Bukefalos 28 år!

Ny studie: Hästar kan kommunicera med symboler

Att forska och komma fram till att hästarna kan kommunicera på ett mer "skriftligt" sätt är väl jättebra? Det är kanske inte ens för oss med häst utan för de som anser att hundar och hästar är ointelligenta och inte själva kan bestämma eller kommunicera.

Sedan kan jag dock undra om människan i många fall överhuvudtaget kan tolka sina hästar rätt. Jag ser fortfarande hästar med dubbla täcken, mer som regel än undantag, när det är 15 grader och sol. Så helt ute och cyklar är väl inte studien.

All forskning är bra.

Som den forskningen på hästar som signifikant sänkte dressyrresultat och kroppsfunktioner med endast 5-8 % övervikt. Det är varken konstigt eller förvånande men trots det är våra hästar ju i regel överviktiga. Men står det svart på vitt är det mer verkligt, vilket är bra.
Tycker jag såg en kommentar på Facebook om det här. I stil med, helt onödig forskning, man kan faktiskt läsa sin häst. Min häst avskyr till exempel att ha täcke, den ålar alltid ur dem.

Tänker att det kan ju faktiskt vara en känsla av att få kontroll över sin tillvaro att kunna kommunicera en sådan sak rakt och lättförståeligt för hästen, om den har en stark åsikt i frågan och om människan faktiskt hörsammar önskemålet.

Hästar kan tydligen kommunicera en hel del men vissa slutar för att vi inte uppmärksammar det
https://horseyhooves.com/study-reveals-horses-can-talk-to-humans/

Before we can generalize the study’s findings, it is important to note that it was carried out at the School of Ethical Equitation. Here they do not teach horses fixed behavioral patterns, but instead encourage them to be creative and work together with humans.

These horses are given more behavioural freedom than the ones living at a standard equine facility. The scientists think this might have affected the way they responded to the experiment.

“The next step will be that of repeating the study in a traditional equestrian center, where we expect to find opposite results.” – they revealed.

The scientists also believe that some horses have given up trying to communicate with us because we never listen. This might explain why their abiltiy to talk to humans remained hidden for such a long time.

Så jag tycker nog det känns som ganska viktig forskning.
 
Senast ändrad:
Tänker att det kan ju faktiskt vara en känsla av att få kontroll över sin tillvaro att kunna kommunicera en sådan sak rakt och lättförståeligt för hästen, om den har en stark åsikt i frågan och om människan faktiskt hörsammar önskemålet.

Såg en annan artikel om att människor var ganska usla på att läsa hästar i allmänhet. Om jag minns rätt hade de gömt en morot under en hink och studerade om hästarna försökte få hjälp av människan precis som hundar brukar. Och det försökte de tydligen men extremt få människor förstod att de borde hjälpa hästen få tag i moroten.
Två väldigt bra poänger tycker jag 👏 Tror till och med det finns flera artiklar och studier kring det där att vi är hemskt dåliga på att läsa hästar, även toppryttare. Vi överskattar vår förmåga och misstolkar gärna. T.ex. stressade hästar som vi tolkar som glada för att de är "framåt" etc.
 
Kan ju misstänka att @Millicent tydligen inte vuxit upp med hundar, under alla mina 59 år har inga av våra hundar ens visat tänderna åt någon under 5 år. Ungarna brukar veta när de gått för långt, utan att hundarna behöver ta till sådana markeringar.
Min ena bet ett barn så sent som förra sommaren. Om något så har hon kortare stubin med barn än med vuxna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att undersökningen i sig är intressant. Men... Hästen vet inte om det kommer bli snöstorm senare på eftermiddagen, eller om det mitt på dagen går från minusgrader till 20 grader och solsken. Givetvis är det bra om hästen får välja - men man ska nog inte se det som något facit eftersom de helt enkelt inte vet vad för väder det blir senare. Är man då inte hemma konstant och kan fråga hästen vad den vill och därmed byta/ta av täcke så får man nog ändå ta sitt ansvar som ägare och försöka tyda väderprognoser så gott det går, oavsett vad hästen säger om täcket.
 
Jag tycker att undersökningen i sig är intressant. Men... Hästen vet inte om det kommer bli snöstorm senare på eftermiddagen, eller om det mitt på dagen går från minusgrader till 20 grader och solsken. Givetvis är det bra om hästen får välja - men man ska nog inte se det som något facit eftersom de helt enkelt inte vet vad för väder det blir senare. Är man då inte hemma konstant och kan fråga hästen vad den vill och därmed byta/ta av täcke så får man nog ändå ta sitt ansvar som ägare och försöka tyda väderprognoser så gott det går, oavsett vad hästen säger om täcket.
Fast hästar är ju väldigt bra på att förutse väder också, dom känner av mycket. Vet många historier om hästar som av olika anledningar inte velat arbeta i skogen osv för att det sedan visat sig att det varit oväder på gång även om det varit fint på dagen. Sådana berättelser har funnits i alla år, så någon sanning i om att det är sant är det säkerligen. Sen om dom kan lägga samman täcke för senare väder är väl lite oklart..

När det gäller våren som är svår tycker jag, när det kan vara väldigt kallt när det regnar och väldigt varmt när det är sol så tycker jag man får ta sitt ansvar och se till att hästarna får på sig täcket eller av sig täcket när det behövs, det kräver lite logistik för att få ihop det på våren så det blir så bra som möjligt. Perfekt blir det ju aldrig dock..
 
Två väldigt bra poänger tycker jag 👏 Tror till och med det finns flera artiklar och studier kring det där att vi är hemskt dåliga på att läsa hästar, även toppryttare. Vi överskattar vår förmåga och misstolkar gärna. T.ex. stressade hästar som vi tolkar som glada för att de är "framåt" etc.
Exakt, och här är två till om borstning.

https://www.horsetalk.co.nz/2018/10/25/horse-prefer-gentle-grooming-study/
https://thehorse.com/157547/groom-your-horse-with-his-comfort-in-mind/

Försiktig borstning med uppmärksamhet mot vad hästen ville och inte ville, kontra vanlig standardborstning, 11 tillfällen.
Var jätteskillnad även ett år senare.

https://magasinet.hippson.se/premiu...ning/forskningskollen-vi-borde-bry-oss-om.htm låst men svenska.

Discussing their findings, the study team said: “These findings are very much in line with previous data which have shown that grooming can induce contact-seeking when preferred zones are massaged, but when the horse’s reactions are not taken into account it can lead to strong avoidance and defensive reactions.”


Eller den här,
https://thehorse.com/177049/do-horses-like-being-groomed-probably-not-study-finds/
flera hästar tycker inte ens om att bli borstade alls.

Some horses begin to anticipate being groomed and become anxious and avoidant before the session even begins, and other horses are aggressive when groomed. For example, I recently heard about a lesson barn that included grooming as part of the program, which seems like a valuable skill to teach new riders, but the horses were kicking or biting at the students.

Som helhet verkar vi ju ignorera ganska mycket signaler ändå tycker jag det verkar som, så det känns absolut som viktig forskning.
Researchers reported that more horses avoid being groomed than show signs of liking it. Here are tips to help your horse enjoy his grooming experience.
 
Senast ändrad:
Att forska och komma fram till att hästarna kan kommunicera på ett mer "skriftligt" sätt är väl jättebra? Det är kanske inte ens för oss med häst utan för de som anser att hundar och hästar är ointelligenta och inte själva kan bestämma eller kommunicera.

Sedan kan jag dock undra om människan i många fall överhuvudtaget kan tolka sina hästar rätt. Jag ser fortfarande hästar med dubbla täcken, mer som regel än undantag, när det är 15 grader och sol. Så helt ute och cyklar är väl inte studien.

All forskning är bra.

Som den forskningen på hästar som signifikant sänkte dressyrresultat och kroppsfunktioner med endast 5-8 % övervikt. Det är varken konstigt eller förvånande men trots det är våra hästar ju i regel överviktiga. Men står det svart på vitt är det mer verkligt, vilket är bra.
En del forskning är bra men inte all forskning. Alla studier måste ha ett tydligt syfte och nyttan med studien måste överväga eventuell skada som kan drabba de inblandade. Det gäller både människor, djur och miljö.

Vi har ganska hårda etiska regler men utomlands är det lättare att få tillstånd, vilket ibland leder till tvivelaktiga studier.
 
Som den forskningen på hästar som signifikant sänkte dressyrresultat och kroppsfunktioner med endast 5-8 % övervikt. Det är varken konstigt eller förvånande men trots det är våra hästar ju i regel överviktiga. Men står det svart på vitt är det mer verkligt, vilket är bra.
Har du länk på den? nyfiken och vill gärna läsa. (eller ngra google fu ord som kan få mig att hitta den :) )
 
Har du länk på den? nyfiken och vill gärna läsa. (eller ngra google fu ord som kan få mig att hitta den :) )

Artikeln publicerades i tidningen ridsport den 16 augusti 2021. En forskning gjord av SLU så den borde inte vara så svår att hitta. Jag fotade av den så jag har ingen länk.

Jag använder den mycket när jag pratar med folk om fjordhästars vikt. De är generellt alldeles för överviktiga och ligger nog mer på 10-50% övervikt i många fall. Gissa hur mycket det påverkar!!
 
Artikeln publicerades i tidningen ridsport den 16 augusti 2021. En forskning gjord av SLU så den borde inte vara så svår att hitta. Jag fotade av den så jag har ingen länk.

Jag använder den mycket när jag pratar med folk om fjordhästars vikt. De är generellt alldeles för överviktiga och ligger nog mer på 10-50% övervikt i många fall. Gissa hur mycket det påverkar!!
Jo absolut det kan ju inte vara bra. Och sedan blir det ju också känsligare för ryttarens tyngd tänker jag. (kanske tvärtom mot vad man tänker iofs.)
 
Artikeln publicerades i tidningen ridsport den 16 augusti 2021. En forskning gjord av SLU så den borde inte vara så svår att hitta. Jag fotade av den så jag har ingen länk.

Jag använder den mycket när jag pratar med folk om fjordhästars vikt. De är generellt alldeles för överviktiga och ligger nog mer på 10-50% övervikt i många fall. Gissa hur mycket det påverkar!!
Oj väldigt intressant, mindre viktskillnad med mer effekt än jag verkligen hade trott.

Jag menar 5% eller 15-20 kg är ju inte mycket på en häst.

https://www.tidningenridsport.se/sa-paverkas-hastens-prestation-av-andel-kroppsfett/

Så mycket intressant forskning som finns!

Känner ju själv att det är mycket motstånd när det gäller hästens kommunikation ofta. Alltid någon i kommentarerna som -det har jag alltid vetat -varför forska på detta självklara osv :)
 
Oj väldigt intressant, mindre viktskillnad med mer effekt än jag verkligen hade trott.

Jag menar 5% eller 15-20 kg är ju inte mycket på en häst.

https://www.tidningenridsport.se/sa-paverkas-hastens-prestation-av-andel-kroppsfett/

Så mycket intressant forskning som finns!

Känner ju själv att det är mycket motstånd när det gäller hästens kommunikation ofta. Alltid någon i kommentarerna som -det har jag alltid vetat -varför forska på detta självklara osv :)

Ja, jag var själv väldigt förvånad att det så tidigt i övervikten gav så stor effekt. Och här går vi runt med dessa överviktiga hästar hela tiden.
 
Fast hästar är ju väldigt bra på att förutse väder också, dom känner av mycket. Vet många historier om hästar som av olika anledningar inte velat arbeta i skogen osv för att det sedan visat sig att det varit oväder på gång även om det varit fint på dagen. Sådana berättelser har funnits i alla år, så någon sanning i om att det är sant är det säkerligen. Sen om dom kan lägga samman täcke för senare väder är väl lite oklart..

När det gäller våren som är svår tycker jag, när det kan vara väldigt kallt när det regnar och väldigt varmt när det är sol så tycker jag man får ta sitt ansvar och se till att hästarna får på sig täcket eller av sig täcket när det behövs, det kräver lite logistik för att få ihop det på våren så det blir så bra som möjligt. Perfekt blir det ju aldrig dock..
Jag kan absolut köpa att det finns sådana individer. Men jag har svårt att se att ALLA hästar skulle ha denna förmåga. Så som vanligt får man använda lite sunt förnuft.
 
Jag är rätt säker på att åtminstone min häst inte är meterolog.
:laugh: Nä det är den förstås inte men hästen är ett djur som levt med naturen hur länge som helst.
Din häst är en naturvarelse. Den är inte dum.
Elefanter och andra djur kan känna av kommande jordbävningar trots att de inte har någon formell utbildning.
https://fof.se/artikel/2005/3/vilda-djur-overlevde-tsunamin/

Själv kan jag ofta känna om det är t.ex. åskväder på gång, varför skulle inte hästar kunna göra det också …?
 
:laugh: Nä det är den förstås inte men hästen är ett djur som levt med naturen hur länge som helst.
Din häst är en naturvarelse. Den är inte dum.
Elefanter och andra djur kan känna av kommande jordbävningar trots att de inte har någon formell utbildning.
https://fof.se/artikel/2005/3/vilda-djur-overlevde-tsunamin/

Själv kan jag ofta känna om det är t.ex. åskväder på gång, varför skulle inte hästar kunna göra det också …?
Pfft, känner att du drar förhastade slutsatser här; Hur vet du att min häst inte är dum? :cautious: Verkar mycket misstänkt! Har du smygkollat när vi har tränat? :idea::rofl:

Ja, absolut, jag känner också sånt. Men jag känner inte hur illa det blir, hur mycket/länge det kommer regna, hur mycket temperaturen kommer sjunka. Och! Jag vet många människor som inte känner sånt alls. Jag tänker att det är liknande med våra hästar. Där är ändå avlade mot det vi vill i rätt många tusen år nu, en sådan förmåga kan absolut ha spätts ut lite ;)
 
Täcke är ju ett steg på vägen, tänk om man hade en "omtäckningsstation", dit hästen kunde gå, ringa på en klocka för att signalera att det är olidligt varmt?

Just att kunna relatera till sin egen kropp och göra val därefter får mig att fundera om man inte kunde lära hästar att visa om de har ont, och var det gör ont. Det hade besparat så mycket lidande.
 
Enligt min förståelse saknar hästar helt den delen av hjärnan som människor använder för att tänka abstrakt och "som om". Så rimligtvis bör de endast kunna avgöra sitt täckesbehov i absoluta nuet, inte senare under dagen tex

Jag tänker det innebär att även om de kan känna av tex kommande regnväder så kan de inte koppla den känslan till ett abstrakt täckesbehov?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ny studie med islandshästar visar att ryttarens förmåga att sitta rakt över hästen, och till exempel inte vika sig i midjan, påverkar...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu finns det lite mer kunskap om astma och osteoartrit hos hästar. Det visar två nya studier från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp