Nya bröllopstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Nya bröllopstråden

Kl

Min möhippa har för övrigt börjat! Eller iaf börjat i meningen att jag har fått en massa ledtrådar till vart jag ska infinna mig imorgon! Känner jag mina tärnor rätt så kommer det bli superbra :)

Enda smolket i bägaren är väl att jag befinner mig 40 mil bort mitt i högt efterlängtad norrlandssemester. Jag förstår mycket väl att det varit svårt att få ihop en helg då de inte är på semester och så många som möjligt kan. Men de kanske inte hade behövt välja den enda helgen på hela sommaren då jag är bortrest.

Men men, nu har jag gnällt färdigt! Det blir säkert jättebra :D

Spännande! Men jag hänger inte riktigt med, ska du ta dig hem 40 mil först imorgon innan möhippan? O_o

Ja sen jag skrev det där i förmiddags så har vi kört hem 40 mil och nu är jag hemma. Ledtrådarna började på landstället och nr 5 var typ "nästa ledtråd hittar du i närheten av xxx" som är hemma hos oss. Även om jag anade vad som komma skulle efter första ledtråden :p

Sen åker vi tillbaka på söndag kväll igen för vi har semester en vecka till då vi också tänkt vara på landstället.

Tycker lite synd om sambon för jag har väldigt ofta de senaste månaderna pratat om hur underbart skönt det ska bli att för första gången på många år vara på landet så länge vi känner för istället för att åka hem efter ett par dagar. Stackarn :p

Senast ändrad:

Trist att behöva kuska runt så! Men det är nog inte helt lätt att få ihop det. Hoppas du får en bra möhippa! :)

Hur går det för er med förberedelserna nu? om en vecka är vi gifta! Här i Östergötland har vädret varit fint i några dagar nu, måtte det bli likadant nästa lördag.

Den blivande mannen har precis gått på semester, vilket känns som en stor lättnad. Jag har själv donat en del sista två veckorna, men för varje grej jag gör kommer jag på ytterligare tre som behöver göras. Idag har vi dock haft genomgång med kökspersonalen om vad som ska göras, och imorgon ska min syster provgöra mitt hår för att se hur det ska bli. Vi har också träff med damen från cateringfirman imorgon, och imorse fick vi en lektion i vals av en bekant som var jätteduktig på att visa. Svårt som satan var det (min sambo har inte helt koll på det här med takt, så det slutar antingen med att jag försöker föra eller att jag väser "ett, två, tre" i hans öra...). Inte så romantiskt, men det ska säkert gå. Huvudsaken är att det blir roligt!

Fasen, alla de som har sagt att det är mycket att planera inför ett bröllop hade helt rätt:eek: Tur att det mesta är kul!

Du måste uppdatera om hur det blev sen! Det kommer säkert att ha varit värt resan. Och dina vänner måste få cred för överraskningspoängen i valet av helg!

Nu har inte jag några barn, men nog verkar det tufft och nästan sniket att inte låta en ensamstående mamma/pappa ta med sin bebis? Förlåt om jag är för rak, men där tycker jag allt man får bjuda till som värdpar. Tycker man om människan i fråga vill man väl underlätta för dem att komma?

Lägger till: om personen inte kan ordna barnvakt, vill säga... om den andra föräldern enkelt kan ta barnet är ju det en bättre lösning, men det känner väl föräldern själv.

Min syster är ensamstående med en tvååring (eller, har delad vårdnad med pappan så han är lika ensamstående han), och jag har frågat om pappan kan ha grabben. Precis som ni befarar jag att min syster annars är med i 15 min, och sen avviker. Men då är ju barnet betydligt äldre, och har en närvarande pappa som kan stötta upp.
Absolut, just nu turas de om att ha bebisen men separationen är väldigt ny så man vet ju inte hur det ser ut senare, det viktigaste är ju att hon kan komma, om hon vill, så i hennes fall känns det självklart att hon skall få ta med bebisen isåfall!

