Ny kamin - vad hade ni valt och varför?

Öppna spisar fungerar inte så att de värmer murstocken för att ge sekundärvärme. De fungerar genom att ge direktvärme just när de eldas, samtidigt som en massa värme går till spillo genom det oreglerade flödet rakt upp i skorstenen. Det var liksom därför man uppfann kakelugnen en gång i tiden, för att kunna reglera eldningen och lagra värmen.
Ja, öppen spis funkade väldigt dåligt hos mina föräldrar. De knackade ner/satte igen den och installerade sin fina kamin istället. Jag tror inte heller att min öppna spis har funnits särskilt länge i huset, utan att den är något senare påfund av de danska ägarna som använde huset som fritidshus. Eventuellt har den aldrig varit en öppen spis, utan uppmurad för att ställa insatsen i. Det tänker jag egentligen är det mest troliga i det här fallet.
 
Ja, öppen spis funkade väldigt dåligt hos mina föräldrar. De knackade ner/satte igen den och installerade sin fina kamin istället. Jag tror inte heller att min öppna spis har funnits särskilt länge i huset, utan att den är något senare påfund av de danska ägarna som använde huset som fritidshus. Eventuellt har den aldrig varit en öppen spis, utan uppmurad för att ställa insatsen i. Det tänker jag egentligen är det mest troliga i det här fallet.
Nej, det där är uppenbart inte original i ditt hus.
 
Ja, öppen spis funkade väldigt dåligt hos mina föräldrar. De knackade ner/satte igen den och installerade sin fina kamin istället. Jag tror inte heller att min öppna spis har funnits särskilt länge i huset, utan att den är något senare påfund av de danska ägarna som använde huset som fritidshus. Eventuellt har den aldrig varit en öppen spis, utan uppmurad för att ställa insatsen i. Det tänker jag egentligen är det mest troliga i det här fallet.
Är inte öppen spis en 50-60-tals uppfinning? Samma tidsålder som gillestugor i källare?

Den har nog aldrig varit tänkt för uppvärmning utan bara för mysfaktor?
Elen och oljan var billig så ved för uppvärmning var omodernt.
 
Nej, det stämmer inte. Öppen spis var den vanligaste källan till värme- och ljus omkring 1600-talet till en bit in på 1800-talet.
Ja och nja. Mat lagades på öppen häll tills järnspisen uppfanns. Över hällen fanns en spiskåpa som fångade röken och lagrade en del värme.

Vedspisen kom i början av 1900-talet och med den försvann den ljuskä'lla som hällen gav. Då kom fotogenlampan

En god vän har en gammal småländsk gård där hällen fortfarande finns.

I stort är vi nog överens?
Men den öppna spisen är ingen öppen häll för matlagning och ljus. "Öppen spis" har ett annat syfte än än spishällen.
 
Nej, det stämmer inte. Öppen spis var den vanligaste källan till värme- och ljus omkring 1600-talet till en bit in på 1800-talet.
Både ja och nej!

Man eldade helt enkelt mer eller mindre dygnet runt i de öppna spisarna, i synnerhet i köket. När kakelugnen/rörspisen blev mer allmän, så ersatte dessa en del öppna eldstäder, järnkaminer ersatte en del öppna spisar utanför köket, och när järnspisen kom, så byggdes sådana in i köket.

De där spisarna i köket hade massor med murverk runt sig, och var bättre på att lagra värme än de spisar som byggdes senare för "myseldning", även om de var betydligt sämre på värmelagring än kakelugnar. I många delar av Sverige så byggde man kökets öppna spis med särskild tanke på värmelagring.

Järnspisar och järnkaminer har i grunden rätt dålig värmelagringsförmåga, men blir i gengäld varma fort och avger värme runt om på ett bra sätt.

På 40-50-60-talet så byggdes massor med öppna spisar för myseldning i nyare hus och gillestugor. Det hände alltför ofta att kakelugnar revs ut för att ersättas med en (ineffektivt byggd) öppen spis i äldre hus. De där konstruktionerna var ofta sådana att man såg elden väldigt bra, men man eldade mest för kråkorna.
 
Både ja och nej!

Man eldade helt enkelt mer eller mindre dygnet runt i de öppna spisarna, i synnerhet i köket. När kakelugnen/rörspisen blev mer allmän, så ersatte dessa en del öppna eldstäder, järnkaminer ersatte en del öppna spisar utanför köket, och när järnspisen kom, så byggdes sådana in i köket.

De där spisarna i köket hade massor med murverk runt sig, och var bättre på att lagra värme än de spisar som byggdes senare för "myseldning", även om de var betydligt sämre på värmelagring än kakelugnar. I många delar av Sverige så byggde man kökets öppna spis med särskild tanke på värmelagring.

Järnspisar och järnkaminer har i grunden rätt dålig värmelagringsförmåga, men blir i gengäld varma fort och avger värme runt om på ett bra sätt.

På 40-50-60-talet så byggdes massor med öppna spisar för myseldning i nyare hus och gillestugor. Det hände alltför ofta att kakelugnar revs ut för att ersättas med en (ineffektivt byggd) öppen spis i äldre hus. De där konstruktionerna var ofta sådana att man såg elden väldigt bra, men man eldade mest för kråkorna.
 
Öppna spisar fungerar inte så att de värmer murstocken för att ge sekundärvärme. De fungerar genom att ge direktvärme just när de eldas, samtidigt som en massa värme går till spillo genom det oreglerade flödet rakt upp i skorstenen. Det var liksom därför man uppfann kakelugnen en gång i tiden, för att kunna reglera eldningen och lagra värmen.

Det beror på hur rökkanalen är utformad ut till skorstens kanalen, hur mycket murstocken värms upp. Det vanliga i Sverige och Europa är ju en rak kanal direkt från öppna spisen och ut, medan i Norge var det vanligt med rökkanaler liknande kakelugnar i murstocken innan den gick ut i den raka skorstens kanalen.
 
Senast ändrad:
Ja och nja. Mat lagades på öppen häll tills järnspisen uppfanns. Över hällen fanns en spiskåpa som fångade röken och lagrade en del värme.

Vedspisen kom i början av 1900-talet och med den försvann den ljuskä'lla som hällen gav. Då kom fotogenlampan

En god vän har en gammal småländsk gård där hällen fortfarande finns.

I stort är vi nog överens?
Men den öppna spisen är ingen öppen häll för matlagning och ljus. "Öppen spis" har ett annat syfte än än spishällen.
Det är väl mest en fråga om hur man använder begreppen. Jag kallar de gamla konstruktionerna som man senare murade in vedspisar i för öppen spis när jag talar med personer som inte har någon specifik kunskap om historisk terminologi.
Då har det betydelsen av samlande begrepp för alla konstruktioner där elden är helt öppen och oreglerad med fritt luftflöde från rummet upp genom skorstenen. Sedan kan man givetvis bli mer specifik i terminologin när det gäller historiska/kulturella eller tekniska/funktionsmässiga aspekter.

Sen kallades det väl i samtiden ofta bara för spis helt enkelt. Så länge det inte fanns några slutna spisar så fanns inget behov att förtydliga vilka som var öppna, precis som det inte fanns någon tjock-tv innan platt-tvn blev vanlig.
 
Det beror på hur rökkanalen är utformad ut till skorstens kanalen, hur mycket murstocken värms upp. Det vanliga i Sverige och Europa är ju en rak kanal direkt från öppna spisen och ut, medan i Norge var det vanligt med rökkanaler liknande kakelugnar i murstocken innan den gick ut i den raka skorstens kanalen.
Du menar väl inte att det troliga är att @bettysmatte skulle ha ett hus i Småland som är konstruerat med en traditionell, norsk murstock till en eldstad med modernt utseende från mitten av 1900-talet? :confused:
 
Både ja och nej!

Man eldade helt enkelt mer eller mindre dygnet runt i de öppna spisarna, i synnerhet i köket. När kakelugnen/rörspisen blev mer allmän, så ersatte dessa en del öppna eldstäder, järnkaminer ersatte en del öppna spisar utanför köket, och när järnspisen kom, så byggdes sådana in i köket.

De där spisarna i köket hade massor med murverk runt sig, och var bättre på att lagra värme än de spisar som byggdes senare för "myseldning", även om de var betydligt sämre på värmelagring än kakelugnar. I många delar av Sverige så byggde man kökets öppna spis med särskild tanke på värmelagring.

Järnspisar och järnkaminer har i grunden rätt dålig värmelagringsförmåga, men blir i gengäld varma fort och avger värme runt om på ett bra sätt.

På 40-50-60-talet så byggdes massor med öppna spisar för myseldning i nyare hus och gillestugor. Det hände alltför ofta att kakelugnar revs ut för att ersättas med en (ineffektivt byggd) öppen spis i äldre hus. De där konstruktionerna var ofta sådana att man såg elden väldigt bra, men man eldade mest för kråkorna.

Kakelugnen kom först på slutet av 1700-talet och blev mer vanlig under 1800-talet. I rum utanför kök (där det fanns öppen spis med bakugn) så var öppen spis vanlig - i den mån man hade fler rum än köket (en parstuga).
 
Ja och nja. Mat lagades på öppen häll tills järnspisen uppfanns. Över hällen fanns en spiskåpa som fångade röken och lagrade en del värme.

Vedspisen kom i början av 1900-talet och med den försvann den ljuskä'lla som hällen gav. Då kom fotogenlampan

En god vän har en gammal småländsk gård där hällen fortfarande finns.

I stort är vi nog överens?
Men den öppna spisen är ingen öppen häll för matlagning och ljus. "Öppen spis" har ett annat syfte än än spishällen.

Jag pratade inte heller om öppen spis för matlagning och ljus.
 
Nu vet jag inte hur realistiskt det är men jag skulle i alla fall vara väldigt intresserad av att undersöka möjligheterna till en raketmassugn (rocker mass heater), med inbyggd soffa eller fåtölj:
IMG_1401.jpeg

Eller en annan massugn som inte är raket (extremt bränslesnål eftersom även rökgaserna förbränns och utsläppen är i stort sett bara vattenånga). Det finns några personer i Sverige som bygger sådana, men de kräver bas från husets grund och väger såklart en del samt tar plats. Men det är heeelt underbart med uppvärmd soffa och lagrar mycket värme i all massan.

På en mer realistisk eller enklare not har jag en sådan kamin som @Philosophia länkade och den värmer mina 65 kvm bra men jag har grundvärme ca 15 grader från element och eldar för resten. Mer kapacitet än så upplever jag inte riktigt att den har. Den har en radda täljstensblock inuti vilket är praktiskt för värmelagringen om en inte vill ha täljstenslook.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 820
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: gammalek
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 063
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp