Ny kamin - vad hade ni valt och varför?

Jo, jag tror att det behövs bygglov för att installera en sådan. Sedan, en Keddy-insats är väl generellt ingen DÅLIG kamin. De kostar ju trots allt runt 25000 kr. Det är det som gör mig fundersam på varför den fungerar så dåligt. Den borde fungera mycket bättre, tänker jag. Speciellt i ett hus som är så litet som vårt. Den BORDE värma 70 kvm.
Jag har funderat på vad som kan ha hänt här.
Och det här är min teori.

Insatsen har ingen luftcirkulation så den värmer inte upp luften i rummet.
Insatsens rökgång är ett rör i skorstenen som går fritt från murstocken och därför inte värmer murstocken.
Luften mellan röret och murstocken är ventilerad så att all värme blåser ut utan att värma någonting alls.
Det där borde gå att rädda utan att byta kamin.

Hur ser skorstenen ut?
 
Låter inte så effektivt. Jag har -15 ute och tände en liten mini-brasa för en timme sedan, tre pinnar och absolut inte björk eftersom jag har bergvärme men tillskottseldar pga golvdrag och mysfaktor. Nu har jag eldat i knappt en timme och temperaturen har ökat från 18,5 till 20,0 (termometern ca 2,5 Melker ifrån kaminen).

Visa bifogad fil 136366
Jag är sugen på en sådan där.
Men tvekar då det inte finns något ställe att ställa en kamin fläkt på.
Går det att laga mat på den på något sätt?
 
Jag är sugen på en sådan där.
Men tvekar då det inte finns något ställe att ställa en kamin fläkt på.
Går det att laga mat på den på något sätt?
Jajamän! Den har en hylla i halvmånen ovanför luckan. Innan de grävde ner elledningarna här så hade vi återkommande strömavbrott på 6-12 timmar och då använde vi en limpform för att värma vällingvatten och varmkorv. 😂 Vi är jättenöjda med den. Lätt att elda i och värmer upp rummet snabbt. Vi har ingen fläkt och upplever inte att det behövs.
 

Bifogade filer

  • IMG_1901.jpeg
    IMG_1901.jpeg
    111,9 KB · Visningar: 23
Jajamän! Den har en hylla i halvmånen ovanför luckan. Innan de grävde ner elledningarna här så hade vi återkommande strömavbrott på 6-12 timmar och då använde vi en limpform för att värma vällingvatten och varmkorv. 😂 Vi är jättenöjda med den. Lätt att elda i och värmer upp rummet snabbt. Vi har ingen fläkt och upplever inte att det behövs.
Den är en klar kandidat till ett av mina hus.
Nu är dessutom alla tvivel undanröjda.
Tack!
 
Jag har funderat på vad som kan ha hänt här.
Och det här är min teori.

Insatsen har ingen luftcirkulation så den värmer inte upp luften i rummet.
Insatsens rökgång är ett rör i skorstenen som går fritt från murstocken och därför inte värmer murstocken.
Luften mellan röret och murstocken är ventilerad så att all värme blåser ut utan att värma någonting alls.
Det där borde gå att rädda utan att byta kamin.

Hur ser skorstenen ut?
Vad undrar du om skorstenen? Den är relativt kort, pga lågt hus. Annars vet jag inte vad jag kan säga om den...
 
Vad undrar du om skorstenen? Den är relativt kort, pga lågt hus. Annars vet jag inte vad jag kan säga om den...
Jag bara tjatar om sotaren hela tiden, men hen kan säga mycket om skorstenen och kaminen och installationen! När hade ni sotare senast? Kanske dags att boka in en och då kan du peppra med frågor och be om förslag och lösningar utifrån hur just er skorsten och förutsättningar ser ut :) Jag lärde mig massor om vårt (ganska nyköpta) hus när sotaren var här, men jag hade också många frågor förberedda.
 
Här finns en bra förklaring hämtad från energiportalen.se:

Spiskassetten fungerar så här:

”Luften ifrån rummet sugs in under kassetten.Insatsen har värmeflänsar baktill, på sidorna och ovanpå, vilka effektivt värmer upp den inkommande luften.Värmen stiger uppåt och släpps tillbaka ut i rummet via luftspalter i ovankant på kassetten. I vårt fall har de även borrat hål för och monterat ett varmluftsgaller i muren där värmen också kommer ut i rummet.Via ett gjutjärnsrör leds röken ut i skorstenen. I vårt fall har vi, för säkerhets skull monterat ett rör hela vägen upp i skorstenen men är du säker på att din skorsten är i bra skick behövs inte detta.Slutligen tätas mellanrummet mellan gjutjärnsröret och skorstensväggen för att förhindra att värmen smiter ut den vägen.”

IMG_1902.jpeg


Som det ser ut på dina foton så verkar du ha utsläpp för luft enligt nr 3, men har du verkligen intag för luft enligt nr 1 och utrymme för luft att cirkulera enligt nr 2? Sedan är det ju viktigt att värmen inte smiter ut i skorstenen utan att den är tätad på sidorna och ser ut som nr 4 och 5.
(Se även tidigare inlägg av @Inte_Ung.)
 
Jag bara tjatar om sotaren hela tiden, men hen kan säga mycket om skorstenen och kaminen och installationen! När hade ni sotare senast? Kanske dags att boka in en och då kan du peppra med frågor och be om förslag och lösningar utifrån hur just er skorsten och förutsättningar ser ut :) Jag lärde mig massor om vårt (ganska nyköpta) hus när sotaren var här, men jag hade också många frågor förberedda.
Det var inte så länge sedan. I oktober. Vi har förut pratat om det lite dåliga draget, men jag har inte specifikt frågat om varför kaminen värmer så dåligt. Jag tänker att Keddy i första hand borde kunna svara på om installation ser rätt ut?
 
Det var inte så länge sedan. I oktober. Vi har förut pratat om det lite dåliga draget, men jag har inte specifikt frågat om varför kaminen värmer så dåligt. Jag tänker att Keddy i första hand borde kunna svara på om installation ser rätt ut?
Du kan maila Keddy och be om manualen till din kamin. Jag gjorde det med min för den är av äldre modell, så manualen fanns inte på nätet. Där borde det framgå hur den ska installeras. De var supertrevliga på mail, så du kan säkert fråga dem direkt också!
 
Här finns en bra förklaring hämtad från energiportalen.se:

Spiskassetten fungerar så här:

”Luften ifrån rummet sugs in under kassetten.Insatsen har värmeflänsar baktill, på sidorna och ovanpå, vilka effektivt värmer upp den inkommande luften.Värmen stiger uppåt och släpps tillbaka ut i rummet via luftspalter i ovankant på kassetten. I vårt fall har de även borrat hål för och monterat ett varmluftsgaller i muren där värmen också kommer ut i rummet.Via ett gjutjärnsrör leds röken ut i skorstenen. I vårt fall har vi, för säkerhets skull monterat ett rör hela vägen upp i skorstenen men är du säker på att din skorsten är i bra skick behövs inte detta.Slutligen tätas mellanrummet mellan gjutjärnsröret och skorstensväggen för att förhindra att värmen smiter ut den vägen.”

Visa bifogad fil 136486

Som det ser ut på dina foton så verkar du ha utsläpp för luft enligt nr 3, men har du verkligen intag för luft enligt nr 1 och utrymme för luft att cirkulera enligt nr 2? Sedan är det ju viktigt att värmen inte smiter ut i skorstenen utan att den är tätad på sidorna och ser ut som nr 4 och 5.
(Se även tidigare inlägg av @Inte_Ung.)
Jätteintressant, tack :) ! Det är ju lite svårt att se från bilden hur pass mycket utrymme som behövs i nederkant. Men på min finns det verkligen inte mycket, så det kanske är för litet. Ingen aning om det finns tillräckligt med utrymme enligt nummer 2, för det kan jag ju inte se... Mycket möjligt att det inte är så. På samma sätt har jag ju ingen aning om den är tätad som 4 och 5 heller.
 
Jätteintressant, tack :) ! Det är ju lite svårt att se från bilden hur pass mycket utrymme som behövs i nederkant. Men på min finns det verkligen inte mycket, så det kanske är för litet. Ingen aning om det finns tillräckligt med utrymme enligt nummer 2, för det kan jag ju inte se... Mycket möjligt att det inte är så. På samma sätt har jag ju ingen aning om den är tätad som 4 och 5 heller.
Skulle tro att både nummer 1 och 2 felar och kanske även nummer 4 och 5. Nummer 1 och 2 bör en duktig snickare kunna hjälpa dig med. Om 4 och 5 behöver åtgärdas så finns det företag som jobbar med skorstensrenovering som kan fixa det. Bra förslag av @VLMF att mejla Keddy om installationsanvisning.
 
Skulle tro att både nummer 1 och 2 felar och kanske även nummer 4 och 5. Nummer 1 och 2 bör en duktig snickare kunna hjälpa dig med. Om 4 och 5 behöver åtgärdas så finns det företag som jobbar med skorstensrenovering som kan fixa det. Bra förslag av @VLMF att mejla Keddy om installationsanvisning.
En snickare?

Jag tror inte det hjälper så mycket om jag får manualen, för jag kan ju ändå inte se hur det ser ut ovanför och bakom....
 
Är inte öppen spis en 50-60-tals uppfinning? Samma tidsålder som gillestugor i källare?

Den har nog aldrig varit tänkt för uppvärmning utan bara för mysfaktor?
Elen och oljan var billig så ved för uppvärmning var omodernt.
Vi har öppen spis på landet, samma murstock men annat rum än järnspisen. Byggt 1923.

Rummet på andra sidan murstocken och delar av vinden får värme från öppna spisen så den lagrar absolut värme om man eldar en hel dag. (inte ajaj värme men varm om handen värme, det är en del om det är kallt, brr). Eldar man i järnspisen också så blir det nog mer rejält, men den har inte gått dagen lång sedan jag var 7 och vi fick elspis :) Någon gång ska jag köra, men somrarna är så eländes varma nuförtiden och man är inte alltid hemma hela dagen.
 
En snickare?

Jag tror inte det hjälper så mycket om jag får manualen, för jag kan ju ändå inte se hur det ser ut ovanför och bakom....
Du behöver manualen och en duktig hantverkare som kan hjälpa dig. Hitta någon som är duktig på gamla hus! Våra snickare murade som sagt om vår vedspis i köket utan problem.
 
Vad undrar du om skorstenen? Den är relativt kort, pga lågt hus. Annars vet jag inte vad jag kan säga om den...
Är det någon rör inuti den?
Och vad är den f.ö. av för material.

Gissningsvis så åker värmen bara rakt ut genom den.

Du behöver få konvektionsvärme från insatsen och för det så behövs luftväxling runt insatsen.
Det är dessutom viktigt att det är tätt mellan insatsens rökrör och skorstenen för annars drar värmen bara ut till kråkorna.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 820
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
737
Senast: gammalek
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 063
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp