Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Kuvertavgift....kan man göra så? (:o)

Vore ju otimalt. Vi har lite halvtaskigt med cash men vill ändå fira rejält. OCH åka på en sjysst resa. Har redan bestämt oss för Maldiverna och det kostar ju mer än bröllopet typ.

Men kommer ni att betala för gästernas resor? Eller blir det lite som att de som kommer får en awesome resa samtidigt?

Klart man kan. Så slipper man massa fula vaser och köksknivar som man inte behöver. Eller ett tjog äppelträd och ett russ (två presenter som gavs på senaste bröllopet jag var på, utmärkta för nyblivna gårdsägare - mindre bra för lägenhetslevande stadsbor :angel: ).

Men kommer ni att betala för gästernas resor? Eller blir det lite som att de som kommer får en awesome resa samtidigt?
Nej, vi kommer inte att betala för deras resor. Detta främst för att vi är fattiga :p men även för att oavsett var vi gifter oss får vissa resa. Vi har folk som kommer från minst tre länder, varav ett är jävla Australien :p, så folk kommer få göra sig ett jädra omak oavsett. Sen är det så att vi vill kunna gifta oss precis exakt där vi vill, och så får det bli som en bonus att vissa väljer att vara med. För mig är det viktigast att, förutom min kille då, min syster kommer. I övrigt är allt en bonus. I och med att vi gör detta utomlands kommer alla att bli inbjudna på ett väldigt tidigt stadium, så att de som verkligen vill komma ska kunna göra det.

Vi gissar att det blir våra föräldrar, våra mormödrar om de fortfarande är på benen då (deras resa kommer vi att stå för), våra systrar och våra absolut närmaste vänner. Så som vi vill ha det helt enkelt :)

Klart man kan. Så slipper man massa fula vaser och köksknivar som man inte behöver. Eller ett tjog äppelträd och ett russ (två presenter som gavs på senaste bröllopet jag var på, utmärkta för nyblivna gårdsägare - mindre bra för lägenhetslevande stadsbor :angel: ).
Skulle vi ha traditionellt bröllop hemma hade vi avsagt oss presenter. Får panik av bara tanken på en massa grejer som ingen av oss vill ha! Låter kanske otacksamt men ingen av oss är särskilt prylig.

Tack för infon om klänningar! Ska kika senare när det närmar sig, är övertygad om att jag kan hitta någon som kan sy åt mig. Det bör inte vara omöjligt att få det gjort till en rimlig peng :)

Wow, Maldiverna! Vilken resa! :)

Vi klurar på Costa Rica eller någonstans runt Australien.

Vi kommer också att behöva sätta datum tidigt, min släkt är utspridd i tre länder den också. Dock brukar de flesta komma till större begivenheter, mest eftersom alla ses så väldigt sällan. Nu i julas var första gången på sju år. Och då är det ändå så att vi gillar att umgås med varandra, men logistiken i det hela är ett projekt bara det. Men då blir det liksom ett bra tillfälle att samla alla vid ett bröllop, eftersom det ändå innebär en del planerande och logistik.

Costa Rica :love: där har jag inte varit sedan jag var liten, men det är verkligen fantastiskt. Jag har aldrig varit i Australien, mannen vill väldigt gärna åka tillbaka till NZ (han jobbade där innan vi träffades) och visa landet för mig. Skulle väl vara en passande destination för en bröllopsresa, men det lutar nog mot en lyxigare långweekend i Europa när det är dags. Mest för att tiden inte finns till för en lång resa, och hellre en bröllopsresa direkt än att den liksom "inte blir av" för att det blir svårt att planera in. Dessutom har jag rest mycket, men väldigt lite inom Europa. Så finns många ställen att välja på som skulle bli förstagångsresor också.

Vore ju otimalt. Vi har lite halvtaskigt med cash men vill ändå fira rejält. OCH åka på en sjysst resa. Har redan bestämt oss för Maldiverna och det kostar ju mer än bröllopet typ.

Klart det går att göra så. Sen är det ju lite olika vad folk tycker, men om det känns rätt för er och möjliggör ett bröllop med de personerna ni vill (istället för att ni t.ex känner er tvingade att skära ner på gästerna och därför måste utelämna folk ni verkligen vill ha med) så ska ni ju absolut göra så!

Jag har varit på ett bröllop där de bara önskade sig att vi skulle vara med och då bidra med kuvertavgift (sen om det var hela eller delar av, det vet jag inte). För oss var det jättefint att kunna vara med och det kändes bra för oss att få bidra till bröllopet och att det blev en fantastisk dag istället för att köpa något som ändå kommer samla damm :)

Sen vill jag även tillägga - vilka fina ställen det är ni funderar på! :) Jag älskar verkligen Aspenäs, det ligger så himla fint!

Jag har ställt in på stumbleupon att ett av mina intressen är bröllop, det är verkligen en stor inspirationskälla!
Blir väldigt enkelt att så många olika typer av klänningar och känna av vad med vill ha. Jag är helt inne på kortare, spets och en rolig rygg den dagen det snöar i helvetet och jag och sambon gifter oss;)

Ja det blir nog once in a lifetime.... dels pga kostnaden. Sen har vi en treåring hemma och vi känner att åker vi nu blir det som en rolig vecka hos mormor för honom. Väntar vi några år kommer han bli så "stor och medveten" att det känns värre att lämna honom hemma. Sen är semestermålet lite mer tänkt för par som vill koppla av från småbarnstress. Jag må vara egoistisk nu men vill åka själv dit utan småbarn. Han får gärna följa med nästa gång, men inte på min bröllopsresa ;)

Tanken har aldrig ens slagit mig men detta ska vi ta upp till diskussion. Vi är ju "gamla och har allt" (34/37) så vi vill inte ha några grejer.
Vad massor av bra tips man får här, är ju nybörjare :D

(gammal Partille-tjej, born and raised, men tycker Lerum/Alingsås passar lika så gott att gifta sig i)

Varför inte be om pengar till resa som sätts in på konto?
Det blir ju typ samma sak som kuvertavgift för er, men folk kan välja själva.

Jag tycker det är lite knepigt med kuvertavgift på bröllop.. Men att önska pengar blir i mina ögon en bra medelväg :)

Kommer ni att betala era långväga gästers resor?

Ja, Costa Rica är en dröm för oss verkligen, det verkar helt otroligt :love: Så det vore inte fel! Nära Australien är för att göra det enklare för min syster, och för att kunna planera in ett besök i syrrans hemstad så vi kan umgås med hennes familj när vi ändå är i närheten. Men det är svårt att säga, finns SÅ många fantastiska länder att välja mellan.
Weekend i Europa låter absolut inte fel heller! Jag hade gärna gjort en bröllopsresa till Italien eller Frankrike någonstans, eller allra helst Istanbul :love: (åh, tänk ett bröllop i Istanbul - alla gäster kan äta shawarma :d :love:).

Iglatjarn: Förstår precis hur du tänker och det låter verkligen fantastiskt! Kan man unna sig nåt sånt, så varför inte? :) Hur länge skulle ni bli borta då och hur mycket tror du det landar på? (om jag får fråga såklart).
Man kan absolut ta kuvertavgift (lite mer traditionellt) eller också önska pengar till smekmånaden (lite mer modernt, och något som vissa har åsikter om). Jag tycker ni ska göra det ni känner er mest bekväma med och som ni känner passar er!

Vi har också allt vi behöver och OM gästerna vill ge ngt så hänvisar vi till ett bankkonto som man får sätta in pengar på, anonymt om man så vill. Skulle faktiskt aldrig falla mig in att ha en kuvertavgift, men det är bara vad jag tycker ;)

Jag är bara tacksam över att folk kommer och vill fira oss, och även om vi inte kör all in och jättedyrt så ska det inte betyda att de ska ge ngt till oss, ofta reser man, köper nya kläder, bor på hotell mm inför ett bröllop som gäst, det är "tillräckligt" dyrt ändå. Bara gästerna kommer är jag nöjd! :D

Varför inte be om pengar till resa som sätts in på konto?
Det blir ju typ samma sak som kuvertavgift för er, men folk kan välja själva.

Jag tycker det är lite knepigt med kuvertavgift på bröllop.. Men att önska pengar blir i mina ögon en bra medelväg :)

Och för mig känns det knepigare att vara med och betala en resa än att betala en kuvertavgift på ett bröllop där de som gifter sig har valt att ta kuvertavgift för att alla ska kunna vara med :) Dessutom uppskattar jag att veta vilken summa som önskas, istället för att vara orolig för att ses som snål om det nu inte är anonyma donationer. Så det är helt klart olika (men egentligen så går ju pengarna till paret oavsett så det är ju egentligen lite sak samma) och det viktigaste är ju att de som gifter sig får det bröllopet de önskar och känner sig nöjda med lösningen :)

(gammal Partille-tjej, born and raised, men tycker Lerum/Alingsås passar lika så gott att gifta sig i)

Typ samma sak! ;) (Uppvuxen inne i Gbg så allt är ändå bara en förort :p) Men helt seriöst så är det verkligen jättefina ställen båda två och jag tror ni kommer bli nöjda oavsett :) Det enda som kan vara bra att tänka på ang Nääs är att det är en del evenemang i stallet som ligger bredvid slottet och då kan det bara rätt stimmigt samt svårt med parkeringar. Antagligen inget problem, men det kan ju vara bra att veta :)

Vi skrev att det vi blir allra gladast över är om alla kan vara med, OM nån vill ge nåt blir vi väldigt glada för bidrag till bröllopsresa, tex i form av presentkort på Ticket. Fick några (toppenfina) presenter men mest presentkort & kontanter. Det var inte en enda sur min nånstans :)

Kan kan man ju men hur lämpligt det är beror ju helt klart på vem man frågar. Vill man inte ha en massa fula vaser kan man ju vänligt men bestämt avsäga sig presenter.

I min värld så ställer man till med ett bröllop som man har råd med, men som tur är så gör ju folk som de vill. Men man kan ju tänka på att det kan bli reaktioner från gästerna.

Vad man helt klart inte kan göra iaf är att be sina gäster betala för bröllopsfesten och i samma veva hävda att man bjuder dem :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka