Ny partner med starka åsikter

Fortsättning....

En gång kastade han ett par byxor utan att jag visste om det för att han tyckte dom var fula.

Ibland har jag frågat varför han blev tillsammans med mig för om jag nu var så fel i klädstil.

Svaret blir ofta, för att jag ser hur vacker du men du kan bli vackrare.

Jag känner mig tom. Dels över att skillsmässan tagit så mkt energi.

Men även att den nya relationen blev en känsla av att jag måste passa in, vara rätt & göra rätt.
Det gör ont i mig att läsa det du skriver. Det är få gånger i livet vi är så sårbara som när vi precis har brutit upp och har relationen varit destruktiv så är vi än sårbarare för då är vi så trasiga att vi knappt vet vem "jag" är. Vad "jag" tycker och vad "jag" vill.

Jag vill råda dig att tillåta dig att hitta dig själv. Du behöver ingen partner just nu även om tanken på att vara ensam kanske är skrämmande. Det du behöver nu är att hitta vem du är och det måste du göra ensam, ingen partner kan ingå i det fullkomligt livsnödvändiga projektet som är ditt och bara ditt. Du måste ta reda på vem du är för jag tror att du har tappat bort dig själv någonstans på vägen och du måste få tid att få tillbaka den du är och vill vara. Du måste ge dig själv tiden att bli den människan. Du finns inte till för att vara andra till lags, för att andra ska få sin vilja fram. Du är inget medel för någon annans önskningar. Du finns till för din alldeles egna skull och du har rätt att omge dig med människor som får dig att må bra.

När jag lämnade en mycket destruktiv relation hittade jag ganska snart en rebound precis som du och jag föll snabbt in i den förra relationens destruktiva mönster, att ständigt vara till lags. Jag insåg att jag måste vara ensam. Hitta mig, vem jag är och vem jag vill vara. Jag är enormt tacksam för att jag gjorde det. Utan den tiden hade jag aldrig någonsin kunnat ha en fungerande relation. Än idag (26 år senare) kan jag komma på mig själv med att falla tillbaka. Att försöka vara till lags på ett för mig väldigt destruktivt sätt och slå knut på mig själv för andras skull, men numera märker jag det och kan stoppa mig själv.

Han ser dig som sin lerklump, fri att forma som han vill. Gå nu. Det finns inget sunt i den relationen.
 
Om du känner att du behöver stöd och hjälp med att lämna finns projekt utväg på flertalet ställen. Googla "utväg" och ta emot hjälpen som finns där. Det kan heta annat också men bör komma upp ändå vid googling på utväg. Om du inte hittar så bör kuratorn på närmaste vårdcentral kunna hjälpa dig att få kontakt.

Ta hand om dig. Du är värdefull :heart
 
Jag vill mena att hans syfte med beteendet sannolikt är värre än det en del av er skriver - att han vill ha en lerklump, någon att forma och visa upp. Jag vill mena att det är ett sätt för honom att testa sin makt över @norrsol, att se om han kan bryta ner henne. Själva kontrollen är syftet, snarare än att ha en snygg tjej.
 
Fortsättning....

En gång kastade han ett par byxor utan att jag visste om det för att han tyckte dom var fula.

Ibland har jag frågat varför han blev tillsammans med mig för om jag nu var så fel i klädstil.

Svaret blir ofta, för att jag ser hur vacker du men du kan bli vackrare.

Jag känner mig tom. Dels över att skillsmässan tagit så mkt energi.

Men även att den nya relationen blev en känsla av att jag måste passa in, vara rätt & göra rätt.
Ärligt talat jag tror du skulle må bättre av att inte ha den där mannen i ditt liv, han låter väldigt kontrollerande av det du delat med dig av här. Jag hade aldrig stått ut med en sådan partner.
Slänga ett par byxor för att de var fula, och för att göra dig vackrare? Nej, nej, nej bara där ringer varningsklockorna. Jag hoppas verkligen att du kan ta dig ur det på något sätt. Det låter inte sunt någonstans.

Det låter mer som du är någon slags docka som han kan klä upp och leka med och göra fin. Bara själva tanken får mig att rysa.
 
Fortsättning....

En gång kastade han ett par byxor utan att jag visste om det för att han tyckte dom var fula.

Ibland har jag frågat varför han blev tillsammans med mig för om jag nu var så fel i klädstil.

Svaret blir ofta, för att jag ser hur vacker du men du kan bli vackrare.

Jag känner mig tom. Dels över att skillsmässan tagit så mkt energi.

Men även att den nya relationen blev en känsla av att jag måste passa in, vara rätt & göra rätt.

Åh herregud... inte friskt beteende någonstans och hur fan anser han sig har för rätt att "förbättra" dig?! :mad: Du duger som du är!

Som kontrast kan jag berätta att min partner blir glad om jag har på mig kjol/klänning ibland, han tycker det är roligt att se mig i sådana kläder för han tycker det är fint. Dock har han aldrig någonsin uttryckt en önskan om vad jag ska ha för kläder, han tycker jag är fin i mina skitiga arbetskläder också.

Sedan håller jag med @mandalaki, det är inte ditt utseende i sig som är intressant för honom utan kontrollen han kan utöva, vilket är som sagt riktigt, riktigt ruggigt. Spring åt andra hållet fort som attan.
 
Jag vill mena att hans syfte med beteendet sannolikt är värre än det en del av er skriver - att han vill ha en lerklump, någon att forma och visa upp. Jag vill mena att det är ett sätt för honom att testa sin makt över @norrsol, att se om han kan bryta ner henne. Själva kontrollen är syftet, snarare än att ha en snygg tjej.

Formodligen ... men det kan vi ju inte veta sa vad @norrsol kanske har mest hjalp utav ar att vi ger henne olika satt att se och bemota for att hon sjalv ska kunna se och forsta exact vad det hela handlar om.
 
Jag vill mena att hans syfte med beteendet sannolikt är värre än det en del av er skriver - att han vill ha en lerklump, någon att forma och visa upp. Jag vill mena att det är ett sätt för honom att testa sin makt över @norrsol, att se om han kan bryta ner henne. Själva kontrollen är syftet, snarare än att ha en snygg tjej.
Såklart det är det! Det är det som är syftet med att se andra människor som lerklumpar, en som gör det vill ha total kontroll över någon annan. Jag har inte tolkat någon som att de tror att det handlar om något annat än total kontroll över henne.
 
Jag vill mena att hans syfte med beteendet sannolikt är värre än det en del av er skriver - att han vill ha en lerklump, någon att forma och visa upp. Jag vill mena att det är ett sätt för honom att testa sin makt över @norrsol, att se om han kan bryta ner henne. Själva kontrollen är syftet, snarare än att ha en snygg tjej.
Jag ser det också som någon sorts maktutövande och ägande, snarare än att han vill piffa till henne lite.
 
Jag vill mena att hans syfte med beteendet sannolikt är värre än det en del av er skriver - att han vill ha en lerklump, någon att forma och visa upp. Jag vill mena att det är ett sätt för honom att testa sin makt över @norrsol, att se om han kan bryta ner henne. Själva kontrollen är syftet, snarare än att ha en snygg tjej.
Jag tänker att vi alla formulerar på olika sätt. Och då kan ”lerklump” vara ganska beskrivande.
Men att kontrollen är precis som du säger huvudsyftet. Han måste ha kontrollen och testar den. Hela tiden. Oavsett vad @norrsol har på sig eller ser ut så kommer han alltid att vilja ändra på det. Och sen blir det bara mer och mer han ska bestämma över, utslätande kommentarer som ”för hennes bästa”. Tillslut troligen våld, både psykisk och ofta fysisk. Och då är det en miljon gånger svårare att ta sig ur än nu i ett tidigare skede.
 
Nej! @norrsol den här mannen har inte starka åsikter, han är en kontrollerande rövhatt och kan i värsta fall bli mycket farlig väldigt snabbt. Med tanke på hur du skriver här, som i att du inte själv är säker på om det han gör och säger åt dig att göra är okej eller inte, talar om för mig att du redan börjat normaliseras inför hans beteende. Det är en jättestor varningsklocka! Snälla låt honom inte få fortsätta hala in dig, det kommer inte sluta bra!

Jag råkade ut för en sådan där (första gången) redan när jag var 15 år gammal, det "förhållandet" förstörde så många år och så många relationer för mig och jag önskar att någon satt stopp för det i tid. Än idag finns det spår som gör sig påminda till och från, snart 10 år efter det tog slut.
 
Senast ändrad:
Fortsättning....

En gång kastade han ett par byxor utan att jag visste om det för att han tyckte dom var fula.

Ibland har jag frågat varför han blev tillsammans med mig för om jag nu var så fel i klädstil.

Svaret blir ofta, för att jag ser hur vacker du men du kan bli vackrare.

Jag känner mig tom. Dels över att skillsmässan tagit så mkt energi.

Men även att den nya relationen blev en känsla av att jag måste passa in, vara rätt & göra rätt.

Du måste lämna den nya relationen NU. Innan det är något annat än en känsla av att passa in, vara rätt och göra rätt.

Jag tycker det är vidrigt att han betraktar dig som nånting "vackert" som kan bli vackrare. Vafan liksom du är ingen trofé eller prydnadssak
 
Jag läser era svar, funderar o ser att ni har rätt. Det mest skrämmande är att jag på något märkligt sätt "skyddar" hans beteende o tänker.

Jag har nog dålig klädstil, jag är nog för pedant, jag tittar för mkt ner i backen när jag går.

Skrämmande! Det här händer ju andra "aldrig" skulle de ju hända mig!:nailbiting:
Sååå, naiv man är.:banghead:
 
Jag läser era svar, funderar o ser att ni har rätt. Det mest skrämmande är att jag på något märkligt sätt "skyddar" hans beteende o tänker.

Jag har nog dålig klädstil, jag är nog för pedant, jag tittar för mkt ner i backen när jag går.

Skrämmande! Det här händer ju andra "aldrig" skulle de ju hända mig!:nailbiting:
Sååå, naiv man är.:banghead:

Använd inte din energi till att gräva ner dig i att du har inlett en relation med en man som är osund och i värsta fall farlig, utan gläds åt att du reagerade så pass snabbt att något inte stämde.

Det du beskrivit är det klassiska "att trycka ner för att bygga upp". Man växlar mellan kritik och beröm för att få den man vill manipulera att vilja ha mer beröm och som därför tar åt sig av kritiken och ändrar sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp