Ny säng motsvarar inte det vi provade i butik

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 4 582

Bukefalos 30 år!

Nu har jag fått ett svar iaf. Kudos till otroligt snabbt svar en helg!

Ev kan det vara så att sängen vi provade var 90 cm. Och då är alltid 120 mjukare, tydligen. Men detta upplyste inte butiken om alls. Jag var MYCKET tydlig med att jag ville ha så hård säng som möjligt, så jag tycker att det är en sån sak som borde nämnts.

Personligen så tycker jag att detta borde ge mig reklamationsrätt. Men vi får se hur de hanterar det.
Borde inte upplevas SÅ mycket mjukare från början. Dock blir de snabbare lite "nerlegade". Jag bytte från 140 säng till 180 med två 90 sängar i botten just pga det.

• Gilla
Reactions: Sel
Hur har det gått? Löste det sig?
Jag bestämde mig för att ge det lite tid.

Jag har nu sovit några nätter i gamla sängen (som är betydligt hårdare). Jag har varit stel och dan i bäckenet/ryggslutet en tid. Och tänkt att det berott på diskbråck.

1 (!) natt i gamla sängen och ryggen är som ny. Sov där 4 nätter (förkyld, då sover jag och mannen i olika sängar). Sedan idag på dagen så låg och och lyssnade på ljudbok i några timmar i nya sängen.

Gissa vem som har så ont i bäckenet/ryggslutet att hon knappt kan gå nu? :cool:

Jag vet inte hur detta kommer tas emot. Vi får se helt enkelt. Han har varit kommunikativ och trevlig innan, så jag hoppas på att de går med på att ta tillbaka sängarna utan bråk om saken.

Sängen i fråga kommer från Kungsängen. Med andra ord producerad i Sverige, och den är verkligen jättefin. Men min rygg vill inte ha den.

Nu måste jag ta och börja leta sängar som är betydligt hårdare.

Nu har jag fått svar och det är tyvärr inte det svaret jag hade önskat.

De ska besikta sängarna 22/10. Om det inte är något fel på dem så gissar jag att jag inte kommer få reklamera dem.
Men oj vilken tråkig recension de kommer ha då. Jag får väl bara hoppas på att det faktiskt är något fel på sängarna. Och att jag därmed kan reklamera dem. Nästa gång köper jag från Ikea, där får man reklamera upp till ett år efter - och det oavsett orsak.

Det är en sak att sängen inte passar mig. En helt annan att jag har lagt 28 000 i onödan och får noll tillbaka.

Frågan är om jag kan sälja sängarna och få några tusenlappar iaf?

Nu har jag fått svar och det är tyvärr inte det svaret jag hade önskat.

De ska besikta sängarna 22/10. Om det inte är något fel på dem så gissar jag att jag inte kommer få reklamera dem.
Men oj vilken tråkig recension de kommer ha då. Jag får väl bara hoppas på att det faktiskt är något fel på sängarna. Och att jag därmed kan reklamera dem. Nästa gång köper jag från Ikea, där får man reklamera upp till ett år efter - och det oavsett orsak.

Det är en sak att sängen inte passar mig. En helt annan att jag har lagt 28 000 i onödan och får noll tillbaka.

Frågan är om jag kan sälja sängarna och få några tusenlappar iaf?
IKEA-sängar är överhuvudtaget ett bra val :) . Men hoppas att du kan reklamera! Jag hade absolut testat att sälja annars eftersom de väl nästan måste vara i nyskick?

IKEA-sängar är överhuvudtaget ett bra val :) . Men hoppas att du kan reklamera! Jag hade absolut testat att sälja annars eftersom de väl nästan måste vara i nyskick?
Ja de är absolut i nyskick. Enda är väl att det säkert är hundhår på dem, men det går ju att ta bort om man lägger lite energi på dem.

Fick mail igen "Sov på dem en månad till och se om det blir bättre" :cool:

Jag svarade såhär "Jag har så ont i ryggen att jag inte kan gå normalt och har nervsmärtor som strålar ner i benen. Att fortsätta sova i sängen är inte ett alternativ. Då måste jag sjukskriva mig. Och detta alltså efter att jag igår låg i sängen under 3 timmar medans jag lyssnade på ljudbok. Det är inte ens en hel natt. "

Jag kan inte ligga på rygg i den, rumpan sjunker ner massor och min överrörliga korsrygg tar hela belastningen. På sidan går utan att få ont, då är den jätteskön, förutom att man liksom fastnar. Man sjunker ner ordentligt i den. Och den ska vara extra fast? Jag vet i tusan vad de anser är extra fast...?

Men jag vill ju ha en säng som jag kan ligga på rygg i också...

Ja min förra var IKEA, MYCKET hårdare än de här. Men de verkar ha slutat med extra fasta modeller om man kollar på hemsidan.
Men jag gillar skarpt att man har reklamationsrätt i ett år, oavsett om man tar dem ur förpackningen eller inte. Just nu, när jag krånglar med det här, så är detta en otroligt säljande punkt.

Enda är att de inte verkar ha så många sängar i 120 :/

Inget svar på mitt senaste mail. Så nu har jag lagt ut annons på facebook om sängarna. Så får vi se hur mycket minus jag går på den här affären.

Varför inte invänta att de tittar på dem? Det kan ju vara fel på dem så att du får reklamera.
För att de inte ska titta på dem.
Det spelar liksom ingen roll om det är fel på dem, då åtgärdar de felet isf, de köper inte tillbaka dem.

För att de inte ska titta på dem.
Har de tagit tillbaka att de ska besiktiga dem den 22/10?
Jag hade nog stämt av med konsumentråsgivare faktiskt. Är det ok att göra som de gör? Är det det så absolut prova sälja själv, men annars hade jag bråkat 🤬

Har de tagit tillbaka att de ska besiktiga dem den 22/10?
Jag hade nog stämt av med konsumentråsgivare faktiskt. Är det ok att göra som de gör? Är det det så absolut prova sälja själv, men annars hade jag bråkat 🤬
Japp.
Jag skrev såhär
Hej,
Jag vet inte om besiktning kommer hjälpa?
Grundproblemet är att sängen vi provade var en 90 säng och därmed hårdare är de vi har här hemma. Därav har vi inte fått prova produkten som vi faktiskt köpte.
Och utan upplysning om att produkten i butik inte motsvarade produkten som såldes så känns det som ett solklart fall där vi har reklamationsrätt även om det inte är fel på sängarna i sak.

Däremot så måste man ligga mitt i sängen för att vara rak i bäckenet. Minsta man ligger närmare en sida så ligger man helt snett, just för att man sjunker ner så pass i mitten.
Normalt eller inte vet jag inte? Du känner era sängar bättre än vad jag gör.

Med vänlig hälsning,
Louise

Då fick jag svaret:

Hej

Så stor skillnad ska det inte vara bara för att den är annan bredd än den ni testade.

Jag har pratat lite med Butikschefen och vi har kommit fram till följande, då ni bara haft sängen i ca 1 mån så vill vi att ni provar sängarna 1 månad till, det kan ta tid för kroppen att vänja sig till ny säng. Jag avbokar besiktningen och så hör du av dig om 1 månad till mig och skriver hur det har gått. Så tar vi det därifrån.
Så jag antar att de ställde in besiktningen.
Men besiktningen känns som spel för gallerierna också, det är ju deras egna personal som besiktar.

Jag sitter liksom här och har jätteont där ryggen och bäckenet går ihop så att säga. Jag orkar inte bråka. Jag vill bli av med sängen NU så att jag kan köpa en annan säng som jag inte får ont i ryggen av.

Japp.
Jag skrev såhär

Då fick jag svaret:

Så jag antar att de ställde in besiktningen.
Men besiktningen känns som spel för gallerierna också, det är ju deras egna personal som besiktar.

Jag sitter liksom här och har jätteont där ryggen och bäckenet går ihop så att säga. Jag orkar inte bråka. Jag vill bli av med sängen NU så att jag kan köpa en annan säng som jag inte får ont i ryggen av.
Har du skrivit onlinerecensioner än? Gör det så kanske de blir mer hjälpsamma sen.
Funkade för mig när jag haft problem med Klarnas kundtjänst i flera månader. Inom några timmar efter min recension kunde de plötsligt lösa problemet.

Har du skrivit onlinerecensioner än? Gör det så kanske de blir mer hjälpsamma sen.
Funkade för mig när jag haft problem med Klarnas kundtjänst i flera månader. Inom några timmar efter min recension kunde de plötsligt lösa problemet.
Nej inte än.
Jag ska ta tag i det.
Frågan är vart man bäst gör det?

Jag fasar inför när vi behöver byta säng, det är ju helt omöjligt att prova. Tycker att de flesta är sköna vid provning, men efter en natt är det en annan sak. Men nu vet jag var jag inte ska gå.

Edit: jag skrev för långsamt så delar av svaret blev irrelevant. Skönt att det löste sig. Trist att det krävdes en dålig recension för det.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka