Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

kl

Vica - fantastiskt fin bild!

Idag har vi varit och provat tårta! Jösses så gott, det blir en moussetårta med choklad-/passionssmak :d
På tisdag ska jag till sömmerskan som ska sy in klänningen. Och sen struntar vi i allt ett par dagar och sticker och vandrar med hunden istället :D

Å jag håller på med matplaneringen. Blir inte så märkvärdigt, men alla kommer att bli mätta och nöjda.

Funderar också på blommor. Det skulle passa bäst med naturblommor eftersom vi gifter oss ute. Det finns liljekonvaljer alldeles utanför grinden. Men jag undrar hur länge de blommar?

När är det alla i tråden ska gifta sig? Jag har lite dålig koll. Kan vi inte göra en lista, så ser vi vem som är näst på tur?

Amk, 13 juli

I övrigt håller vi på med förberedelser för fullt. Blivande make har beställt en väst hos n sömmerska i stan, all alkohol är inköpt och nästa vecka ska vi träffa vigselförrättaren. I lördgs var det dessutom svensexa och möhippa för oss, vilket var en av de finaste och roligaste dagar jag haft. Det inkluderade bla. Sumobrottning, gokart, champageprovning, picknick i det gröna, quiz angående hur väl vi känner varandra, en middag med alla våra gemensamma vänner och en hotellnatt. Jag vill gifta mig fler gånger!

Jag har också varit på möhippa, kidnappad av kollegorna på jobbet! Jag anade ingenting, trots att de nästan försa sig ett par gånger innan :p Vi grillade, spelade volleyboll och fotboll och hade det jättemysigt! En toppenkväll!

973582_10152943947660430_634676423_n.jpg

Vad roligt! :)

Jag anar att det planeras möhippa här också. Folk som inte borde känna varandra har haft en tendens att bli vänner på facebook, otaktiskt :D

Förra veckan var veckan då det mesta hände kändes det som!

Vi var och träffade restaurangen och diskuterade detaljer och spikade (nästan) menyn.
Vi var och träffade prästen och hade vigselsamtal.
Vi var på middag hos våra vänner som ska fota under vigsel och fest och diskuterade sånt.
Vi var och lärde oss dansa vals med Let's dance (totalt onödigt men väldigt roligt efter tips av några vänner)
Sambon har köpt kostym och jag har (nog) valt vigselring

Puh säger jag bara :D

Ja det är mycket att ordna... :D

Det känns som att det mesta är på plats för vår del, vi måste hyra högtalare, någon som spelar fiol på vigseln, fixa bordsplacering och fixa dekoration till lokalen. Och så ska jag gå in mina skor :angel: Annars tror jag vi är någorlunda klara faktiskt! Det känns lite otroligt, vi har säkert missat hur mycket som helst :cautious:

Jag har varit och bokat brudbuketten idag. Hade egentligen tänkt ha vildplockade liljekonvaljer, men inser att de kommer att vara överblommade nästa helg. Så det fick bli bukett från en blomsterhandlare. I morgon ska mor frisören provgöra min frisyr.
Bufférecepten börjar bli klara.

kl
Hur lång tid kan det ta att få hindersprövningen? Är man för sent ute om man skickar in den nu och vill gifta sig i juli/augusti?
(och ni som vet vem jag är, skriv inget på facebook, tack! :angel: )

kl
Hur lång tid kan det ta att få hindersprövningen? Är man för sent ute om man skickar in den nu och vill gifta sig i juli/augusti?
(och ni som vet vem jag är, skriv inget på facebook, tack! :angel: )

Det tog tre dagar för oss så det tror jag verkligen inte!

Oj det var ju snabba puckar, då behöver vi inte få panik kanske! Hoppas de har några lediga tider i sommar också..lär väl vara högtryck antar jag. Vi är ju som vi är så ute i sista minuten jämt! Nu kunde visst inte min mamma det datumet vi tänkt så det får bli något annat datum!

För oss tog det också bara några dagar-en vecka innan det kom, så ni kan nog vara lugna.

Igår kom vårt rökta lammkött tillbaka från rökaren, så nu verkar maten vara under kontroll. Vi borde nog dubbelkolla så att vi är överens med cateringdamen om menyn bara. Vad har ni andra kvar att styra upp innan bröllopet? Jag är lite nervös för att vi ska glömma något. Är det någon mer här som ska skriva egna löften till vigseln? Det är mitt uppdrag för helgen, så jag ska funder ut vad jag verkligen vill få fram. Jag har rätt svårt för när man lovar saker man inte vet om man kan hålla, så det blir inget om evig trohet eller evig kärlek här.

Ska ni gifta er borgerligt eller kyrkligt? Vår präst frågade nämligen om vi ville ha de traditionella löftena eller egna. Förr oss var det helt självklart med de traditionella löftena, men jag funderade lite i efterhand om man verkligen får säga vad man vill om man har egna? Känns som att "vi tycker det ska bli kul så länge det varar" inte direkt är något som kyrkan skulle gå med på :D

Min mamma vill egentligen sy min klänning men eftersom vi är lite impulsiva av oss så blev det ju för kort tid för det. Istället har vi hittat en klänning vi kan använda som bas och sen ska hon sy om den så den passar mig och blir som jag vill ha den :) dJag har alltid tänkt ha en helsvart klänning men den jag blev kär i är vit med svarta detaljer! Lustigt. Dock kommer det vara mer svart på den innan mamma är färdig ;)
Har inte riktigt fattat det här ännu. Haha. Vi ska gifta oss borgerligt med min familj som vittnen och det ska vara en hemlis för alla andra tills det är dax. Vi tänkte senare ha en fest för vänner o släkt när vi har mer tid att planera :) så då känns det oxå bra att hålla det hemligt!
Har valt ring så måste prova ut rätt strl bara sen beställa den :)

halvt kl

Jag undrar en sak om ringar!
Jag är förlovad, och vi har varsin ring (så klart?). Men hur blir det när man gifter sig? Man ser ofta kvinnor med två ringar, men männen har bara en. Har mannen kvar sin förlovningsring eller byter han ut den mot en ny vigselring eller hur finkar det?

halvt kl

Jag undrar en sak om ringar!
Jag är förlovad, och vi har varsin ring (så klart?). Men hur blir det när man gifter sig? Man ser ofta kvinnor med två ringar, men männen har bara en. Har mannen kvar sin förlovningsring eller byter han ut den mot en ny vigselring eller hur finkar det?

Det traditionella i Sverige (och vi Finland men ingen annan stans tydligen) är att mannen och kvinnan har varsin förlovningsring och sedan har kvinnan en vigselring. I kyrkan kan man då antingen göra så att mannen tar av sig sin ring innan vigseln och man byter ringar i kyrkan, alternativt att bara kvinnan får en ring i kyrkan.

Vi kommer att göra så att min fästman tar av sig sin ring (som graverats på nytt med vigseldatumet) innan vigsel och att vi byter ringar i kyrkan.

Men man kan göra lite som man vill. Numer börjar det ju bli vanligt att både att båda bara har en ring, och att båda har två ringar. Då blir det ju uppenbart hur man gör i kyrkan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 171
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka