Bukefalos 28 år!

Ny kamin - vad hade ni valt och varför?

Nu ligger vardagsrumstemperaturen på 15,1 grader.

Någon som har något hum om hur komplicerat det är (dvs hur mycket det kostar ;) ) att byta kamin? Vi tänker att vi förmodligen kan knacka ner nuvarande konstruktion på egen hand. Men sedan måste vi ju få hjälp med att installera vad det nu blir för kamin vi skaffar. Är det ett stort/komplicerat jobb? Vilken typ av hantverkare anlitar man till detta, ifall man beställer en kamin via nätet?
 
Nu ligger vardagsrumstemperaturen på 15,1 grader.

Någon som har något hum om hur komplicerat det är (dvs hur mycket det kostar ;) ) att byta kamin? Vi tänker att vi förmodligen kan knacka ner nuvarande konstruktion på egen hand. Men sedan måste vi ju få hjälp med att installera vad det nu blir för kamin vi skaffar. Är det ett stort/komplicerat jobb? Vilken typ av hantverkare anlitar man till detta, ifall man beställer en kamin via nätet?
Beroende på vad ni köper för något och hur händiga ni är själva så kan man göra det själv, men sen måste det godkännas av sotaren. Alternativt beroende på var ni köper den så kan säljaren många gånger hjälpa till med installationen.
 
Nu ligger vardagsrumstemperaturen på 15,1 grader.

Någon som har något hum om hur komplicerat det är (dvs hur mycket det kostar ;) ) att byta kamin? Vi tänker att vi förmodligen kan knacka ner nuvarande konstruktion på egen hand. Men sedan måste vi ju få hjälp med att installera vad det nu blir för kamin vi skaffar. Är det ett stort/komplicerat jobb? Vilken typ av hantverkare anlitar man till detta, ifall man beställer en kamin via nätet?
Kan du inte ta ut en kunnig kamin/eldstadsbyggare/firma som kan hjälpa dig att först få veta var värmen tar vägen och sedan vad man kan göra åt det? Vi hade ut en erfaren skorstensbyggare till vårt uthyrningshus som föreslog en lösning som var mycket bättre och billigare än vi hade tänkt - och bevarade husets identitet mycket bättre också.
 
Kan du inte ta ut en kunnig kamin/eldstadsbyggare/firma som kan hjälpa dig att först få veta var värmen tar vägen och sedan vad man kan göra åt det? Vi hade ut en erfaren skorstensbyggare till vårt uthyrningshus som föreslog en lösning som var mycket bättre och billigare än vi hade tänkt - och bevarade husets identitet mycket bättre också.
Jag har funderat på det. Men tanken fastnade i att jag inte visste vem som kan hjälpa mig? Tar jag ut någon som säljer kaminer så vill de väl helst sälja, tänker jag :confused:?
 
Eller sotare, jag fick massa bra tips från min både avseende kaminen, värmeutväxling och skorstenen i övrigt!
Sotaren har jag diskuterat lite med, men mest kring det dåliga draget. Vilket, enligt sotaren, till stor del beror på att vår skorsten är så kort (pga lågt hus). Kan ju göra ett försök att få mer hjälp från dem... :up:
 
Kan du inte ta ut en kunnig kamin/eldstadsbyggare/firma som kan hjälpa dig att först få veta var värmen tar vägen och sedan vad man kan göra åt det? Vi hade ut en erfaren skorstensbyggare till vårt uthyrningshus som föreslog en lösning som var mycket bättre och billigare än vi hade tänkt - och bevarade husets identitet mycket bättre också.
Hrm... Jag sökte och hittade en firma som bland annat kallar sig "skorstensservice" och som också säjer Keddy insatskaminer. De erbjuder fria hembesök. Tänkte att jag kan kolla om jag ligger inom deras område, och om de är intresserade av att hjälpa.
 
Det kan även vara bra att boka tid med energirådgivaren i din kommun. Det är gratis! Vi fick jättebra hjälp när vi köpte vår gård. Vi hade flera värmekällor och ändå svinkallt men vi fick jättebra råd. Energirådgivaren kunde till exempel räkna ut att luftvärmepumpen var värdelös i vårt hus och att vi hade för få och fel storlek på elementen. Hjälpte oss jättemycket!
 
Vi har en täljstenskamin. Alltså med stenar. Den ger fortfarande värme på morgonen när vi eldat på kvällen. Dessutom kan vi laga mat på och i den 😁
Screenshot_20231026-201233_Facebook.jpg
 
Vi har -23 grader här på morgonen. Har kört luftvärmepumpen och några elradiatorer (satta på 15 grader) hela natten. Stugtemperaturen ligger på 12-13 grader. Jag har eldat i min kamin i ca 1,5 timme nu, och det har väl fått upp vardagsrumstemperaturen ungefär 1 ynka grad. Var hos föräldrarna häromdagen. Pappa eldade i kaminen, och inom någon halvtimme var det markant varmare i deras vardagsrum (8x4 meter rum). Strålningsvärmen kunde kännas rejält på ungefär 4 meters avstånd. Jag sitter i soffan, ungefär 3 meter ifrån min kamin, och känner INGENTING.
Det verkar snarast som att ni eldar för kråkorna där.

Hoppas att du hittar någon som kan hjälpa dig.
Om det hade varit min kamin så hade jag låtit någon försöka att åtgärda felet.
Insatsen är ju egentligen en både fin och bra insats.
Den måste vara felmonterad på något sätt.
 
@bettysmatte jag tänker som @sjoberga ta ut någon kunnig och titta på det ni har. Jag vet att en del har installerat fläktar med motor i sina kamininsatser.
Vi fick bra hjälp av firman som även säljer kaminer. Vi hade visserligen bestämt oss för en täljstenskamin i ett av rummen i gamla huset, men de konstaterade att vi klarade oss med en mindre mot vad vi hade tänkt och gav goda råd om öppna spisen från 50-talet. Vi gjorde inget åt den dock.

I sommarstugan satte vi in en insats som gav bra strålningsvärme men lagrade ingen värme.

I vårt nuvarande hus har vi en öppen spis i tv-rummet som nog kom till på 50-talet i vårt nuvarande hus, där velar vi lite vad vi ska sätta in. Egentligen skulle det räcka fint med strålningsvärme eftersom det i samma murstock finns en kakelugn som värmer rummet bredvid och hallen. Men jag gillar samtidigt täljsten eftersom det är så eldningssnålt.
 
Ibland undrar jag om jag eldar helt fel, men såpass fel kan man väl inte elda... :confused: ? Jag får alltid kämpa med att få igång kaminen pga det dåliga draget, men när det väl brinner så tycker jag nog att den brinner bra.
 
Jag funderar kring det där med kort, samt förmodligen rak och vid (?) pipa om det är ett typiskt litet, gammalt hus.
Har du skjutspjäll eller kan du bara ha helt öppet/helt stängt?

Har en bekant med rätt rejäl vedspis och en typisk kort, bred, rak pipa. Den ger helt värdelöst med värme om han bara reglerar med spisens egna spjäll. Men när han istället reglerar flödet uppe i rökkanalen med skjutspjället så ger den väldigt mycket mer, både som direktvärme och att murstocken värms bättre.

Eftersom det kan gå så mycket luft så lätt i pipan så blir det dåligt sug när murstocken är kall, därav svårtänt. Även där jättestor skillnad om spjället skjuts in delvis.
När det väl är varmt så blir det väldigt stort luftflöde pga. bredden ger mycket utrymme och kort rak pipa gör det snabbt och lätt för varmluften att gå ut. Det han gör är samma sorts logik som i en kakelugn i att man med trängre utlopp inskar luftflödet för att låta den värmen som blir gå ut maximalt långsamt.

Jag undrar om inte rätt många äldre spisar faktiskt delvis hade en aktiv reglering med skjutspjället på det sättet. Vilket man idag missar när skjutspjäll är ovanligare och "hobbyeldare" lärs grundreglerna att alltid ha öppet spjäll och bara reglera med tilluften.

Då kan det vara så att den ombyggnad som gjorts i ditt hus förutom att tillföra en sämre eldstad, även har försämrat hur kombination av rökgång - spjäll - eldstad utformats? Om du inte har något alls som bromsar på vägen ut?
 
Jag funderar kring det där med kort, samt förmodligen rak och vid (?) pipa om det är ett typiskt litet, gammalt hus.
Har du skjutspjäll eller kan du bara ha helt öppet/helt stängt?

Har en bekant med rätt rejäl vedspis och en typisk kort, bred, rak pipa. Den ger helt värdelöst med värme om han bara reglerar med spisens egna spjäll. Men när han istället reglerar flödet uppe i rökkanalen med skjutspjället så ger den väldigt mycket mer, både som direktvärme och att murstocken värms bättre.

Eftersom det kan gå så mycket luft så lätt i pipan så blir det dåligt sug när murstocken är kall, därav svårtänt. Även där jättestor skillnad om spjället skjuts in delvis.
När det väl är varmt så blir det väldigt stort luftflöde pga. bredden ger mycket utrymme och kort rak pipa gör det snabbt och lätt för varmluften att gå ut. Det han gör är samma sorts logik som i en kakelugn i att man med trängre utlopp inskar luftflödet för att låta den värmen som blir gå ut maximalt långsamt.

Jag undrar om inte rätt många äldre spisar faktiskt delvis hade en aktiv reglering med skjutspjället på det sättet. Vilket man idag missar när skjutspjäll är ovanligare och "hobbyeldare" lärs grundreglerna att alltid ha öppet spjäll och bara reglera med tilluften.

Då kan det vara så att den ombyggnad som gjorts i ditt hus förutom att tillföra en sämre eldstad, även har försämrat hur kombination av rökgång - spjäll - eldstad utformats? Om du inte har något alls som bromsar på vägen ut?
De enda spjäll som finns är de som sitter på insatsens nederkant. Som man har öppna när man börjar elda och sedan stänger. Inget annat går att reglera.
 
Jag gör ett litet experiment här för att kolla exakt vad som händer med temperaturen vid eldning.

Började elda kl 8 med -9 grader ute. Termometer ca 2 meter ifrån kaminen visar 12,5 grader.
8:30 hade det gått upp till 12,8
och vid 9 står den på 13,1 grader.
 
De enda spjäll som finns är de som sitter på insatsens nederkant. Som man har öppna när man börjar elda och sedan stänger. Inget annat går att reglera.
Har du inte ens ett vanligt vridsspjäll i rökgången ut? Då går ju den ev. värme som du faktiskt får i teglet dessutom ut där efter du eldat. Eller är det rör där så inget blir värmt alls?

Du har helt enkel ett upplägg som är kasst på systemnivå, sett till hur helheten av delarna kombinerats, skulle jag säga i så fall. Känns som det är en myseldningsanläggning, inte en uppvärmningsanläggning?
 
Har du inte ens ett vanligt vridsspjäll i rökgången ut? Då går ju den ev. värme som du faktiskt får i teglet dessutom ut där efter du eldat. Eller är det rör där så inget blir värmt alls?

Du har helt enkel ett upplägg som är kasst på systemnivå, sett till hur helheten av delarna kombinerats, skulle jag säga i så fall. Känns som det är en myseldningsanläggning, inte en uppvärmningsanläggning?
Nej, inget spjäll alls. Det går ett rör från insatsen innanför det uppmurade teglet. Teglet värms upp till viss del. När vi flyttade in fanns en rökgasfläkt (tror jag att det heter) pga dåligt drag i skorstenen. Den slutade att fungera, så den är numera bortmonterad från toppen av skorstenen (av sotaren). Kanske har man ansett att spjäll inte behövs pga dåligt drag i en kort skorsten? Ingen aning...
 
Efter en snabbgoogling förstår jag inte ens om man SKA spjäll till en modern kamin... :confused: Med våra förutsättningar - med generellt dåligt drag - kanske det inte ens är någon idé?
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 834
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: gammalek
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 100
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp