Ny spis med värdelösa plåtar.

CK

Trådstartare
NU ska jag snart till och baka ut pepparkakorna.
Innan dess måste jag få höra vad ni säger om plåtarna på moderna spisar.
Till tidigare spisar jag haft har plåtarna varit platta, haft en liten kant på kortsidorna och en långsida. Den andra långsidan har varit platt, så man har kunnat hasa av bakplåtspappret när kakorna är klara.

Till den nya, moderna spisen är plåtarna inte ens platta. De har upphöjningar på diagonalen.
Det överlever jag. Värre är att de har kanter åt alla 4 hållen, vilket gör att det är ett sjå att hasa av det färdiggräddade utan att allt rasar ihop i en hög.

Vad har jag missat? Varför i hela friden är det så.
(Och nej, jag blandar inte ihop detta med en långpanna..) ;)

Funderar startk på att gå ut i maskinhallen där den trasiga spisen står, coh hämta in de gamla plåtarna...

Sv: Ny spis med värdelösa plåtar.

Det har jag också funderat över. Någon jag gnällde för trodde att de irriterande vecken på diagonalen antagligen var för att plåtarna inte skulle bockas av värmeskillnaderna. Men varför det ska finnas kanter åt alla håll vet jag inte, kanske är samma sak där.

Håller med. På mina är det inget på diagonalen men fyra kanter, mina sluttar dessutom så flackt att kanterna stjäl massor med utrymme på plåten och det är en marginell skillnad mellan plåtar och långpanna.
Dessutom slår min ugn av sig om den är tom..och det kan ju hända när man tex gör en gratäng att ugnen är varm före man är klar med matlagningen..men då får man ställa in allt på ugnen igen. Vilken kombination av värme luft etc som är lämpligt. Och det tar sin tid för det finns hundraelva sätt att ställa in. Ångknapp och pizzaknapp.

Stora plus är dock att den är självrengörande som funkar och en grej finns att sticka in i köttet som känner av och lagar själv och det blir magiskt..

Senast ändrad:

Och jag som är jätteglad för mina plåtar! Non-stick och äntligen fyller ett vanligt bakplåtspapper ut hela plåten. Dessutom gliiiider pappret så bra på de nya plåtarna att det är lätt att 'stjälpa' av innehållet på plåten över kanten.
Diagonalerna är enligt min instruktionsbok till spisen, till för att ge en jämnast värmefördelning i plåtarna.

Självrengöring på en hemmaugn? :eek: Det låter fantastiskt! :bow:

Jag har också 'självrengöring' på min nya spis. Men det kräver lite aktivitet ändå. :)

Jag har också 'självrengöring' på min nya spis. Men det kräver lite aktivitet ändå. :)

Jag tänkte nästan det. Restaurangköksugnen på jobbet är äkta "autoclean", där trycker man på en knapp så sköter den alltihop själv. Men det är rätt mycket vattenledningar och smått frätande vätskor inblandat där. Såg ett sånt monster framför mig. ;) :D

Inget frätande här inte, en plåt ska fyllas med vatten och ett speciellt program ska sättas på under någon timmes tid, sen ska ugnen torkas av. Men torkar av gör jag förvisso efter varje användning av ugnen så det lär inte vara något ansträngande dårå. Men jag menar mest att självrengöringen inte sköter sig per automatik. *klappar ömt på min nya fina spis* :love:

NU ska jag snart till och baka ut pepparkakorna.
Innan dess måste jag få höra vad ni säger om plåtarna på moderna spisar.
Till tidigare spisar jag haft har plåtarna varit platta, haft en liten kant på kortsidorna och en långsida. Den andra långsidan har varit platt, så man har kunnat hasa av bakplåtspappret när kakorna är klara.

Till den nya, moderna spisen är plåtarna inte ens platta. De har upphöjningar på diagonalen.
Det överlever jag. Värre är att de har kanter åt alla 4 hållen, vilket gör att det är ett sjå att hasa av det färdiggräddade utan att allt rasar ihop i en hög.

Vad har jag missat? Varför i hela friden är det så.
(Och nej, jag blandar inte ihop detta med en långpanna..) ;)

Funderar startk på att gå ut i maskinhallen där den trasiga spisen står, coh hämta in de gamla plåtarna...

Hur funkar det om du vänder plåten uppochner?

Hm, det borde funka bättre.

Nu när jag bakat pepparkakorna konstaterar jag att det var värre att dra på de bakplåtspapper som jag lagt de utkavlade kakorna på, än att dra av.
När jag hasar över pappret på plåten fick jag hålla på och justera kakorna, eftersom de halkat runt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Hiss eller diss - del 6
  • Serietips 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka