Ny partner med starka åsikter

@norrsol Akta dig! Det där låter helt livsfarligt. Det är mycket möjligt att det blir en upptrappning och att det senare leder till fysiskt våld.

Varenda kvinna jag talat med som är utsatt för våld i nära relation har berättat om exakt samma saker du berättar om nu.
 
Efter en lång relation på 18 år så tog jag krafttag o bröt upp. En långdragen skillsmässa på 1 år som strax är över.

Jag märker att man delvis skaffat sig vanor & ovanor under årens lopp.

Hur ser ni dock på saken att:

Ens nya partner har åsikter hur ni klär er? Mjukisbyxor o t-shirt är typ ingenting man bör klä sig i?! Utan egentligen alltid klä sig med stil. (Jag som gillar Adidasbyxor o t-shirt hemma på kvällen).

Hur ni för er/rör er/går. Jag har en förmåga att titta ner i backen en del när jag går på stan.

Att alltid vara tillgänglig, le och vara framåt o glad.

Hur mkt åsikter & tyckande om eran personlighet, hur ni klär er. Viker ni er för att partnern gillar annan inredning än ni?

Har ni varit med om att få "påbackning" hur ni är? Hur tog ni det, jag försöker lyssna, ta till mig o vara objektiv.

Men ändå vill man ju känna att man duger. Förstår ni vad jag menar?


Det är ju sjukt viktigt att man blir accepterad som man är!
Men, det finns ju snygga mjukiset också! Jag har flera olika från bla Gant, mjuka och sköna men utan att vara luffiga :)
 
Det går inte att göra en sådan person nöjd. Vad du än gör och hur du än går/står/klär dig/pratar/skrattar/sitter/äter/whatever kommer det aldrig duga och det kommer alltid finnas något annat att "förbättra".

@norrsol Jag uttryckte mig rätt klantigt här. Min mening är absolut inte att du (eller någon annan) är i behov av förbättring. Det handlar om att skapa osäkerhet och att trycka ner, inte om förbättring. Det var därför jag la dit "" men ser nu att mitt inlägg verkligen kan missuppfattas.
 
@norrsol ungefär sådär var mitt ex i början. Det slutade med en dom för grov kvinnofridskränkning på honom och att jag är glad att jag överhuvudtaget kom därifrån levande. Det är inte ett sunt beteende, inte ett schysst beteende och inte ett accepterat beteende. Som i princip alla här ovan sagt, en relation ska lyfta dig inte sänka dig.
Min fick bara böter så det var väl inte grov kränkning.
 
När jag läste trådstarten så trodde jag att den skulle handla om en partner som hade starka åsikter om tex politik mm och hade svårt för att se nyanserat och att det ledde till typ tjaffs.
Den här partnern verkar ha mer starkt kontrollbehov än åsikter.:crazy:
 
När jag läste trådstarten så trodde jag att den skulle handla om en partner som hade starka åsikter om tex politik mm och hade svårt för att se nyanserat och att det ledde till typ tjaffs.
Den här partnern verkar ha mer starkt kontrollbehov än åsikter.:crazy:
Bra poäng, Voff! Det är lite oroväckande att @norrsol ser det som ”starka åsikter”. Det är förtryckande beteende det handlar om.
 
Ens nya partner har åsikter hur ni klär er? Mjukisbyxor o t-shirt är typ ingenting man bör klä sig i?! Utan egentligen alltid klä sig med stil. (Jag som gillar Adidasbyxor o t-shirt hemma på kvällen).
Vuxna människor måste få ha på sig det de vill ha. Man ska inte bestämma över vuxna människor på det sättet. Jag hade förstått det om ni skulle ut på en fin restaurang och du ville ha på dig mysbyxor dit. Men hemma förstår jag inte alls att man har åsikter om det... inte ok!!

Hur ni för er/rör er/går. Jag har en förmåga att titta ner i backen en del när jag går på stan.
Varning!!

Att alltid vara tillgänglig, le och vara framåt o glad.
Jag hade sprungit därifrån snabbt... hade inte klarat av att vara tillgänglig alltid, le hela tiden och vara framåt och glad konstant! Det är inte så livet är.

Hur mkt åsikter & tyckande om eran personlighet, hur ni klär er. Viker ni er för att partnern gillar annan inredning än ni?
Bor man ihop måste båda trivas med inredningen. Om jag vill ha lila tapeter och min man avskyr den tanken så ska vi naturligtvis inte ha lila tapeter. Men man får kompromissa och hitta de inredningsdetaljer man har gemensamt. Men ingen ska ju köra över den andre. Mina kläder får min partner acceptera. Jag klär mig inte för honom...

Har ni varit med om att få "påbackning" hur ni är? Hur tog ni det, jag försöker lyssna, ta till mig o vara objektiv.
Inte mer än vad som är sunt. Har jag varit skitjobbig så får jag veta det precis som att han får veta det av mig om jag tycker att han har varit skitjobbig någon gång. Men inte att man hela tiden försöker förändra den andre. Det går inte. Passar man inte ihop så gör man inte det och då hjälper det inte om en försöker förändra den andre genom att påpeka alla "felen" hela tiden.

Men ändå vill man ju känna att man duger. Förstår ni vad jag menar?
Ja, och det gör man i en sunt förhållande. Det är i det där dåliga förhållandena man känner att man inte duger.
 
Håller helt med dig! Det beror lite på orsaken om varför man säger det. Men någonstans tycker jag ändå man får ha en åsikt. Även om vi bara ska på Coop kan man ju iaf försöka vara hel och ren och inte ha hö i håret. Ungefär där drar både jag och sambon gränsen. :rofl: men att inte få ha mjukisar hemma? Jag skulle nog inte stå ut en dag!

Det handlar nog om att försöka ha en partner som har ungefär samma åsikter om var man drar gränsen, men TS kille verkar ju ha henne som trofé/prydnad i hemmet. Helt otroligt hur folk är funtade!

Jag hade en liten hastgard i sydostra USA under manga ar. Det var en utpraglad "haststad" ... en gang kom chefen pa min bank och gick igenom lokalen nar jag stod i ko ... hon hejade lite allmant pa de hon kande (jag visste inte vem hon var) innan hon tog en liten svang upp till mig och plockade bort en hel ho toffs fran ryggen pa mig. :o Mitt ansikts uttryck maste ha sagt en hel del for hon skrattade glatt och sa, "Det ar sa himla kul att se vilka av mina kunder ar i hastbranchen." :p

Numera ar jag inte sa ofta ren da jag gar in for att handla da jag oftast har tranat hundar innan och det regnar i stort sett hela vintern har ... det ar lera overallt sa leriga tassavtryck ar normalt. :cautious:
Nu skulle det inte falla mig in att ga in pa en restaurant (om man inte raknar mcdonalds, taco bell och liknande) med varken leriga tass avtryck eller ho i haret. Men matvaru affaren far ta mig som jag ar nar jag ar pa vag hem efter en dag med jobb.
 
När jag läste trådstarten så trodde jag att den skulle handla om en partner som hade starka åsikter om tex politik mm och hade svårt för att se nyanserat och att det ledde till typ tjaffs.
Den här partnern verkar ha mer starkt kontrollbehov än åsikter.:crazy:
Ja! Jag har tänkt flera gånger under dagen på hur det här kan vara "starka åsikter". Det här är något annat.
 
Det är ju sjukt viktigt att man blir accepterad som man är!
Men, det finns ju snygga mjukiset också! Jag har flera olika från bla Gant, mjuka och sköna men utan att vara luffiga :)
Om det finns snygga mjukisbyxor eller inte, har absolut inget med @norrsol s fråga att göra! Tycker du att hon ska tillmötesgå hans konyrollbeteenden "till hälften" genom att köpa märkesmjukisbyxor??
 
Tack så mkt för alla era svar:heart

Vad jag möjligen befarade att ni skulle skriva, fast jag på något sätt önskade samtidigt att jag hade fel.


Det började direkt med kläderna. Han köpte nya kläder till mig för att han tyckte jag akulle ha fina kläder. Jag hade väl kanske inte så mkt "finkläder" på det viset.

Effekten av det blev ju att går jag på stan så "syns" jag mer o jag får blickar. För visst ser jag "snygg" ut. (Om ni fattar) men jag känner mig inte bekväm.

Skriver mer sedan.....
 
Tack så mkt för alla era svar:heart

Vad jag möjligen befarade att ni skulle skriva, fast jag på något sätt önskade samtidigt att jag hade fel.


Det började direkt med kläderna. Han köpte nya kläder till mig för att han tyckte jag akulle ha fina kläder. Jag hade väl kanske inte så mkt "finkläder" på det viset.

Effekten av det blev ju att går jag på stan så "syns" jag mer o jag får blickar. För visst ser jag "snygg" ut. (Om ni fattar) men jag känner mig inte bekväm.

Skriver mer sedan.....

Det här med att han klär upp dig, låter som att han vill ha dig som sin accessoar :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Kreditkort

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp