Ny tävling - kort utgångsdatum?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare yatlah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 596
Y

yatlah

Det här med att tävla mot sig själv tror jag är en jättebra grej. Jag och Mian har ju haft 2 tävlingar, en som bara hon och jag genomförde med lyckat resultat. Och en som, ja, jag utsåg mig själv till att få jumbopriset! Men nu skulle jag vilja utlysa en ny tävling, med kort utgångsdatum, mer som en mjölkpaket... Jag vill kunna: skritta, trava galoppera, i vilken ordning jag vill - nere på fältet, har tyvärrr ingen paddock. Vi har ännu inte fokuserat på galoppfattning, även om hästen gladeligen fattar galopp.

Fyra dagar från nu. Rapport onsdagkväll mao. Hyfsat lugna galoppfattningar. Hyfsade tempoväxlingar. Det är det som jag vill uppnå. Vem är med? I mitt fall är det att överhuvudtaget fatta galopp på fältet. Det har jag nämligen inte gjort.
MVH
boel

oj, det var kort datum ja! hinner tyvärr inte göra något på den tiden, men vecka 15 har jag påsklov och då ska vi jobba!! Jag är (än så länge...) inte uppbokad någon vardag, utan kan jobba mycket med pållen. skulle jobbat med honom idag, men det ösregnade...
men jag ska följa er andras resultat! :bump:

påskdagen sista dag???

Ja men då tycker jag vi förlänger tom vecka 15.
Söndagen den 11 april som sista dag?? Det är påskdagen. Är du med Lindi?

Jag ska alltså kunna skritta, trava, galoppera i lugn och ro på fältet :smirk:

MVH
boel

Hade gärna varit med, men dels är pållan så otroligt pigg och dels kan vi fortfarande inte bege oss ut ensamma. Medryttaren har inte hört av sig och jag tror tyvärr att hon blivit ganska skrämd av att bushästarna är så pigga. Att ha maken med ut att leda den ena hästen är för tillfället ingen god idé heller.
Och så mår jag inte bra och är gnällig och trött och det har jag inte tänkt utsätta pållan för (har jag beklagat mig nog nu?)

När jag mår bättre ska jag försöka komma på nån mer markbunden tävling att utmana er på. Där jag kan få vara med och tävla utan att vara beroende av medryttare.
Har förresten fått ett lån på banken för att bygga om köket och det kommer att räcka även till en liten ridbana! :)

Re: påskdagen sista dag???

ja!!! :bump:
nu ska jag bara komma på vad jag ska göra med... hmm...
Pållen ska gå provlopp den veckan...
jag kanske skulle kunna jobba för att få circling game att funka här hemma! :idea: Antingen det eller försöka göra övningarna på så konstiga ställen som möjligt, alla ställen utom dom vanliga är konstiga! :crazy: t.ex. där vi var idag (en annan hage, precis bakom stallet, då kunde man inte alls koncentrera sig... :( )
Å sen några punkter bara för mig: *jag ska ta allt lugnt och långsamt! *jag ska få mer tålamod när jag känner att det håller på att tryta (som när pållen bara fjöntar runt...) *Jag ska ägna mycket tid åt min pålle! :love:

jag får nog ligga i hårdträning... :crazy: tur att det är NH-träning på onsdag... :)

Re: påskdagen sista dag???

Hej, här följer min första rapport... jag har idag fattat galopp på fältet. Så långt är jag nöjd. Samt töltat en snutt. Detta nöjer jag mig med ibörjan. Herren ifråga har eld i rumpan och problemet är inte att få upp farten. Men jag vill att han ska orka bära sig. Han har blivit ganska stark av att skritta skritta skritta och klättra. Så jag fortsätter sakta men säker på detta långtidsprojekt. Har haft honom i tre år. När jag haft honom i åtta, ska jag göra en utvärdering hur långt vi kommit.

Nu så fortsätter jag såhär några dagar, sen ska han få vila några dagar och sedan hoppas jag att jag ska hålla tempot längre och längre stunder. :) :D

Hej Mian, du vet redan att jag gärna är med på utmaningar, så jag ser fram emot din markbundna. Trist att pållan är så jädrans pigg, trist att medryttaren försvann, trist att du känner dig gnällig. :(
Kanske mår du bättre snart? Hoppas det! :)

hmm mitt mål får bli att jag ska kunna rida Herman i alla gångarter med sidepull utan större problem

Jag hoppas på godkända procent på tävlingen den elfte :D Men allra mest att hon tar det hela med ro och lyssnar på mig, hon kan stänga av lite när vi är borta.

Min gjorde alla möjliga krumbukter i hagarna förut när jag red där, jag hann inte få bort allt innan snön försvann men jag gav mig ATTAN på att det skulle fungera och tog igenom en del bockningar och sånt men jag har suttit löst några gånger...

Just nu så är målet att programmet ska fungera och jag hade tänkt att inte rida mer än fyra gånger innan vi ska iväg och inte mer än två upprepningar/pass :crazy:

hur går det för er andra?
själv va jag ju på träning i onsdags, red in till travet barbacka i grimma med en stor gul kasse i ena handen och pållen gick så snällt så! :love:
På träningen gick det superbra! han blir bara lugnare och lugnare för varje gång vi är där (träningen är på ett annat ställe och han blir väldigt stressad på nya ställen...)
Vi lyckades tom komma igenom circling game en gång! :banana: annars tycker inte pållen att det är roligt att gå därute utan astannar helst... :smirk:
Nu börjar jag dessutom bli nervös till på onsdag, han ska gå provlopp då... :crazy: Men han var superfin i jobbet i fredags, så det kan ju gå bra... :)

NU är jag mindre gnällig, pållan är jättego att rida och medryttaren är tillbaka helt utan att vara osäker på valacken. Pållan har lite taskiga muskler och vill gärna springa i backar, men hon bockar inte så längre.

Kan inte komma på nåt att öva på så här snabbt, men nästa tävling ställer vi upp i!!!

hur går det nu då för alla andra?
Jag jobbade lite med pållen idag, det gick jättebra! Flyttade åt alla håll för första gradens tryck direkt och han flyttade bra på framdelen med (han kan annars lätt flyta iväg med den). När jag sen började med circling game blev det lite fundersamheter. Halva gårdsplanen var upptagen som parkering och människor försökte prata med mig hela tiden... :( Fast vi lyckades jättebra ändå! en gång åt varje varv kom vi så långt så jag stoppade honom och vi lyckades slutföra det hela!!! :bump: Det märks en tydlig skillnad på när jag lyckas med "sändet" och när jag inte gör det... blir det bra så hamnar han på en stor volt och fortsätter länge, annars går han gärna tätt intill och stannar efter ett halvt varv eller nåt... :smirk:
Så nu har dom andra i stallet fått nåt nytt att prata om igen, dom tycker att jag är en mycket mystisk människa... :smirk: :D

Jag vann inte men blev nog inte diskad heller!

Nä nu jävlar blev jag inspirerad. Rida barbacka i grimma med gul påse!!! Jag är imponerad. Ska genast pröva rida med påse imogon, dock inte barbacka, ej heller med grimma.
Jag fattar hyfsat galopp på fältet, men har inte vågat släppa honom än. Och sen reste jag bort och ja.... deadline var ju redan idag. Men har goda förhoppningar.
Så att mitt mål är inte uppnått, men vi är på väg. Nu har jag bara ett litet problem, att vad jag än ska fatta för gångart uppåt från skritt - så fattar han galopp. Men jag låter honom göra det för närvarande. Och gör då genast galoppfattning. Vi är tydligen där i utvecklingskedjan. Så att ökad hastighet betyder automatiskt galopp!! Ja, ja. Så det kan gå. Jag är inte jumbo den här gången - bara nästan :crazy:

MVH
Boel

långt och svamligt om ny tävling fråga till er?

Ja, en ny tävling tycker jag!!

Jag skulle exempelvis - rida ner till fältet, fatta galopp sedan skritta igen. Hoppa över lilla diket trava serpentiner upp för backen sedan göra halt rygga några steg, gå fram och hoppa ett pyttelitet hinder - rida snygg volt åt vardera håll. Gå ur volten i ett steg öppna- det enda jag kan. Sedan en sidvärtes rörelse, därefter skritta fram till farlig mojäng tvättställning med plastband och sladdrig tvätt fjädrar, mjukisdjur stulna från barnen att hänga i. Vad tycker ni, vad tycker du Mian? På så sätt håller man sig i bekvämlighetszonen men gör några utvecklande utflykter därifrån.
:bump: :banana: :banana:
Någon som orkar sätta sig och lista det ska vara med och det och det och det... i en viss ordning. :) :) :)

mer om ev ny tävling

Jag skulle kunna starta genast imorgon, men jag vill veta om fler är med. Mian... kan inte du tänka ut något och dra igång en tråd.

Jag skippade tävlingen helt och hållet för vi har backat i ridningen. Sadeln passade inte, hon var inte nöjd med bettet osv.

Nu har jag istället fått låna en sadel som passar och rider bettlöst tills jag får tag på den veterinär som jag vill ska fixa hennes mun (det går itne att raspa utan att sedera så då tycker jag det är lika bra att ta vargtänderna när vi ändå håller på). Och han kan vara lite svår att få tag på :crazy:

Nu handlar det mest om att utvecklas och stärka och bli lite lägre i formen.

Hej, jag tog, eller rättare sagt vet, drog en vargand för ca en månad sedan. Det var en elak liten brun fuling. Så det är nog bra. Veterinären sa att de nästan alltid ställer till mer besvär än man kan ana. Att det känns som att ha tjock sticka i huden permanent :( :( :(
Hästen har slutat protestera när jag tränsar efter det, samt att han har slutat greja med käften så innihelskotta.
Ja, stärka är ju aldrig fel. Lycka till!

Re: Jag vann inte men blev nog inte diskad heller!

:D
men ett tips; lägg inte tunga saker i påsen... min vägde nog runt 3 kg... jag hade fruktansvärd mjölksyra efter dom 2 km och ohyggligt ont i 2 dagar efteråt... :crazy:
men jag är oxå impad av oss, särskilt med tanke på hur han var när jag träffade hon för 3 ( :eek:) år sen. Då kunde han inte skritta, man kunde inte röra sig bakom honom och var en av banans hetaste hästar... :crazy: :p
kul att det gick lite bra iaf!
Jag är helnöjd med mig och pållen, 2 ggr har vi "tränat" och då har vi lyckats med en bra i båda varven! :bump:
men jag kan nog inte va med på nån ny tävling nu, vi har mycket i skolan (som börjar i morrn... :cry:)
men jag ska hålla koll på er andra! :)

vargtänderna tog vi i somras... fula rackare som antagligen suttit där länge, då dom var lena efter nedslipning av bettet... :cry:
tur att pållen fått en matte som skickar honom till tandläkare/equiterapeut/massör mm... fast det är han värd den lille sötnosen :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka