Nya bilder på förstasidan

Bukefalos 30 år!

Har precis lagt in en ny funktionalitet på förstasidan.

Ni bör se de senaste bifogade bilderna här i forumet. Om man klickar på en bild kommer man till inlägget där bilden lades in.

Min tanke är att genom detta göra det enklare att se fina bilder som läggs in på sidan samtidigt som man kanske hittar spännande diskussioner man kanske annars hade missat.

Det finns som jag ser minst två saker som kanske är mindre bra:
  • Om man redan läser tråden det handlar om och man klickar på en bild kan man missa att läsa tidigare inlägg i tråden eftersom det just nu handlar om den senast bifogade bilden i tråden.
  • Förstasidan kan gå aningens långsammare att ladda ner.
Jag skulle kunna ändra så att detta tilläggsprogram istället tar den första bifogade bilden i tråden, men det skulle nog innebära att vi skulle få se färre nya bilder och nästan enbart från nystartade trådar.

Vad tycker ni om det nya?

Att de rullar gör att de tar mångfaldigt mer av mentalt utrymme.

Och eftersom de rullar funkar de inte på samma sätt som trådarna under nytt - att jag själv kan skanna innehållet i exakt tidsordning och stämma av mot vad jag sett innan och inte.
Det blir klicksökande efter vad som fångar uppmärksamhet, vilket (för mig) är en poäng med nyttvyn att slippa.

Ledsen att jag gav dig idéen att peta in dem där också...
Här har du helt klart en poäng, att den genom sin rörelse pockar på onödigt stor uppmärksamhet.
Jag tror mig nu ha löst detta på ett bra sätt. Den flyttar sig nu en bild var 30:e sekund, vilket jag tycker är ok.

Instämmer helt.

Bilderna hamnar bara i vägen när jag vill se vilka trådar som finns under Nytt. Vill jag se exempelvis hästfoton så går jag in i hästbildtråden. Skulle det dyka upp tex spindelbilder högst upp på nytt för att nån lagt det i tråden om dessa så kommer jag inte våga gå in på forumet på flera dagar 🫣
Jag kom på detta med! Får jag upp spindelbilder så kommer jag lämna forumet för alltid. 🙅🏼‍♀️

Ibland kan jag tycka att ni är lite väl negativa.
Vissa bilder är ibland ointressanta precis som vissa trådar. Det visas tre bilder och 20 trådar under Nytt, men jag funderar på att ta bort dem därifrån och bara behålla dem på förstasidan.

Jag skall undersöka om det på något enkelt sätt går att stänga av att de rör på sig under Nytt.

Men tänk om det kommer upp bilder på spindlar för någon med spindelfobi?

En död häst för någon som precis förlorat sin häst?

Vinglas för en alkoholist?

Eller något totalt olämpligt som ett troll laddat upp och moderatorer inte hunnit ta ner än?

Jag tror det är superviktigt att du ställer in så att den enbart visar bilder från "säkra" trådar.

Vad tycker ni om det nya?

Ibland kan jag tycka att ni är lite väl negativa.

Okej? :confused: Så om jag inte håller med om din idé om vad som tillför värde och är härligt, så är jag negativ? Då är jag väl negativ då 🤷‍♀️

Jag använder alltid Nytt och nu måste jag scrolla mig förbi random bild som stjäl fokus och uppmärksamhet på ett annat sätt än en trådrubrik 👎

Och när den klipper såhär, så man inte ser att det är screenshottat från insta, så kan du väl få upphovsrättsproblem?

1000033644.webp

Men tänk om det kommer upp bilder på spindlar för någon med spindelfobi?

En död häst för någon som precis förlorat sin häst?

Vinglas för en alkoholist?

Eller något totalt olämpligt som ett troll laddat upp och moderatorer inte hunnit ta ner än?

Jag tror det är superviktigt att du ställer in så att den enbart visar bilder från "säkra" trådar.
Det finns inga säkra trådar.

Vem som helst kan råka på alla dessa bilder i vilken tråd som helst redan idag.

Det går inte att skydda sig från bilder eller texter man mår dåligt av även om jag tar bort denna nya funktion helt.

Extrafunktionen som jag lagt till som gör det möjligt att ignorera trådar underlättar säkert en del, men risken att man råkar se något innan man hunnit ignorera finns alltid.

Tyvärr finns i dagsläget ingen funktion som gör det möjligt att gömma bilder från ignorerade trådar i det nya bildspelet.

Tyvärr finns i dagsläget ingen funktion som gör det möjligt att gömma bilder från ignorerade trådar i det nya bildspelet.

Då är väl ändå den vettigaste lösningen att inte ha bildspelet, eller att göra så att det är opt-in? Är det - som jag tolkar en del av svaren - ett återkommande problem att majoriteten inte uppskattar nya funktioner som läggs till så bör de alltid vara opt-in. Går inte det så är det bättre att inte lägga till dem, för allas trevnad.

Jag tycker att det är tråkigt av dig som admin att skriva att det inte finns några säkra trådar och därmed lägga över allt ansvar på individuella användare. Ignorera bör vara som vilket svartlistningsfilter som helst, det du lagt dit existerar inte på din skärm. Det här bildspelet uppfyller inte det kravet och i processen så känner ett gäng användare sig genast mindre trygga. Det tycker jag bör väga tungt.

Förresten, en tillfällig lösning för er som kan använda uBlock Origin i webbläsaren: det går att högerklicka på rutan med bildspelet och blockera den så syns den inte. Inte det smidigaste alternativet men bättre än ingenting.

Själv är jag aldrig på vare sig första sidan eller nytt utan går direkt till de forum som är intressanta. Möjligtvis är jag på förstasidan max tio sekunder innan jag går till forumet jag vill kolla, men jag tittar aldrig på den..Så hade nog aldrig ens uppmärksammat detta om det inte var för denna tråden.

Jag personligen gillar funktionen (upptäcker nya trådar och ser att trådar jag gillat uppdateras). Gillar idéen att de med triggers eller fobier ska ha en möjlighet att avaktivera funktionen i inställningar.

Det har varit tyst länge om detta så jag antar att de flesta har vant sig eller möjligen valt att inte visa detta på förstasidan.

Jag vidhåller att jag tycker det är ett bra alternativt sätt att hitta till trådar man annars kunde ha missat.

Det har dock i mitt tycke blivit lite väl många roliga bilder med text samt hiss och diss av produkter så jag provar nu att inte alls ta in bilder från allmänt-forumet.
Hade varit trevligt om man hade kunnat välja bort bilder utifrån prefix, men tyvärr går det enbart att välja bort forum.

Det har varit tyst länge om detta så jag antar att de flesta har vant sig eller möjligen valt att inte visa detta på förstasidan.

Jag vidhåller att jag tycker det är ett bra alternativt sätt att hitta till trådar man annars kunde ha missat.

Det har dock i mitt tycke blivit lite väl många roliga bilder med text samt hiss och diss av produkter så jag provar nu att inte alls ta in bilder från allmänt-forumet.
Hade varit trevligt om man hade kunnat välja bort bilder utifrån prefix, men tyvärr går det enbart att välja bort forum.
Åh titta, min fina Prim får pryda förstasidan en stund! :D :heart
Jag loggar aldrig in via förstasidan men nu när jag tittar förbi tycker jag det ser trevligt ut.

Kan vara bra att veta att bilden också kommer upp när man får förslag på sidor på iPhone. Tex såhär.

IMG_8332.webp

Liknande trådar

• Lite ändringar på förstasidan och bland "widgetarna"
  • Nya regler för bygglov
  • Bukefalos 29 år!
  • Ofrivillig ensamhet

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur