Ny kamin - vad hade ni valt och varför?

Det fanns i min mormors hus från 1899.
I samma rum som en kakelugn.
De hade olika uppgifter.

Det huset hade minst 12 olika eldstäder.
En öppen spis enbart för mysfaktor i ett 1800-talshus.
Jag tvivlar starkt.

En spishäll för matlagning, ljus och värme fanns säkert. Men 1899 var vedspisen redan ute på marknaden.
 
En öppen spis enbart för mysfaktor i ett 1800-talshus.
Jag tvivlar starkt.

En spishäll för matlagning, ljus och värme fanns säkert. Men 1899 var vedspisen redan ute på marknaden.
Vedspisen fanns i köket på bottenvåningen.
Den öppna spisen fanns i salen på övervåningen, kallad "vardagsrumet". Där fanns också en kakelugn.

Huset var 400kvm med 8 rum och två stora hallar.
Det fanns två trappor till övervåningen.
Den ena i stora hallen och den andra kallad kökstrappan.

Varför ifrågasätter du mig?
 
Nu vet jag inte hur realistiskt det är men jag skulle i alla fall vara väldigt intresserad av att undersöka möjligheterna till en raketmassugn (rocker mass heater), med inbyggd soffa eller fåtölj:
Visa bifogad fil 136114
Eller en annan massugn som inte är raket (extremt bränslesnål eftersom även rökgaserna förbränns och utsläppen är i stort sett bara vattenånga). Det finns några personer i Sverige som bygger sådana, men de kräver bas från husets grund och väger såklart en del samt tar plats. Men det är heeelt underbart med uppvärmd soffa och lagrar mycket värme i all massan.

På en mer realistisk eller enklare not har jag en sådan kamin som @Philosophia länkade och den värmer mina 65 kvm bra men jag har grundvärme ca 15 grader från element och eldar för resten. Mer kapacitet än så upplever jag inte riktigt att den har. Den har en radda täljstensblock inuti vilket är praktiskt för värmelagringen om en inte vill ha täljstenslook.
Så oerhört vacker.
Har du någon länk till vem som gör sådana?
Jag har ett hus att 'hotta" upp.
 
Är inte öppen spis en 50-60-tals uppfinning? Samma tidsålder som gillestugor i källare?

Den har nog aldrig varit tänkt för uppvärmning utan bara för mysfaktor?
Elen och oljan var billig så ved för uppvärmning var omodernt.
I min farmor och farfars våning på Östermalm byggd 1929 så finns det också en öppen spis.
Min kusin bor där nu.
 
Den hade jag i mitt första torp. Blev svinvarmt väldigt fort och lätt att använda. Kunde använda mina då 30 m2 som bastu, om jag eldade på :angel:
Håller med! Jag hade dessutom kaminfläkt så det spred sig bättre i hela huset. Var jättenöjd med den, typ det enda jag saknar med mitt hus 😅
 
Så oerhört vacker.
Har du någon länk till vem som gör sådana?
Jag har ett hus att 'hotta" upp.
Jag kunde tyvärr inte hitta en webbsida till den jag vet som bygger sådana men kan pm:a namnet så går han att kontakta. En man som bygger massugnar (men inte rocket-systemet) går att hitta som Eld och Lera på facebook. Även dessa bygger. En vän till mig har en underbar masugn från dem.
 
Så du tar överklassbostad på Östermalm som exempel för hur det såg ut Sverige.

Hand å panna.
Nej men som exempel på att öppen spis inte är något påfund från 60-talet.

Gissningsvis så blev det populärt när egna hem blev vanligare så att flera kunde ha öppna spisar.
 
Nej men som exempel på att öppen spis inte är något påfund från 60-talet.

Gissningsvis så blev det populärt när egna hem blev vanligare så att flera kunde ha öppna spisar.
Jag har inte påstått att den "uppfanns" då. Överklassen brukar i allmänhet vara först med det mesta som sen sprider sig i folklagren.

Men storhetstiden när öppen spis var nåt man skulle ha - den inföll när jag var barn och ung.
 
Jag har inte påstått att den "uppfanns" då. Överklassen brukar i allmänhet vara först med det mesta som sen sprider sig i folklagren.

Men storhetstiden när öppen spis var nåt man skulle ha - den inföll när jag var barn och ung.
Du ifrågasatte mig och jag svarade på det.
Det var inte svårare än så.
 
Jag kunde tyvärr inte hitta en webbsida till den jag vet som bygger sådana men kan pm:a namnet så går han att kontakta. En man som bygger massugnar (men inte rocket-systemet) går att hitta som Eld och Lera på facebook. Även dessa bygger. En vän till mig har en underbar masugn från dem.
Vad är det egentligen som skiljer en massugn från en rörspis?
Jag har aldrig fattat om det bara är en kulturell kod för de som väljer att konstruera en friare form på bygget, eller om det faktiskt är något speciellt som utmärker den tekniska konstruktionen/funktionen?
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 820
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: gammalek
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 064
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp