Ny trådstart

Bukefalos 30 år!

Smoothi

Trådstartare
Hur långt i förväg får man starta en ny tråd i exakt samma ämne ( typ vi fortsätter diskussionen här ) innan den gamla är låst?

Jag tar ett exempel med ett populärt ämne, Svensk politik. Den nya tråden nr 5 startas fredag 13/3 kl 22.21. Den gamla tråden nr 4 är fortfarande vi liv och inte fulltalig och heller inte låst. Var är det tänkt att man nu ska skriva i? Nr 5 ellet nr 4? Lördag den 14/3 kl 12.12 blir tråd 4 låst och har sålunda uppnått full pott.

Jag förstår att man vill vara först ut innan nån annan hinner före. Men hur ser tidsfönstret ut när det ska öppnas? Alla vill väl ha samma förutsättningar och ordning o reda?

Skriv i nya tråden om den andra är full och ska stängas.
Eftersom du läste mitt inlägg att den gammla tråden (nr4) inte var full så förstår jag inte ditt inlägg.

Sen var det en vänlig medlem som skrev till mig att när man började sätta gränsen 2000 inlägg så fick man inte starta ny förren den var låst oberoende om det var över 2000 i lägg. Det var låset som var regeln. Har det ändrat sig nu då? Därav min trådstart.

När en tråd nått 2000 inlägg då startas en ny tråd. Bästa är om alla i gamla tråden går över till den nya som startas så slipper två parallella trådar vara igång samtidigt.
Den som startar nya tråden rapporterar den gamla om att den är full.

När en tråd nått 2000 inlägg då startas en ny tråd. Bästa är om alla i gamla tråden går över till den nya som startas så slipper två parallella trådar vara igång samtidigt.
Den som startar nya tråden rapporterar den gamla om att den är full.
Ok. Låter rimligt. Så då ska man alltså INTE starta en ny tråd före 2000 inlägg?

Det känns väl som om vi borde kunna klara detta utan ett övernitiskt regelverk och utan att bli otrevliga mot varandra.

Det finns egentligen inte något tekniskt krav på att skapa nya trådar efter 2000 inlägg, det fanns långt tillbaka ett problem att långa trådar blev långsamma, numera handlar det mer om att jag ser det som positivt att trådar inte blir enormt långa och att nystartade trådar syns bättre på förstasidan.

Det jag skulle önska är att den som skapar en ny tråd (gärna efter 2000 inlägg) ser till att lägga en länk till den nya tråden sist i den gamla tråden och sedan använder rapportera-funktionen så att alla moderatorer kan se att den behöver låsas.

Det är också bra om den nya tråden har en liknande rubrik som den gamla samt lite beskrivande generell text om vad tråden handlar om så användare som inte läst de tidigare trådarna inser vad den handlar om.

Det känns väl som om vi borde kunna klara detta utan ett övernitiskt regelverk och utan att bli otrevliga mot varandra.
Det behöver inte vara övernitiskt regelverk, bara en regel. Antingen finns det en röd linje eller så finns det ingen linje alls. Men om det gäller att vara före andra att skapa nytt så måste det ju vara något som styr upp det hela

Det finns egentligen inte något tekniskt krav på att skapa nya trådar efter 2000 inlägg, det fanns långt tillbaka ett problem att långa trådar blev långsamma, numera handlar det mer om att jag ser det som positivt att trådar inte blir enormt långa och att nystartade trådar syns bättre på förstasidan.
Håller med. Men såklart finns det ju inget tekniskt krav att skapa en ny tråd i samma ämne.

Det jag skulle önska är att den som skapar en ny tråd (gärna efter 2000 inlägg) ser till att lägga en länk till den nya tråden sist i den gamla tråden och sedan använder rapportera-funktionen så att alla moderatorer kan se att den behöver låsas.

Jo det kan ju vara en lösning för då har man ju paxat för den nya tråden och har då lite tid att tänka igenom en vettig trådstart. Å då får alla andra vackert vänta på den nya tråden kommer upp.
Det är också bra om den nya tråden har en liknande rubrik som den gamla samt lite beskrivande generell text om vad tråden handlar om så användare som inte läst de tidigare trådarna inser vad den handlar om.
👍

Det behöver inte vara övernitiskt regelverk, bara en regel. Antingen finns det en röd linje eller så finns det ingen linje alls. Men om det gäller att vara före andra att skapa nytt så måste det ju vara något som styr upp det hela

Håller med. Men såklart finns det ju inget tekniskt krav att skapa en ny tråd i samma ämne.

Jo det kan ju vara en lösning för då har man ju paxat för den nya tråden och har då lite tid att tänka igenom en vettig trådstart. Å då får alla andra vackert vänta på den nya tråden kommer upp.

👍
Min känsla är att när någon som väldigt ofta bryter mot ett regelverk och får varningar och bannas börjar efterfråga regler och regelverk så kan det handla om att själv komma på hur man skall runda regelverket eller ser det som en möjlighet att trycka till andra.

Men det är bra att detta tas upp till diskussion och det är också bra om antalet korta kryptiska inlägg med en länk till annan plats minskar. Både i trådrubriker och inne i trådar.

Min känsla är att när någon som väldigt ofta bryter mot ett regelverk och får varningar och bannas börjar efterfråga regler och regelverk så kan det handla om att själv komma på hur man skall runda regelverket eller ser det som en möjlighet att trycka till andra.
Men du skrev ju nyss:

Men det är bra att detta tas upp till diskussion och det är också bra om antalet korta kryptiska inlägg med en länk till annan plats minskar. Både i trådrubriker och inne i trådar.
Ja det är bra

👍
Jag förstår inte vad man behöver tänka igenom för trådstart när det handlar om att ”förra tråden blev för lång så här är fortsättningen och del X av vilken diskborste som är bäst.”

Vad spelar det för roll VEM som startar del X?

Hur ska man kunna "paxa en tråd" och inte i samma veva starta upp tråden inklusive trådstart för att lägga in länk till den gamla? :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Hur ska man kunna "paxa en tråd" och inte i samma veva starta upp tråden inklusive trådstart för att lägga in länk till den gamla? :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
Alt 1. När gamla nått 2000 gör man ett inlägg i den gamla och skriver tex "jag startar ny fortsättning på denna tråd x nr x " eller vad man nu vill skriva. Är det fler som är ute i samma veva så syns det ju vem som var först. Startar den nya tråden, lägger nya länken i den gamla tråden och sedan rapportera den gamla tråden. Därefter kan hänglåset sättas på när det behagas.

Alt 2 om man vill vara lite klurig.

När gamla nått 2000 startar man en ny tråd med tex " jag startar ny fortsättningstråd x.... osv". Därefter lägger man länken till nya tråden i den gamla tråden och rapporterar den. Sedan går man in i den nya tråden igen och skriver mer utförligt. Man har ju en viss tid på sig att ändra/skriva om/ tillägga ;).

Det finns säkert fler alternativ men jag orkar inte komma på mer just nu...

Ändringstiden är ju superkort, varför skulle man stressa? Så viktigt är det inte att vara trådstartare till en ny tråd.

Liknande trådar

• Israels och USAs krig mot Iran
  • Secret Santa 2025
  • Secret Easterbunny 2023
  • Secret Santa 2022

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!