Jo det rullar på i en himla fart! Hade några kompisar här på pysselkväll i veckan (de är verkligen till enorm hjälp! :bow:) så nu är det bara några servettringar och sy löpare kvar av pysslet. På måndag träffar vi sambons morfar för att detaljplanera det sista kring maten, på torsdag fixar jag naglarna och på fredag ställer vi iordning lokal och lagar förrätten/mingelmaten.

Det vi inte har färdigt är någon som spelar fiol, det har varit helt omöjligt att hitta någon och det börjar kännas som att vi får vara utan... Det är bara en låt men den hade gjort mig lycklig om vi hade kunnat ha med den :( Sen måste vi bara ordna med ett bord och någon som kan få väck bordet från vigselplatsen sen eftersom alla åker till festlokalen. Och så köpa skumpa, det kostar lika mycket på systemet som i Tyskland så det kändes inte värt att släpa därifrån!

Här har vädret också varit bra, långtidsprognosen har visat sol på lördag men nu säger den mulet... Mulet är helt okej, så länge vi slipper regn! :crazy:

Haha ja det är verkligen hundra grejer, och man kommer på nya småsaker hela tiden. :p

Visst är det mycket att tänka på... och hoppas ni hittar någon violinist. Har ni hört med lokala musikskolan, om de har någon lärare som kan ställa upp?

Vi donar just nu med att placera ut bord och delegera uppgifter till folk. Imorgon gör vi vickningsmaten, och idag har vi inventerat porslin vilket visade att allt vi behöver finns. Mycket skönt. Vi ska precis som ni ställa ut avlastningsbord på några ställen, det gör vi nog med trädgårdstraktorn snart.

Jag längtar efter att våra släktingar kommer, då har de lovat att finnas till hands med det som behövs. Det blir kanonskönt!

Bra tips, tack! Det ska vi kolla upp :)

Vi har också delegerat en hel deluppgifter, så himla skönt att folk ställer upp och går att lita på!

Ursäkta mitt korta minne ;) skulle ni ha festen hemma?

Vi har själva fått tag på en cellist från vår lokala musikskola:) Fiol spelas ju överallt, så det borde gå att hitta tycker jag.

Vi ska ha festen hemma på gården, och det blir 58 pers totalt (skulle varit 59, men min 92-åriga farmor gick och bröt lårbenet häromveckan och fixar nog inte att närvara). Vi har vigseln kl 14, middag kl 17 och förhoppningsvis fest natten lång. Hur ser er dag ut?

Idag har min syster testat håruppsättningen, och hjälp, så tjusig den blev. Det känns jättefint att hon gör den, och den var verkligen så som jag hade tänkt mig den. En uppsatt, somrig historia med lite vintagestuk på.

Det har eventuellt löst sig genom en vän! Förvånansvärt många känner folk som spelar fiol - förvånansvärt många är också borta just precis nästa helg :p

Så skönt att kunna vara hemma, göra i ordning och plocka undan i egen takt! Vi har vigseln i princip mitt i stan (i Lundagård), kl 15. Därefter åker alla gäster ut till festlokalen, vi fotas en stund (fotas även lite innan på väg till vigselplatsen) och sen åker vi i en kollegas Mustang ut till festlokalen. Där äter vi förrätten ute först samtidigt som det minglas och ca 17:30 sätter vi oss till bords för resten av middagen. Fest fram till 01, sen måste tyvärr musiken stängas. Dagen därpå har vi gemensam brunch vid 11 på förmiddagen :)

Trist med farmor, hoppas hon kryar på sig! Hon är jämngammal med min mormor som blir äldsta deltagaren på vårt bröllop :)

Skönt att det blev så bra med provuppsättningen! Vi hade kombinerad vin- och hårkväll här för någon månad sen, så en kompis kommer hjälpa mig att sätta upp håret. Locka det kommer jag göra själv - och imorgon ska jag färga utväxten :p

Fasen, alla de som har sagt att det är mycket att planera inför ett bröllop hade helt rätt:eek: Tur att det mesta är kul!

Och vi som tycker det är mycket mindre att planera än vad folk pratar om :D Men vi är ju på en restaurang så det förklarar väl mycket :)

Ja, det gör nog en stor skillnad. Bara att kolla så att alla glas är helfina, och diska och torka de med ränder tog mig typ 2 h för att fixa 130 st. Idag gjorde vi också vickningsmaten, och handlade samt satte upp bord och stolar. Det tog ca 7 h! Men jättekul är det, och vår middagssalong blev kanonfin.

Ett par vänner gifte sig för två veckor sedan, och de hade också allt på en restaurant. De lade ned betydligt mindre tid (men förstås mer pengar) på sitt arrangemang än vad vi gör.

Det låter ju som ett jättetrevligt upplägg. Att ha brunch dagen efter är kanon, då hinner man njuta av allas närvaro ytterligare en gång.

Ni andra: när öppnar ni presenterna? Under kvällen/dagen efter/annan dag?

Spinner vidare lite på din fråga:
Om man absolut inte vill ha några presenter, tycker ni det känns okej med kuvertavgift då? Och hur mycket kan man ta i kuvertavgift?
Eftersom vi inte vill ha några presenter tyckte mamma att vi skulle ta kuvertavgift, för att annars skulle förmodligen vi få presenter ändå. Och vi kan ju bjuda några fler om vi tar kuvertavgift också iofs..men vet inte vad folk tycker om det? Är det vanligt med kuvertavgift?

Jag vet inte vad jag tycker om kuvertavgift. Jag har tänkt på det, men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Som gäst kan jag tycka att det är trevligare att ex ge ett bidrag till en resa, än till middagen i sig. Men vill man som du säger inte ha några presenter alls är det nog ett smidigt sätt för folk att få känna att de bidrar till festligheterna.

ja vi funderade på det med bidrag till resa men undrade om inte folk skulle tycka att det kändes "sniknare" än kuvertavgift? Helst vill jag varken ha present eller ta kuvertavgift, men mamma var rädd att det inte skulle respekteras att vi inte vill ha presenter om vi inte har kuvertavgift. Tycker det känns jättesvårt.
Och vi vill verkligen inte ha presenter! Vet inte vars vi ska stoppa dom :p bor litet och trångt och har redan för mycket saker kan jag tycka. Då är bidrag till resa bättre om någon prompt vill/måste ge oss något för upplevelser tar ju ingen plats att samla på!

Jag vet inte vad jag tycker om kuvertavgift. Jag har tänkt på det, men kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Som gäst kan jag tycka att det är trevligare att ex ge ett bidrag till en resa, än till middagen i sig. Men vill man som du säger inte ha några presenter alls är det nog ett smidigt sätt för folk att få känna att de bidrar till festligheterna.

Och jag tycker precis tvärtom angående kuvertavgif respektive bidrag till resa, för det är (för mig som gäst) roligare att bidra till den fest jag får vara med på och bidra till att det blir en fin dag för de som gifter sig istället för att lägga till typ 500 kr på en flygresa eller så. :) Men det beror säkert mycket på hur man formulerar det och vad det är för vänner osv, för inget av det är ju fel på något sätt (tycker jag) men för mig känns det vettigare att bidra till festen om motiveringen är att något i stil med att brudparet hellre vill att flera kommer och därmed betalar kuvertavgiften istället för att behöva sålla bort för många på grund av ekonomin. :)

Dessutom, om man inte har ekonomin att bidra med massor av pengar så känns det som att ett bidrag till en resa blir så mycket mindre än om man bidrar till festen, samtidigt som det dessutom är enklare att inte känna sig snål eller obekväm om man får en fast summa att betala istället för "ge så mycket ni vill"-tänket.

Jag tycker att det är lite feltänk att ersätta presenter med kuvertavgift. Presenterna är ju inte tänkta att betala för festen utan för att lyckönska er på er stora dag.

Sen tror jag att anledningen till att folk tar med presenter trots att man undanber sig är väl att de inte vill komma tomhänta? De lär ju då ta med sig present oavsett om de har betalt kuvertavgift eller inte.

Kanske kan det fungera att istället för presenter be folk donera pengar till lämpligt välgörande ändamål? Folk borde ju tänka till lite extra och inte köpa en dyr glaselefant till någon som önskar sig bidrag till Barncancerfonden. Kan man tycka..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 171
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka