Ny kamin - vad hade ni valt och varför?

bettysmatte

Trådstartare
Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att den är alldeles för inmurad för att kunna värma ordentligt. Det sitter ETT litet solformat hål en halvmeter ovanför insatsen, annars finns det inga andra hål som släpper ut värme. Vi velar fram och tillbaka kring vad som vore bäst att göra, men förmodligen hade det smartaste varit att knacka ner nuvarande spis helt och sätta in någon typ av kamin. Huset är gammalt, och jag vill ha en ny kamin men i äldre stil (alltså ingen modern rektangulär "låda" ;) ). Mina föräldrar har en gjutjärnskamin från Jerle bruk. Den modellen är alldeles för stor för vårt hus dock, men jag vill ha något som värmer lika bra som deras. Jag har inte hunnit göra speciellt mycket googlande ännu men har förstått att man kan bland annat titta på effekt, och att 1 kWh värmer ca 25 kvm? Ett krav jag har är att man ska kunna se elden, dvs kaminen måste ha glasluckor.
Någon som har koll på tillverkare osv som man kan kika på?
 
Vi har en Jøtul kamin. Tycker den är superfin, och den värmer vårt hus väldigt effektivt.

IMG_4031.png
 
Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att den är alldeles för inmurad för att kunna värma ordentligt. Det sitter ETT litet solformat hål en halvmeter ovanför insatsen, annars finns det inga andra hål som släpper ut värme. Vi velar fram och tillbaka kring vad som vore bäst att göra, men förmodligen hade det smartaste varit att knacka ner nuvarande spis helt och sätta in någon typ av kamin. Huset är gammalt, och jag vill ha en ny kamin men i äldre stil (alltså ingen modern rektangulär "låda" ;) ). Mina föräldrar har en gjutjärnskamin från Jerle bruk. Den modellen är alldeles för stor för vårt hus dock, men jag vill ha något som värmer lika bra som deras. Jag har inte hunnit göra speciellt mycket googlande ännu men har förstått att man kan bland annat titta på effekt, och att 1 kWh värmer ca 25 kvm? Ett krav jag har är att man ska kunna se elden, dvs kaminen måste ha glasluckor.
Någon som har koll på tillverkare osv som man kan kika på?

Jag gillar vår Jötul från 1990-ish. Men den är rektangulär och inmurad vilket är alldeles perfekt, när murstocken sprider värmen centralt i huset på båda planen (och har 3 luftutsläpp med varmluft). Om ni har hel murstock är jag tvek på att ni skulle få det bättre genom att ställa en fristående kamin i rummet, det blir mer "omedelbar" värme, men mycket sämre värmehållande och just värmehållande är det viktigaste så man slipper elda 100% av tiden tycker jag,
 
Jag gillar vår Jötul från 1990-ish. Men den är rektangulär och inmurad vilket är alldeles perfekt, när murstocken sprider värmen centralt i huset på båda planen (och har 3 luftutsläpp med varmluft). Om ni har hel murstock är jag tvek på att ni skulle få det bättre genom att ställa en fristående kamin i rummet, det blir mer "omedelbar" värme, men mycket sämre värmehållande och just värmehållande är det viktigaste så man slipper elda 100% av tiden tycker jag,
Problemet är väl här att vi knappt har något utsläpp för värmen. Mina föräldrar eldar ett fåtal vedträn och sedan håller kaminen värmen otroligt bra. Jag kan mata och mata och mata min kamin. Men utan att jag tycker att det blir någon större effekt tyvärr.
 
Det är alltså den här jag eldar i nu:
Visa bifogad fil 136082
Värmen kommer väl i första hand ut från gallret ovanför kaminen, inte från "solhålet"? Vår ser liknande ut, med Keddy och "solhål", men vår Keddy har någon dm runt om alla sidor som värmen kommer ut på. När sotaren var här sist frågade jag om bättre värmeutdelning, och då föreslog han en liten kaminfläkt som står ovanpå luckornas lilla platta. Vi får inte in någon i den del där du har ett galler, annars är det bästa platsen där. Man får dock flytta den när man ska fylla på med ved för att kunna öppna luckorna.
 
Vi har både vedspis och fin kamin. Men vi har köpt värmepump. Blev för mycket jobb sot mm för att använda det som värmekälla.
 

Bifogade filer

  • IMG_0228.jpeg
    IMG_0228.jpeg
    278,2 KB · Visningar: 143
Värmen kommer väl i första hand ut från gallret ovanför kaminen, inte från "solhålet"? Vår ser liknande ut, med Keddy och "solhål", men vår Keddy har någon dm runt om alla sidor som värmen kommer ut på. När sotaren var här sist frågade jag om bättre värmeutdelning, och då föreslog han en liten kaminfläkt som står ovanpå luckornas lilla platta. Vi får inte in någon i den del där du har ett galler, annars är det bästa platsen där. Man får dock flytta den när man ska fylla på med ved för att kunna öppna luckorna.
Nej, det kommer faktiskt mest värme från "solhålet" på vår kamin.
 
Jag tycker denna är fin, men är rätt dyr. Bekanta har den och värmer sitt 90kvm hus med en sådan placerat centralt.
06346353-72A9-4994-88D8-68D6C862A986.png
Vi har en inmurad Keddy insats som har suttit här sedan vi köpte huset. Vi har aldrig varit riktigt nöjda med den. Förmodligen för att den är alldeles för inmurad för att kunna värma ordentligt. Det sitter ETT litet solformat hål en halvmeter ovanför insatsen, annars finns det inga andra hål som släpper ut värme. Vi velar fram och tillbaka kring vad som vore bäst att göra, men förmodligen hade det smartaste varit att knacka ner nuvarande spis helt och sätta in någon typ av kamin. Huset är gammalt, och jag vill ha en ny kamin men i äldre stil (alltså ingen modern rektangulär "låda" ;) ). Mina föräldrar har en gjutjärnskamin från Jerle bruk. Den modellen är alldeles för stor för vårt hus dock, men jag vill ha något som värmer lika bra som deras. Jag har inte hunnit göra speciellt mycket googlande ännu men har förstått att man kan bland annat titta på effekt, och att 1 kWh värmer ca 25 kvm? Ett krav jag har är att man ska kunna se elden, dvs kaminen måste ha glasluckor.
Någon som har koll på tillverkare osv som man kan kika på?
 
Det där har varit en öppen spis en gång i världen och gjorde då sitt jobb genom att värma upp hela skorstensstocken, tills någon satte dit kaminen och det mesta av värmen försvann.
Här är länk till Jøtuls svenska hemsida med ett gott urval kaminer:

https://www.jotul.se/produkter/braskaminer
Öppna spisar fungerar inte så att de värmer murstocken för att ge sekundärvärme. De fungerar genom att ge direktvärme just när de eldas, samtidigt som en massa värme går till spillo genom det oreglerade flödet rakt upp i skorstenen. Det var liksom därför man uppfann kakelugnen en gång i tiden, för att kunna reglera eldningen och lagra värmen.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 782
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: gammalek
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 025
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp