Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Precis så tänkte vi också göra :)

Jag hoppas ju såklart att några vänner ska kunna komma men kan de inte så förstår vi det. Vi skulle egentligen kunna gifta oss helt ensamma också men eftersom våra föräldrar vill vara med så gör vi en liten kompromiss.

Det är lite inlägg att kika igenom här, är tråden fortfarande aktuell eller har alla gift sig nu?
Har lite panik här. Vi fick ett infall i helgen; "äh vad tusan, vi gifte oss innan året är slut"! Så nu har vi bokat två preliminära datum på två olika ställen. Antingen 23/8 eller 13/9. :D
Tajt med tid skriker nog många men jag är lite manana-typen ( mitt tangentbord har inte kroken ovanför N) så vi ska nog hinna ordna det mesta. Blir nog Max 45 gäster.
Kul. Spännande! Och pirrigt!:love:

Nej, vi är inte gifta än. Det dröjer nog ett par år innan det blir aktuellt för vår del, tyvärr. Men bättre sent än aldrig, lika mycket som Den som väntar på något gott ;)

Grattis! :love:

Även om jag gifte mig i somras så tycker jag fortfarande det är kul med planering, detaljer och fest så jag hänger kvar ;)

30 aug är det dags för mig o sambon, känns som vi har koll på det mesta faktisk :p

Fast jag blir sjukt nervös när jag tänker på det...!

Vad roligt!

Och jag tycker inte alls att det är så tight med tid! Men det beror ju mycket på hur man är också. Jag var definitivt också mer mananatypen.

Vi gifte oss augusti förra året och vid den här tiden förra året hade vi bara kyrka och lokal bokad. Men iofs, tycker man att det är superviktigt att det blir exakt rätt färgnyans på servetterna så kanske det börjar bli lite bråttom :D

Åh men gud så kul för er :) Skönt att ha så mycket klart så tidigt!

Iglatjarn: Grattis! :) Jag tycker också att ni verkar ha gott om tid men så har jag noll erfarenhet och noll engagemang i smådetaljer ;). Jag och min sambo gifter oss tidigast om två år så jag kommer småhänga i tråden ett bra tag. Så skriv så mycket du vill och orkar, tycker det är jätteroligt att läsa om bröllopsplanering :)

Åh men tack! :) Ska bli jättekul att kika, kul att du delar med dig!

Jättegärna! Jag är en bröllopsjunkie :D

Vi förlovade oss 2007, sen gick tiden.... vi fick barn, byggde hus, jada, jada och helt plötsligt inser vi att det är 2014 och vi lever fortfarande i synd.
Vi har bokat möte med två olika ställen. Det är lite meckigt vi bor i Stockholm men kommer att gifta oss utanför Göteborg då merparten av släkten bor där. Det blir ju svårare med mat- och tårtprovning såklart men allt går om man vill. Vi har snabbt fått boka två tider på två olika anläggningar (Nääs slott & Aspenäs Herrgård) för att se hur det ser ut och checka av prislistor.
Det är sämsta möjliga tajming egentligen. Han är egenföretagare som har bestämt sig för att ta det lite lugnt i år efter många års övertid (jobbar i byggbranschen) och jag pluggar och lever på CSN i nuläget. Studieuppehåll över sommaren vilket ger 0 kr i inkomst bäddar inte för det dyraste bröllopet precis :D

Sen min lilla dröm... Jag har ju ett knippe hästar, som då bor hos föräldrarna i Göteborg. OM det går att rodda praktiskt på något sätt vill jag gifta mig på hästryggen. Jag ser dock framför mig hur det blir någon slags skräck-passage på röda mattan med gäster bredvid och stressad diarre-mage på hästarna som undrar vart f-n de har hamnat och hur ser matte UT egentligen! :o Är de rädda för dressyrstaket och blommor så hur tusan ska en ceremoni klaras av??
Det blir borgerligt, by the way. Inga kyrkor för oss.

Senast ändrad:

Gör det! Det är ju samma för oss, bor i Sthlm, men kommer från Växjö, gifter oss strax utanför Växjö. Så det är bra med en sida med all info, vi kommer uppdatera med mer grejer senare när vi skickat ut inbjudningarna (som vi har lagt beställning på).

Grattis, och rätt skönt med mañana-stilen om det bara går att hitta någonstans att vara och så :)

Vi har inte gift oss än, planen är nästa sommar och vi har inte börjat tänka på planeringen än. Mannen föreslog dock att vi skulle sätta oss med ett par vinflaskor ( :p ) och börja filura på en (extremt) preliminär gästlista (för att se var vi över huvud taget landar). Det enda jag redan börjat leta efter är bröllopsklänningar, vet bara att de ska vara second hand så inbillar mig att jag en vacker dag kommer att trilla över dem och då får de flytta hem till mig. Men inte mer än att jag tittar vad som finns när jag ändå är i en lämplig butik.

