Ny kamin - vad hade ni valt och varför?

Är det någon rör inuti den?
Och vad är den f.ö. av för material.

Gissningsvis så åker värmen bara rakt ut genom den.

Du behöver få konvektionsvärme från insatsen och för det så behövs luftväxling runt insatsen.
Det är dessutom viktigt att det är tätt mellan insatsens rökrör och skorstenen för annars drar värmen bara ut till kråkorna.
Ja, det är ett rör från insatsen.
Den är tillverkad av gjutjärn.
 
Du behöver manualen och en duktig hantverkare som kan hjälpa dig. Hitta någon som är duktig på gamla hus! Våra snickare murade som sagt om vår vedspis i köket utan problem.
Och när rätt årstid kommer så kanske man kan ta ur Keddyn och titta hur det ser ut bakom och vid sidorna?

Är den installerad av proffs eller en hemmabyggare? Kan ju upptäckas när man dissekerar anläggningen :)
 
Gissar att conturas är för moderna? Vi har en täljstenskamin därifrån och den värmer bra länge efter att det slocknat. Har man eldat ett par timmar på kvällen har stenarna varit ljumna när man vaknar på morgonen därpå. Blir det en icke-inmurad rekommenderar jag att titta efter en med täljsten.
 
Är det tätt mellan det röret och skorstenen?
Om det inte är tätt där så har du felet just där.
I alla fall ett av dem.

Och när rätt årstid kommer så kanske man kan ta ur Keddyn och titta hur det ser ut bakom och vid sidorna?

Är den installerad av proffs eller en hemmabyggare? Kan ju upptäckas när man dissekerar anläggningen :)
Jag har fått svar från Keddy och blev tyvärr inte mycket klokare än jag är efter diskussionen här. Säljaren hade ett par olika förslag. Ja, det kan vara otätt mellan rör och skorsten. Eller att en stor del av värmen stannar kvar i spiskupan. Fast den sista teorin vet jag inte om jag tror så mycket på. Jag har aldrig upplevt att spiskåpan värms upp, t.ex. Hur brukar spiskupor se ut inuti? Ihåliga? Den här - vilket man ser om man lyser in genom solhålet - är murad efter röret. Vilket stärker min teori att keddy och "öppen spis" kom till samtidigt. Jag fick en bild från säljaren liknande den som har delats här i tråden. Så nu har jag frågat tillbaka om de kan rekommendera någon i mina trakter som kan komma ut och hjälpa mig med att kolla upp ev problem. För det kan jag ju inte själv. Jag har inte tillgång till tätningen mellan skorsten och rör, t.ex. Inget jag kan se. Han föreslog också att jag ev kanske behöver ta upp ett större hål i spiskåpan. Och det är väl kanske också något jag har varit inne på själv. Fler/större hål för värmen att komma ut genom.
 
En skillnad jag ser är att din står lite mindre "instängt" med mer luft runt insatsen. Undrar om det spelar någon roll? Ovanför är det nog ungefär samma avstånd som på min, vid sidorna och under har du mycket mer fritt utrymme, ser det ut som.
Jag tror att det kan vara åtminstone en del av svaret. Jag har också en Keddy installerad i en öppen spis. Den står dock rätt så ”fritt”. Min Keddy värmer upp i princip hela mitt hus på 70 kvm när jag eldar i den. Har element på i stängda utrymmen som toalett och rummet längst bort från kaminen. Och en luftvärmepump som grunduppvärmning men den slår av rätt fort när jag börjar elda.
 
Jag tror att det kan vara åtminstone en del av svaret. Jag har också en Keddy installerad i en öppen spis. Den står dock rätt så ”fritt”. Min Keddy värmer upp i princip hela mitt hus på 70 kvm när jag eldar i den. Har element på i stängda utrymmen som toalett och rummet längst bort från kaminen. Och en luftvärmepump som grunduppvärmning men den slår av rätt fort när jag börjar elda.
Wow. Ja, något är det ju som är hel-fel med min eftersom den inte värmer upp vårt hus som också bara är ca 70 kvm. Jag hoppas verkligen att jag kan hitta någon som kan komma och hjälpa mig klura ut vad problemet är!
 
Det är alltså den här jag eldar i nu:
Visa bifogad fil 136082
Nu har jag fått ett svar till från Keddy, från en annan person. Han föreslog att ta bort värmegallret (vilket jag antar är det som sitter ovanför luckorna) och sticka in handen där för att känna efter ev kallras ovanför gallerhålet. För att kolla tätningen mot skorstenen alltså. Men hur sjutton tar man bort det gallret, undrar jag :confused: ? Någon som vet? Annars får jag väl mejla Keddy - igen.
 
Bor ju i lägenhet utan kamin nu, men funderar på om jag skulle investera i en "Hot Stove" för tält. Har ju ett fönster i köket som inte är mer en 25 cm bredt som jag skulle kunna täppa till med en bale rockwool och gips skiva in- och utvändigt enbart för att få lite värme samt kokmöjligheter ifall strömmen till pannan skulle försvinna i fall av strömavbrott eller krrig. Eventuellt köpa en riktig järn kamin som kan sättas in på samma ställe för ytterligare kunna värma upp lägenheten.
 
Kan rapportera att jag hittills har kommit absolut ingenstans med mina försök att hitta någon som kan hjälpa mig med nuvarande kamin. Keddy gav några förslag, bland annat det kunde vara tätningen mot skorstenen som inte var okej, men det är ju inget jag kan kolla upp själv. Har mejlat sotaren utan svar. Jag vet från tidigare kontakt med dem att de svarar på mejl. Skorstensfirman som jag skickade meddelande till angående om de i första hand kör hit (6 mil), har inte svarat. Jag ringde en lokal skorstensservice som fixar skorstenar, sätter in kaminer, osv och först verkade det som om han tänkte hjälpa mig. Men efter att jag skickat bilder på ut- och insida av kaminen hänvisade han till en lokal sotare för provtryckning. Jag vet inte riktigt varför. Nu har jag kontaktat ytterligare en liknande firma, som mina föräldrar har haft bra erfarenhet av, så nu håller jag tummarna för att de vill försöka hjälpa mig... De finns också lite längre bort så jag hoppas att jag inte är utanför deras område. Så himla märkligt att det ska vara så SVÅRT att hitta någon som vill hjälpa till... :confused:
 
Jag ringde en lokal skorstensservice som fixar skorstenar, sätter in kaminer, osv och först verkade det som om han tänkte hjälpa mig. Men efter att jag skickat bilder på ut- och insida av kaminen hänvisade han till en lokal sotare för provtryckning. Jag vet inte riktigt varför.
Det kommer att visa om det är läckage mellan röret och skorstenens innerväggar.
 
Det kommer att visa om det är läckage mellan röret och skorstenens innerväggar.
Men kan någon verkligen se på det viset om det läcker VÄRME pga saknad isolering? Det är väl inte rök vi pratar om i mitt fall :confused: ? Och det är väl det som sotaren undersöker? Isoleringen i mitt fall sitter väl där den sitter för att förhindra att värmen alstrad av insatsen smiter upp i skorstenen?
 
Hade vi varit i behov av en ny eldstad hade vi köpt en från Byskeugnen.
Sambon som vill. Jag är dåligt påläst.
Vi har idag en kakelugn, en öppen spis med insats och en vedspis.

Sämst: vedspisen. Sprider ingen värme trots fläkt.

Öppna spisen ger en riktigt snabb värme. Men den står på övervåningen och värmer det rum vi vistas i mest. Dvs det kan också vara en känsla.

Kakelugnen blir glödhet. Varm även dagen efter. Älskar den. Dock är planlösningen gjord så att det är endel rum på nedervåningen och även om den är placerad centralt så tar det tid för den att värma allt.
 
Men kan någon verkligen se på det viset om det läcker VÄRME pga saknad isolering? Det är väl inte rök vi pratar om i mitt fall :confused: ? Och det är väl det som sotaren undersöker? Isoleringen i mitt fall sitter väl där den sitter för att förhindra att värmen alstrad av insatsen smiter upp i skorstenen?
Det handlar inte om isolering utan om tjuvluft för det som skall bli varmluft.
Det är en tätning.
Det finns ingen isolering i konstruktionen och skall inte göra det heller.
Röret sitter bara en bit upp.
Så en provtryckning är en korrekt åtgärd.

Se på bilderna tidigare i tråden.
 

Liknande trådar

Hemmet Igår låg jag i godan ro på soffan och tittade på "På Spåret" när det plötsligt började lukta rök. Jag trodde att jag inbillade mig...
2
Svar
26
· Visningar
2 782
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok I min stuga finns två gamla kakelugnar. Och oj vad jag känner mig privilegierad! Jag har aldrig bott tillsammans med nån kakelugn...
Svar
7
· Visningar
723
Senast: gammalek
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 025
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp