Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Välkommen i tråden :) Svarar på det jag har ett hum om...

Vi skickade ut inbjudningskorten tidigt - vi har många långväga gäster! Vi skickade ungefär ett halvår innan, en del skickar istället Save the date-kort och skickar den riktiga inbjudan senare. OSA-datumet beror på hur långt innan ni behöver ha ett exakt antal, för tex maten.

Vi kommer också vara ca 50 pers, vi skippar bandet och kör istället på (reklamfri ;)) Spotify i bra högtalare! Det kommer säkert vara en del som dansar på vårt bröllop, men med Spotify har vi möjlighet att variera musiken mycket mer än ett band kan.

På bröllopstorget finns femhundrasjuttioelva trådar om hur man uttrycker sig på ett fint sätt ang inga barn. Där hittar du säkert nåt bra tips, om ingen här har något bra förslag! :)

Ang barn så tycker jag att den helt överlägsna formuleringen är det enkla vi önskar att fira vår dag tillsammans med våra vuxna vänner. Ärligt, trevligt och rakt på sak.

Att linda in det man vill säga i (enligt mig) fåniga rim och annat låter bara som att man inte vågar säga det man egentligen vill ha sagt. I mina öron iaf :)

Lycka till! Å jag har beställt min klänning i dag. Ska bli spännande att se hur den sitter när den kommer.

Blanketter för hindersprövning och namnbyte är utskrivna och ifyllda. Ska skickas in till veckan.
Jag behåller mitt nuvarande efternamn som mellannamn så har vi hans efternamn som gemensamt. Vill inte riktigt ge upp mitt gamla flicknamn. Vi är ju lite äldre och jag har dragits med mitt namn så länge så det känns bra om det blir kvar på något sätt.

Knapplån*

Ok här kommer lite frågor från en newbie! Vi ska gifta oss 2014 men jag är riktigt tidigt ute(???) och har planerat det mesta och bokat kyrka och lokal( var på håret att vi fick den, många som redan bokat in sig)

1. Hur tidigt brukar man normalt sett skicka ut inbjudningarna?

2. Vi bantade ner vår gästlista från 120 pers till 50 så det känns ganska "litet", brukar man ha band som spelar osv när det är så pass litet eller hur har ni gjort och vad tycker ni? Jag är inte särskilt säker på att det är några dansade personer..

3. Hur utformade ni själva inbjudan? Vi vill inte ha barn med på bröllopet. Vi gillar barn men vill inte det ska bli en massa skrik och gnäll i t.ex kyrkan av uttråkade barn. Handen på hjärtat, när man själv var barn var väl inte det roligaste att hänga med i kyrkor osv. Men för att ingen ska ta illa upp så vill vi skriva det på ett snällt sätt.

4. Hur långt efter skickade ni tackkort?

5. Denna frågan är ett lyxproblem. Vi kan inte bestämma oss vilket resemål vi ska åka på bröllopsresa till. Har rest runt mycket och sett mycket men har ej varit på något av dessa ställena och dessa väljer vi mellan : Maldiverna (vi brukade säga att vi skulle åka till Maldiverna på bröllopsresa innan vi blev lite kära i Bora Bora) Bora Bora, Aruba, Mauritius, Seychellerna och Samoa. Någon som varit på dessa platser som bröllopsresa och kan berätta lite kort om hur det var? Vet att man kan googla om det och det har vi gjort såklart.

Tack på förhand!

Vi kommer att skicka ut våra inbjudningar nu under mars. Bröllopet kommer att äga rum 29 juni.
I inbjudan står bara att vi gifter oss, datum och plats. OSA satte vi till en månad innan. Vi blir ca 20- 30 gäster. Det får räcka.
Vi ska bara vara närmaste släkten och ev några vänner, så något band ska vi inte ha. En av sönerna får trubadura lite. Vi har gjort en önskelista på låtar vi vill höra. Han brukar trubadura lite på krogar osv annars, så det får räcka.
Vi gifter oss i naturen på sommarstället så det blir bara ett enkelt bröllop.

Blanketter för hindersprövning och namnbyte är utskrivna och ifyllda. Ska skickas in till veckan.
Jag behåller mitt nuvarande efternamn som mellannamn så har vi hans efternamn som gemensamt. Vill inte riktigt ge upp mitt gamla flicknamn. Vi är ju lite äldre och jag har dragits med mitt namn så länge så det känns bra om det blir kvar på något sätt.

Sånt ska man komma ihåg också ja :D

Hur långt innan ska man skicka in om namnbyte?

1. Ska man hålla sig till etikettreglerna så ska inbjudningskorten skickas ut relativt sent; ett par månader innan. Men det är det nog inte så många som anpassar sig till idag. Vi skickade ut våra kort i början av mars, bröllopet var 30 juni och sista svarsdag i mitten av maj.

2. Vi hade ca 50 vuxna gäster samt en handfull barn. Vi skippade band för att hålla igen på kostnaderna och hyrde istället en ljudanläggning där vi körde Spotify. Vilket vi hade kunnat skippa för det var i princip ingen som dansade ;) Vi skyller det på att vi fick till bordsplaceringen så bra - våra gäster satt och pratade hela kvällen.

3. Vi tillät barn. Men jag håller med Breaktown, skriv precis vad ni menar. Var tydliga i formuleringen så att det inte blir missförstånd.

4. Vi var väldigt sena med tackkorten, skickade ut dem prick 6 månader efter bröllopet. Vi hade en ambition om att göra korten själva men vi hade en massa missöden och fick kasta både första och andra uppsättningen kort. Sen beställde vi färdiga. Men det var ingen som pikade oss för det.

5. Vår bröllopsresa gick till Normandie så där kan jag inte ge så specifika råd ;) Fundera på vad ni vill ha ut och se vilka resmål som bäst matchar det. Stressa inte upp er i jakten på Det Bästa Resmålet - det kan ju finnas flera som passar er precis lika bra. Jag gillar också att kolla recensioner på Tripadvisor.

Ett tips är att gå in på Kinasidorna och spana klänningar där. Även om du nu har tänkt köpa din klänning i Sverige så kan du få ett hum om vad det är du är ute efter. Jag tycker deras sidor brukar vara bra inspirationskälla just för att de har bra sökfunktioner. Du kan tex välja A-linje med släp och söka på det om du väl har ngn idé.

För vår del så är lokalen bokad. Vi velar just nu mellan 2 kyrkor varav vi har varit inne i den ena. Ska boka tid för visning av den andra också. Klänningsprovande för min del påbörjar i April men jag lutar just nu åt att det blir en Kinaklänning då jag vill ha en del ändringar mot orginalet :angel:

Ett tips är att gå in på Kinasidorna och spana klänningar där. Även om du nu har tänkt köpa din klänning i Sverige så kan du få ett hum om vad det är du är ute efter. Jag tycker deras sidor brukar vara bra inspirationskälla just för att de har bra sökfunktioner. Du kan tex välja A-linje med släp och söka på det om du väl har ngn idé.

För vår del så är lokalen bokad. Vi velar just nu mellan 2 kyrkor varav vi har varit inne i den ena. Ska boka tid för visning av den andra också. Klänningsprovande för min del påbörjar i April men jag lutar just nu åt att det blir en Kinaklänning då jag vill ha en del ändringar mot orginalet :angel:

Vad är Kinasidor och Kinaklänningar? Att man beställer billiga kinesiska piratkopior på orginaldesign? Känns knappast aktuellt isf...

Men tack för tipset ändå, kolla på deras hemsidor kan man ju alltid göra som sagt :)

Det jag vet är att jag vill ha en rätt enkel klänning och att den absolut inte får vara axelremslös. Eller att den inte ska vara som en vit version av min frackklänning som jag inte alls gillar :p Men annars har jag hopplöst dålig koll på hur jag vill att den ska se ut :D

Vad är Kinasidor och Kinaklänningar? Att man beställer billiga kinesiska piratkopior på orginaldesign? Känns knappast aktuellt isf...

Men tack för tipset ändå, kolla på deras hemsidor kan man ju alltid göra som sagt :)

Det jag vet är att jag vill ha en rätt enkel klänning och att den absolut inte får vara axelremslös. Eller att den inte ska vara som en vit version av min frackklänning som jag inte alls gillar :p Men annars har jag hopplöst dålig koll på hur jag vill att den ska se ut :D

En Kinaklänning kan vara en "piratkopia" på en märkesklänning. :D Men det kan också vara en klänning som är uppsydd helt efter dina önskemål eller en av deras egendesignade klänningar. Så mao en Kinaklänning är en klänning från Kina helt enkelt :p

Det som är fördelen med just Kinasidorna är att du kan se på så många olika klänningar och söka dig fram på ett lätt sätt. Då får du kanske ett bättre hum om vad du ska leta efter i butikerna sen och kan förmedla det till dem som jobbar där.

För min del så lutar det åt en Kinaklänning just nu (man kan ju alltid ångra sig om man hittar drömklänningen i en butik) av den enkla anledningen att jag är kär i nederdelen på en Designerklänning men inte vill ha något annat av den. :angel: Blir det så som jag vill ha just nu så kommer det alltså bli en TeamLundVerdesignad klänning, från Kina ;)

Hittar du "din" klännin gpå en Kinasida och det rör sig om en kopia så kan du alltid köra Googles bildsök för att få reda på vad den heter. :idea:

Knapplån*

Ok här kommer lite frågor från en newbie! Vi ska gifta oss 2014 men jag är riktigt tidigt ute(???) och har planerat det mesta och bokat kyrka och lokal( var på håret att vi fick den, många som redan bokat in sig)

2. Vi bantade ner vår gästlista från 120 pers till 50 så det känns ganska "litet", brukar man ha band som spelar osv när det är så pass litet eller hur har ni gjort och vad tycker ni? Jag är inte särskilt säker på att det är några dansade personer..

3. Hur utformade ni själva inbjudan? Vi vill inte ha barn med på bröllopet. Vi gillar barn men vill inte det ska bli en massa skrik och gnäll i t.ex kyrkan av uttråkade barn. Handen på hjärtat, när man själv var barn var väl inte det roligaste att hänga med i kyrkor osv. Men för att ingen ska ta illa upp så vill vi skriva det på ett snällt sätt.

5. Denna frågan är ett lyxproblem. Vi kan inte bestämma oss vilket resemål vi ska åka på bröllopsresa till. Har rest runt mycket och sett mycket men har ej varit på något av dessa ställena och dessa väljer vi mellan : Maldiverna (vi brukade säga att vi skulle åka till Maldiverna på bröllopsresa innan vi blev lite kära i Bora Bora) Bora Bora, Aruba, Mauritius, Seychellerna och Samoa. Någon som varit på dessa platser som bröllopsresa och kan berätta lite kort om hur det var? Vet att man kan googla om det och det har vi gjort såklart.

Tack på förhand!

1. Någon månad innan - är det mitt i semestertider bröllopet är så hade jag skickat ut lite tidigare. Vi gifte oss i juli - skickade ut inbjudningar jan/februari. Osa slutet av maj.

2. Tvivlar ni på att någon ens kommer dansa så ser jag absolut inte poängen med ett band :p Bra ljudanläggning och spotify räcker långt!

3. Kyrkan är öppen för alla så där kan ni inte säga/bestämma om barnen skall med. Festen bestämmer ni dock över ;) Och som de andra sagt - var rak på sak så brukar det inte bli några missförstånd.

4. "Regeln" säger väl 1 månad efter bröllopet. Vi skickade 5-6 veckor efter.

5. Vi åkte till Mexico och är riktigt nöjda med det :)

En Kinaklänning kan vara en "piratkopia" på en märkesklänning. :D Men det kan också vara en klänning som är uppsydd helt efter dina önskemål eller en av deras egendesignade klänningar. Så mao en Kinaklänning är en klänning från Kina helt enkelt :p

Det som är fördelen med just Kinasidorna är att du kan se på så många olika klänningar och söka dig fram på ett lätt sätt. Då får du kanske ett bättre hum om vad du ska leta efter i butikerna sen och kan förmedla det till dem som jobbar där.

För min del så lutar det åt en Kinaklänning just nu (man kan ju alltid ångra sig om man hittar drömklänningen i en butik) av den enkla anledningen att jag är kär i nederdelen på en Designerklänning men inte vill ha något annat av den. :angel: Blir det så som jag vill ha just nu så kommer det alltså bli en TeamLundVerdesignad klänning, från Kina ;)

Hittar du "din" klännin gpå en Kinasida och det rör sig om en kopia så kan du alltid köra Googles bildsök för att få reda på vad den heter. :idea:

Aha, ok. Så med andra ord beställer man över internet från Kina utan att ha provat klänningen enbart efter vilka mått man har? Modigt :eek: Jag menar man kan ju knappast skicka tillbaka den om den inte skulle sitta bra när den är uppsydd efter ens mått?

Fast om du använder dig av nederdelen av den designerklänning och låter någon Kinatillverkare sy upp en kopia med en annan överdel så är det ju lika mycket kopia för det ;)

Aha, ok. Så med andra ord beställer man över internet från Kina utan att ha provat klänningen enbart efter vilka mått man har? Modigt :eek: Jag menar man kan ju knappast skicka tillbaka den om den inte skulle sitta bra när den är uppsydd efter ens mått?

Fast om du använder dig av nederdelen av den designerklänning och låter någon Kinatillverkare sy upp en kopia med en annan överdel så är det ju lika mycket kopia för det ;)

Jag beställde min klänning på Missmoneypenny. Vet inte om de sys upp i Sverige eller utomlands. Jag får helt enkelt chansa på att den passar när den kommer. Man får ange en himla massa mått så det borde bli ganska rätt :p

Knapplån*

Tack på förhand!

1. Detta har jag också undrat över eftersom det verkar som att folk skickar ut sina inbjudningar tidigare och tidigare. Vi gifter oss i slutet av augusti. Vi kommer skicka ut inbjudningarna i slutet av mars och ha osa i slutet av maj. Kanske att det förskjuts ett par veckor. Egentligen tror vi inte att det är nödvändigt med så tidigt, nu är det mest att vi vill ha klart det innan semestern så folk inte behöver komma ihåg att osa mitt i semestern. De flesta gästerna har vi berättat för att vi ska gifta oss och vilket datum så det är inte en total överraskning för särskilt många.

2. Vi ska inte ha något band, dels för att vi inte tycker det är värt att lägga pengar på det, och dels för att det nog inte får plats i lokalen. Det blir ljudanläggning och Spotify (antar jag) för oss. Sambons bror har en kompis som eventuellt kommer vara dj (han är det "till vardags" också).

3. Vår inbjudan är ganska enkel i meningen att det inte finns en massa information, vägbeskrivning etc. Det står datum, tid, plats och osa i princip. Sedan kommer vi skicka ut mer info till de som tackar ja via e-post. Alternativt att vi gör någon enklare hemsida. Ang barn så svarade jag om formulering i ett tidigare inlägg. Av våra gäster är det bara två familjer som har barn som är över halvåret. Vi kommer nog göra så att vi pratar med dem direkt istället för att skriva ut något på inbjudan.

4. Så långt har vi inte kommit än :D

5. Vi kommer nog åka ett par dagar någonstans i Europa i samband med bröllopet. Sedan lutar det mot att vi åker någonstans i Västindien. Var vet vi inte exakt men jag propagerar för Barbados för där finns det enligt uppgift inga hajar :D

Jag beställde min klänning på Missmoneypenny. Vet inte om de sys upp i Sverige eller utomlands. Jag får helt enkelt chansa på att den passar när den kommer. Man får ange en himla massa mått så det borde bli ganska rätt :p

Det bör du väl förstå på prislappen om inte annat :)

Det är ju dessutom så att bilderna på kinasidorna inte visar klänningar de själva har sytt upp tidigare utan sömmerskorna gör kopior av dem utifrån hur de ser ut att vara enligt bilderna. Jag tycker det är väldigt modigt att beställa en sån klänning. Men så kostar det inte så mycket heller.

Utanför ämnet men appropå klänningar så ska jag hämta ut min brudklänning från kemtvätten imorgon. Det tog bara 8 månader. Vi jobbar inte så fort som ni märker :D Jag ska försöka sälja den men lär knappast få tillbaka någon större andel av vad jag lagt på den.

Det är ju dessutom så att bilderna på kinasidorna inte visar klänningar de själva har sytt upp tidigare utan sömmerskorna gör kopior av dem utifrån hur de ser ut att vara enligt bilderna. Jag tycker det är väldigt modigt att beställa en sån klänning. Men så kostar det inte så mycket heller.

Det här med Kinaklänningar var då en ny värld för mig. Jag har väl bott under en sten eller ngt! Nu har jag googlat och kollat runt lite och även hamnat i en del trådar på bröllopstorget som man väl i princip alltid gör när det har med bröllop att göra :p

Det verkar vara ganska vanligt förekommande att folk går runt och provar brudklänningar i butiker för att få reda på vilken klänning de vill ha. Sedan skickar de efter en piratkopia eller "egenuppsydd" klänning från Kina för bråkdelen av priset. Det finns då sannerligen folk till allt :eek:

Det har jag gjort, men då har jag också budgeterat för att ändra den hos sömmerska. Den är dock beställd med snörning i ryggen vilket gör den lite mer anpassningsbar.

Jodå (ang din senaste post), det finns hur mycket som helst på bröllopstorget om kinaklänningar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka