du saknar hos d90 red chili ?
Jag har en D80, och den har precis samma hus som D90. Jag har varit ute med min kamera i duggregn och snöstorm, jag har fotat i 30 minusgrader och 30 plusgrader. Min kamera har klarat sig finfint. Däremot skulle jag inte våga ha den ute när det regnade "på riktigt".
Dessutom har jag hört något (vet inte hur väl det stämmer) att det är "meningslöst" att ha vädertätade hus om man inte har vädertätade objektiv. För har man inte allt vädertätat ska det tydligen kunna ta sig in vatten och förstöra ändå. Men tja, man kan väl dra slutsatsen att kameror ofta är tåligare än man tror att de är.
D300 har en AF som "följer" motivet, vilket inte D90 har (om jag inte minns helt jättegalet). Dvs, om du har kameran stilla och motivet (låt oss säga en häst) springer från "övre högra hörnet" till "nedre vänstra hörnet" så kommer AFen "följa med" även om du inte flyttar kameran ett dugg. Vanlig AF kan endast följa om motivet rör sig mot dig och från dig och "missar" då om hästen springer rakt mot dig och sedan åt höger eller vänster.
Att ha D300ans AF känns som något jag hade uppskattat mycket då jag i stort sett enbart fotograferar vinthundar. Små, snabba som sjutton och byter håll hur som helst i samma fart som de springer. Jag har klarat mig utmärkt med D80 i snart 3 år, men nu när jag ska uppgradera känns det mer motiverat att byta till en D300 än att byta till en D90.
Och när det kommer till Canon 7D. Prova kamerorna först! Nikon och Canons kameror har väldigt olika menyer, knapparna sitter olika osv. Jag tycker tex att Nikonkameror är jättelätta att förstå mig på, men får jag prova en Canon (vilket jag gjort vid flertalet tillfällen) känner jag mig smått handikappad och jag har vänner som valt Canon, just för att de inte trivs med hur Nikons knappar och menyer är.
När det gäller AF och objektiv: om du köper en Nikon med AF-motor i huset så har du mängder av objektiv att välja mellan. Objektiven behöver inte heta mer än något med AF i namnet för att det ska fungera då (och de har många gamla objektiv med det). Sedan finns det objektiv med AF-motor också, och de ska ju vara snabbare då, men det stämmer inte alltid. Tex är mitt 50mm-objektiv utan AF-motor snabbare på att fokusera än flera objektiv jag provat som haft AF-motor.