Just klänning är det enda (förutom då vart i världen vi ska gifta oss) som jag inte kan sluta tänka på. Jag vill inte ha en sån där riktig brudklänning men ändå att den ska vara speciell och vacker. Kan inte låta bli att googla lite ibland :angel: men hittar aldrig något som känns rätt. Tur att jag har två eller tre år på mig :D

Ungefär hur stort har ni tänkt er? Och hur typ ligger budgeten till? (om jag får vara nyfiken, är som sagt total junkie när det gäller bröllop :D)

Budgeten är väl... eum... problemet. Vi tänkte lämna den därhän ett tag till :angel: men vi vet att vi vill ha en stor fest, det ska vara roligt och så länge som folk är mätta och glada och det finns dricka så det räcker så är jag inte så noga med fancypancy och sånt. Hellre buffé, en dator med spotify och schyssta högtalare och självservering i baren (och kunna bjuda runt 100 pers) än trerätters med servering vid bordet och inhyrd DJ (och kunna bjuda 30 pers). Eftersom mannens släkt är av den giftasglada typen (och stor) så har de hunnit igenom typ 8 bröllop på lika många år under de senaste somrarna, så man har börjat se vad som är värt (och ovärt) att lägga pengarna på (i våra ögon då).

Just nu lutar det åt kuvertavgift och inga presenter för att verkligen kunna bjuda på. Vi bor i lägenhet, har allt vi behöver och kommer inte att flytta till gård inom det närmaste. Det skulle snarare vara jättebesvärligt att få massa grejer som vi ska förvara någonstans. Och upplevelser i all ära, men hellre att festen blir den upplevelse vi vill ha än att vi ska behöva snåla på gästlistan. Våra släktingar och vänner är så awesome så jag vill liksom fira med hela bunten (mannen har utvecklat en rädsla för att jag kommer att lägga upp en öppen inbjudan på buke :D ).

När det kommer till klänning så skulle jag nog aldrig dra på mig en marängkreation, eller kanske ens vitt. Ska ha minst två stycken varav en ska vara dansvänlig. Och så ska jag ha hatt! Gärna gästerna också, jag tycker att sånt är så roligt. Strunt i när tant Ribbing anser att det passar. Hela grejen blir nog väldigt vår stil och inte särskilt traditionellt, det är ju det roliga vi vill åt. Annars kunde vi bara gått till rådhuset för att få ordning på pappren.

Jag tycker alltsammans låter finfint :D Vi är heeeelt tvärtom i princip, även om vi inte heller vill ha ett fancy bröllop, och det är så himla bra tycker jag att man kan göra precis exakt som man vill.

Jag vill ha vit klänning, gärna med spets på, men vill att den ska vara väldigt enkel. SÅ jädrans dyrt kan det väl inte vara att få en uppsydd till sig, eller?

Vårt bröllop kommer att bli dyrt trots att det blir minilitet, men det är ju för att vi slår ihop bröllopsresan med bröllopet. För oss är det helt ovärt att ens lägga 10 000 på ett bröllop hemma; vi vill båda prioritera resan.

Angående rådhuset hade jag för min del kunnat göra så. Jag behöver egentligen inte ha något bröllop, jag vill bara få vara gift med min sambo. Men - eftersom vi vill fira med en ordentlig fantastisk resa så tänkte vi att då kan man ju bjuda in nära och kära, de som vill komma kan göra det, och så firar vi tillsammans någonstans :)

Men vi har ungefär 80 personer inom närmaste släkten (om man drar gränsen vid kusiner) och vill gärna bjuda i stort sett alla. Så typ 100+ skulle jag tippa på. Sedan vill vi gärna vara på mannens ena föräldragård (i en stor lada som blir helt underbar med kristallkronor i taket och hästhagarna precis utanför) och då sätter ju ytan stopp. Samtidigt som man kan vara mycket mer flexibel i hur man lägger upp saker och ting när man gör det helt själv. Att gården ligger på en ö kan ju dra ner antalet som reser dit, men samtidigt så är ovan nämnda ö känd för att vara fantastisk att åka till på sommaren. Så lika många kan väl se det som ett tillfälle att få åka dit. Vi får se, ska som sagt dricka de där vinflaskorna och börja lista folk någon kväll när vi har tid :p

Beror väl på om du ska få den uppsydd hos en anrik skräddare i stan eller via en hemsida från Kina, som i att det nog finns ett väldigt stort prisspann. Jag har turen att sambons mamma är väldigt duktig sömmerska, hon sydde en replika av en klänning från början av 1900-talet när mellansystern skulle gifta sig. Så hon kan ändra och fixa om jag hittar något som skulle falla mig i smaken med lite ändringar. Däremot syr hon inte upp en från skratch utan att jag kan pröva den regelbundet, vilket är svårt när de bort så långt borta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka