Bukefalos 28 år!

Ny studie: Hästar kan kommunicera med symboler

Behövs väl inga "symboler" o dylikt för att kommunicera med hästar eller hundar (eller andra djur för den sakens skuld)?
Kroppsspråk och "anlets uttryck" brukar säga allt.
Fast människan är ju en rätt korkad varelse som oftast glömt bort detta sätt att kommunicera pga det talade språket som vi kallar överlägset djurens kommunikation.
Något som är facinerande dock är barns förmåga att kommunicera med "djuren" innan det talade språket har tagit överhand i deras hjärnor.
 
Behövs väl inga "symboler" o dylikt för att kommunicera med hästar eller hundar (eller andra djur för den sakens skuld)?
Kroppsspråk och "anlets uttryck" brukar säga allt.
Fast människan är ju en rätt korkad varelse som oftast glömt bort detta sätt att kommunicera pga det talade språket som vi kallar överlägset djurens kommunikation.
Något som är facinerande dock är barns förmåga att kommunicera med "djuren" innan det talade språket har tagit överhand i deras hjärnor.
Använde man det inte för att hästarna själva skulle kunna berätta tex vad för typ av täcke de önskade? Eller täcke av/på?

Själv tycker jag det var väldigt smart. Många tecknar ju med mindre barn idag också, för att underlätta kommunikationen.
 
Använde man det inte för att hästarna själva skulle kunna berätta tex vad för typ av täcke de önskade? Eller täcke av/på?

Själv tycker jag det var väldigt smart. Många tecknar ju med mindre barn idag också, för att underlätta kommunikationen.

För de människor som har förlorat förmågan att avläsa kroppsspråk kan det ju vara till hjälp, men hästar är ju betydligt smartare än vad människan (vetenskapen) ger dem kredit för, så 3-4 dagar med att lära sig "symbolerna" räcker nog under förutsättning att människan i fråga kan "läsa" sin häst.

Gissar att största orsaken till att det "behövs" uppåt en månad att "lära" hästen symbolernas innebörd, är att människan i sig är en rätt trög varelse som behöver processa information över längre tid.

Finns ju tex ingen häst som närmar sig ett elstängsel mer än 2-3 gånger under sin livstid om de fått en stöt eller tre som föl....
 
För de människor som har förlorat förmågan att avläsa kroppsspråk kan det ju vara till hjälp, men hästar är ju betydligt smartare än vad människan (vetenskapen) ger dem kredit för, så 3-4 dagar med att lära sig "symbolerna" räcker nog under förutsättning att människan i fråga kan "läsa" sin häst.

Gissar att största orsaken till att det "behövs" uppåt en månad att "lära" hästen symbolernas innebörd, är att människan i sig är en rätt trög varelse som behöver processa information över längre tid.

Finns ju tex ingen häst som närmar sig ett elstängsel mer än 2-3 gånger under sin livstid om de fått en stöt eller tre som föl....
Hänger inte med riktigt.

Är du negativ till hur lång tid det tar för dem att lära sig symbolerna?
Eller att hästarna fick en chans att styra sin tillvaro?

För övrigt är det väl välkänt att stöter eller annat extremt obehagligt kan ge snabbt inlärning (men kan ge andra tråkiga bieffekter)?
 
Jag, för min del, ser inte behovet av att använda symboler som sådant, för min del räcker det med att läsa av hästen (djuret) ifråga.

Men jag förstår behovet hos de som som inte har kvar den den förmågan att förstå sina djur, att använda olika symboler för att förstå dem.
Hänger inte med riktigt.

Är du negativ till hur lång tid det tar för dem att lära sig symbolerna?
Eller att hästarna fick en chans att styra sin tillvaro?

För övrigt är det väl välkänt att stöter eller annat extremt obehagligt kan ge snabbt inlärning (men kan ge andra tråkiga bieffekter)?
 
Innan förmågan "går över" så händer ju inga "olyckor" i form av tex bett. De förekommer först i 3-4 års åldern när barnet förlorat förmågan att "kommunicera" och talet har övertagit barnets hjärna.
Kan ju misstänka att @Millicent tydligen inte vuxit upp med hundar, under alla mina 59 år har inga av våra hundar ens visat tänderna åt någon under 5 år. Ungarna brukar veta när de gått för långt, utan att hundarna behöver ta till sådana markeringar.
 
Kan ju misstänka att @Millicent tydligen inte vuxit upp med hundar, under alla mina 59 år har inga av våra hundar ens visat tänderna åt någon under 5 år. Ungarna brukar veta när de gått för långt, utan att hundarna behöver ta till sådana markeringar.
Och där kom åldern in i bilden :rofl: Jag har sett otroligt många hundar som varit obekväma i barns närvaro utan att visa tänder eller tagit till bett som du verkar fixerat dig på.
 
Kan ju misstänka att @Millicent tydligen inte vuxit upp med hundar, under alla mina 59 år har inga av våra hundar ens visat tänderna åt någon under 5 år. Ungarna brukar veta när de gått för långt, utan att hundarna behöver ta till sådana markeringar.
Jag har vuxit upp med hundar och så även många andra i min släkt. Jag påstår att du är uppe bland rosa moln med påståendet med barn och hundar.
 
Och där kom åldern in i bilden :rofl: Jag har sett otroligt många hundar som varit obekväma i barns närvaro utan att visa tänder eller tagit till bett som du verkar fixerat dig på.

Visst har de varit obekväma till och från, men då går de bara undan. De ungarna jag jag känner inom och utanför familjen brukar respektera det och lägger av. Fast det finns ju de som inte förstår, dock inga jag känner till i min närhet.
 
För de människor som har förlorat förmågan att avläsa kroppsspråk kan det ju vara till hjälp, men hästar är ju betydligt smartare än vad människan (vetenskapen) ger dem kredit för, så 3-4 dagar med att lära sig "symbolerna" räcker nog under förutsättning att människan i fråga kan "läsa" sin häst.

Gissar att största orsaken till att det "behövs" uppåt en månad att "lära" hästen symbolernas innebörd, är att människan i sig är en rätt trög varelse som behöver processa information över längre tid.

Finns ju tex ingen häst som närmar sig ett elstängsel mer än 2-3 gånger under sin livstid om de fått en stöt eller tre som föl....
Läsandet av kroppsspråk och signaler är inte alltid så lätt. Det finns ju mängder med hästgurus som använder alla möjliga metoder och hävdar att de kommunicerar med hästen på dess eget språk.
 
Läsandet av kroppsspråk och signaler är inte alltid så lätt. Det finns ju mängder med hästgurus som använder alla möjliga metoder och hävdar att de kommunicerar med hästen på dess eget språk.
Japp. Och höjer sitt eget högst subjektiva tyckande, sina egna kreativa tolkningar och en handfull anekdoter till fakta, ahem... 🙄 Tycker därför det är jättebra med forskning.

*delvis knapplån*
Och visst, man kan absolut argumentera för att folk borde lägga krutet på att lära sig själva att läsa häst snarare än att lära hästen att läsa symboler. Att läsa djur av olika arter är tyvärr ingen förmåga barn har på något magiskt vis, varken vad gäller hundar eller hästar, även om det känns fantastiskt frestande att tro det. De har ju inte ens en magisk förmåga att läsa andra människor, det lär de sig i samspel med vuxna som är bra på att läsa sig själva och barnet. Om vi nu bara antar att det stämmer att olyckor i interaktionen mellan barn och diverse djur inte sker förrän barnen blir 3-4 så kan det ju bero på att det tar ett tag innan barn lär sig röra på sig för egen maskin.

Men om det i slutändan höjer hästvälfärden att använda lite övertydliga symboler som inte ens människor kan misstolka, så kanske en Blisstavla för häst är en bra grej trots allt.
 
Det är ju intressant att det går att få en häst att koppla sin egen känsla för täcke av eller på med en bild. Att den förstår att "visar jag på den bilden så får jag ett täcke på mig" och tvärt om. Man frångår ju inte behovet av att kunna läsa av sin häst bara för att man försöker förstå hur hästen kan koppla ihop olika beteenden (utan negativ förstärkning som både skänkeltryck och elstängsel är olika exempel på).
 
*delvis knapplån*
Och visst, man kan absolut argumentera för att folk borde lägga krutet på att lära sig själva att läsa häst snarare än att lära hästen att läsa symboler. Att läsa djur av olika arter är tyvärr ingen förmåga barn har på något magiskt vis, varken vad gäller hundar eller hästar, även om det känns fantastiskt frestande att tro det. De har ju inte ens en magisk förmåga att läsa andra människor, det lär de sig i samspel med vuxna som är bra på att läsa sig själva och barnet. Om vi nu bara antar att det stämmer att olyckor i interaktionen mellan barn och diverse djur inte sker förrän barnen blir 3-4 så kan det ju bero på att det tar ett tag innan barn lär sig röra på sig för egen maskin.
Det där är en förklaring en annan är att djur precis som människor accepterar betydglit mer skit från en unge än från en vuxen. Tycker det länkas väldigt ofta på sociala medier till klipp som är "söta" där man ser ett djur som är pissetrött på barnet men som stoiskt accepterar misshandeln pga att det är ett barn samt att de blivit lära att aldrig försvara sig mot en människa.
 
Att forska och komma fram till att hästarna kan kommunicera på ett mer "skriftligt" sätt är väl jättebra? Det är kanske inte ens för oss med häst utan för de som anser att hundar och hästar är ointelligenta och inte själva kan bestämma eller kommunicera.

Sedan kan jag dock undra om människan i många fall överhuvudtaget kan tolka sina hästar rätt. Jag ser fortfarande hästar med dubbla täcken, mer som regel än undantag, när det är 15 grader och sol. Så helt ute och cyklar är väl inte studien.

All forskning är bra.

Som den forskningen på hästar som signifikant sänkte dressyrresultat och kroppsfunktioner med endast 5-8 % övervikt. Det är varken konstigt eller förvånande men trots det är våra hästar ju i regel överviktiga. Men står det svart på vitt är det mer verkligt, vilket är bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ny studie med islandshästar visar att ryttarens förmåga att sitta rakt över hästen, och till exempel inte vika sig i midjan, påverkar...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu finns det lite mer kunskap om astma och osteoartrit hos hästar. Det visar två nya studier från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp