Ny löneförhandling?

Voeux

Trådstartare
I augusti blev jag erbjuden en tjänst inom försäljning på ett konkurrerande bolag till det jag arbetar på nu. Min chef kontrade med ett liknande erbjudande hos oss, så jag valde att stanna. Vi kom överens om en fast lön som ligger lägre än vad min nuvarande lön är, samt provisionslön utan tak. Dock ligger provisionen på en liten procent så rätt mycket försäljning måste ske för att det ska synas tydligt på lönen. Enligt chefen så lät det som att en försäljning på X kr i månaden är fullt rimlig och skulle då resultera i ungefär den lön som jag har idag. Med andra ord, jag upplevde löneerbjudandet som en motsvarande lön mot den lön som jag har på nuvarande tjänst.

Chefen är ny och hade dock vid tillfället inte någon djupgående insyn i försäljningssiffrorna för den avdelning som jag ska börja arbeta på. Förra veckan hade vi möte om försäljningen nästa år och satte upp en budget, samt försäljningsmål för min tjänst, tillsammans med de övriga på avdelningen. Vi landade i en försäljning som är rimlig för min del, dels som ny men också med tanke på hur vår försäljning sett ut senaste åren, nuvarande förutsättningar mm. När jag räknar ut provisionslönen på denna försäljning, förutsatt att jag når försäljningsmålen på kronan, så kommer min årslön nästa år att ligga lägre än nuvarande. Jag hade givetvis inte accepterat det nya avtalet om jag visste att jag skulle gå ner i lön, utan förstod det på chefen att det är rimligt att jag kommer att hamna på samma lön. Jag anser även att försäljningssiffrorna är räknade lite väl högt baserat på hur vi sålt i år, och är därmed även rädd att jag kommer att sälja för ännu mindre vilket resulterar i ännu lägre lön.

Vad säger ni, borde jag prata med min chef? Nu har jag ju skrivit under avtalet och har egentligen inte en ny förhandling fören i april. Jag anser dock att det vore mer rättvist med en provisionslön som, med estimerad försäljning, åtminstone skulle matcha nuvarande lön. Hur hade ni gjort?
 
Prata med chefen och säg att du upplever att realiteten ser ut att stämma dåligt med det ni kom överens om och diskuterade men förvänta dig inte stordåd. Eventuellt så kan chefen gå med på att se över det hela inför nästa års eventuella löneförhöjning/lönesamtal men troligen blir du fast på det du skrivit på detta året åtminstonde.
 
Prata med chefen och säg att du upplever att realiteten ser ut att stämma dåligt med det ni kom överens om och diskuterade men förvänta dig inte stordåd. Eventuellt så kan chefen gå med på att se över det hela inför nästa års eventuella löneförhöjning/lönesamtal men troligen blir du fast på det du skrivit på detta året åtminstonde.

Jag påbörjar inte tjänsten fören vid årsskiftet, så sker ingen förändring fören april så är det inte allt för lång tid åtminstone!
 
För mig låter det som en inte särskilt rolig chef. Jag hade känt mig lite lurad och felbehandlad.

Men det kan väl inte skada att ta upp frågan.

Jag tror att hen inte hade haft tid att sätta sig in i försäljningssiffrorna under sin korta tid hos oss, och blev nog dessutom pressad rent tidsmässigt att presentera ett avtalsförslag eftersom konkurrenterna väntade på besked från mig. Så jag tror att det är ett oavsiktligt misstag. Men det lär väl visa sig när jag tar upp det hur det bemöts!
 
Jag tror att hen inte hade haft tid att sätta sig in i försäljningssiffrorna under sin korta tid hos oss, och blev nog dessutom pressad rent tidsmässigt att presentera ett avtalsförslag eftersom konkurrenterna väntade på besked från mig. Så jag tror att det är ett oavsiktligt misstag. Men det lär väl visa sig när jag tar upp det hur det bemöts!
Du har ju skrivit på så på den punkten blir det väl ingen möjlighet att backa och ändra villkoren (misstänker jag). Men prata med chefen och se om ni kan komma till en annan uppgörelse som är mer fördelaktig. i alla fall till nästa förhandling.

Det kan ju vara så att jobbet på den andra firman finns kvar?
 
Du har ju skrivit på så på den punkten blir det väl ingen möjlighet att backa och ändra villkoren (misstänker jag). Men prata med chefen och se om ni kan komma till en annan uppgörelse som är mer fördelaktig. i alla fall till nästa förhandling.

Det kan ju vara så att jobbet på den andra firman finns kvar?

Så illa är det inte ställt, jag stannade på befintlig arbetsplats av fler anledningar :) Jag tror att chefen kan vara medgörlig att ändra befintligt avtal. Jag var mest nyfiken på hur ni hade hanterat det och hur jag kan lyfta det med chefen på bästa sätt!
 
Så illa är det inte ställt, jag stannade på befintlig arbetsplats av fler anledningar :) Jag tror att chefen kan vara medgörlig att ändra befintligt avtal. Jag var mest nyfiken på hur ni hade hanterat det och hur jag kan lyfta det med chefen på bästa sätt!
Jag undrar mest hur du kan byta en fast lön mot en provisionsbaserad. Att jobba på provision verkar ju helt fruktansvärt.
 
Så illa är det inte ställt, jag stannade på befintlig arbetsplats av fler anledningar :) Jag tror att chefen kan vara medgörlig att ändra befintligt avtal. Jag var mest nyfiken på hur ni hade hanterat det och hur jag kan lyfta det med chefen på bästa sätt!
Aha... ok. Jag hade visat tidigare försäljningssiffror och sagt precis som det är. Att det blev en räknevurpa och att jag ångrat att jag gick med på uppgörelsen.
 
Det är en realitet för många säljyrken - alternativet finns liksom inte. Och alla säljare tycker inte att det är fruktansvärt att ha råd med mycket mer än oss andra när det går bra.

Jo precis. Jag hade nog kunnat stanna på min nuvarande lön om jag velat, de andra på företaget som arbetar med försäljning har en fast lön. Själv tycker jag om lite mer spänning i vardagen och uppskattar att ha toppar och dalar lite mer :D Samt att hårt arbete även ger personlig utdelning och inte enbart utdelning till bolaget. Min fasta lön ger dock trygghet så jag behöver inte vara orolig de månader försäljningen skulle gå sämre. Eller utebli helt.
 
Jo precis. Jag hade nog kunnat stanna på min nuvarande lön om jag velat, de andra på företaget som arbetar med försäljning har en fast lön. Själv tycker jag om lite mer spänning i vardagen och uppskattar att ha toppar och dalar lite mer :D Samt att hårt arbete även ger personlig utdelning och inte enbart utdelning till bolaget. Min fasta lön ger dock trygghet så jag behöver inte vara orolig de månader försäljningen skulle gå sämre. Eller utebli helt.
Men en förutsättning för att det ska vara gynnsamt med provision är väl att man tjänar mer i slutändan än med fast? Du kommer ju tjäna mindre?
 
Men en förutsättning för att det ska vara gynnsamt med provision är väl att man tjänar mer i slutändan än med fast? Du kommer ju tjäna mindre?

Ja precis, varför denna tråd uppstått. Jag pratar om provisionslön rent generellt i inlägget du citerar, eller den ursprungliga avsikten med den nya lönen, som ett svar på frågan varför jag gick över till provision från fast.
 
Ja precis, varför denna tråd uppstått. Jag pratar om provisionslön rent generellt i inlägget du citerar, eller den ursprungliga avsikten med den nya lönen, som ett svar på frågan varför jag gick över till provision från fast.
Jag hade iaf försökt prata med chefen och varit tydlig med mitt missnöje!
 
Det är en realitet för många säljyrken - alternativet finns liksom inte. Och alla säljare tycker inte att det är fruktansvärt att ha råd med mycket mer än oss andra när det går bra.
De jag kommer på är telefonsäljare och mäklare.

Själv associerar jag spontant provisionslön med bristande ansvar från arbetsgivaren och andra dåliga saker, ur arbetsmiljöperspektiv och fackligt.

Det LÅTER inte bra för mig.

(@Voeux tycks ju dock ha valt det.)
 
De jag kommer på är telefonsäljare och mäklare.

Själv associerar jag spontant provisionslön med bristande ansvar från arbetsgivaren och andra dåliga saker, ur arbetsmiljöperspektiv och fackligt.

Det LÅTER inte bra för mig.

(@Voeux tycks ju dock ha valt det.)

Jag har ännu inte arbetat med en enda säljare (alltså i mitt yrkesliv) som inte haft eller velat ha delvis provisionsbaserad lön.

Helt provisionsbaserad lön blir mer problematisk av ganska många skäl. Det har jag i och för sig heller aldrig träffat på i mitt yrkesliv. EDIT: stämmer inte. Men då är det via andra företag dvs förmedlad provision, vilket innebär att det finns ett medvetet risktagande och tänkt arbetsgivaransvar där.
 
De jag kommer på är telefonsäljare och mäklare.

Själv associerar jag spontant provisionslön med bristande ansvar från arbetsgivaren och andra dåliga saker, ur arbetsmiljöperspektiv och fackligt.

Det LÅTER inte bra för mig.

(@Voeux tycks ju dock ha valt det.)

Men jag håller med om att det inte är oproblematiskt, det driver fram vissa, inte alltid, goda mänskliga beteenden. Minns särskilt en säljare (10+ år sedan) som ville att vi skulle köpa en dyrare mjukvara och ville stressa fram ett beslut med motiveringen "ni måste köpa denna vecka, annars har jag inte råd att köpa julklappar till mina barn." Nånstans där har säljaren helt tappat fotfästet, men orsaken behöver absolut inte vara individens fel - mer ett tecken på något riktigt osunt i organisationen kring produktsäljandet.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 173
Senast: Breaktown
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 950
Senast: Dimmoln
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp