Ny kamin - vad hade ni valt och varför?

Det handlar inte om isolering utan om tjuvluft för det som skall bli varmluft.
Det är en tätning.
Det finns ingen isolering i konstruktionen och skall inte göra det heller.
Röret sitter bara en bit upp.
Så en provtryckning är en korrekt åtgärd.

Se på bilderna tidigare i tråden.
Svar från Keddy:
Håller isoleringen mellan röret som går in i skorstenen och den befintliga skorstensväggen tätt eller slipper värmen ut här?

Så Keddy säger att det finns isolering, och då får jag väl ändå lita på att de vet vad de pratar om??
 
Det handlar inte om isolering utan om tjuvluft för det som skall bli varmluft.
Det är en tätning.
Det finns ingen isolering i konstruktionen och skall inte göra det heller.
Röret sitter bara en bit upp.
Så en provtryckning är en korrekt åtgärd.

Se på bilderna tidigare i tråden.
Och så här står det i monteringsanvisning för Keddy:
Tryck den undre tryckbrickan uppåt för att expandera isoleringen mot skorstensväggarna. Tillse att isoleringen sluter tätt mot skorstensväggarna. Vid behov kan tilläggsisolering tillämpas. OBS! Rör får aldrig muras fast i skorstenen då detta kan leda till sprickbildning!
 
Nu har vi lyckats plocka bort allt "krimskrams" och så här ser insatsen ut "naken"... :D Jag känner inget direkt drag/kyla när jag sticker in handen ovanför. Har skaffat en kaminfläkt idag som förhoppningsvis kan stå ovanpå luckorna utan att trilla i golvet...
 

Bifogade filer

  • 20240127_123646.jpg
    20240127_123646.jpg
    304,1 KB · Visningar: 84
Nu har vi lyckats plocka bort allt "krimskrams" och så här ser insatsen ut "naken"... :D Jag känner inget direkt drag/kyla när jag sticker in handen ovanför. Har skaffat en kaminfläkt idag som förhoppningsvis kan stå ovanpå luckorna utan att trilla i golvet...
Bra jobbat! Hittade ett inlägg på Byggahus.se som kanske kan intressera. Den som ställde frågan hade en Keddy med dålig effekt.

IMG_2042.jpeg
 
Bra jobbat! Hittade ett inlägg på Byggahus.se som kanske kan intressera. Den som ställde frågan hade en Keddy med dålig effekt.

Visa bifogad fil 137740
Nu har vi ju då faktiskt gjort en del förbättringar... :) Kaminfläkten hjälpte faktiskt igår. Temperaturen steg mycket snabbare än vanligt där jag satt ca 3 meter ifrån kaminen. Jag hade gärna placerat kaminfläkten ovanpå insatsen istället för på luckorna, men den får inte plats... Galler inuti har vi sedan några år tillbaka. Insatsen står på fötter. Det ser man nu när dekorgallret är bortplockat. Jag tror att jag ska ta ut en murare som kan hjälpa oss med att ta upp ett större hål ovanför insatsen. Solhålet är ALLDELES för litet. Det här med att sota invändigt ofta ska jag testa :) ! Den blir ju i vanliga fall bara sotad när sotaren kommer en gång/år (det är annars tillräckligt - jag har frågat).
 
Sisådär - nu har jag sotat den invändigt också :up:. Fast för att komma åt ordentligt i "taket" behöver jag nog skaffa mig en mindre stålborste. Inte för att den jag har är jättestor, men det är trångt mellan flänsarna där uppe.
Härligt! Jag har sett flera Keddy-ägare som påpekar vikten av att regelbundet sota dessa kaminer invändigt. Biltema har massor av olika modeller på stålborstar och alla kostar en spottstyver. 👍
 
Tror du verkligen att ni behöver en murare för att sätta större varmluftsgaller? Verkar relativt enkelt om man ska tro Keddys hemsida. Finns många snygga galler att hitta om man googlar.

IMG_2043.jpeg
 
Tror du verkligen att ni behöver en murare för att sätta större varmluftsgaller? Verkar relativt enkelt om man ska tro Keddys hemsida. Finns många snygga galler att hitta om man googlar.

Visa bifogad fil 137808
Jag känner mig lite osäker kring om jag fixar att få det snyggt... Japp, jag har redan hittat ett i jugendstil som är mycket fint... :)
 
En HEL grad upp på 45 minuter - det är verkligen inte illa för den här kaminen :up: ! Man kan känna värmen på mycket större avstånd från kaminen nu också... :)
heja kaminen! Gött att få lite utdelning av ansträngningarna.
Jag känner mig lite osäker kring om jag fixar att få det snyggt... Japp, jag har redan hittat ett i jugendstil som är mycket fint... :)
dela gärna bild om du vill! 🤓
 
Hoppas att det är okej att lägga in en länk...
https://www.pbs.nu/sv/vedspisar-1/tillbehor/varmluftsgaller/varmluftsgaller-gjutgods-345x270mm.html

Jag kommer nog att välja att ha gallret stående istället för liggande om det blir detta.

Det går fortfarande mycket bättre med eldningen. Fläkten har verkligen gett utdelning :up: !
Det blir nog jätteskillnad i uttryck för hela spiskåpan med det där gallret!

Skönt att förbättringen står sig. :)
 
Delvis KL - tack för tråden! :)
När jag byggde ut mitt lilla hus för över tio år sedan fick jag möjlighet att köpa en begagnad Jotun-insats och lät sätta in ett rör i den gamla skorstenen som dessutom murades om upptill. (Allt efter rekommendation av byggfirma och murare, hade verkligen ingen koll själv.) Men tyvärr blir inte den plana ytan ovanför luckorna tillräckligt varm för att driva en kaminfläkt och jag frågar nu den samlade expertisen här hur jag ska göra för att få ut värmen bättre i rummet?
Brasa.jpg
 
Delvis KL - tack för tråden! :)
När jag byggde ut mitt lilla hus för över tio år sedan fick jag möjlighet att köpa en begagnad Jotun-insats och lät sätta in ett rör i den gamla skorstenen som dessutom murades om upptill. (Allt efter rekommendation av byggfirma och murare, hade verkligen ingen koll själv.) Men tyvärr blir inte den plana ytan ovanför luckorna tillräckligt varm för att driva en kaminfläkt och jag frågar nu den samlade expertisen här hur jag ska göra för att få ut värmen bättre i rummet?
Visa bifogad fil 139451
När du säger ovanför luckorna, så antar jag att du menar PÅ själva luckorna? Det är där jag ställer min fläkt. Men hur ser det ut innanför gallret som du har ovanför luckorna. Är det plats till en fläkt där?
 
När du säger ovanför luckorna, så antar jag att du menar PÅ själva luckorna? Det är där jag ställer min fläkt. Men hur ser det ut innanför gallret som du har ovanför luckorna. Är det plats till en fläkt där?
Bilden är lite dålig, men ovanför luckorna är det "en glipa", det ljusare området ovanför luckorna; där sitter spjället på höger sida och jag tror att den här modellen är en sådan som ska monteras så att den "sticker ut" lite, att det är därför "hyllan" ovanpå är såpass sval. Bakom gallret är det lutande flänsar från röret och framåt, så där går det inte att ställa något... :'(
 
Delvis KL - tack för tråden! :)
När jag byggde ut mitt lilla hus för över tio år sedan fick jag möjlighet att köpa en begagnad Jotun-insats och lät sätta in ett rör i den gamla skorstenen som dessutom murades om upptill. (Allt efter rekommendation av byggfirma och murare, hade verkligen ingen koll själv.) Men tyvärr blir inte den plana ytan ovanför luckorna tillräckligt varm för att driva en kaminfläkt och jag frågar nu den samlade expertisen här hur jag ska göra för att få ut värmen bättre i rummet?
Visa bifogad fil 139451
JØTUL heter den nog. Är det bra drag i den när du eldar? Tror att dessa kassetter sotar igen lätt annars.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 782
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: gammalek
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 025
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Glass
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp