Bukefalos 28 år!

Nya BLUP-index 2012

Sv: Nya BLUP-index 2012

hmm, alla "officiella tävlingsresultat t o m" ändrades successivt under gårdagskvällen från 2011 till 2012 men själva index verkar inte ha ändrats? Vi får väl fortsätta vänta på tomten då......
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

De kanske håller på och fixar med något. Men min 4-årings kvalitetsresultat är iaf inte inne än.

Men jag har iaf skrivit ner vilka index mitt sto har nu, ska bli spännande att se om de ändras nu är hon har en bedömd avkomma!

Hennes typindex t.ex ligger på 95 och pappan på 106, avkomman fick 8 på typ och 9 på HHB på visning. Har man "tur" drar det kanske upp hennes index en bit :).
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Fast det där med tävlingsresultaten verkar inte helt stämma heller, på stoet jag tävlar nu står det officiella resultat tom 2012, men det står fortfarande 0 placeringar trots att hon har reginala placeringar i år.

Vi får kanske ge oss till tåls till efter jul...
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

kl

Jag e så nördig för jag tycker detta är lite spännande:D

Fast jag räknar med att vårt stos blup ska dala då hon dels har stigit varje år men i år såg jag att hennes pappa tappat en del och hennes mamma har dalat tidigare år.

Sen en sak till att tänka på är att de flesta importhästarna får lägre blup, fick ngn förklaring på detta men det var lite invecklat..

Bla nytt sto på ingång som fått dubbeldiplomare med en ej tokimponerande hingst och klass I avkommor men ändå har lägre blup än både sin mor o far?
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Visste inte om jag skulle skratta eller gråta när jag fick se mitt stos blup på mankhöjden -- 9,1. :eek:;)
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Hahaha plus där då eller?

Som väntat hade mitt sto tappat lite då hennes far tappat 5 pinnar. Hon dalade inte riktigt lika mkt.

Sen det andra stoet vet jag inte vad jag ska tycka om. Hon har nu samma blup som sin far, mamman har 11 pinnar högre blup trots att dottern (dvs stoet vi har i åtanke) inte lämnat sämre än klass I avkommor.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Som väntat fick mitt sto bättre blup på typ (från 95 till 101) och extremiteter (från 98 till 101). Avkomman fick 898 på kvalitetsbedömning.

På gångarterna sänktes skritten (101 till 99), traven höjdes (129 till 133), och galoppen är kvar på samma (116). Temperament gång gick upp ett snäpp (124 till 125). Avkomman fick 687-7 på bedömningen.

På hoppningen hände det inte så mycket, tekniken kvar på samma (86) och temperament ner ett (89 till 88). Avkomman fick 7-7, men här har pappan till avkomman betydligt bättre index (121 och 122).

I "totalindexena" så höjdes hon ett snäpp i dressyr (122 till 123) och sänktes ett i hoppning (79 till 78).

Manköjdsindexen ändrades från -0.3 till -1.5. Avkomman mättes till 166 cm och pappans index ligger på +5.2.

Jag tycker indexena har ändrats ungefär som jag hade förväntat mig med tanke på avkommans poäng och avkommans pappas index. Lite positivt överraskad ändå att traven höjdes såpass mycket, det indexet var ju redan ganska högt jämfört med resten. Trodde inte heller att mankhöjdsindexet skulle sjuka såpass mycket, men å andra sidan tror jag det nya ändå stämmer lite bättre. Stoet är bara lite drygt 160 själv, man hon är aldrig officiellt mätt så ifall hon hade varit det hade nog indexet varit lägre från början.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Manköjdsindexen ändrades från -0.3 till -1.5. Avkomman mättes till 166 cm och pappans index ligger på +5.2.

Men räknas då alltså 166cm som litet eftersom hennes index hamnade på mer minus (från vad jag antar ska vara medelmankhöjden)?
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

166 cm är nog ungefär medel men eftersom hingsten har +5.2 så måste avkomman bli minst medel plus 2.6 cm för att stoet skall hamna över 0 (lite förenklat, dvs. om indexet skulle bestämmas enbart från en avkomma tillsammans med faderns index.)
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Ah, då är jag med:). För ca 10 år sen var medelmankhöjden 161,2 cm, ngn som vet vilken medelhöjden som blup räknas på är?
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Men så intressant när du har delat upp det sådär!

Det sto jag syftade på har två visade avkommor vid tre olika visningstillfällen.

Typ 118 Ben 105
Skritt 108 Trav 116 Galopp 98 samt temp gång 109
91 94 på hoppning
totalindex dressyr 105 och totalindex hopp 89

Hennes mor har totalind dressyr 116 och hoppning 84
Hennes far dressyr 105 och hoppning 79

För att förklara varför jag tycker att hon borde ha betydligt bättre blup så har avkomma 1 dessa resultat. Hennes far har dressyr 106 hopp 92
Treårs
typ 9 hhb 8 ben 8
Skritt 8 trav 8 galopp 8
8 9 hopp

Dubbeldiplom

på kvaliten visades hon med
987
877 temp gång 7
9 9 hopp
hoppdiplom

Avkomma två e hingst med 122 dressyr 82 hopp
Treårs
typ 8 hhb 8 ben 7
skritt 7 trav 7 galopp 8
7 7 hopp

Klass I

Kvaliten
typ 8 hhb 8 ben 7
skritt 7 trav 7 galopp 7 tempgång 8
7 6 hopp

ALLA andra ston jag har eller har haft har alltid haft ett blupvärde ngnstans mellan sin far och sin mor, aldrig legat lika lågt som den med lägst blup. Jag kan tycka att detta sto ovan borde ligga ngnstans mellan sin far och sin mor. Inte lika lågt som sin far då jag tycker att hennes nedärvning är ngt över medel.

Frågan är vart hon hade legat i blup om hon själv inte hade avkommor efter "lågblupare" för tydligen är det så att även det drar ner blupen hos stoet.. Jag kommer aldrig riktigt förstå detta blupsystem:D
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Tror det är betydligt högre nu, 164 resp 166 cm för ston och hingstar/valackar har jag för mig att jag läst.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

avkommor efter "lågblupare" för tydligen är det så att även det drar ner blupen hos stoet..

Hur märkligt som helst.
Jag kommer heller aldrig att fatta detta system.

Med detta system så är det alltså direkt korkat att välja hingst som inte har skyhögqa blup eftersom det inte bara påverkar avkommorna utan även stoet.

jag vet att jag la ner att försöka förstå när mitt stos blup sänktes trots en avkomma som hoppade 10-10 på treårs. (dessutom så seglade stoets pappa högt upp i hoppindexet till topp 5 iallafall)
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

111 i dressyrindex och 84 i hoppning borde det blivit utan avkommor om hon inte själv är visad eller tävlad.
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Jag som inte är särskilt avelsinsatt försöker också begripa hur BLUP-systemet funkar.
Vår ena häst är en tysk import, ej visad, inga avkommor men har tävlat lite lättare klasser dressyr (upp till MsvC) med fina resultat. Hon har ett dressyrindex på 140 vilket jag antar är ganska bra? Är detta endast baserat på pappa Florencio och hennes än så länge egna ganska få tävlingsmeriter? På mankhöjd står det 1,8 och det är gissningsvis bara uppskattat med hänsyn till stam -nu är hon 166cm så det är väl rätt iofs. Det hela känns ganska slumpartat, även om jag absolut tycker det är ett oerhört komplett sto på alla sätt men ändå..
 
Sv: Nya BLUP-index 2012

Ja det känns mer logiskt, ifjol låg hon tom under (109) både sin far (112) och sin mor (117). Klass I och Diplom borde ju inte dra ner blupen framförallt inte när det är hingstar som själva inte har tokhögt blup.

Hon är inte visad i Sverige utan i Danmark med motsvarande diplom.

Jag har ringt och ifrågasatt detta men det ska tydligen vara rätt då det är datorberäkningar och där ska det inte kunna bli fel.

-Cirkus, det är verkligen ingen logik i att ditt sto droppade heller.

Men det är ju likadant med Elitston som kan radda upp svårklassavkommor men ändå har röda staplar vilket indikerar att de inte har ngt högt avelsvärde..

-smulan87, 140 i blup är jättebra! Gränsen ex för att få använda blup för höjning av avelsvärdebokstav hos ston ligger på 115.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya BLUP-index 2012

Ska bli lite intressant att se hur det blir med de hingstar som fått officiellt index och har AB till 2012. T ex så har Alligator Fontaine AB till 2012 och fick nu index 83 i dressyr och 96 i hoppning. Nu är ju ett nytt avelsvärdesystem på gång och trots att AF inte finns kvar i landet så borde han (och andra i samma sits) värderas på något sätt, det finns väl en del ston efter honom som verkar/kommer att verka i avel inom ASVH. Med tidigare system borde han blivit sänkt till C, kan undra om det kommer bli något motsvarande med nya systemet? De brukar tillkännage höjningar av avelsvärdebokstäver runt nyår, men så borde det inte bli nu eftersom nya reglerna inte är färdiga än?

Fast just Alligatorn har ju höga index i övriga Europa så där borde man kanske fundera både en och två gånger på varför han inte har bättre här!

16st avkommor bed med allt från 2 till 10 i just hoppning men de allra flesta på 7 till 8

Har en själv hemma som inte är visad och som både rör sig bra och hoppar väldigt bra. Hon kommer dock att få visa det på tävlingsbanorna eftersom hon var extremt sen som 3åring, såg faktiskt mer ut som en tvååring. Och överlag så tycker jag det stämmer bra med de alligator avk jag sett
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 813
Senast: Ottilia
·
Avel Två veckor till årets första treårstest, så nu drar jag igång denna tråden igen! :) Här diskuterar vi alltså de hingstar som godkändes...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 472
Senast: athena
·
Avel Jaa, hög tid att börja försnacket ;) Mycket spännande att se fram emot i år! Har du/känner du till någon avkomma ur...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 137
Senast: Vingra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp