Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Jag har nääästan bestämt mig för klänning nu! Har två kvar som jag väljer mellan. Har provat dem två gånger men måste nog gå dit en tredje gång innan jag kan bestämma mig :p Två rätt olika klänning och de känns väldigt olika när man har dem på sig men jättefina båda två. Hur jag nu ska bestämma mig!

Om du är lika kär i bägge så får du kanske fundera på vilken som passar bäst med det andra ni ska ha. T ex blommor, hår och känslan på bröllopet. Somrirgt, dramatiskt, romantiskt, sexigt osv.

Vet inte om mitt råd hjälper men det är allt jag kan komma på iaf :laugh:

KL

vi har äntligen bestämt förlovningsringar(!) Fann ju vigselringen direkt så har letat febrilt efter ngt som passar perfekt till den. Men nu så ska åtminstone förlovningsringarna strax beställas. Ska bara köpa lite köksfönster först så det får bli nästa löning.

Temabröllop är awesome!

/Inte alls partisk :angel:

:love: Du har möjligtvis inte ngn bild som du vill delge?

Vi ska ju inte ha temabröllop i den bemärkelsen utan kommer ha höst som tema. åh andra sidan står hösten (enligt oss) för vilt, svamp, eld och dramatik så ett helt vanligt Svenssonbröllop blir det ju inte. ;)

Jag som precis satt och funderade på om jag hade nåt nytt att uppdatera Bröllopstråden med :D Det har jag dock inte :p Förutom att nästan alla har OSAt nu, bara ett par sengångare kvar. Sista datumet satte vi till 26/4, så de har ju lite tid på sig.
Och så har vi fått ett himla bra pris på råvaror till huvudrätten genom släkten (förrätten står andra halvan av släkten för, till det fantastiska priset av ingenting alls :p)

Hur går det för er andra?

Vi skickade ut inbjudningarna igår så förhoppningsvis har de nått alla idag, eller ja förutom de vi skickade utomlands :)

Vår planering går över förväntan... nu har vi beställt bröllopstårta, bokat DJ, fixat dukar till dukningen, fixat folk som kan jobba under bröllopet och laminerat lappar till en tipspromenad vi ska ha. Imorgon ska sambon vara i Sthlm och förhoppningsvis köpa sina kläder, så be för mig att han hittar något stiligt ;)

Jag har också fått igenom mitt namnbyte, så i veckan bytte jag efternamn till ett gammalt släktnamn. En mycket märklig känsla!

Sambon och jag skall gifta oss i sommar innan en resa :love: i alla hemlighet för släkt och de flesta vänner. Kommer endast vara ett par nära vänner med barnen samt min mamma. Dock skall jag ha bröllopsklänning samt vi skall vigas av präst :-)

Knapplån*

Hur mycket kommer era bröllop gå på ett ungefär? Med och utan bröllopsresa?
Vårt kommer bli dyrare än vad jag hade räknat med. Jag känner lite så att jag kan gärna banta gästlistan och lägga det på vår bröllopsresa. Den kommer nämligen gå till Maldiverna och vi ska bo i en stor water willa med jacuzzi och annat trams och det vill jag verkligen lägga pengar på och ha en riktigt lyxig bröllopsresa med första klass/business klass på flyget samt första klass hotell osv.

Hur tänker ni kring det hela? Bjuder ni "alla"eller bara de ni själva vill?

*kl*

Smyger in lite här då vi äntligen satt datum och kommer gifta oss den 24 augusti!:love:
Vi kommer gifta oss på stranden (lite klyschigt men bor man nära så.. Vi vill dessutom inte ha något kyrkbröllop) och festen kommer vara på en jättefin 1700-tals gård. Med halmtak, vid ett vattenfall och med en gammal stenbro.:) Transporten mellan platserna blir en vän som kör oss med sin fina nordsvensk. Klänningen är beställd från en kinasida. ;) En väninna till mig köpte från samma och hennes klänning var superfin, precis som på bilden och i riktigt bra kvalitet så jag hoppas det blir bra. Känner inte att jag vill lägga 20 papp på en klänning jag bara ska ha en gång, speciellt när det är hästar och barn närvarande, då kan ju vad som helst hända! :p
Just nu håller vi på att bestämma cateringföretag samt tårta och nu i helgen ska jag göra klart inbjudningarna. Sista OSA-datumet är satt till den 31 maj, är det lagom tror ni?

Vi kommer ha runt 40 gästar så vårt bröllop blir inte så dyrt, runt 35 000 kanske, minus bröllopsresa. Vi vill inte ha några presenter så gästerna får antingen bidra med att hjälpa till med förberedelser (någon ska fixa mitt hår och smink, någon dj:ar osv) eller med en slant till resan. Alla våra andra vänner som har gift sig har gjort likadant så det är ingen som tycker det är något konstigt.

Jag gifte mig förra året. Själva bröllopet gick på ungefär 40 000. Sedan åkte vi på bröllopsresa under hösten (festival i Belgien :D) där det väl allt som allt gick på 10 000 kanske.

Vi bjöd en del "för att slippa bråka". Men långt ifrån alla. Hade väl inte världens största bröllop ändå, jag tror (minnet bleknar fort) att det var 42 gäster i slutänden.

Knapplån*

Vårt kommer bli dyrare än vad jag hade räknat med. Jag känner lite så att jag kan gärna banta gästlistan och lägga det på vår bröllopsresa. Den kommer nämligen gå till Maldiverna och vi ska bo i en stor water willa med jacuzzi och annat trams och det vill jag verkligen lägga pengar på och ha en riktigt lyxig bröllopsresa med första klass/business klass på flyget samt första klass hotell osv.

Vi har många långväga gäster från hela landet + några från USA och Ungern så vi var tvungna att finna ett ställe som även kan inkvartera dem och oss. Först var vi uppe på ca 160 pers men har nu bantat ner duktigt och kommer landa på ca 85 pers inkl oss. Vi kör en 2-rätters och tårta samt snittar och kvällsvickning. Dryckespaketet kostar nog mer än maten.. Klänningen köpte jag på rea för 5500,- inkl sömnad och sambon kommer hyra sina kläder.

Dagen därpå kommer vi ha namngivningskalas för sonen så totalt allt som allt kommer det nog landa på strax under 100 000,- Eftersom H jobbar heltid och extra här hemma på gården och jag har hand om sonen på lite drygt en månad så hinner vi inte inte pyssla nämnvärt utan har beställt bordsdekorering, leverens av blommor och tårta, färdiga inbjudningskort, osv. Kommer ev att sy vimplar själv men that's about it.

Våra gäster, som eg bara består av familj och närmsta vänner med respektive, kommer att få betala sin egna övernattning, men vi kommer inte att vilja ha gåvor. Vi kommer inte att åka på nån bröllopsresa direkt utan väntar med det.

Kl

Satt och letade placeringskort på nätet nu igen eftersom det sket sig med originaltanken. Hittade dessa och blev så kär :love:

fa782836e968b6ed2825b34c8be39794.jpg

Så nu ska pyssliga syrran min ha nått att göra ett par veckor framöver :) Men vi gör dem av sidorna ur en gammal bok, färgar lätt guldiga och stämplar namnen ist.

Vår budget är lite sådär flytande... :angel: Men vi har satt ett maxtak på 50 000.
Vi räknar inte med bröllopsresan i budgeten, dels så önskar vi oss presentkort på resa, och sen får vi se hur mycket vi har möjlighet att spara ihop. Vi kan ändå inte åka förrän i januari.

Vi har sållat rätt friskt bland tilltänkta gäster, vi har helt enkelt inte råd att bjuda "alla" utan håller oss till de vi verkligen vill dela dagen med. Däremot är alla som vill förstås välkomna till vigseln, och det sprider vi flitigt :) Folk har varit förstående och det har inte varit några sura miner!

Vi hamnar nog på runt 60' för bröllop exkl resa, och kanske 25-30' för resan. Huvaligen, vad med pengar... Vi har dels bjudit de vi verkligen vill bjuda, men även tänkt på att ingen ska känna sig fullständigt exkluderad (dvs varit hyfsat artiga).

Vår vigsel var enkel med endast de närmaste, totalt 11 personer. Gick på cirka 7000 kr allt som allt (kläder smink, blommor, ring, trerätters middag).

Kom precis hem från bröllopsresan, 3 veckor i Sydamerika som gick på någonstans mellan 70-80 tkr.

Bröllops/födelsedagsfest i augusti för ca 80 inbjudna ca 20-30 tkr, men då får vi catering i present.

Har inte räknat så pass. Men ringar inkl förlovningsringar 15 000, klänning dryga 4000. Vi blir max 20 pers och lagar maten själv. Har ingen kostnad för lokal, frisör, smink. Skulle vilja gå o fixa naglarna. Det som återstår är att köpa skor, brudbukett, skjorta o slips till brudgummen.
Max 25 000 tillsammans skulle jag tro.

Knapplån*

Vår budget är också ganska flytande :angel: Jag skulle gissa på att vi hamnar på ca 80 000, lite av detta betalar våra föräldrar (under vår protest..). Brölllopsresa är inte inkluderad, men vi ska åka i januari så hinner spara mer tills dess.

Vi har bjudit 80 gäster, men en del av dessa vet vi inte kommer att kunna komma. Skulle tro att det blir någonstans runt 70-75 tillslut. Vårt stora problem är att jag har väldigt stor släkt som jag dessutom tycker väldigt mycket om och umgås väldigt mycket med! Det skapar lite problem. Exempelvis tre av mina kusiner (de är syskon). Två av dem umgås vi båda väldigt mycket med, men inte den tredje. Känns inte helt okej att utelämna den tredje eftersom vi bjuder hans syskon och hans pappa (min farbror). Det finns flera såna exempel. Som tur var har min sambo extremt liten släkt :D

En sak vi funderar på är att gästerna under festen/middagen bidrar till ett konkret minne av bröllopet. Några kompisar hade tepåsar som man fick skriva en hälsning på, och som de sedan hade varje frukost framöver, och jag skulle vilja ha något liknande. Kanske ett gemensamt skapat konstverk av något slag... Har ni några förslag?

Smygläser här lite då man är en hopplös romantiker :D Men här kan jag iaf bidra med tips!

När jag tog min student så hade jag lakan som duk och på den fick gästerna rita/skriva med textilpennor. Fantastisk kul att ha kvar som minne, vissa gick verkligen all in och gjorde jättefina bilder! Sen kanske man inte vill ha lakan som duk på sitt bröllop men man kanske kan hänga upp det på en vägg eller lägga på en bord eller liknande!
Det var dock uppskattat av gästerna att kunna rita lite när alla åt och så :)

Vårt bröllop kostade ca 110 000 inklusive ringar, exklusive resa (tror resan kostade ca 30 000). Vi hade en budget på 100 000 men den var inte skriven i sten och den drog ju över lite som synes. Vi fick en del bidrag av våra föräldrar men det påverkade inte vår planering. Det var framför allt festen (maten) som kostade, jag tror fakturan till restaurangen/hotellet var på ca 80 000 totalt (varav själva middagen ca 55 000 och resten kringkostnader som nattmat, hyra av ljudanläggning, logi för brudföljet samt frukost dagen efter för alla gäster). Vi hade 50 gäster så det var ett ganska litet bröllop ändå. Vi valde att bjuda den närmsta släkten och de närmsta vännerna med respektive. Det var inte glasklart från början var avgränsningen skulle gå men det blev väldigt bra när vi väl bestämt oss.

I morgon är det 10 månader sedan :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka