Ny regering?

Jag tänker också på hur det blir om 2 % av moderatväljarna röstar på L istället vilket ger 2% mindre till Moderaterna och därmed riskerar att leda till att SD blir största parti i den konstellationen.
Tror inte det är sannolikt att det sker en så enkel övergång. Stödröster kommer från olika håll. Men tveksamt om de får så många procent i stödröster. Mitt stalltips är att de åker ut vid extraval.
Fattar inte vad Sabuni håller på med :confused:
 
Tror inte det är sannolikt att det sker en så enkel övergång. Stödröster kommer från olika håll. Men tveksamt om de får så många procent i stödröster. Mitt stalltips är att de åker ut vid extraval.
Fattar inte vad Sabuni håller på med :confused:

Desperat försök att laga vad Björklund kvaddade när han gick över till S-sidan?
 
Desperat försök att laga vad Björklund kvaddade när han gick över till S-sidan?
Mycket desperat i så fall. För mig känns det som om L numera är helt ute och flyger i det blå. Jag har ingen aning om vad för politik de vill föra utan det enda jag vet om dem är att de vill medverka i ett liberalt borgligt styre tillsammans med M, KD och SD. Hur man som extremt litet parti ska kunna få till en liberal politik med 3 mer eller mindre konservativa partier är nog för de flesta obegripligt.
 
Mycket desperat i så fall. För mig känns det som om L numera är helt ute och flyger i det blå. Jag har ingen aning om vad för politik de vill föra utan det enda jag vet om dem är att de vill medverka i ett liberalt borgligt styre tillsammans med M, KD och SD. Hur man som extremt litet parti ska kunna få till en liberal politik med 3 mer eller mindre konservativa partier är nog för de flesta obegripligt.
Precis så. Hur ska man få gehör för sin politik med sådana ""vänner"?
 
Tror inte det är sannolikt att det sker en så enkel övergång. Stödröster kommer från olika håll. Men tveksamt om de får så många procent i stödröster. Mitt stalltips är att de åker ut vid extraval.
Fattar inte vad Sabuni håller på med :confused:
Nej, så är det säkert, men som moderatväljare kanske man på grund av det inte heller vågar stödrösta när man inte kan veta hur många andra som gör det. Jag undrar samma kring Sabuni.
 
Mycket desperat i så fall. För mig känns det som om L numera är helt ute och flyger i det blå. Jag har ingen aning om vad för politik de vill föra utan det enda jag vet om dem är att de vill medverka i ett liberalt borgligt styre tillsammans med M, KD och SD. Hur man som extremt litet parti ska kunna få till en liberal politik med 3 mer eller mindre konservativa partier är nog för de flesta obegripligt.
Eller hur, tycker det känns märkligt att låsa fast sig så vid ett regeringsalternativ istället för att satsa på att visa vilka de själva är och vad de har för politik.
 
Mycket desperat i så fall. För mig känns det som om L numera är helt ute och flyger i det blå. Jag har ingen aning om vad för politik de vill föra utan det enda jag vet om dem är att de vill medverka i ett liberalt borgligt styre tillsammans med M, KD och SD. Hur man som extremt litet parti ska kunna få till en liberal politik med 3 mer eller mindre konservativa partier är nog för de flesta obegripligt.

Ja, det är desperat. Jag tror att de i praktiken inser att det inte längre (på kort sikt) handlar om liberal politik och inflytande, utan om överlevnad som parti. Och just när det gäller politik blir det något slags syntax error när man är beredd på att stödja vad som helst bara för att överleva. Politik måste handla om ställningstaganden och vilja att förändra samhället. Inte om partiers överlevnad.

För liberala reformer verkar januariavtalet med S ha varit en bra grund, eftersom Centern var med och är starka. även om jag tycker att det varit plottrigt och att samtliga partier mest fokuserat på symbolpolitik som tydligt ska visa på deras inflytande istället för reformer som gör skillnad i samhället.
 
Tror inte det är sannolikt att det sker en så enkel övergång. Stödröster kommer från olika håll. Men tveksamt om de får så många procent i stödröster. Mitt stalltips är att de åker ut vid extraval.
Fattar inte vad Sabuni håller på med :confused:

Det tror jag också. Björklund tog död på partiet när han bytte sida. Nu vet man ju inte vilken sida som får rösten om man röstar på L.
 
Det tror jag också. Björklund tog död på partiet när han bytte sida. Nu vet man ju inte vilken sida som får rösten om man röstar på L.

Jo, nu vet man med all önskvärd tydlighet . Det är därför det är otänkbart att rösta på dem och därför jag inte är medlem längre.

Innan visste man också. Att ta stöd av rasister var otänkbart. Det höll Björklund även i en mycket svår situation.

Hade en borgerlig regering varit möjlig utan stöd av SD, hade det varit det självklara valet även då.

(Även om du har en poäng i att de nu har min röst kvar, trots att de går på toktvärs mot varför jag gav dem den)
 
Jag tycker det vore logiskt om L åker ut ur riksdagen, C och L är numera i princip lika i sin nyliberalism. Sen är dagens C långt ifrån ett mittenparti.
 
Nu har Annie Lööf även sagt nej till extraval. Hon är ju helt verklighetsfrånvänd!

Det är ju dessutom inte hennes beslut om det blir extraval. Men det verkar tyvärr luta åt ett extraval. Tyvärr för att det kommer kosta en massa pengar som hade behövts till annat.
 
En partiledares populäritet inom sitt parti bestäms nästan helt av väljarsiffrorna, politiken har mindre betydelse. Tydligast är det i Skåne där många av centerns medlemmar har åsikter i linje med SD:s men Annie Lööf ändå är populär och det för att goda väljarsiffror ger många platser i kommuner, regioner och i riksdagen vilket är vad som räknas.
 
Nu har Annie Lööf även sagt nej till extraval. Hon är ju helt verklighetsfrånvänd!

Det är ju dessutom inte hennes beslut om det blir extraval. Men det verkar tyvärr luta åt ett extraval. Tyvärr för att det kommer kosta en massa pengar som hade behövts till annat.
Det borde gå att rationalisera valprocessen nu när alla har digitalt bankid, då skulle ett val kunna göras mycket billigare och det skulle möjliggöra röstningar i sakfrågor, folkomröstningar, i mycket större utsträckning vilket är vad jag vill se. För mig är det sakfrågorna och de beslut som tas som har betydelse, inte vilket lag som "vinner".
 
Det borde gå att rationalisera valprocessen nu när alla har digitalt bankid, då skulle ett val kunna göras mycket billigare och det skulle möjliggöra röstningar i sakfrågor, folkomröstningar, i mycket större utsträckning vilket är vad jag vill se. För mig är det sakfrågorna och de beslut som tas som har betydelse, inte vilket lag som "vinner".

Borde kanske. Men så kommer det inte bli.

Jag vill absolut inte se fler folkomröstningar om sakfrågor. Folket i stort är inte intresserade av att läsa på tillräckligt om sakfrågor inför en folkomröstning.
 
Jag vill absolut inte se fler folkomröstningar om sakfrågor. Folket i stort är inte intresserade av att läsa på tillräckligt om sakfrågor inför en folkomröstning.
Om de inte klarar att rösta i en sakfråga hur skall de då kunna rösta på rätt person att besluta åt dem? Och på vilka grunder, utseende, hur trevligt intryck personen ger?
 
Jag vill absolut inte se fler folkomröstningar om sakfrågor. Folket i stort är inte intresserade av att läsa på tillräckligt om sakfrågor inför en folkomröstning.
Jag skulle säga att det är precis tvärtom. De som kommer engagera sig och rösta i sakfrågor är till stor del personer med bättre möjligheter till ett bra beslut än politiker. Som exempel kommer sjukvårdsfrågor engagera personer som arbetar inom vården, som har erfarenhet som patienter eller som anhöriga och ett högt valdeltagande bland dessa med egen erfarenhet och kunskap ger bättre och mycket mer demokratiska beslut.
 
Borde kanske. Men så kommer det inte bli.

Jag vill absolut inte se fler folkomröstningar om sakfrågor. Folket i stort är inte intresserade av att läsa på tillräckligt om sakfrågor inför en folkomröstning.

Jag håller helt med; det är väldigt få frågor som passar att bryta ut och rösta om på ett isolerat sätt. Politik handlar om prioriteringar och satsningar och sällan om isolerade frågor. Alltså även om kompetensen fanns hos folket skulle det bli kasst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp