Bukefalos 28 år!

Ny sadel och nytt träns!

Z

zazzabella

Nu ska jag köpa mej en ny sadel och ett nytt träns. Men jag vet inte riktigt vilket märke eller så jag ska välja. Så jag skulle vilja ha era förslag och tips om vilken sadel och vilket träns ni skulle rekommendera?

Lite information om vad jag söker för sadel;
Material: Läder
Typ: Allround mot dressyr/dressyr
Storlek: Normalt 17" med normal bomvidd (sen får man ju se hur den passar)
Färg: Svart (eller är jag tråkig nu? :D)
Prisklass: Runt 4000:- (men gärna förslag och tips på andra prisklasser)

Lite information om vad jag söker för träns;
Material: Läder :D
Typ: Det vet jag faktiskt inte, kom med förslag
Storlek: Cob size
Färg: Svart (eller är jag tråkig här med? :D)
Prisklass: Runt 400:- (men gärna förslag och tips på andra prisklasser)


Sen vill jag gärna vet om vad ni tycker om ljusbrun eller annan ljus färg på en mörkbrun häst eller är det bättre med svart, eller kanske rent av någon annan färg? Vad tycker ni är den snyggaste färgen till en mörkbrun häst i sadel och träns?

Vad tycker ni om Hööks sadlar (och träns)? Har dom några prisvärda sadlar (träns)? Som typ är Gold Medal bra märke eller har dom några andra bra sadlar (träns)?
Samt Börjes sadlar (träns)? Har dom några prisvärda sadlar (träns)? Som typ Kingston och vad dom nu heter alla deras märken? Har Börjes några bra sadlar (träns)?

Jag är ofta i Börjes och Hööks affärerna, så det vore kul att höra vad ni tycker om deras sadlar och träns.
Men jag vill även ha massa förslag och tips på andra sadlar och träns från andra märken och ställen! :cool:

Vore tacksam för hjälp :bow:!
 
Hej!

Vet ju inte var du bor men här där jag bor (skåne) finns det lite olika hästaffärer,som inte e hööks & börjes då.
har ett skitbra ställe där du bara lämmnar in sadlen och får den såld,vet även en dkutig hästkille som hjälpte mig att hitta en sadel som passade,han kom ut och kollade sadlen.
Men ok,hööks och börjes träns och sadlar tycker jag ärligt talat ofta är skitkvalitét på.
Köpte en sadel där för ett tag sen,no way!
där den var sydd,det gick upp,den var inte skön att sitta i (dressyr) heller.Låg d¨ligt,sen så ligger ju intealla sadlar bra på alla hästar men den låg jättedåligt på min ponny iaf.Jag lämmnade tillbaka den och fick iaf pengarna tillbaka.
Jag menar inte att alla sadlar är sådana ,men jag tror inte de håller måttet på kvalitén.
Om jag vore du skulle jag försöka ev. hitta en begangnad dressyr/allroudmot dress i ngt bra märke.

lycka till,dte är inte lätt att hitta en bra sadel! :)
 
Ska du tävla i svart kavaj osv så är nog svart sadel snyggast! Annars känns det som man vill köpa brun kavaj och hjälm och stövlar också... Lite svårt kanske..

Och tränset ska ju vara i samma färg som sadeln! (säger jag som själv har svart sadel och brunt träns och inte vill byta tränsfärg...)

Träns för fyra hundra hittar du nog flera fina! Jag gillar enkla träns som är ganska smala så man ser hästen huvud ordentlig! Det kan vara jättefin både med ett väldigt ljust träns eller ett mörkt rödbrunt på en mörk häst, men vill man störa intrycket av huvudet så lite som möjlig så är nog svart bäst...

Sadel för fyra kan va lite svårt, köpa sadel från tex hööks vet jag inte, vad har man för möjlighet att prova osv...

Bästa tipset är sharpmans!!! Dit tar du med hästen och så får du hjälp av en kanondyktig tjej att prova ut sadlar provrida dem och lär dig dessutom massvis på kuppen om hur en sdel ska ligga! De har dessutom massviv med ursnygga hästgrejer att köpa med sig hem om pengarna räcker!!

jag ville också satsa på ca 4000 men kom upp på 7000 för att få en bra sadel!!

Lycka till med inköp!

Du kan väl slänga i8n en bild på pålle med nua kläderna på sen??!!
 
London är väldigt snyggt på mörka hästar.
samt jag hade handlat sadeln någon annanstans te.x hos en som provar ut den oxå o inte BARA vill sälja.
 
Jag bor i Småland, på gränsen till Halland och känner inte till så många hästaffärer här. Men det låter ju inte alls bra med börjes och hööks sadlar. Jag ska se om jag kan hitta någon som passa någonstans. Det är bara till att prova sig fram.

Men kom gärna med tips om märken och så på sadlen och tränset? :)
 
Tack för dom tipsen och åsikterna! :)

Sharpmans, vad är det för ställe då?

Jo, det kan jag ju göra. Få se vad pållen får för ny utrustning! :cool:
 
Okej. Jag får se om jag kan hitta något annat ställe. Men det där med london färg måste jag bara prova och se hur pållen passar i det. :cool:
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 429
Senast: monster1
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 212
Senast: iNTOHiMO
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 620
Senast: Klara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp