Bukefalos 28 år!

Ny studie: Hästar kan kommunicera med symboler

Enligt min förståelse saknar hästar helt den delen av hjärnan som människor använder för att tänka abstrakt och "som om". Så rimligtvis bör de endast kunna avgöra sitt täckesbehov i absoluta nuet, inte senare under dagen tex

Jag tänker det innebär att även om de kan känna av tex kommande regnväder så kan de inte koppla den känslan till ett abstrakt täckesbehov?
Bara för att förstå dig: Menar du att du inte tror att hästar kan föreställa sig olika scenarion och välja mellan dem?
 
Bara för att förstå dig: Menar du att du inte tror att hästar kan föreställa sig olika scenarion och välja mellan dem?
Ja precis. Så vitt jag vet saknar de föreställningsförmåga :) osäker på vad den delen av hjärnan kallas men har läst på flera ställen att den saknas, eller åtminstone inte utnyttjas på samma vis som hos oss människor.
Imo känns det också rimligt för så väl utrustade flyktdjur. De har egentligen allt de behöver för att klara sig själva, effektiv päls, social förmåga osv och är därmed tillräckligt evolutionärt starka utan den förmågan. Sen kan de absolut lära sig koppla ihop vissa platser med vissa känslor, ha medfödda instinkter som gör dem uppmärksamma på flyktdjur mm men den mänskliga föreställningsförmågan bör inte vara möjlig för en häst pga hur hjärnan ser ut. Det är min förståelse av den kunskap jag har i nuläget ^^'
 
Ja precis. Så vitt jag vet saknar de föreställningsförmåga :) osäker på vad den delen av hjärnan kallas men har läst på flera ställen att den saknas, eller åtminstone inte utnyttjas på samma vis som hos oss människor.
Imo känns det också rimligt för så väl utrustade flyktdjur. De har egentligen allt de behöver för att klara sig själva, effektiv päls, social förmåga osv och är därmed tillräckligt evolutionärt starka utan den förmågan. Sen kan de absolut lära sig koppla ihop vissa platser med vissa känslor, ha medfödda instinkter som gör dem uppmärksamma på flyktdjur mm men den mänskliga föreställningsförmågan bör inte vara möjlig för en häst pga hur hjärnan ser ut. Det är min förståelse av den kunskap jag har i nuläget ^^'
Tack för att du utvecklade! Jag är inte så insatt i vad forskningen säger runt detta och önskar jag var lite mer påläst, för då hade vi nog kunnat diskutera mer givande kring det. Men jag undrar lite spontant i alla fall hur hästar i så fall fattar beslut. För att fatta i alla fall en viss sorts beslut måste man ju kunna föreställa sig två alternativa scenarion och välja det ena. Undrar också hur mycket tillfälle hästar ges i vanliga fall att fatta egna beslut/göra egna val, och hur mycket det spelar in (dvs. lite nature/nurture och inlärd hjälplöshet etc.)
 
Tack för att du utvecklade! Jag är inte så insatt i vad forskningen säger runt detta och önskar jag var lite mer påläst, för då hade vi nog kunnat diskutera mer givande kring det. Men jag undrar lite spontant i alla fall hur hästar i så fall fattar beslut. För att fatta i alla fall en viss sorts beslut måste man ju kunna föreställa sig två alternativa scenarion och välja det ena. Undrar också hur mycket tillfälle hästar ges i vanliga fall att fatta egna beslut/göra egna val, och hur mycket det spelar in (dvs. lite nature/nurture och inlärd hjälplöshet etc.)
Fast här är det inte bara att välja mellan 2 olika beslut utan det är även en tidsaspekt inblandad. Hästar är inte så bra på "om en timme"
 
Tack för att du utvecklade! Jag är inte så insatt i vad forskningen säger runt detta och önskar jag var lite mer påläst, för då hade vi nog kunnat diskutera mer givande kring det. Men jag undrar lite spontant i alla fall hur hästar i så fall fattar beslut. För att fatta i alla fall en viss sorts beslut måste man ju kunna föreställa sig två alternativa scenarion och välja det ena. Undrar också hur mycket tillfälle hästar ges i vanliga fall att fatta egna beslut/göra egna val, och hur mycket det spelar in (dvs. lite nature/nurture och inlärd hjälplöshet etc.)
Jag tror det går utmärkt att fatta beslut utefter den känsla man har i nuet (om man är häst framförallt). Hästarna lär sig ju under flera år, genom att uppleva, testa sig fram och genom att följa äldre och erfarnare flockmedlemmar. Så när de väl är vuxna vet de när det är rimligt att gå å släcka törsten, att gå försiktigt när det är halt, närma sig främmande hästar försiktigt mm.
Detta är en anledning till att många hästar blir nervösa när deras invanda rutiner ändras eller de flyttar till ett nytt stall, eftersom de lever i nuet kan de inte jämföra med vad som hände förr osv (med reservation för personligheter såklart, vissa blir mer nervösa än andra). Men jag blir nyfiken på om du hade några särskilda slags beslut eller scenarier i åtanke?
 
Tack för att du utvecklade! Jag är inte så insatt i vad forskningen säger runt detta och önskar jag var lite mer påläst, för då hade vi nog kunnat diskutera mer givande kring det. Men jag undrar lite spontant i alla fall hur hästar i så fall fattar beslut. För att fatta i alla fall en viss sorts beslut måste man ju kunna föreställa sig två alternativa scenarion och välja det ena. Undrar också hur mycket tillfälle hästar ges i vanliga fall att fatta egna beslut/göra egna val, och hur mycket det spelar in (dvs. lite nature/nurture och inlärd hjälplöshet etc.)
Hm jag har alltid föreställt mig att de helt går på känsla (uhm magkänsla :D) dvs känna för det här, utan att reflektera över hur det andra alternativet skulle te sig. Magkänsla är ju ganska ofta rätt även för människor och beror på en hel del information man inte reflekterat medvetet över, men såklart blir det också ofta fel för både hästar och människor. (bara som exempel känslan av att vilja ligga i soffan istället för att gå en promenad, som är superhärlig o mycket bättre än soffan när man väl kommit ut.)

Har tänkt mig att hästar lite uppskattar att människor kan ta ganska genomtänkta beslut för dem när det gäller en del saker.

(Man kanske skulle kunna föreställa sig att om en häst liksom bara känner avsky inför täcket ena dagen och kärlek andra dagen utan att reflektera över att känslan beror på en kunskap/känsla om hur vädret kommer att vara. Men att de kanske precis som vi och katter kan felbedöma vädret inifrån stallet/huset.)
 
Hm jag har alltid föreställt mig att de helt går på känsla (uhm magkänsla :D) dvs känna för det här, utan att reflektera över hur det andra alternativet skulle te sig. Magkänsla är ju ganska ofta rätt även för människor och beror på en hel del information man inte reflekterat medvetet över, men såklart blir det också ofta fel för både hästar och människor. (bara som exempel känslan av att vilja ligga i soffan istället för att gå en promenad, som är superhärlig o mycket bättre än soffan när man väl kommit ut.)
Även om jag redan utvecklat ett svar tyckte jag det här var ett bra sätt att beskriva det på! Så vitt jag vet lutar vetenskapen åt det hållet, och att "magkänslan" är en kombination av medfödda instinkter och lärdomar under uppväxten (t.ex en obehagskänsla vid elstängsel efter tidigare stötar).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En ny studie med islandshästar visar att ryttarens förmåga att sitta rakt över hästen, och till exempel inte vika sig i midjan, påverkar...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Beroende på hästens ras, ålder, kondition och päls har de olika förutsättningar för att klara vinterns kallaste dagar olika bra. Här ger...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu finns det lite mer kunskap om astma och osteoartrit hos hästar. Det visar två nya studier från Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU.
Svar
0
· Visningar
451
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
825
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp