Ny kulhandske.

Nominous

Trådstartare
Ska byta kulhandske och stötdämpare inne i dragstången på släpet då de börjar ha gjort sitt.

Tänker absolut INTE köpa nåt på Jula, biltema eller liknande!! Så nu håller jag på kolla upp vad man ska köpa för nåt. Det gäller en Kylinge -97. Har kollat med Thule och de tar 851+moms för kulhandske och 410+moms för stötdämparen. När jag kollar på andra märkens hemsida så verkar deras handske gå på ca 300kr inkl moms. Passar andra handskar eller måste jag slaviskt köpa just Thules? Om de andras passar och är lika bra känns det ju bara dumt att betala 3 gånger så mycket. Känns ju konstigt att företagen ska sälja orginaldelar som är dåliga till sina egna släp. Vad är det man ska kolla efter om man vänder sig till annan återförsäljare?

Någon som har några erfarenheter?:)

Sv: Ny kulhandske.

Ska byta kulhandske och stötdämpare inne i dragstången på släpet då de börjar ha gjort sitt.

Tänker absolut INTE köpa nåt på Jula, biltema eller liknande!! Så nu håller jag på kolla upp vad man ska köpa för nåt. Det gäller en Kylinge -97. Har kollat med Thule och de tar 851+moms för kulhandske och 410+moms för stötdämparen. När jag kollar på andra märkens hemsida så verkar deras handske gå på ca 300kr inkl moms. Passar andra handskar eller måste jag slaviskt köpa just Thules? Om de andras passar och är lika bra känns det ju bara dumt att betala 3 gånger så mycket. Känns ju konstigt att företagen ska sälja orginaldelar som är dåliga till sina egna släp. Vad är det man ska kolla efter om man vänder sig till annan återförsäljare?

mkt möjligt att thule är dyra men kolla vad det är för handske (kulkoppling) du får för pengarna, finns både gjutna och i plåt.

Kolla med mekonomen eller AD-center de kan garanterat hjälpa dig.

mkt möjligt att thule är dyra men kolla vad det är för handske (kulkoppling) du får för pengarna, finns både gjutna och i plåt.

Den jag fick prisuppgift på var gjuten. Sitter sådan på nu och har hört att dem ska vara bättre. :)

Kolla med mekonomen eller AD-center de kan garanterat hjälpa dig.

Men är de bra? Har hört att mekonomens är typ samma skit som Jula, biltema osv??

Nu vet jag inte vad just Mekonomen har för märken, men åk förbi eller ring och kolla med dem? Jag jobbar i bildelshandeln och vi får tag på en hel del märken.

Jula och Biltema är ju extrema lågpriskedjor, skulle inte sätta någonting därifrån på varken bil eller släp.

Den jag fick prisuppgift på var gjuten. Sitter sådan på nu och har hört att dem ska vara bättre. :)

Men är de bra? Har hört att mekonomens är typ samma skit som Jula, biltema osv??

Det höga priset är för att det är just en gjuten handske, ja de kan vara bättre, men frågan är om det verkligen skall vara en sån på ditt släp, det beror på vilka axlar du har, vet du om du har BPW, AL-KO, KNOTT. Jag vet att BPW och i viss mån KNOTT använder sig av gjutna handskar, det beror lite på släpets totalvikt också vilken du skall ha.

Så vitt jag vet är det inte skit som de säljer, de säljer dom som det skall vara på ditt släp. Kollar man upp vad kulhandsken heter och hur den ser ut, om hålen är korsade eller inte och vilken vikt handsken är för, så kan de beställa hem rätt handske till ditt släp. Att de skulle ha skit kan jag inte riktigt hålla med om, men klart köper man de billigaste universal så är inga bra.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte vad just Mekonomen har för märken, men åk förbi eller ring och kolla med dem? Jag jobbar i bildelshandeln och vi får tag på en hel del märken.

Jula och Biltema är ju extrema lågpriskedjor, skulle inte sätta någonting därifrån på varken bil eller släp.

Nää det är därför jag är lite tveksam till Mekonomen. Men ja, jag använder ju deras delar på min bil och det funkar ju bra. Men just draganordning på släpet är jag så jäkla rädd för att det inte ska funka. Det måste funka. Men mekonomen ska väl ha orginaldelar?

Det höga priset är för att det är just en gjuten handske, ja de kan vara bättre, men frågan är om det verkligen skall vara en sån på ditt släp, det beror på vilka axlar du har, vet du om du har BPW, AL-KO, KNOTT. Jag vet att BPW och i viss mån KNOTT använder sig av gjutna handskar, det beror lite på släpets totalvikt också vilken du skall ha.

Så vitt jag vet är det inte skit som de säljer, de säljer dom som det skall vara på ditt släp. Kollar man upp vad kulhandsken heter och hur den ser ut, om hålen är korsade eller inte och vilken vikt handsken är för, så kan de beställa hem rätt handske till ditt släp. Att de skulle ha skit kan jag inte riktigt hålla med om, men klart köper man de billigaste universal så är inga bra.

Hmm.. Hur vet man exakt om den är gjuten då? Den ser ut att vara formstöpt när jag tänker efter, men har inte kollat på den med det tanken i huvet. Kan se annorlunda ut.

Det jag vet är att det är en ring med ett W i på handsken. Mer vet jag inte. :D Men om ni tycker att mekonomen är ok så ska jag kolla lite mer där.
Hur vet man om hålen är korsade eller ej? Var tittar jag??:p Och vad är det man ska kolla upp för att få rätt handske som passar som inte är köpt av ÅF för släpet?

På mekonomen hittar jag två handskar som verkar ok.
En med korsad hålbild och en med horisontell hålbild. Det är alltså dem två man väljer mellan?

Texten är för tex den med horisontell hålbild:
Info: Godkänd kulkoppling för 50 mm kula. Försedd med optisk kopplingsindikator. För 50 mm dragstång med horisontell hålbild. För totalvikt 1600 kg.

Mitt släp har totvikt 1300kg.

Jula och Biltema är ju extrema lågpriskedjor, skulle inte sätta någonting därifrån på varken bil eller släp.[/QUOTE]

Vsst är dom lågpris, dom är oxå tested av Svenska Provnings Anställt och godkänd.
Man behöva inte vara så Markets Fixerad, månge bil/slapp delar är samma fabrikat, skillnad är man betala höger pris för ett market stämplet.

Man brukar kunna söka på reg.nr för att få upp vad som passar ens egen modell.

Jula och Biltema är ju extrema lågpriskedjor, skulle inte sätta någonting därifrån på varken bil eller släp.[/QUOTE]

Vsst är dom lågpris, dom är oxå tested av Svenska Provnings Anställt och godkänd.
Man behöva inte vara så Markets Fixerad, månge bil/slapp delar är samma fabrikat, skillnad är man betala höger pris för ett market stämplet.

Men vissa modeller är inte godkända av Bilprovningen.

I de flesta fall så får man vad man betalar för. Tex bromsbelägg från Biltema är mjukare, dammar mer och slits därmed snabbare.

Jag chansar INTE när det gäller bilar eller släp bara för att tjäna någon hundralapp, det kan hända olyckor om sakerna inte funkar som de ska.

Hittade en gammal tråd;
http://www.bukefalos.com/f/archive/index.php/t-1025813.html

Senast ändrad:

I de flesta fall så får man vad man betalar för. Tex bromsbelägg från Biltema är mjukare, dammar mer och slits därmed snabbare.

Jag chansar INTE när det gäller bilar eller släp bara för att tjäna någon hundralapp, det kan hända olyckor om sakerna inte funkar som de ska.

Hittade en gammal tråd;

Har inte skrivit att jag ska köpa billiga skitgrejjer heller!! men varför betala över 1000kr för nåt som kostar 500kr som är av samma kvalité när det bevisligen finns? Känns ju bara dumt.

Hittade en gammal tråd;

Allt det där är inte riktigt sant, har biltemas bromsbelägg fram på min ena bil och den bilen har rullat snart 7000 mil med de beläggen. Och den har dragit mycket släp och gått väldigt hårt. Beläggen var väldigt mjuka förr och slets oerhört fort, men de har blivit mycket bättre nu, inte fullt lika mjuka.

Om du kollar vem svaret var till så var det Leafhillranch som skrivit detta;

På det svarar jag att jag inte chansar när det gäller bilar och släp om man är osäker på kvalitén. Och det jag syftade mest på var Jula och Biltema...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 567
Senast: Bee
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 748
Hästmänniskan Hej, Håller på att bli galen och undrar ifall detta har hänt någon av er som finns här. Jag har nu i flera månader drömt att jag åker... 2
Svar
28
· Visningar
5 189
Senast: Regret
·
Utrustning Jag har snöat in i blocket/hastnet djungeln av begagnade hästtransporter men känner att jag har för dålig koll! Jag har en stor (ca...
Svar
14
· Visningar
2 233
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka