Ny lag 2005

Shettisar

Trådstartare
Snart förbjudet deponera hästgödsel
Har du egen häst? I så fall behöver du snart fundera på hur du ska bli av med gödseln från hästen. Från 2005 blir det nämligen förbjudet att lägga hästgödsel på tippar. Den måste spridas ut på åkrar - eller användas på ett annat ekologiskt bra sätt. (FL-Net)
 
som tur är så slipper jag tänka på den saken,då jag står inhyrd i stallet.
och ennu tur är att jag aldrig då tog det stallet som skulle hyres helt ut till en person i tillberga.
 
En bra lag tycker jag!

Får man förresten sprida gödsel i skogen? Det har vuxit så mycket ogräs i min hög och jag vill inte sprida fröna. Skogsgödsling skulle ju öka tillväxten där!

Jag har en STOR gödselplatta så av ren lathet har inte spridit gödsel på 2 år. ;)
 
Blir trött bara jag tänker på vår gödselhög. Det är hopplöst att komma åt med traktor ordentligt för att kunna tömma den. :crazy: Fast vi har hyfsat till den ganska bra i alla fall.

Men, om en gödselhög är välbränd typ flera år måste man väl kunna lägga ut den i trädgården eller fylla ut någon håla någonstans?
 
Först - det är väl JÄTTEBRA att man förbjuder tippning av hästgödsel på SOPTIPPAR! För det är exakt var deponi innebär!

Sen, självklart ska javill kunna använda den brunna gödseln i trädgårdslandet eeller på rosorna! Brunnen gödsel är ju världens bästa jordförbättringsmedel!
Man kan till och med lägga högen på lämpligt ställe och låta den komposteras just för detta ändamål.
Det enda är att man inte får köra skiten på soptippen, som sagt!

Vår gödesl används f.n av en bonde från grannbyn, som arrenderar en av våra åkrar. När hans arrendetid är slut komemr vi kompostera gödesln och använda vid behov, såvida vi inte hittar någon som kan hjälpa oss att sprida den på betesmarkerna.
 
Jag har haft gödseln på en stor kärra i alla år, men gjort en deal med bonden vi köper hö av att han får tillbaks höet i "förädlad" form. Vi har visserligen fått betala för transporten när han tömmer kärran hemma hos sig, det blir ju två vändor varje gång, men det hade blivit ännu dyrare och oekologist att köra det på tippen.

Nu sjunger kärran och rampen på sista versen så även vi kommer bli begåvade med en ordentlig gödselplatta inom kort.
Vi har bara beten själva och där är inte lämpligt sprida dyngan, så det blir väl nån av de närmaste grannbönderna vi köper halm av, som får den till sina spannmålsåkrar.
 
Tycker att det är bra, det är ju rent slöseri att köra hela högen till soptippen.

Grannen hämtar våran hög varje vår och blandar ut den med matjord som han sen säljer.
 
Det kan bli stora problem för oss som bor nära Stockholm. Här finns det mycket hästar och lite bönder. Jag vet många stora stall som redan idag har problem med att bli av med sitt gödsel...
Ibland finns tyvärr inget annat alternativ än att skicka det till tippen även om det kostar mycket pengar.

Undrar hur man har tänkt att lösa det? Att hitta en bonde och sen skicka sitt gödsel på latsbil flera mil är ju inte så kul och lär ju inte påverka de redan skitdyra stallhyrorna runt Stockholm i rätt riktning...

//Susanne
 
Nya lagar brukar tvinga fram nya lösningar. Visst kommer det att kosta att bli av med skiten men det är inte gratis för kommunen att hantera på tippen heller.

Kanske kommer det att dyka upp "skit-entreprenörer" som löser problemet?
 
Vi

har några bekanta som tingat all vår gödsel. De lägger ut den på sina potatisland.
Så de senaste åren har vi inte ens behövt köra bort den själv......super.
 
Tur att sambon kör ut allt på åkrarna då :D
En lag förändrändring som inte krånglar till det mer :cool:
 
Re: Vi

Jag kör bort mitt gödsel med hästarna, det tar lite tid, men är jättebra träning och dessutom miljövänligt. Jag fyller ut diken och annat med det, tänkte fylla upp en ny hoppbank nån gång i framtiden. Torvströ brinner snabbast och blir bäst till grönsakslanden.
:banana:
 
Som boende mitt på bondvischan, är denna lag ngt som INTE oroar mig!
För man kan alltid få slänga dyngan på ngn annan markägares mark, om det inte passar på marken vid stallet.

Men för de som bor i städer är ju en sådan lag enormt jobbig! :crazy:

Personligen förstår jag inte varför det ska vara sådant "hallå" med ngt så naturligt som skit?! :confused:
Knappast att det är ngt miljöfarligt avfall ju!
Att hästskit anses så "farlig" måste ju vara ngn "skrivbordsnisse" född i storstan som bestämt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 433
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 284
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp