Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Välkommen i tråden :) Svarar på det jag har ett hum om...

Vi skickade ut inbjudningskorten tidigt - vi har många långväga gäster! Vi skickade ungefär ett halvår innan, en del skickar istället Save the date-kort och skickar den riktiga inbjudan senare. OSA-datumet beror på hur långt innan ni behöver ha ett exakt antal, för tex maten.

Vi kommer också vara ca 50 pers, vi skippar bandet och kör istället på (reklamfri ;)) Spotify i bra högtalare! Det kommer säkert vara en del som dansar på vårt bröllop, men med Spotify har vi möjlighet att variera musiken mycket mer än ett band kan.

På bröllopstorget finns femhundrasjuttioelva trådar om hur man uttrycker sig på ett fint sätt ang inga barn. Där hittar du säkert nåt bra tips, om ingen här har något bra förslag! :)

Tack! Har svarat i den innan men inte skrivit om ngt om mitt eget förräns nu =)

Jag känner att risken är om man skickar ut för tidigt att folk "glömmer" bort det. Skickade ni enbart ut inbjudningarna eller ni skickade save the date kort innan?

Spotify var ett bra tips, hade funderat lite på det men visste inte om det "gick för sig"..Är nog det bästa alternativet för oss faktiskt.

Jo men bara att gå in på själv bröllopstorget ger mig kalla kårar. Får bridezilla vibbar direkt. usch.Smidigare att skriva i denna tråden =)

Ang barn så tycker jag att den helt överlägsna formuleringen är det enkla vi önskar att fira vår dag tillsammans med våra vuxna vänner. Ärligt, trevligt och rakt på sak.

Att linda in det man vill säga i (enligt mig) fåniga rim och annat låter bara som att man inte vågar säga det man egentligen vill ha sagt. I mina öron iaf :)

Det var en bra formulering. Vill ha det rakt och ärligt men utan att någon ska känna sig sårad. Håller med om fåniga rim. :S

Vi kommer att skicka ut våra inbjudningar nu under mars. Bröllopet kommer att äga rum 29 juni.
I inbjudan står bara att vi gifter oss, datum och plats. OSA satte vi till en månad innan. Vi blir ca 20- 30 gäster. Det får räcka.
Vi ska bara vara närmaste släkten och ev några vänner, så något band ska vi inte ha. En av sönerna får trubadura lite. Vi har gjort en önskelista på låtar vi vill höra. Han brukar trubadura lite på krogar osv annars, så det får räcka.
Vi gifter oss i naturen på sommarstället så det blir bara ett enkelt bröllop.

Är ju inte så "bara" =) Gjorde du egna inbjudningskort eller köpte du? 3-4 månader innan låter lagom att skicka ut inbjudningarna..
Börjar du bli nervös för bröllopet? :)

1. Ska man hålla sig till etikettreglerna så ska inbjudningskorten skickas ut relativt sent; ett par månader innan. Men det är det nog inte så många som anpassar sig till idag. Vi skickade ut våra kort i början av mars, bröllopet var 30 juni och sista svarsdag i mitten av maj.

2. Vi hade ca 50 vuxna gäster samt en handfull barn. Vi skippade band för att hålla igen på kostnaderna och hyrde istället en ljudanläggning där vi körde Spotify. Vilket vi hade kunnat skippa för det var i princip ingen som dansade ;) Vi skyller det på att vi fick till bordsplaceringen så bra - våra gäster satt och pratade hela kvällen.

3. Vi tillät barn. Men jag håller med Breaktown, skriv precis vad ni menar. Var tydliga i formuleringen så att det inte blir missförstånd.

4. Vi var väldigt sena med tackkorten, skickade ut dem prick 6 månader efter bröllopet. Vi hade en ambition om att göra korten själva men vi hade en massa missöden och fick kasta både första och andra uppsättningen kort. Sen beställde vi färdiga. Men det var ingen som pikade oss för det.

5. Vår bröllopsresa gick till Normandie så där kan jag inte ge så specifika råd ;) Fundera på vad ni vill ha ut och se vilka resmål som bäst matchar det. Stressa inte upp er i jakten på Det Bästa Resmålet - det kan ju finnas flera som passar er precis lika bra. Jag gillar också att kolla recensioner på Tripadvisor.

Tack för dina svar! Uppskattar att ni tar er tid att svara. Vad hände med era kort då om man får vara så nyfiken? :D

Vi bestämde faktiskt oss för Maldiverna eftersom vi pratat om det länge och hittade ett fint boende till bra pris osv idag =) Dock får man väl vänta lite med att boka så man kan boka flygbiljetterna också :P

1. Någon månad innan - är det mitt i semestertider bröllopet är så hade jag skickat ut lite tidigare. Vi gifte oss i juli - skickade ut inbjudningar jan/februari. Osa slutet av maj.

2. Tvivlar ni på att någon ens kommer dansa så ser jag absolut inte poängen med ett band :p Bra ljudanläggning och spotify räcker långt!

3. Kyrkan är öppen för alla så där kan ni inte säga/bestämma om barnen skall med. Festen bestämmer ni dock över ;) Och som de andra sagt - var rak på sak så brukar det inte bli några missförstånd.

4. "Regeln" säger väl 1 månad efter bröllopet. Vi skickade 5-6 veckor efter.

5. Vi åkte till Mexico och är riktigt nöjda med det :)

1.Någon månad innan känns lite snålt med tid? När hade ni sista svarsdag? Tänkte ju gifta oss i maj (inte detta året) och det känns som om folk börjar ha semester redan då så tänkte nog skicka ut iaf 2-3 månade rinnan men man vill ju inte skicka ut för tidigt iheller.

2. Ja, ingen är ju sådär dansant vad jag har märkt förut så Spotify kommer bli jättebra. blir till att ladda upp med många bra listor:D

3. Kan och kan, man kan ju i alla fall skriva i inbjudan att vi vill hålla det barnfritt och hoppas på att ingen släpar med sig barnen :-)

4. Har läst många olika men senast 6 månader efter så allt inom det verkar ok?

5. Vart i Mexico åkte ni? Har som sagt rest väldigt mycket och besökt Mexico förut men hittar man något nytt kan det vara värt att kolla upp även om vi typ har bestämt oss för Maldiverna nu ikväll=)

Tack för dina svar!

1. Detta har jag också undrat över eftersom det verkar som att folk skickar ut sina inbjudningar tidigare och tidigare. Vi gifter oss i slutet av augusti. Vi kommer skicka ut inbjudningarna i slutet av mars och ha osa i slutet av maj. Kanske att det förskjuts ett par veckor. Egentligen tror vi inte att det är nödvändigt med så tidigt, nu är det mest att vi vill ha klart det innan semestern så folk inte behöver komma ihåg att osa mitt i semestern. De flesta gästerna har vi berättat för att vi ska gifta oss och vilket datum så det är inte en total överraskning för särskilt många.

2. Vi ska inte ha något band, dels för att vi inte tycker det är värt att lägga pengar på det, och dels för att det nog inte får plats i lokalen. Det blir ljudanläggning och Spotify (antar jag) för oss. Sambons bror har en kompis som eventuellt kommer vara dj (han är det "till vardags" också).

3. Vår inbjudan är ganska enkel i meningen att det inte finns en massa information, vägbeskrivning etc. Det står datum, tid, plats och osa i princip. Sedan kommer vi skicka ut mer info till de som tackar ja via e-post. Alternativt att vi gör någon enklare hemsida. Ang barn så svarade jag om formulering i ett tidigare inlägg. Av våra gäster är det bara två familjer som har barn som är över halvåret. Vi kommer nog göra så att vi pratar med dem direkt istället för att skriva ut något på inbjudan.

4. Så långt har vi inte kommit än :D

5. Vi kommer nog åka ett par dagar någonstans i Europa i samband med bröllopet. Sedan lutar det mot att vi åker någonstans i Västindien. Var vet vi inte exakt men jag propagerar för Barbados för där finns det enligt uppgift inga hajar :D

Ja och som jag skrivit i andra inlägg så vill man ju inte skicka ut för tidigt iheller så man riskeras att bli lite bortglömd!

De där med mer info senare till de som tackar ja känns som en bra idé! Samlar på mig tips här :P

Barbados är riktig fint, jag har varit där också. Hade nog valt ett annat ställe som smekmånad om man vill åka till Karibien faktiskt men det är bara min personlig åsikt. Det är helt klart värt att resa dit! Ni kommer inte att ångra dig. Tror inte du behöver vara särskilt rädd för hajar överhuvudtaget :) Har dykt med hajar flertalet gånger och de flesta är "snälla".:)

Är ju inte så "bara" =) Gjorde du egna inbjudningskort eller köpte du? 3-4 månader innan låter lagom att skicka ut inbjudningarna..
Börjar du bli nervös för bröllopet? :)

Nej det är inte så bara, men kanske ändå lite mindre än ett stort bröllop med många gäster och hyrd lokal osv. Nu har vi allt samlat på ett o samma ställe. Men jag funderar allt lite på hur/ om vi ska hinna allt. Det får bli som det blir helt enkelt. Gifta kommer vi att bli hur som helst och det är det viktigaste.
Eftersom vi ska gift oss utomhus så funderar jag en del på vädret. Måste gardera för dåligt väder.
Så lite nervöst är det allt. Men mest av allt så ser jag fram emot att bli min blivande mans fru :love:

Ang inbjudningskorten så började jag att göra egna, men jag blev inte nöjd. Beställde enkla billiga på vistaprint.

Tack! Har svarat i den innan men inte skrivit om ngt om mitt eget förräns nu =)

Jag känner att risken är om man skickar ut för tidigt att folk "glömmer" bort det. Skickade ni enbart ut inbjudningarna eller ni skickade save the date kort innan?

Spotify var ett bra tips, hade funderat lite på det men visste inte om det "gick för sig"..Är nog det bästa alternativet för oss faktiskt.

Jo men bara att gå in på själv bröllopstorget ger mig kalla kårar. Får bridezilla vibbar direkt. usch.Smidigare att skriva i denna tråden =)

Vi skickade inga save the date kort, det kändes som en onödig kostnad bara :) Inbjudningarna skickades så pass tidigt ändå, och de som glömmer får vi väl ringa och jaga dem helt enkelt ;)

Jag tänker att Spotify funkar ju på de allra flesta fester, då funkar det på en fest med prefixet bröllop- också!

Haha, man får sålla friskt om man går in där :p

Vi skickade inga save the date kort, det kändes som en onödig kostnad bara :) Inbjudningarna skickades så pass tidigt ändå, och de som glömmer får vi väl ringa och jaga dem helt enkelt ;)

Jag tänker att Spotify funkar ju på de allra flesta fester, då funkar det på en fest med prefixet bröllop- också!

Haha, man får sålla friskt om man går in där :p

Vi skickade Save-the-date-kort via e-post och skrev ut och skickade per post till de som inte har dator (farfar tex). Så kan man spara in pengar på det sättet.

kl

Vi fick hem våra inbjudningskort häromdagen - är såååå nöjd! Tyvärr stod det fel på infokortet, 2012 ist för 2013 så dem skickade jag tillbaka och väntar nu på att få hem nya. Kuverten har jag även dem skickat fast till svärmor som kan kalligrafi så hon for plita ner adresserna till folk :)

Vad tycks?
20130309_101649_zps9c6f971c.jpg

Ursäkta mörk bild. Färgerna på själva kortet är guld, inlagorna i vanilj och texten i brunguld.

Senast ändrad:

Vi skickade Save-the-date-kort via e-post och skrev ut och skickade per post till de som inte har dator (farfar tex). Så kan man spara in pengar på det sättet.

Det är ju en smart variant förstås! :)

Jättefina inbjudningar!

Det är ju en smart variant förstås! :)

Jättefina inbjudningar!

Så kan man ju skicka inbjudningarna också om man vill. En vän till mig gjorde en slags PowerPoint-presentation som inbjudan med bild på kyrkan, vägbeskrivning mm som de skickade iväg per e-post.

Varför go-with-the-flow liksom ;)

Aha, ok. Så med andra ord beställer man över internet från Kina utan att ha provat klänningen enbart efter vilka mått man har? Modigt :eek: Jag menar man kan ju knappast skicka tillbaka den om den inte skulle sitta bra när den är uppsydd efter ens mått?

Fast om du använder dig av nederdelen av den designerklänning och låter någon Kinatillverkare sy upp en kopia med en annan överdel så är det ju lika mycket kopia för det ;)

Jag vet inte jag. Det verkar vara oerhört många mått som ska anges och man kan alltid ta den till en sömmerska i Sverige för de sista finjusteringarna om det behövs. på samma sätt som man gör finjusteringar i brudbutiken. :laugh:

Det kan man tycka. åh andra sidan så är väl inte alla marängsvisskjolar kopior av en bara för att några av dem råkar vara från designers?. jag tänker inte köpa en klänning i Sverige för 20 papp bara för att få 2 tredjedelar omgjort. ;)

Det är ju dessutom så att bilderna på kinasidorna inte visar klänningar de själva har sytt upp tidigare utan sömmerskorna gör kopior av dem utifrån hur de ser ut att vara enligt bilderna. Jag tycker det är väldigt modigt att beställa en sån klänning. Men så kostar det inte så mycket heller.

Det beror ju på vilken leverantör man tittar på. Tittar man på någon av de större och mer använda av oss svenskar så har dessa även sk. Real Sample dresses. Alltså bilder på klänningar som de själva sytt upp till kund. Hittar man inte ngn sådan på den klänning man vill ha eller omman vill ha ngt egenkomponerat så kan man maila och be om bilder på liknande klänningar som de sytt upp.

KL

Vi var på visning i "vår" kyrka igår. :D

Så fin och vi är så nöjda med att äntligen ha hittat rätt.
Bara resten kvar nu :p

Det kan man tycka. åh andra sidan så är väl inte alla marängsvisskjolar kopior av en bara för att några av dem råkar vara från designers?. jag tänker inte köpa en klänning i Sverige för 20 papp bara för att få 2 tredjedelar omgjort. ;)

Jag förstår nog inte riktigt poängen?

Skickar du en bild på någon annans design till en billig kinatillverkare och ber om en kopia så är den självklart en piratkopia. De har knappast några rättigheter till den. Ritar du själv och ber någon sy upp är det inte en kopia.

Jag är mest fascinerad dels över hur folk rent allmänt vågar beställa sin brudklänning på nätet från andra sidan jordklotet utan returrätt. Och dels hur folk (inte nödvändigtvis samma) har samvete nog att gå och prova i brudbutiker och sedan beställa piratkopior från nätet (eller logiken där öht).

Köpa någon klänning för 20 tusen tänker jag absolut inte göra jag heller :)

Skönt! Vigselplats har vi knappt diskuterat, vi var helt överens direkt (vi ska ju inte vara i kyrka). Vi har varit förvånansvärt överens genom hela planeringen hittills! Förvånar mig lite faktiskt :D

kl
Nu har jag nästan bestämt mig för vilken ring jag vill ha. Hittade den dessutom till väldigt bra pris på en annan hemsida än den jag redan kollat på, så nu har jag beställt ringmått som förhoppningsvis kommer imorgon! :banana:

Apropå ringar så har vi varit och beställt ringar hos juveleraren i dag. Eftersom vi kommer att förlova oss under påsken så beställde vi både förlovnings- och vigselring samtidigt.
Den blivande maken kommer att ha en bredare ring, en sådan man kan gravera både på utsidan och kanten om man vill. Han kommer att ha mitt namn på utsidan. Hans ring kommer att fungera både som förlovnings- och vigselring.
Jag kommer att ha 2 ringar som är lite tunnare och kommer att tillsammans bli lika breda som hans enda. Förlovningsringen är en slät ring medan vigselringen har 3 diamanter. Är riktigt nöjda faktiskt.
Nu börjar det bli verkligt det här :love:

Vi verkar ligga ganska lika i planeringen, jag skrev ut hindersprövning och efternamnspapper idag! :D

För mig återstår skor. Jag har inte hittat DE skorna ännu.
Bukett blir en senare fråga.
Ska börja leta lite frisyrer nu tänkte jag. Min mor ska få göra den (är frisör)
Klänningen är också beställd och nya underkläder.

Nu börjar jag fundera på lite mer praktiska saker som mat, hur gör vi om det regnar (vi ska gifta oss ute) osv.

KL

Idag lämnade jag in hindersprövningen och hämtade ut min klänning på Posten. Klänningen blev en KiK Ginger och är helt underbar, var egentligen inställd på att ha en kort klänning, men den här är hellång. Imorgon ska jag fixa skor, väska och lite småfix, spika menyn med restaurangen och beställa hem blommor. Därefter är allt klart!

Senast ändrad:

Nej men åh vad perfekt! Jag har ett par kik-klänningar jag väljer mellan. Vet inte riktigt hur jag ska bestämma mig, alla är ju jättefina :eek:

Hur lång leveranstid var det när du beställde?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 170
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband