Bukefalos 28 år!

Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Jag kommer ihåg att jag tänkte på er när jag åkte buss genom Lund i ösregnet den dagen ni skulle gifta er. :p Vi funderar på att ha själva vigseln i Lundagård, förmodligen på universitetsplatsen. När båda är studenter känns det liksom rätt naturligt. ;)

Skuggi - det ser helt ljuvligt ut, vilken tur ni hade med vädret dessutom!

Zews - Trycksakerna ser ju superfina ut, jag hade också tänkt försöka knåpa ihop det själv. Vi får väl se hur det går :D

Breaktown - Grattis!!! :banana::love:
 
Sv: Nya bröllopstråden

*kl*

Vi gifte oss för 2 veckor sen. Inte till häst, men hemma på gården och passade på att fota lite i hästhagen :laugh:

ponnyer-liten.jpg

(foto: Pernilla Larsson)
 
Sv: Nya bröllopstråden

knappar mig själv

Ni som inte har haft egen lokal, när har ni bokat? Om man ska tro på alla "goda råd" (okej, jag tjuvläser på bröllopstorget :o) ska man tydligen boka lokal i typ ett år i förväg. Minst. :p
Och en till grej, transport mellan vigselplatsen och festlokalen, ska man förvänta sig att gästerna fixar det själva eller hyra en buss eller liknande? Jag har bara varit på två bröllop de senaste åren, där vigsel och fest var på samma ställe så jag känner mig lite vilsen där.
 
Sv: Nya bröllopstråden

Om ni vet vilken lokal ni vill ha och vilket datum tycker jag ni ska boka. Vi bokade vår restaurang direkt efter förlovningen, 11 månader innan bröllopet. Transport mellan vigselplats och festlokal brukar gästerna oftast ordna själva.
 
Sv: Nya bröllopstråden

Ärligt talat har vi ingen aning om lokal, vi har kikat runt på internet men inte funderat något seriöst än. Datum har vi dock, om ganska precis ett år! Det kanske är dags då :p
 
Sv: Nya bröllopstråden

*knapplån*

Fina bilder ni andra lagt in! :love:

För oss är det nedräkning inför den stora dagen i augusti. Nervös, inte så mkt än. Stressad, ja. Förvirrad, mycket!

Klänningen ska förhoppningsvis hamna hos en sömmerska på måndag. Den behöver sys in lite.
Maten är inte helt färdigt än (!!!) men jag har bestämt att det ska vara färdigt inom en vecka.
Har börjat med festprogrammen och tänkte att de ska vara helt klara inom 2 veckor.
Dekorationer m m gör vi själva. Blommor både till bukett och festlokal får jag gratis från skolträdgården och två tjejer på skolan med floristutbildning kommer göra buketterna.
Festlokalen står svärfar för och vi har fått ihop folk till kök och servering. Saknas 1 person, så jag tror vi löser det. :D
Sambob skulle prova ut kläder igår, men tanten som han bestämt tid med var inte på plats, så nu får han börja om från början.
Ringarna är beställda och ska hämtas knappa 2 veckor innan dagen D.
Jag har tid bokad hos frisören, men inte så mkt koll på vad jag vill ha för utseende, mer än att jag vill ha blommor i håret (såna som i buketten).

Mina föräldrar bor i Stockholm och Åbo, så de + mina bröder och några vänner och min gudmor kommer komma hit till bröllopet. Tyvärr blir det en kort visit för dem, bara över helgen, men jag är bara glad över att de kan komma. Sen kommer det lite vänner från andra håll. Sambobs föräldrar och sånt finns här i krokarna, så de får hjälpa till lite mer före och efter bröllopet helt enkelt.

Jag har stora problem med att bestämma mig för vad jag ska ha för skor. Jag är inte van vid eller bekväm med att gå i högklackat, så det går bort direkt. Mer än så vet jag inte.
Jag har inte heller bokat tid för sminkning, så där börjar jag svettas lite nu. :crazy: Får försöka hinna med en tur på stan i veckan och kika lite. Jag tror visserligen att tärnan klarar av det om vi vill, men jag tänker att det kanske kan vara skönt för henne att slippa det. Hon kommer ha nog med mig ändå! :angel:
Sen har jag inte bestämt om naglarna heller. Sambob (!) har varit den som velat boka tid för mig hos nagelsalong, så det kanske är bra om jag gör det då? ;)
 
Sv: Nya bröllopstråden

*KL*

vi var pa provsmakning i Mandags, valdigt nojda med catering foretaget sa har langt. Hyr betick + tallrikar och glas av dem ocksa. Sa tror det landar pa 21 000kr, men har inte inte fatt depositions rakningen an.

Alkohol vet vi inte riktigt hur vi ska losa, undrar om det ar vart det ens att aka ner till Tyskland med radande bensin priser? (och diesel bilen varken funkar eller lastar tillrackligt).

har paborjat att gora buketten, men tycker det ar lite for lite broscher sa skulle behova lite till :angel: den vager redan ton sa undrar om man skulle behalla den i radande storlek anda :o (beslutsangest). Provade ocksa brudsminkning i onsdags, den satt bra i varmt vader hela resten av dagen! (och fast jag var sjuk, bra att den haller for det med :rofl:)
Klanningen behover fortfarande sys in, men stallet jag skulle ha anvant verkar ha slagit igen sa galler att leta ratt pa ett annat, skulle vilja lamna in den imorrn.

Vagg dekorationer bestallda, nu ar det kvar att kopa nagra lyktor att hnga i tradet (som vi hamtade med traktorn igar, det ar nu avlovat och for stora grenar avsagade, idag ska det sattas fast pa en pall sa den kan flyttas runt latt i lokalen)

Insag haromdagen att vi nog maste ha ett program :eek: har borjat skriva ihop ett men tycker det ar svart med tider, speciellt runt middagen och sant eftersom det blir sa mycket folk. och kom precis pa att jag har glomt att skirva in musikakterna i det.......
 
Sv: Nya bröllopstråden

jag har varit in for att sy in klanningen, och kom hem med en ny istallet. nu den stolta agaren av tva klanningar, fast bara en passar. Den forsta passade sjukt daligt och att sy om den var valdigt dyrt. Far salja den (tyvarr) till nagon som passar i den fran start istallet.

Brorsan har kopt ny(och forsta) kostym ocksa, gratt med lila skjorta och slips blev det :)

hur gar det for alla andra?
 
Sv: Nya bröllopstråden

Oh så spännande att det snart är dags, både för dig och Malumbub! Jag vill se bilder på klänningar... :angel:

Här är det rätt stilla, tänkte kontakta en lokal och höra om priser imorgon, annars finns det en annan vi nog kommer boka tror jag!

Var bor ni, apropå att köpa alkohol i Tyskland? Det har vi tänkt göra, men vi har ju rätt nära till bron också :)
 
Sv: Nya bröllopstråden

*kl*

Ja, jädrar vad ni tjattrar på här. Hur hinner ni det när det börjar bli dax? ;)

Om 2 veckor kommer släkten från USA, och om 2.5 vecka är det dax :eek:
Min kropp är i uppror - har bara smågrejor kvar att göra - men är stressad till tusan. Jag tror nerverna redan nu börjat göra sig lite påminda... ;)

Var inne och lämnade in min klänning iförra veckan igen. Skulle testa den när jag insåg att dagkedjan är sönder :eek:
Det innebär tyvärr att jag troligen inte kommer hinna sy i band så jag kan hänga upp släpet... Där finns dock armledsband så det funkar ju ändå, men det hade varit skönare att kunna binda upp allt och inte behöva bry sig om det.
Men men.

Man kan väl inte räkna med att allt ska gå som man tänkt sig ;)
 
Sv: Nya bröllopstråden

Var bor ni, apropå att köpa alkohol i Tyskland? Det har vi tänkt göra, men vi har ju rätt nära till bron också :)

Bor i sjöbo och för oss var det solklart att vi skulle ta oss över till Tyskland och handla. :) Sen föll det sig så bra att sambons jobb skulle över där = han kunde åka med gratis och handla allt.
Mycket billigare än så kan man inte få det :D
 
Sv: Nya bröllopstråden

Det hör väl till med stress och saker som inte blir som man tänkt sig, eller? ;)

Ja bor man här nere så känns det ju nästan löjligt att inte åka ner. Men för er blev det ju verkligen billigt då!

Hyr ni lokal förresten? Ni håller ju uppenbarligen till i ungefär samma hoods som vi :D
 
Sv: Nya bröllopstråden

vi bor mellan Eskilstuna och Orebro, vilket gor det lite dyrt med bensinen. Vi har darfor ingen losning pa problemet an, men det kommer val :rofl:

det som ar jobbigt ar att jag overlater ansvar for att vissa grejer ska fixas av andra personer (typ blivande maken, och farsan med en del), men dem ar helt hooplosa bada tva. Med blivande maken hander ingenting om man inte tjatar ihjal sig (hatar att tjata), och farsan far man paminna 14 ggr varje dag :angel::rofl:
 
Sv: Nya bröllopstråden

Jepp, tror inte man kan få det mycket billigare. Skitskönt ;)

Jepp, hyr lokal i sjöbo, solvalla bygdegård. Ett mysigt ställe i utkanten av sjöbo men den liten naturstig runt med massor av växter och träd. Blir det bara fint väder så kommer det bli helt underbart där :)

Var kommer ni vara?
 
Sv: Nya bröllopstråden

Ja då har ni ju ett antal mil innan ni ens är ute ur Sverige, jag förstår om ni velar då!
Haha jag vet inte om jag hade klarat att överlåta ansvar på andra, det har jag alltid varit dålig på. Att ta beslut eller jobba tillsammans med andra - inga problem. Men att helt överlåta ansvaret, fy vad läskigt :D

vilse - ser jättefint ut på hemsidan! Och rejält stort! Vi funderar på Bösamöllan, men har inte frågat om pris än och det känns ju rätt avgörande. :p Annars har vi kollat lite på Logen här utanför Lund.
 
Sv: Nya bröllopstråden

Bild på klänningen kommer...snart. :D Den är väldigt enkel, men sitter perfekt, speciellt när den kommer hem från sömmerskan. :banana: (Behövde sy in vid tuttarna, trots F-kupa...)

Idag var jag och köpte underkläder. Kommer bli riktigt najs!



Vi bor i Mariestad och kommer att åka till Finland (Åbo) helgen innan bröllopet för att ta lite "ledigt" och för att köpa öl o sånt på Taxfreen. Eftersom jag har släkten i Finland är jag van vid att åka färja och det är en del av sommaren för mig plus att det är roligare än att åka ner till Tyskland, så väljer vi att göra så. Kommer sen troligtvis att köpa lite på Systembolaget också, för att komplettera det vi inte får med oss från båten.


Vi hyr en lokal (eller ok, svärfar betalar) och ska dit nu ikväll för att titta på dukningsmöjligheter och sånt. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nya bröllopstråden

Åh jag längtar tills jag köper klänning! Känns lite tidigt att göra det nu, då lär jag hinna ändra mig. :p Skönt att få den riktigt perfekt fixad hos sömmerska! Jag tänkte våga mig på att beställa en klänning från internet :crazy: så kan man fixa till det hos sömmerska om det behövs..

Blir det mycket billigare med tax free till o från Finland? Tyskland känns som att det lär verkligen löna sig för oss, det är ju så pass billigt och eventuella rester går ju alltid åt förr eller senare... :angel:

Nu har jag ringt Möllan i alla fall, 7 000 vill de ha och då ingår möbler, servis, städning och tillgång fre-sön. Bland de lokaler jag kollat på känns det rätt rimligt, men får diskutera saken med den blivande maken, och åka dit och kolla! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Nya bröllopstråden

Taxfree är billigare, men inte Tyskland-priser. En annan skillnad är väl också att man kan köpa välkända märken på båten...
För oss är det mkt själva resan också. Komma bort, komma till nåt jag älskar (havet), få en chans att träffa en del av de släktingar som inte kan komma till bröllopet o s v. :)
 
Sv: Nya bröllopstråden

Kl

Nån som vill lägga in en lista på förberedelser? Vi ska ju som sagt gifta oss nästa höst/sensommar. Men när ska vi börja? Nu?

Nån som är riktigt energisk kanske kan lägga in en lista på ungefär när och hur man ska planera. Några missar folk gjort? Nåt man ska undvika?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp