Ny kamera skillnad mellan D90 och D300

Abova

Trådstartare
Eftersom det verkar krångligt och dyrt att köpa nytt obektiv till min olympus funderar jag på att uppgradera till en ny kamera istället.
Jag funderar då på att köpa en Nikon eftersom objektivmarknaden ( även begagnade ) då är så stor.

De jag lutar mellan är D90 och D300 men jag har lite svårt att se vad som skiljer dem åt så i pris , är det verkligen en så stor prestandaskillnad och hur yttrar den sig då?

Sv: Ny kamera skillnad mellan D90 och D300

först och främst:
d90 = plasthus ej vädertätt.
d300 = magnesiumhus & vädertätt

sedan har d90 möjlighet att spela in video, det har inte d300.. det är väl enda fördelen med d90.. i övrigt är d300 bättre på alla punkter...

sedan har d90 möjlighet att spela in video, det har inte d300.. det är väl enda fördelen med d90.

Om man nu ser det som en fördel ;)

Sedan är D300 något större än D90.
D90 går att köpa ny i affär. Det gör inte D300 eftersom den slutat tillverkas.

/En R_C som blir tokig på att de envisas med att stoppa i filmfunktion i alla kameror nu...

Tillägg:

D90 har två olika filformat: Jpeg och Raw.
D300 har: JPEG, NEF (RAW) 12 eller 14-bit, TIFF, NEF+JPEG

D90 har 11 AF-punkter. D300 har 51.

Till D90 har man SD-kort. Till D300 har man CF-kort.

På D90 kan man ha upp till 1/4000 s. slutartid. På D300 kan man ha upp till 1/8000 s. slutartid.

Med D90 kan man fota 4,5 bilder/sek.
Med D300 kan man fota 6 bilder/sek (8 bilder/sek med batterigrepp)

D300 väger 200 gram mer än D90.

Tack för svar

först och främst:
d90 = plasthus ej vädertätt.
d300 = magnesiumhus & vädertätt
...

Hur stor praktisk betydelse har detta, vad räknas som vädertätt, stå och fota i spöregn eller klappar en d90 ihop om det är hög luftfuktighet, läs utomlands?

sedan har d90 möjlighet att spela in video, det har inte d300.. det är väl enda fördelen med d90.. i övrigt är d300 bättre på alla punkter...

men också rejält dyrare och jag funderar på om jag uttnyttjar det mervärdet!

Av det jag läst mig till spelar ju även obejktiven stor roll så det kanske är vettigare med en d90 och lägga lite mer pengar på bra obejktiv?

Tack för svar

Tillägg:

D90 har två olika filformat: Jpeg och Raw.
D300 har: JPEG, NEF (RAW) 12 eller 14-bit, TIFF, NEF+JPEG

D90 har 11 AF-punkter. D300 har 51.

Till D90 har man SD-kort. Till D300 har man CF-kort.

På D90 kan man ha upp till 1/4000 s. slutartid. På D300 kan man ha upp till 1/8000 s. slutartid.

Med D90 kan man fota 4,5 bilder/sek.
Med D300 kan man fota 6 bilder/sek (8 bilder/sek med batterigrepp)

D300 väger 200 gram mer än D90.

Är det här något som gör någon betydelse för en glad amatör som mig?

Är det här något som gör någon betydelse för en glad amatör som mig?

Om du inte vet vad du vill ha så skulle jag inte tro att det har så stor betydelse. Jag kan faktiskt inte tänka mig att det där har så stor betydelse för någon som inte är "jätte"petig.
Visserligen ska jag själv köpa en D300 och absolut inte en D90, men det beror på att jag vill ha just AF-en som D300 har och att jag tycker att D300 är mycket bekvämare att hålla i än D90.

Varför vill du byta kamera?

Precis som du säger så spelar objektiven större roll än kamerorna.
Har jag skitobjektiv på superkamera blir bilderna ok
har jag superobjektiv på skitkamera blir bilderna bra
har jag superobjektiv på superkamera har jag möjlighet att ta kanonbilder om jag har kunskap att hantera utrustningen bra.

jag tycker om R_C's svar.

Har du ingen aning om vad jämförelsen ovanför innebär så är jag nog nästan skeptisk till att du ens behöver köpa en D90, en d5000 är en mycket kompetent kamera det med.

och framförallt mer prisvärd för en glad amatör.

och till R-c ...

Jorå jag förstår skillnaderna som Chili räknade upp, uttryckte mig kanske lite otydligt men jag har svårt att se att de skillnaderna skulle motivera den stora skillnaden i pris, men som sagt det är utifrån hur jag ser det, dvs för mig spelar det inte så stor roll om jag inte kan fota i tiff format, eller om jag kan fota 1-2 bilder fler i sekunden med en d 300, slutartiden är begränsad till 1/4000 ( min olympus har max 1600), osv så slutsatsen bör ju bli att en d90 borde räcka till väl för mig. .

En d5000 har om jag fattat det rätt inte Af motor i huset och det begränsar onödigt mycket i val av optik, varför den kameran faller bort.

Den största skillnaden som det verkar för mig är nog tomtens kommentar att
d300 är vädertåligare, men jag undrar fortfarande hur känslig det innebär att
d90 är?

Vad är det för praktisk skillnad med Af som 300 har som du saknar hos d90 red chili ?

Anledningen till att jag ska byta kamera är för att jag har en olympus e-500 med 2 obejktiv som i nuläget begränsar mitt användingsområde.

Alternativet är att köpa nya objektiv men det känns lite fel att kosta på dyra obektiv till en kamera som ändå börjar bli gammal och trist när jag sedan troligen ändå inte vill köpa en ny olympus efter denna.

Känns vettigare då att köpa en nikon ( med den stora marknaden för obektiv )där jag kan behålla obektiven när jag uppgraderar kameran.

som det känns nu lutar det åt en d90 med lite bättre obejktiv, då kanske jag kan uppgradera till en d300 när tiden lider och behålla obektiven.

Har även tittat på Canon 7d men utbudet av prisvärdiga bra obejktiv verkar vara större till Nikon?

Senast ändrad:

när det var aktuellt för mig kostade d90 10000 (precis nusläppt) och d300 kostade 14 ungefär.. då var det motiverat.. idag är d90 4 tusen billigare och d300 tillverkas inte längre.. således är väl d700 det naturliga valet som semi-proffskamera.. d90 är fortfarande ett bra alternativ.

vad vädertätningen betyder i praktiken är att du kan vara ute med en d300 i regn och garantin gäller medans d90 inte skall vistas i annat än ren miljö med uppehåll.. den är inte dammtät, det är d300.. fast detta förutsätter att man också har vädertätade objektiv..

förövrigt så tycker jag att d300 är lite väl gammal idag för att läggas pengar på.. d90 är absolut ett bra hus som har mycket potential.. man kommer ganska långt med ett sådant...

vädertätningen, magnesiumhuset och autofokuspunkterna är nog de största fördelarna med d300.. annars är de rätt lika rent resultatmässigt (bilderna alltså)..

jag kommer nog bli halshuggen men 7D är nog det bättre valet om du fäster vikt vid att kunna handla objektiv begagnat, canon har haft af-motor i objektivet sen 94.

båda märkena har stort utbud av objektiv, det du syftar på är nog mer, begränsning av mängden "gamla begagnade objektiv som gått ur produktion"

Den största skillnaden som det verkar för mig är nog tomtens kommentar att
d300 är vädertåligare, men jag undrar fortfarande hur känslig det innebär att
d90 är?

Vad är det för praktisk skillnad med Af som 300 har som du saknar hos d90 red chili ?

Jag har en D80, och den har precis samma hus som D90. Jag har varit ute med min kamera i duggregn och snöstorm, jag har fotat i 30 minusgrader och 30 plusgrader. Min kamera har klarat sig finfint. Däremot skulle jag inte våga ha den ute när det regnade "på riktigt".
Dessutom har jag hört något (vet inte hur väl det stämmer) att det är "meningslöst" att ha vädertätade hus om man inte har vädertätade objektiv. För har man inte allt vädertätat ska det tydligen kunna ta sig in vatten och förstöra ändå. Men tja, man kan väl dra slutsatsen att kameror ofta är tåligare än man tror att de är.

D300 har en AF som "följer" motivet, vilket inte D90 har (om jag inte minns helt jättegalet). Dvs, om du har kameran stilla och motivet (låt oss säga en häst) springer från "övre högra hörnet" till "nedre vänstra hörnet" så kommer AFen "följa med" även om du inte flyttar kameran ett dugg. Vanlig AF kan endast följa om motivet rör sig mot dig och från dig och "missar" då om hästen springer rakt mot dig och sedan åt höger eller vänster.

Att ha D300ans AF känns som något jag hade uppskattat mycket då jag i stort sett enbart fotograferar vinthundar. Små, snabba som sjutton och byter håll hur som helst i samma fart som de springer. Jag har klarat mig utmärkt med D80 i snart 3 år, men nu när jag ska uppgradera känns det mer motiverat att byta till en D300 än att byta till en D90.

Och när det kommer till Canon 7D. Prova kamerorna först! Nikon och Canons kameror har väldigt olika menyer, knapparna sitter olika osv. Jag tycker tex att Nikonkameror är jättelätta att förstå mig på, men får jag prova en Canon (vilket jag gjort vid flertalet tillfällen) känner jag mig smått handikappad och jag har vänner som valt Canon, just för att de inte trivs med hur Nikons knappar och menyer är.

När det gäller AF och objektiv: om du köper en Nikon med AF-motor i huset så har du mängder av objektiv att välja mellan. Objektiven behöver inte heta mer än något med AF i namnet för att det ska fungera då (och de har många gamla objektiv med det). Sedan finns det objektiv med AF-motor också, och de ska ju vara snabbare då, men det stämmer inte alltid. Tex är mitt 50mm-objektiv utan AF-motor snabbare på att fokusera än flera objektiv jag provat som haft AF-motor.

Senast ändrad:

förövrigt så tycker jag att d300 är lite väl gammal idag för att läggas pengar på.. d90 är absolut ett bra hus som har mycket potential.. man kommer ganska långt med ett sådant...

vädertätningen, magnesiumhuset och autofokuspunkterna är nog de största fördelarna med d300.. annars är de rätt lika rent resultatmässigt (bilderna alltså)..

Hur motiverar du det första? Varför är den "för gammal"?

Med tanke på att det är exakt samma sensor i D90 som i D300 lär bilderna bli exakt likadana kvalitetsmässigt, förutsatt att man använder samma objektiv och fotar vid likadant väder/miljö.

jag kommer nog bli halshuggen men 7D är nog det bättre valet om du fäster vikt vid att kunna handla objektiv begagnat, canon har haft af-motor i objektivet sen 94.

båda märkena har stort utbud av objektiv, det du syftar på är nog mer, begränsning av mängden "gamla begagnade objektiv som gått ur produktion"

Jag har kollat på möjligheterna att köpa både obektiv nya som begagnat och det är just för att de finns så pass mkt till just canon och nikon som dessa modeller känns mest intressant.
7d verkar vara en kompetent kamera och likvärdig med d300 , något snabbare seriebildstagning, annars har jag svårt att hitta några direkta fördelar med den. Det är lättare att hitta ägare till nikonkamererorna som berättar om för och nackdelar med sin kamera.

Hur knappar och menyer ligger känns inte så viktigt för mig eftersom jag ändå måste "börja om" efter en olympus.

D300 har en AF som "följer" motivet, vilket inte D90 har (om jag inte minns helt jättegalet). Dvs, om du har kameran stilla och motivet (låt oss säga en häst) springer från "övre högra hörnet" till "nedre vänstra hörnet" så kommer AFen "följa med" även om du inte flyttar kameran ett dugg. Vanlig AF kan endast följa om motivet rör sig mot dig och från dig och "missar" då om hästen springer rakt mot dig och sedan åt höger eller vänster.

Att ha D300ans AF känns som något jag hade uppskattat mycket då jag i stort sett enbart fotograferar vinthundar. Små, snabba som sjutton och byter håll hur som helst i samma fart som de springer. Jag har klarat mig utmärkt med D80 i snart 3 år, men nu när jag ska uppgradera känns det mer motiverat att byta till en D300 än att byta till en D90.

.

Hmm ja det där är ju något jag hade uppskattat också, fotograferar också min snabba vesslor till hundar och hästar. Försökte hitta något skrivet om den här funktionen men misslyckades, var har du läst det?

när det var aktuellt för mig kostade d90 10000 (precis nusläppt) och d300 kostade 14 ungefär.. då var det motiverat.. idag är d90 4 tusen billigare och d300 tillverkas inte längre.. således är väl d700 det naturliga valet som semi-proffskamera.. d90 är fortfarande ett bra alternativ.

förövrigt så tycker jag att d300 är lite väl gammal idag för att läggas pengar på.. d90 är absolut ett bra hus som har mycket potential.. man kommer ganska långt med ett sådan..

Ja nu är ju prisskillnaden större mellan en D90 och en D300s ( vad är det för skillnad på d300 och d300s)
Ett D90 hus kostar på Cyber.. 8200 :-
Ett D300s hus 15900:-

Dvs dubbla slanten och är skillnaden "dubbelt så bra" ?

Alternativt går det att köpa ett D300 hus begagnat för ungerfär det samma som en ny D90.

Sen är det ju ett tag sen D90 släpptes så det bör väl snart bli dags för en uppföljare och det kanske är värt att vänta på ?

Vad vet du om det där som Red-Chili skrev om rörlig/följbar AF på d300?

*hugger sista*

Jag vet inte om jag ska uttala mig egentligen, jag är bara en glad amatör... Men, är du inte jättehaj på inställningar så tänk på att det inte finns något auto-läge på D300. Utan du är hänvisad till att göra mestadelen av inställningarna själv, visserligen finns det väl någon form av "halv-automatik" (åtminstone finns det på D300s) men du måste ändå ha lite kläm på hur du ska ställa in kameran.

Personligen gillar jag möjligheten att snabbt kunna slita upp kameran och åtminstone kunna få en halvhyfsad bild inom någon sekund, så även om jag vanligtvis kör på halv-automatiken så uppskattar jag autoläget :o

Personligen gillar jag möjligheten att snabbt kunna slita upp kameran och åtminstone kunna få en halvhyfsad bild inom någon sekund, så även om jag vanligtvis kör på halv-automatiken så uppskattar jag autoläget :o

Då måste jag bara tipsa om P-läget, det är typ auto.

Hmm ja det där är ju något jag hade uppskattat också, fotograferar också min snabba vesslor till hundar och hästar. Försökte hitta något skrivet om den här funktionen men misslyckades, var har du läst det?

Jag kan i nuläget inte minnas vart jag läst det, men jag vet att den fungerade så när jag provade den ;) Kan kolla om jag hittar något om det.

...

Här står det lite om det, fast inte så utförligt. http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid300

Senast ändrad:

Hur knappar och menyer ligger känns inte så viktigt för mig eftersom jag ändå måste "börja om" efter en olympus.

Jag kom att tänka på det där nu.
Det KAN faktiskt spela lite roll ändå.
Som exempel kan nämnas att jag (som sagt var) blir "handikappad" av att fota med en Canon, men, när jag provfotar med en väns Sony, så känns det betydligt trevligare. Båda är ju "helt nya" men vissa passar bättre och vissa sämre. Så tja, jag tycker fortfarande att du ska prova att hålla och känna på olika kameror :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 208
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 603
Senast: Görel
·
IT & mobiler Jag ska köpa mig ny kamerahus och nytt teleobjektiv till mig själv i födelsedagspresent. Hur skulle ni tänka: Befintligt kamerahus: typ... 2
Svar
25
· Visningar
2 157
Senast: Rialavargen
·
IT & mobiler Har funderat ett tag på att köpa en riktig kamera men det har inte blivit av pga många anledningar, bl.a. då vissa anger att...
Svar
8
· Visningar
1 173
Senast: Lii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31